Bag om Anerkendt barn
Forældre og fagpersoner oplever for tiden et opgør med sidste århundredes autoritære børneopdragelse. Al nyere forskning, og den øgede forståelse for børn peger på det vi kan kalde Anerkendende Metode.
Men gamle floskler hænger fast og skaber usikkerhed, for hvad er skæld-ud, og hvordan virker det på barnet? Hvordan lærer jeg mit barn at respektere andre, uden? Og hvad med pligter? Hvad skal jeg gøre når mit barn får fortvivlelsesanfald? Må jeg overhovedet sige ’Nej’, når jeg er anerkendende?
Anerkendende Metode fører naturligt til sunde børn med et højt selvværd. Børn som kan mærke sig selv, og sige fra over for de mange informationer, som et globalt teknologisamfund byder på. Børn der mødes anerkendende holder af at lære nyt, er gode til at koncentrere sig og planlægge. De er i stand til at sige ’nej’ til aktiviteter, som bliver for meget. Sige ’nej’ til at være medløber i klassen, og ’ja’ til at være en god kammerat og elev. Det er børn som er dygtige til at sætte sig i andres sted, og samtidig gode til at passe på sig selv. De formår at holde stressen nede, og klare de mange tests, krav og udviklingsopgaver, som et hurtigt ekspanderende samfund indeholder. De kan tænke nyt, og udfordre de strukturer som ikke fungerer.
Kort sagt – Det er børn i balance!
Denne bog giver en grundig indføring i Anerkendende Metode. Bogen er fyldt med eksempler og ideer til en anerkendende hverdag.
Vis mere