Bag om COMPUTERSPIL
Sidder du begejstret med svedige håndflader og styrer din
avatar gennem kugleregnen? Eller er du inderligt ligeglad med, om du lever
eller dør i et virtuelt splitsekund? Uanset hvad så navigerer du som lærer og
pædagog hver dag i børne- og ungefælleskaber, hvor computerspil for længst er
blevet en betydelig og betydningsfuld kulturbærer.
Denne bog er en introduktion til computerspillene. Men også
en bog om de døre, som computerspil åbner ind til de andre medier omkring dem.
Medieforsker Bo Kampmann Walther tegner et kort i ægte 3D over udviklingen i
det virtuelle landskab – fra de første grove pixels til nutidens
hyperrealistiske grafik. Samtidig dykkes ned under overfladen. Ned til
anarkiet, til dilemmaerne, til selvopholdelsesdriften og den ofte temmelig
subtile morale i de forskellige kategorier af computerspil.
Ludologi 3.0 betegner en modning fra et tidligere fokus på
spillenes formalismer til spillenes forankring i en spillerkultur. Med denne
modning åbnes muligheden for en dannelsesdiskussion og for en facetteret,
pædagogisk praksis. Forfatteren rejser samtidig spørgsmålet om – og ikke mindst
hvordan – man som professionel kan bringe et analytisk, refleksivt niveau i
spil uden dermed også at hælde en velment, men kvælende pædagogik ned over
computerspillenes egne præmisser.
'COMPUTERSPIL - dannelse, pædagogik og svedige håndflader’
henvender sig til praktikere og studerende ved læreruddannelsen og området
skole– og fritidspædagogik på pædagoguddannelsen. Og selvfølgelig til alle
andre med interesse for nye medier, børnefællesskaber, ungekultur og
computerspil.
Glem sikkerhedsselen. Game on! Engage!
Om forfatteren
Bo Kampmann Walther, født 1967, er lektor ved Institut for
Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet. Forfatter til mange bøger om
computerspil og nye medier (og fodbold). Skribent ved Information,
Weekendavisen, Føljeton og flere andre. Konsulent i reklame- og
adfærdsbranchen, foredragsholder og samfundsdebattør.
Vis mere