Bag om Amerikanske avantegardefilm
Lars Movin kortlægger den amerikanske avantgardefilm efter 1945 gennem nedslag i de væsentligste strømninger og grupperinger og med portrætter af en række centrale filmmagere og værker.
Det er en rigt illustreret fortælling, der bevæger sig fra efterkrigstidens psykodramaer via 50‘ernes personlige og poetiske værker til 60‘ernes politiske og tabusprængende undergrundsfilm – herunder miljøet omkring Andy Warhol og The Factory i New York. Og det er en fortælling, der afspejler udviklingen i den amerikanske kultur i samme periode.
Bogen er baseret på mange års research samt forfatterens egne interviews med frontfigurer inden for genren heriblandt Warhol-stjernerne Taylor Mead, Gerard Malanga, Billy Name og John Giorno. Centralt i beretningen står bannerføreren Jonas Mekas og hans New American Cinema Group, som fra begyndelsen af 60‘erne søgte at revolutionere filmmediet under programerklæringen: “Vi ønsker ikke falske, polerede, glatte film – vi foretrækker dem rå, upolerede, men levende.”
Vis mere