Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen, Datidens knallerter – nutidens kult, er skrevet med stor indsigt af Jens Jessen, som er forfatter og mangeårig motorjournalist. Bogen er på 228 sider, og er spækket med både nye og gamle billeder. Indholdet dækker så godt som samtlige knallertmærker, der kom til Danmark i perioden fra halvtredserne og indtil midten af firserne. Hovedvægten ligger på de store mærker som eksempelvis Puch, Kreidler, Yamaha, Everton, Honda, NSU, VeloSolex, Gilera, Suzuki, Velo Vap, Tomos og Mobylette, men så godt som alle de mindre knallertmærker er også repræsenteret i bogen.Bogen indeholder adskillige interviews med knallertimportører og dem, der var en del af datidens knallertbranche. Også den dramatiske historie, om hvordan Danmarks største knallertimportør erhvervede sig importen af Suzuki knallerterne kun med det ene formål at beskytte ens eget mærke, er med i bogen. Ved at sidde på importrettighederne, kunne man nemlig styre og kontrollere salget, bare ved at gøre – absolut intet.
En hyldest til de danske chauffører, der engang kørte i hele Vest- og Østeuropa, Mellemøsten og mange andre steder. Takket være chaufførerne er godset kommet frem selv under omstændigheder, som kunne få mange andre til at give op. For de rigtige chauffører er der nemlig kun én vej, og det er fremad. Deres oplevelser er derfor lige så mange som antallet af chauffører, og beretninger fra førerhusene er lige så spændende, som de er forskellige.Chaufførernes beretninger står ikke alene. Bogen rummer mange fotos, og det hele er sat ind i en geografisk såvel som en historisk ramme. Den går fra erhvervets spæde begyndelse i årene efter Første Verdenskrig helt op til nutiden med et kik ind i branchens fremtid.Lastbilernes guldalder - beretninger fra førerhuset, er også historien om hvordan erhvervet som lastbilchauffør har ændret sig de seneste år. For blot få år siden var så godt som alle lastbilchauffører danske. Sådan er ikke længere. I dag varetages jobbet for en stor dels vedkommende af chauffører fra andre EU-lande i lastbiler med udenlandske nummerplader.
Da Ringen startede på 2. halvleg efter de gyldne år, var det blevet hverdag igen uden de store F1-stjerners aura. Men det betød ikke at spænding eller dramatik var forsvundet ud af billedet, for andre tog flot over og skabte åndeløs spænding og underholdning. I starten tryllebandt de danske kørere i seværdige kampe mod vore nordiske brødre, men snart efter dukkede udenlandske gæster igen op i felterne og skabte atter international atmosfære.Især til hovedløbene de traditionsrige Copenhagen Cup og Grand Prix stævner stillede igen flere af morgendagens stjerner op, som få år senere figurerede i toppen af sporten. De kom ikke bare fra Europa men også fra Australien, Sydafrika og USA. Navne som Peter Revson, Mike Spence, Frank Williams, Piers Courage og Chris Irwin samt ikke at forglemme Reine Wisell og Ronnie Peterson, der gjorde livet hårdt for vore egne talenter Ole Vejlund, Jan Heggov og Jørgen Ellekær.I modsætning til formelbilerne hvor kun få danske kørere kunne matche de udenlandske stjerner, så voksede standardbilerne i kvalitet og kvantitet over en bred front, så gæsterne her måtte kæmpe hårdt for at komme til tops blandt vore lokale matadorer som Jørgen Nielsen, Tom Belsø, Aage Buch-Larsen og Svend Engstrøm for ikke at forglemme alderspræsidenten Gunnar Henriksen, som fortsat var still going strong. Også i de mindre men lige så spændende klasser blev der udkæmpet dramatiske tvekampe mellem navne som Erik Høyer, Son Borch-Christensen og Peder Pedersen i forreste række, samt ikke at forglemme Arnold Larsen, Palle Ancher og Keld Hansen i de små øser. Foruden naturligvis de frygtløse på to hjul i stramt læder som Chris Fisker, Dan Jeppesen og Jørgen Nielsen.
