Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Det paradoksale samfund

Bag om Det paradoksale samfund

Forholdet mellem individ og samfund er både en klassisk problemstilling i sociologien og et omdiskuteret tema i den offentlige debat. I Det paradoksale samfund demonstrerer Nils Mortensen, at en voksende individualisering på paradoksal vis hænger sammen med en voksende afhængighed af samfundet. På denne baggrund diskuteres almindelige forestillinger såvel om stigende egoisme som om behovet for mere fællesskab.Bogen indeholder en kritik af diskussioner af forholdet mellem struktur- og aktørperspektiver i nyere sociologisk teori. Den opstiller begrebsmæssige værktøjer til at forstå normativiteten i det aktuelle samfund og giver et bud på dets grundlæggende strukturer og på individets samtidige inklusion i og eksklusion fra disse strukturer. Endelig analyseres de paradokser, der knytter sig til det moderne individs forsøg på at finde sig selv.Teoretisk hviler bogens diskussioner på den tyske samfundsforsker Niklas Luhmanns systemteori og især på hans på mange frugtbare paradoksbegreb, der kan være grundlag både for teoretisk nyudvikling og for en ny måde at anskue individers og livsformers udvikling på. I det aktuelle, komplekse og højtdifferentierede samfund må, hævder Mortensen, såvel individer som livsformer paradoksalt nok være lukkede om sig selv for at kunne være åbne over for verden. NILS MORTENSEN (født 1945) er magister i sociologi og lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Han har forsket i arbejds- og familieliv og skrevet en lang række artikler om sociologisk teori inden for emnerne: normer og livsformer, struktur- og aktørperspektiver, social differentiering og integration, individualisering og magt. Han er redaktør af Social Integration and Marginalisation (1995) og medredaktør af Sociologi under forandring (1990) og Det magtfulde møde mellem system og klient (2002).

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741251141
  • Udgivet:
  • 1. januar 2007
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Det paradoksale samfund

Forholdet mellem individ og samfund er både en klassisk problemstilling i sociologien og et omdiskuteret tema i den offentlige debat. I Det paradoksale samfund demonstrerer Nils Mortensen, at en voksende individualisering på paradoksal vis hænger sammen med en voksende afhængighed af samfundet. På denne baggrund diskuteres almindelige forestillinger såvel om stigende egoisme som om behovet for mere fællesskab.Bogen indeholder en kritik af diskussioner af forholdet mellem struktur- og aktørperspektiver i nyere sociologisk teori. Den opstiller begrebsmæssige værktøjer til at forstå normativiteten i det aktuelle samfund og giver et bud på dets grundlæggende strukturer og på individets samtidige inklusion i og eksklusion fra disse strukturer. Endelig analyseres de paradokser, der knytter sig til det moderne individs forsøg på at finde sig selv.Teoretisk hviler bogens diskussioner på den tyske samfundsforsker Niklas Luhmanns systemteori og især på hans på mange frugtbare paradoksbegreb, der kan være grundlag både for teoretisk nyudvikling og for en ny måde at anskue individers og livsformers udvikling på. I det aktuelle, komplekse og højtdifferentierede samfund må, hævder Mortensen, såvel individer som livsformer paradoksalt nok være lukkede om sig selv for at kunne være åbne over for verden. NILS MORTENSEN (født 1945) er magister i sociologi og lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Han har forsket i arbejds- og familieliv og skrevet en lang række artikler om sociologisk teori inden for emnerne: normer og livsformer, struktur- og aktørperspektiver, social differentiering og integration, individualisering og magt. Han er redaktør af Social Integration and Marginalisation (1995) og medredaktør af Sociologi under forandring (1990) og Det magtfulde møde mellem system og klient (2002).

Brugerbedømmelser af Det paradoksale samfund



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.