Bag om At ville noget med nogen
AT VILLE NOGET MED NOGEN argumenterer for, at
dannelsestænkningen danner en vital
ramme for det pædagogiske arbejde.
Dannelse er kritikkens forudsætning – og kritikken rummer
muligheden for, at autonome borgere og pædagogiske aktører kan nytænke
samfundets uddannelsesinstitutioner og erhverve sig et større og friere udsyn.
Men dannelsen er kommet under pres, og pædagogikken underlægges konkurrencestatens
paradigme om livslang læring og kravet om indholdsløs omstillingsparathed.
Resultatet risikerer at blive til en ensretning, kortåndethed og bevidstløs
reproduktion – mere af det samme.
Bogen inviterer læseren på en tour de force gennem
pædagogikkens idéhistorie og lægger en kritisk diagnostik ned over samtiden,
hvor et ideologisk bestemt læringsregimente forsøger at henvise pædagogikken og
dannelsen til at indtage de bagerste sæder i bussen.
I bogens afsluttende del præsenteres tolv
filosofisk-pædagogiske tænkere, som har efterladt sig væsentlige aftryk i den
pædagogiske tænkning og sat dannelsen på begreb. Vi lever i dannelsesbegrebets
levende virkningshistorie.
AT VILLE NOGET MED NOGEN – filosofiske og samtidskritiske
fragmenter om dannelse og pædagogik henvender sig til studerende, undervisere
og professionelle, der beskæftiger sig med at danne og uddanne mennesker.
Samtidig løftes dannelsesspørgsmålet op som et samtids- og samfundskritisk
anliggende og inviterer dermed til en bredere diskussion om den retning, vi
ønsker at bevæge os i som samfund.
Om forfatteren
Steen Nepper Larsen (f. 1958) har gennem en årrække været en
kritisk stemme i debatten om bl.a. konkurrencestat, dannelse, læring og pædagogik.
Han er lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet og cand.mag. i historie og
samfundsfag fra RUC.
Steen Nepper Larsen har været højskolelærer på Krogerup
Højskole (filosofi, retorik, sociologi, idræt) i årene 1992-1999 og er
tilknyttet Information og Dansk
pædagogisk Tidsskrift som anmelder. Han er desuden redaktør og forfatter til en
række bøger om bl.a. sociologi, filosofi og pædagogik
Vis mere