Et sandt eventyr om den lille grimme grusgrav der voksede op og blev til en beundret racerbane. Den startede dansk motorsport for alvor så epoken siden blev betegnet som motorsportens guldalder i Danmark.En forladt ubenyttet grusgrav blev via nogle fremsynede mennesker til først en lille pæreformet grusbane og snart efter til en international racerbane med asfalt belægning, der med sine hvælvede kurver blev en spændende udfordring for alle.Starten i 1955 med en lille 650 meter lang (kort) væddeløbsbane gik over al forventning og efter premieren blev den asfalteret med international assistance, så de oplagte sving blev endnu mere spændende end sine flade kolleger fra trav og speedwaybanerne. Og to år senere blev den udvidet til 1400 meter og fik nu et internationalt tilsnit.Roskilde Rings guldalder skyldtes for en stor del de internationale navne, der kom til udefra for at skabe spænding for publikum og give de hjemlige kørere en målestok for international kunnen. Disse racerkørere og de holdledere, der stillede op og kastede glans over stævnerne, hjalp til med at sætte Ringen på verdenskortet i klasserne standardbiler, formelbiler og racersport men især Formel 2 og til sidst sågar Formel 1. Op mod 40.000 tilskuere stod skulder ved skulder på skråningerne og fulgte de åndeløst spændende nærkampe nede på banen i en fantastisk atmosfære. Et moderne amfiteater med racerbiler gav storslået underholdning, som ikke var set magen i landet før.Betydningen som dansk banesports vugge og storhedstid kan ikke overdrives. Dette var RACERBANEN! Den producerede flere talenter end der er plads til at nævne her, men efterkommerne i moderne motorsport som Jan Magnussen, Tom Kristensen og senest bysbarnet Kevin Magnussen er i dag kendt af alle her fem årtier efter åbningen af banen. Eventyret sluttede lidt brat i 1968 da påstanden om banens parabolfacon ikke gav den lovede lydløse racerbane, der blev proklameret inden indvielsen. Den udsendte lyd og så blev den lukket.Denne bog beskriver samtlige klasser der satte hjul på Ringen, lige fra de to, tre og firhjulede maskiner. Små som store standardbiler, sportsvogne, racersport og formelbiler - selv gokarts omtales for at gøre billedet komplet.
Bogen tager dig med tilbage til knallertens barndom – den vidunderlige driftige knallertperiode, hvor danskproducerede knallerter prægede det danske trafikbillede. Transportmidlet med den lille motor, der på mere end én måde satte skub i Danmark.Knallerten blev folkelig og endda en 'smart' transportform benyttet af alle. Der var lagerarbejderen, der skulle tidligt op og være på sin pind fra morgenstunden. Der var kontormennesket, der på sin søndagspudsede Radexi stille og lidt forsigtig trillede afsted i myldretiden. Der var pigen med armene tæt omkring kæresten for ikke, at glide bagud af twinsædet – og ja, selvfølgelig, så var der jo den royale kørsel, når vor tennisklædte Prins Henrik drog afsted på Velo'en. I de sociale sammenhænge var der liv og glade dage blandt Danmarks ungdom. Måske lidt 'Wild kørsel' og en lille smule ballade nede på hjørnet med disse 'knallertknægte' og deres 'tøser'. Plus de titusinder andre der dagligt benyttede dette fantastisk smarte driftsikre, teknisk forholdsvis enkle og prisbillige befordringsmiddel.Denne bog giver en oversigt og beskrivelse af alle knallertmærker af betydning, der helt eller delvist er blevet produceret i Danmark. Bogen er blevet til på baggrund af arbejdet med og materiale om knallerter samlet gennem de seneste 30 år. Der er tale om mangfoldige kilder i form af brochurer, artikler, bøger og et utal af samtaler med 'det danske knallertfolk'.Dette er den første udgivelse som medtager samtlige kendte knallertmærker. Bogen er rigt illustreret med fantastiske farvefotos af den tids drøm af en konfirmationsgave for enhver teenager.
FORMEL 1 - I DANMARK. Formel 1 løb i Danmark lyder utopisk såvel i dag som dengang Roskilde Rings initiativrige og fremsynede ledelse præsenterede ideen internt i ASK-klubben og siden for offentligheden i 1961. Det kan heller ikke betvivles, at dette gigantiske skridt var skelsættende for dansk motorsport, selvom det kun lykkedes to gange at trække kongeklassen til landet! Et kuriosum er, at der i dag udøves store bestræbelser på at få F1 tilbage – over et halvt århundrede efter første gang.Historien om F1 her i landet faldt sammen med starten på guldalderen, der blev skabt med det første Grand International stævne med berømte udenlandske stjerner i racersport biler fra 1958-59, som stort set ingen danskere havde set før. Den fortsatte med de spændende ensædede formelbiler, der dannede basis for det første danske Grand Prix Formel 2 i 1960 og derefter toppen på værket kongeklassen Formel 1 i 1961 og 62. Her dystede både daværende og kommende verdensmestre som Stirling Moss, Jack Brabham, John Surtees, Graham Hill og Jim Clark mod hinanden uden at der blev lagt kørehandsker imellem.Det var fagre nye verden i Danmark med disse fantastiske racerbiler og alt det materiel, der også blev stillet til skue på Ringen. Dermed blev dansk motorsport løftet ud af hængedyndet og lokale racerkørere som Belsø, Nellemann og Thyrring fik i de følgende årtier sat gang i drømmene om international racing. Denne bog på 240 sider med over 800 foto skruer tiden tilbage og fortæller historien om initiativtageren, F1-stjernerne og bilerne samt om de racerløb, man afviklede i disse magiske år. En dybdeborende research hiver alle røverhistorierne frem i lyset og mange ukendte billeder fra tiden muliggør dette. Unægtelig et højdepunkt i dansk motorsport – som ikke bør glemmes.
