Bag om Den inkluderende skole i et ledelsesperspektiv
Bevægelsen mod øget inklusion på børne- og ungeområdet er en af de mest komplekse udfordringer, folkeskolen endnu har stået overfor. Og meget taler for, at udviklingen kun bliver succesfuld, hvis den rette ledelse er til stede i processen.
Denne bog fokuserer netop på en lang række af de ledelsesmæssige udfordringer, der opstår i og omkring folkeskolen, når kravet om øget mangfoldighed er på dagsordenen.
Ledelsesperspektivet er bredt og omhandler eksempelvis:
Skoleledelse
Projekt- og udviklingsledelse
Ledelsesmæssige partnerskaber
Ledelse af lokalområder
Strategiledelse
Politisk ledelse
Ledelsesmæssige perspektiver på forstyrrende elevadfærd
Ledelse af støttesystemer (PPR m.m.)
Den inkluderende skole i et ledelsesperspektiv er den tredje og sidste bog i Frydenlunds inklusions-triologi. I den første bog Den inkluderende skole - en grundbog var der fokus på teori. I opfølgeren Den inkluderende skole i praksis blev teorien omsat til handlingsperspektiver. I denne bogs prolog opsummeres en række af de hovedpointer, der præsenteres i de to foregående bøger. Derfor kan man godt læse bogen uden at have stiftet bekendtskab med de to forløbere.
Målgruppen er skoleledere (på alle niveauer), konsulenter, psykologer, kommunale og statslige beslutningstagere, lærere og pædagoger. Studerende på området vil ligeledes kunne få meget ud af bogen.
Bogen er skrevet af en række anerkendte eksperter på området:
Mel Ainscow
Rasmus Alenkær
Alan Dyson
Mads Hermansen
Steen Hildebrandt
Thomas Bøker Lund
Bjarne Nielsen
Jørn Nielsen
Lejf Moos
Laust Poulsen
Steve Rayner
Rasmus Alenkær er ph.d.-stipendiat, aut.psych., cand.pæd.psych., PD-psych. og skolelærer. Han er privatpraktiserende psykolog og leder af ekspertnetværket InclusionLab. Forhenværende organisationspsykolog ved PPR-Esbjerg og lærer i folkeskolen.
Vis mere