Bag om Den gode praktikvejleder
I alt fire praktikforløb skal den pædagogstuderende igennem i løbet af sin uddannelse. Forløbene udgør en væsentlig del af uddannelsen til pædagog, hvor næsten en tredjedel af uddannelsen foregår i praktik. I disse praktikforløb opnår den studerende ofte sine første praksiserfaringer med det pædagogiske felt. Som praktikvejleder har du derfor en vigtig opgave i at understøtte, at den studerende får sat ord på sine erfaringer og sin begyndende pædagogiske faglighed.
Men hvordan griber du opgaven an? Hvad indebærer det egentlig at vejlede en studerende? Og hvordan kan du – og ikke mindst den praksis, du er en del af - bedst muligt anvende praktikken til at skabe udvikling og læring, både hos den studerende, men også hos jer selv?
Denne bog tilbyder dig værktøjer og konkrete øvelser, du kan bringe med dig i hverdagens praksis som praktikvejleder. Du støttes og rådgives fra start til slut i praktikken - fra det første møde med den studerende til din rolle som eksaminator ved den mundtlige eksamen og den endelige afsked med den studerende. Til bogen hører også en hjemmeside, hvor du kan finde og printe redskaber til brug i vejledningen.
Bogen er skrevet af fagfolk med hver deres kendskab til praktikforløbene, nemlig Heidi Lykke Nissen, lektor og praktikansvarlig underviser på Københavns Professionshøjskole, Louise Jeppesen, områdeleder på dagtilbudsområdet og Lene Torp, lektor og praktikkoordinator på Københavns Professionshøjskole.
Bogen henvender sig især til praktikvejledere, som ønsker konkrete råd og redskaber til vejledningsarbejdet med den pædagogstuderende. Ligeledes vil du som pædagogisk leder eller pædagogisk konsulent finde væsentlige perspektiver på, hvordan praksis og praktik er i stand til at styrke hinanden gensidigt med faglig udvikling til følge.
Vis mere