Som vener i et legeme strækker uendelige landeveje sig gennem det europæiske landskab, fyldt med rastløs energi og lastbiler i lange kolonner i evig bevægelse dag ud og dag ind fra øst til vest og fra nord til syd. Disse kolonner er Europas pulsslag der holder liv i dette store samfundslegeme.Denne bog er en beretning om de mænd og kvinder der var en del af dette store system. Vi var vidner til et Europa som ikke længere eksisterer. Vi var disse stolte mænd og kvinder der med vores flid, bragte rigdom og velstand til vort land.En fantastisk tid med utrolige oplevelser på godt og ondt som man siger. Det var et privilegium at have haft et sådant arbejde, for kedeligt var det aldrig på noget tidspunkt. Et spændende arbejde, sommetider dog lige rigeligt spændende.Hvad denne beretning ikke siger noget om, er det savn efter hjemmet og familien. Smerten ved at skulle tage afsked den ene gang efter den anden, og den ensomhed man kunne føle når man stod stille i længere tid. Denne følelse er ikke beskrevet fordi den bør være privat, men enhver har nok en fornemmelse af det alligevel.Beretningen er holdt i en lettere morsom og optimistisk stil, for det var egentlig det eneste der kunne holde os i gang det ene år efter det andet. Men fortrød man et sådant arbejde? Aldrig, for de fleste af os var født til det.
Fra asfaltens cowboys fortællinger i ”Vejen til Mellemøsten – den sande historie” fortsætter vi lige ud af landevejen, med lidt svinkeærinder og andre anekdoter om livet i og uden for førerhuset.Chaufførerne var under Den Kolde Krig udsat for Stasis overvågning, luner og misbrugt til at levere informationer, hvis ikke man havde hår på brystet til at sige fra. Det ensomme liv i førerhuset mellem hjemmet i Danmark og modtageren af stykgods og varer i Mellemøsten har kostet ar på sjælen og mange forhold er bukket under fordi en planlagt tur på 14 dage eller tre uger hurtigt kunne blive til flere måneder hvis uheldet var ude. Uheld kunne også ende i tragedier når en chaufør blev involveret i en ulykke med dødelig udgang. Ordentlig og anstændig politiefterforskning som vi kender det i Danmark, er langt fra det samme når vi kommer nogle hundrede kilometer syd for Gedser. Bogen skildrer bl.a. hvor tæt på en dansk chauffør var på en langvarig fængselsdom, hvis ikke de lige var fordi en tolk fandt nogle vigtige vidner få timer før det afgørende retsmøde. Livet på landevejen og ikke mindst i smattede ventepladser i Tyrkiet er også et liv der fortæller om sammenhold og hjælpsomhed. Hjælpsomheden kendte ingen grænser, når man kaldte på Chevrolet Anders. Uanset hvor i verden en chauffør var strandet, så fandt han stumperne, værktøjet og hoppede ombord i sit lille sportsfly og kom til undsætning så hurtigt som mulig. Disse lange transporter var også på en tid, hvor der hurtigt kunne udbryde sygdomme som man var forskånet for herhjemme, men som krævede både en, to og tre vaccinationer før man kunne koble ud og sætte klampen på speederen. Herhjemme var vaccinationer sat i system via Statens Serum Institut, sydpå var det en lidt anden men meget bureaukratisk opgave. Sidst men ikke mindst har jeg i denne udgave også indsamlet historierne om to legender i branchen: Maren og Jens Henry, der startede deres vognmandsforretning i 1951. Ægteparret har fejret krondiamantbryllup og Jens Harry fejrede sin 90 års fødselsdag 15 marts 2015 på Farsø Hotel.
TRE SEJE SØNDERJYDER. Biografien om de tre seje sønderjyder handler om tre motorsportstalenter, som blev født indenfor en radius af få kilometer. Ja, man talte ligefrem om et lokalt hastighedsgen. De var næsten jævnaldrende og kørte alle tre gokart og lærte der sporten fra grunden. Derefter fortsatte de i formelbil, hvor de snart kom til at tilhøre den europæiske elite i Formel 3. Herfra rekrutterede Formel 1 sine kommende stjerner - målet for dem alle. De måtte kæmpe hårdt undervejs med uheld og ulykker, der på en dårlig dag kunne være endt fatalt, inden de nåede frem til kongeklassen og prøvede at tumle den ultimative racer F1. De tre havde andre ting tilfælles i deres karriere, såsom at de alle vendte deres aktiviteter mod syd. Her blev de alle tre tysk mester i F3. De fortsatte i nabolandet med efterfølgende stjernestatus og popularitet i topteams og gik til sidst under navnet ”Danish Dynamite”. Fælles for de tre er at de kom til tops i racing på talentet alene - for de kunne aldrig medbringe de hastigt voksende sponsorpenge.Så hvem er de tre seje sønderjyder - som foruden at tale en charmerende dialekt - også havde ”ståluld på køleren”? Hvordan begik de sig i de lavere kategorier og hvilke store omkostninger måtte de betale? Hvem blev den første danske Le Mans vinder? Hvem opnåede at blive den største danske stjerne i den internationale DTM-serie? Hvem var det mest seriøse bud på næste dansker i F1?Bogen indledes med sand kongerøgelse via et personligt forord fra Danmarks mest kendte internationale storkører Tom Kristensen, som mere end nogen anden også kender racerlivets barske hverdag.
En nyredigering af den klassiske bog, som fortæller hele den fantastiske historie om det mest amerikanske der findes: Harley-Davidson motorcyklerne. Bogen er flot illustreret og i hård indbinding.
Bent Nielsen er lidt af en legende blandt nordjyske og norske vognmænd og chauffører. Han startede som mekaniker hos Scania-forhandler Im. Stiholt A/S i Sæby i 1969, avancerede ret hurtigt til værkfører, og senere til værkstedschef. 29 år blev det til i alt, hvor de tre navne Im. Stiholt, Scania og Bent Nielsen var nært knyttede til hinanden. Der findes ikke mange mennesker, der ved lige så meget som Bent om, hvordan en Scania er skruet sammen, og ingen der ved mere. Bent har den opfattelse, som han naturligvis delte med kunderne, at en lastvogn er til for at køre på vejene, og ikke for at stå stille. Så når en chauffør eller en vognmand ringede til Bent og fortalte, at hans bil var kørt i stykker, og at det lokale Scania-værksted ikke ville rykke ud omgående, gik der ikke lang tid, inden Bent og en eventuel makker var undervejs. Denne bog handler især om alle de reparationer, Bent har udført under primitive forhold, på rastepladser, eller i vejkanten, et eller andet sted i Danmark, og det øvrige Europa. Det kunne være udskiftning af et bagtøj i Ungarn, eller en større motorreparation i Østrig. Eller den lokale vognmand, der hang fast i en snestorm med en ødelagt brændstofpumpe. Bilerne kom altid ud at køre igen, for Bent har et motto, som han har overtaget fra hans læremester: ”Hvis man ikke har det, man skal bruge, må man bruge det man har”.
To hjul, brølende motor og en masse jokes – den vellykkede kult tegneserie MOTOmania som har sin oprindelse i Tyskland, er dukket op i Danmark., og udgives nu i 14 bind.MOTOmania er en tegneserie for de tohjulede, og er et must for enhver die-hard motorcykel entusiast. En tegneserie der driver selv de hårdeste rockere ud i latter, med tårer i øjnene.Holger Aue viser med fine detaljerede tegninger, sin kærlighed og besættelse af motorcykelverden, samtidig med at irriterende hustruer og nærtagende betjente angriber dit mellemgulv af latter. Det er en fortælling om de skøreste tegneseriehelte på landevejen, hvor hver kilometer kørt, er et angreb på dine lattermuskler - motorcykler er deres liv!1994 blev det store gennembrud for Holger Aue, som sender fyrene ud på deres benzin-gennemblødte eventyr, i form af den første tegneserie der ser dagens lys. Sidenhen er tegneserien blevet trykt i det Tyske tidsskriftet "Motorrad", som har ført den groteske humor til kultstatus. De fem skøre tegneseriefigurer fik hurtigt et voksende antal læsere, og går i den danske udgave, under navnene; Gustav Gedestyr, Robert Røgslør, Anthon Andenplads, Hans Hæsblæs og Kurt Tvebakke.
Ny og anderledes bog om BSA Der er skrevet metervis af bøger om BSA fabrikken og dens motorcykler, og de fleste er naturligt nok skrevet på engelsk. Bogen, BSA i sort-hvid og farve adskiller sig fra disse mange andre bøger om BSA ved at være på dansk og ved at være billedbaseret. Det meste af billedmaterialet er både enestående og ganske unikt, i kraft af at billederne i mange tilfælde aldrig har været offentliggjort før. Hermed giver bogen et nyt og anderledes billede af BSA motorcyklerne og dem, der kørte på dem. Samtlige af bogens mere end 400 billeder er ledsaget af en fyldestgørende billedtekst, der i detaljer fortæller om motivet. Alle billederne i bogen har deres eget lille univers, og giver læseren deres egen lille historie, og det er vel at mærke en historie, som ikke er redigeret, for det kameralinsen så, var også det, der endte med at blive til et billede.Bogen lægger stor vægt på de danske BSA billeder, og derfor er der mange fotos af danskernes BSA motorcykler helt fra den spæde start i 1910 og frem til lukningen i 1972. I tilgift får beskueren også et godt indblik i hvordan Danmark engang så ud med datidens huse, veje, landskab, påklædning og meget mere. Dette billedmateriale består blandt andet af en helt unik og aldrig før set fotosamling, som stammer fra den danske BSA importør, som var med helt fra 1925 og frem til lukningen af BSA fabrikken i 1972. Udover de mange private fotos er der også mange af BSA fabrikkens egne pressefotos, som viser modellerne, fabrikkens store dage og endelig den daglige produktion af motorcykler. To af bogens i alt femten kapitler er helliget motorsporten. Det ene handler om de berømte Gold Star motorcykler, som var det ypperste, fabrikken præsterede, og det andet beskæftiger sig med de mange løb, hvor BSA deltog. Fælles for de to nævnte kapitler er, at der er lagt vægt på den danske vinkel. Bogen indeholder blandt andet også en flot serie af billeder fra selve BSA fabrikken.
Gustav ”Gedestyr” er i fokus i dette nummer af MOTOmania. Han forsøger sig med et TikTak-Klippekant-FlipFlop-Gladiator spring, som han regner med går godt – han har nemlig set det på eurosport. Anthon ”Andenplads” drømmer om en byste i form af et mindesmærke på byens torv, men ender på lokalavisens forside, med overskriften ”SKANDALE! Biker voldtager mindesmærke”. Han mister sit arbejde som svejser på atomkraftværket, og søger derfor nye udfordringer. Robert ”Røgslør” skal kører racerløb, og får hjælp af Gustav, med at tømme lastbilen for udstyr. Men har han ikke glemt et eller andet. ?Bent ”Brembo” stoler på meteorologerne, og indleverer sine nummerplader alt for tidligt – eller gør han. Han kaster sig ud som ægteskabsrådgiver, og slynger om sig med gode råd. Hans ”Hæsblæs” tager med Anthon ud for at fælde juletræ, men træets størrelse giver ham store problemer. Senere har han svært ved at forstå, hvordan hans benzintank kan rumme 49 liter.Info:Holger Aue viser med fine detaljerede tegninger, sin kærlighed og besættelse af motorcykelverden, samtidig med at irriterende hustruer og nærtagende betjente angriber dit mellemgulv af latter. Det er en fortælling om de skøreste tegneseriehelte på landevejen, hvor hver kilometer kørt, er et angreb på dine lattermuskler - motorcykler er deres liv!Med sin spidse blyant, store kærlighed til tekniske detaljer og en ualmindelig god sans for situationskomik, tegner Holger Aue motorcykel-kulturen, som alle med et smil på læben, kan nikke genkendende til. Selv motorcykelhadere får lyst til at hoppe op på de to-hjulede.1994 blev det store gennembrud for Holger Aue, som sender fyrene ud på deres benzin-gennemblødte eventyr, i form af den første tegneserie der ser dagens lys. Sidenhen er tegneserien blevet trykt i det Tyske tidsskriftet "Motorrad", som har ført den groteske humor til kultstatus. De fem skøre tegneseriefigurer fik hurtigt et voksende antal læsere, og går i den danske udgave, under navnene; Gustav Gedestyr, Robert Røgslør, Anthon Andenplads, Hans Hæsblæs og Bent Brembo.
DANSKE F1 DRØMME. Denne tredobbelte biografi er historien om den første helhjertede danske satsning mod F1 med racerkørerne Tom Belsø, Jac Nellemann og Thorkild Thyrring. Bogen beskriver hele deres karriere i alle klasserne, men med fokus på deres formelaktiviteter. De mødtes alle tre i den tids talentklasse – Formel Ford – der blev trinbrættet for dem i 1970 på vej mod det forjættede land F1. Her er historierne fra A til Z. De havde trådt deres racersko godt og grundigt i vidt forskellige kategorier i 1960’erne. Tom havde længe kørt i tunge standardbiler, mens Jac lige så længe havde prøvet kræfter i gokart og Thorkild var startet direkte i F3 men med bedagede modeller. Det var ingen optimal måde at nå F1 på. Læs om standardvognskøreren, der i en årrække havde lænet sig op ad sine konkurrenter i svingene og jævnligt udvekslet karosserimaling, og som nu sad i en åben formelbil uden tag over hovedet. Om hvordan det var for gokartkøreren at komme op fra de diminutive jernsenge og nu ligge indkapslet i en tynd skal af skrøbeligt glasfiber. Eller hvordan det var for en F3-kører i forældet materiel at komme fra brede dæk og nu skøjte rundt på smalle gadedæk i Formel Ford. Så hvem var de første danskere i F1 og hvem nåede sine drømmes mål først? Hvem var egentlig de danske forløbere for Jan Magnussen, Nicolas Kiesa og Kevin Magnussen? Dette og meget mere giver de over 330 sider med mere end 900 fotos svaret på.
En BMW er ikke bare en motorcykel. Det er indbegrebet af kvalitet. Maskiner, bygget til hundredetusinder af kilometers kørsel. Det er også statussymboler, for en BMW har aldrig været billig. Det er også maskiner, som har skrevet militær historie. Maskiner, som i politiets tjeneste har kørt mange en fartsynder op. Maskiner, som har bragt ejer og brugere rundt i verden. Her er historien - for første gang på dansk. Ikke bare skrevet for motorcyklister, men et stykke verdenshistorie på to hjul.Flot illustreret - og skrevet med begejstring for et produkt af højeste klasse. BMW Motorcykler omhandler samtlige BMW-modeller fra perioden 1923 til 2000.
Danmark står foran tidens nok største indkøb af kampfly. Skal vi tage del i det teknologisk tophemmelige fly F-35 Lightning II, som amerikanerne har holdt for sig selv indtil nu, eller bør vi kigge nærmere på dets konkurrenter? Intentionen med denne bog er at præsentere kampflyet F-35 Lightning II, beskrive den historiske udvikling, som førte til dette fly, samt hvad flyet rummer af teknologiske fremskridt. Bogen afslører tidligere hemmeligheder og den opgraderede teknologi, som findes i kampflyet, der inden længe afløser flere ældre kampfly i mange lande. Stealth-teknologien og hvordan stealth vil revolutionere brugen af kampfly er et centralt tema i bogen. Endvidere beskrives de avancerede sensorer og våbensystemer, som skiller sig ud ved dette fly. I den vestlige verden er der syv flytyper, der konkurrerer om at erstatte de ældre kampfly. Ni lande har allerede planlagt at erstatte syv ældre kampfly med F-35 Lightning II. Disse 14 fly – de gamle og de konkurrerende fly - får hver sin omtale og sammenlignes på en overskuelig måde. For at kunne følge med i den videre debat er det nødvendigt at forstå de nye teknologier, der danner basis for de beslutninger, Danmark ender op med at tage, teknologier, som på mange måder vil ændre traditionel opfattelse af brug af kampfly.
Hondas populære Shadow-serie er blevet produceret siden 1983 og produceres stadigt i dag - mere end 25 år senere. Gennem årene har den gang på gang været banebrydende i udviklingen af fabrikscruise-e. Mærkværdigvis har disse herlige maskiner aldrig før fået deres egen bog. Serien har altid været meget populær og en Shadow har flere gange været årets mest solgte motorcykelmodel i USA, men indenfor motorcykellitteraturen levnes den typisk bare et par sider i generelle Honda-bøger. Det er der nu rådet bod på. For første gang findes der nu et værk, som omhyggeligt beskriver de enkelte modeller og deres udvikling fra lance-ringen i 1983 og frem til år 2000. I Danmark er mere end hver tiende Honda en Shadow og mere end 3.200 Honda Shadow er i alt indregistreret her. Imidlertid er mere end tre fjerdedele af dem modeller eller årgange, som aldrig blev importeret til Danmark af de officielle kanaler. Denne bog beskriver modeller fra hele verden, men lægger særlig vægt på Danmark, Tyskland og det vigtige modermarked i USA. Bogen er rigt illustreret og Shadow-ejere fra det meste af verden har bidraget med private billeder for at vise både originale maskiner og spændende ombygninger.
Anthon ”Andenplads” opfinder en tanktaske, som ikke falder af under kraftig kørsel, men han ender desværre med at tage bussen – det giver jo overhovedet ikke mening, eller gør det? Senere bliver han dybt berørt over et dækskifte, og hvorfor er harpiks så irriterende? Robert ”Røgslør” får problemer med motorcyklens elektronik, og stoler blindt på mekanikerens tekniske snilde – han er skide dygtig, mener han. På en anden køretur dukker mistænksomme lyder frem som han ikke kan stedsbestemme – gudskelov forsvinder lyder brat. Gustav ”Gedestyr” og Bent ”Brembo” laver ”Kør-langsom” konkurrence, men ender alligevel med at få verbale ord med på vejen fra andre motorcykellister – ord som hjernedøde racere, og hasarderet kørsel. I denne udgave får vi en masse gode grunde til at køre med passagerer. Vi ser hvordan Robert ”Røgslør” og Hans ”Hæsblæs” snyder vores gæste-karakter ”Ulf”. Og kan det virkelig passe at motorcykler har sit eget liv, og kan kommunikerer? Læs om alt det ubrugeligt motorcykel merchandise som kan erhverves for næsten ingen penge.
Gustav "Gedestyr" er blevet en "god" dreng, og forsøger at være venlig overfor politiet, men vil det mon hjælpe. Med sine nye pigdæk, har han glædet sig hele vinteren på glat underlag – endelig kan han teste dem – hmmm. Senere kører han af vejbanen, og ringer efter hjælp, men får problemer med at forklare hvor motorcyklen er havnet. Hans "Hæsblæs" føler sig efterfuldt af ordensmagten, og køber brugt militærudstyr, som bør kunne beskytte ham. Anthon "Andenplads" kan ikke finde ud af, om et eftersyn er før eller efter hans motorcykel er gået i stykker. Han er træt af billister, og påmontere et horn, som giver ham store problemer. Robert "Røgslør" den lille satan, som politiet kalder ham, forsøger at undgå fartfælder. Han har en god forklaring på hvorfor han ikke skal betale sin fartbøde, efter at være blitzet midt i et styrt.I denne udgave får vi en masse fif til hvordan man bliver en hardcore biker, for ganske få midler. Vi får historien om hvordan Gustav "Gedestyr" og Hans "Hæsblæs" blev venner, og vi ser hvordan de alle fem er fanget, på en motorvejs-kiosk, fordi politiet venter udenfor - læs hvordan de planlægger at slippe fri.Holger Aue viser med fine detaljerede tegninger, sin kærlighed og besættelse af motorcykelverden, samtidig med at irriterende hustruer og nærtagende betjente angriber dit mellemgulv af latter. Det er en fortælling om de skøreste tegneseriehelte på landevejen, hvor hver kilometer kørt, er et angreb på dine lattermuskler - motorcykler er deres liv!Med sin spidse blyant, store kærlighed til tekniske detaljer og en ualmindelig god sans for situationskomik, tegner Holger Aue motorcykel-kulturen, som alle med et smil på læben, kan nikke genkendende til. 1994 blev det store gennembrud for Holger Aue, som sender fyrene ud på deres benzin-gennemblødte eventyr, i form af den første tegneserie der ser dagens lys. Sidenhen er tegneserien blevet trykt i det Tyske tidsskriftet "Motorrad", som har ført den groteske humor til kultstatus. De fem skøre tegneseriefigurer fik hurtigt et voksende antal læsere, og går i den danske udgave, under navnene; Gustav Gedestyr, Robert Røgslør, Anthon Andenplads, Hans Hæsblæs og Bent Brembo.
Frantz Schrum og hans kolleger har slidt mange tusinde kilometer asfaldt fra Danmark til det gamle Østeuropa og videre ud i Mellemøstens store sandkasse fra Syrien og Jordan til det daværende Persien, Bagdad, Riyadh og Saudi Arabien. Mens den Kolde Krig lurede og russerne holdt Østeuropa i et jerngreb kørte chaufførerne intetanende ind i Tjekkoslovakiet mens russerne buldrede frem i deres store tanks fram og intervenerede landet. I 1968 var de danske chauffører vidner til en førstesekretær for kommunistpartiet ved navn Alexander Dubcêk, fik sat Tjekkoslovakiet på den anden ende i forsøger på at gennemføre en fredelig revolution. Russerne krummede ikke et hår på de danske chaufførers hoved. Men Forsvarets Efterretningstjeneste stod klar med notesblokken når chaufførerne vendte hjem fra deres mission. Man må spørge sig selv, hvilken chaufførhar ikke kysset og kærestet med Rosa og Danuta på "Na Stare Posta". Hvem har ikke fået asfaltkuller og drukket igennem et døgn eller to for at stå strabadserne igennem. Det er et stykke dansk kulturhistorie om de store mænd og kvinder, der satte sig bag rattet og trådte sømmet i bund. Det er deres historier. Deres erindringer med sprogblomster og brændevin serveret råt for usødet.
De er blevet et halvt år ældre, men fire år mentalt yngre. Anthon "Andenplads" og Hans "Hæsblæs" opfinder udtrykket pansersluse, og udnytter skattekronerne optimalt. Den nye MOTOmania indeholder et omfattende kursus, der vil få håret på brystkassen til at gro et par centimeter - selv på pigerne. Robert "Røgslør" få endelig taget sig sammen, og fortæller sine kammerater om hans hemmelige passion for 2-taktere, og tager til træf for maskiner der lyder som bistader. Bogen slutter selvfølgelig af med et "smukt" juleeventyr.
Med sin spidse blyant, store kærlighed til tekniske detaljer og en ualmindelig god sans for situationskomik, tegner Holger Aue motorcykel-kulturen, som alle med et smil på læben, kan nikke genkendende til. Selv motorcykelhadere får lyst til at hoppe op på de to-hjulede.Robert Røgslør, bliver forelsket i en rigtig kvinde, men i stedet for blomster, vil hun meget hellere køre på motorcykel.Hans Hæsblæs og Anthon Andenplads tager på tur en dag de keder sig. De ender selvfølgelig med at have politiet efter sig, blot fordi de hilser pænt med midterfingeren, og en bar mås. Bent Brembo er på udflugt, og køre forbi en fartmåler, som efter hans mening viser alt for lidt i forhold til hvad hans motorcykel kan præstere. Senere smider han sine læderbukser, som trofast har siddet på kroppen i 15 år.Anthon Andenplads kan ikke vinde over sine venner i et motorcykelløb, og vil derfor i et desperat forsøg tage mørk magi i brug – lykkes det mon. Han betror senere en god ven, at tappe olien af sin motorcykel, men ender det godt.
Fortællingen om den mest berømte motorcykel gennem tiderne. Om fabrikken, forhandlerne, motorsporten - og ikke mindst brugerne. Flot bog - flot illustreret.
Den komplette oversættelse af fabriksmanualerne over samtlige modeller i perioden 1915-50, illustreret med fabrikkens tegninger og fotos. Oversat og redigeret af veteraneksperten Poul Jørss. Et must for enhver HD-freak!
De fem gutter tager os på fuld fart igennem nye eventyr, og giver den gas i svinget. Mange af deres maskiner er mangelfulde, og dårligt samlet. Deres kærester, har fået nok af deres uendelige snak om motorcykler.I et forsøg på at lære deres motorcykler bedre at kende, tager de på kursus, for at mestre svingene – om de bliver bedre må du læse i denne bog.Anthon ”Andenplads” er i fokus i dette nummer af MOTOmania. Han mangler bl.a cigaretter, som udvikler sig til en ødelagt benzintank. Han viser med alt tydelighed, at han er en svindler og på kant med loven. Han køber nyt besværligt motorcykeltøj, som viser sig at være ikke mindre end en gennemhullet ko, som han har trukket over kroppen.Gustav ”Gedestyr”, løber tør for benzin, på hans tur i ørkenen og forbereder sig på at dø – alt håb syntes at være ude. Robert ”Røgslør” viser sine tekniske egenskaber, og isolerer sig i sin garage, for at bygge sin egen letvægts-djævle-maskine. Bent ”Brembo” får sig en hyggesludder med ordensmagten, og senere tager politiet et knapt så heldigt foto af Bent, ved en lasermåling. Hvis du kører sportsmaskine eller softshoppen, og samtidig er i tvivl om hvad der er hot og hvad der er not, så bliver du meget klogere denne gang.
Måske er det ikke alle bekendt at Danmark engang var en fremtrædende spiller indenfor motorcykelindustrien.Omkring år 1900, levede motorcykeldrømmen blandt mange danske iværksættere. Det blev til mere end 40 forskellige motorcykler som alle fortjener en placering i dansk industrihistorie.Bogen fortæller historien om de dansk fremstillede motorcykler som gik i produktion. Nogle blev solgt i få eksemplarer, og andre i flere tusinder.Hver motorcykel har fået sit eget afsnit. Læst som en helhed, efterlades et klart billede af forløbet gennem årene, – hvem overlevede, hvem sejrede, og hvem måtte give op.Værdifulde legender, om motorcykler som måske er på vej ud i glemslen, har med denne bog fået sin helt egen historie.
DAB - hele Danmarks bus- og lastbilfabrik Audi NAG Büssing Leyland Scania af Jens Jessen.Bogen beskriver fabrikkens historie fra den bliver grundlagt i 1912 og op gennem tiden. Vi hører om branden i 1932, sabotagen under krigen, hvor fabrikken bliver sprængt i luften og retsopgøret efter krigen, som fik store konsekvenser. Efterkrigstiden med ny ledelse, og den sidste tid, hvor fabrikken skiftede ejere flere gange for til sidst at måtte lukke i 2003.Også historien om lastbilmærkerne, man byggede på, beskrives. De mange fotografier fører læseren tilbage i tiden og vil bestemt begejstre mange.
Den egentlige historie tager sin begyndelse i 1919, hvor Igor Sikorsky – i den spæde start af hans karriere i Rusland – bliver besat af idéen om vertikal flyvning. I første omgang må han dog nødtvungent skrinlægge denne drøm, men genoptager den igen 30 år senere, efter han er emigreret til Amerika. I den mellemliggende periode gør han to andre revolutionerende opfindelser – nemlig den første flermotorers flyvemaskine og den berømte amfibieflyvemaskine. Historien fortsætter i Danmark, hvor de første Sikorsky helikoptere dukker op i 1956 og senere bliver skiftet ud med de modeller, vi kender i dag: S-61A. Vi følger helikopternes færden i Danmark, og går tæt på Eskadrille 722. De fleste af os kender sikket de danske redningshelikoptere – men ved vi egentlig, hvad de laver, og hvor barsk deres dagligdag kan være? En af de fornemmeste opgaver, Eskadrille 722 har, er at redde mennesker i nød, men for ingen af dem bliver det nogensinde rutine at redde et andet menneskes liv i et frådende hav med 15 meter høje bølger. Hver eneste redningsmission er fyldt med faremomenter, og en sjælden gang er opgaven så risikofyldt, at kun alle seks besætningsmedlemmers enestående mod og ukuelige vilje giver operationen en lykkelig udgang.
200 spændende sider om noget af det mest danske der findes: Nimbus Motorcyklerne.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.