Udvidet returret til d. 31. januar 2025

En undersøgelse viser...

- Om at bruge kvantitative undersøgelser uden at snyde sig selv eller andre

Bag om En undersøgelse viser...

Kvaliteten i brugen af repræsentative stikprøveundersøgelser er faldende. Mængden af løsagtige »sandheder«, (u)virkeligheder og forkerte tolkninger stiger. Det gælder i offentlig administration, i det politiske liv, i journalistikken og i resten af den kommunikations- og mediebranche, som denne bog »En undersøgelse viser... Om at klare sig i en kvantitativ verden og ikke snyde sig selv eller andre« tager udgangspunkt i. Undersøgelsesresultater bliver misbrugt for bundlinjens skyld. Mange af de nyuddannede, der strømmer ud i kommunikations- og mediebranchen træffer »sjove« beslutninger ud fra »sjove« undersøgelser. Der er jævnligt uvederhæftige og ukritiske indslag i medierne af typen »en undersøgelse viser«. Alt for mange kommer i berøring med kvantitative metoder uden kendskab til eller respekt for de grundlæggende spilleregler. Bogen er en praktisk orienteret introduktion til netop de grundlæggende spilleregler. Den er tænkt som en hjælp til ikke at snyde sig selv eller andre med resultater fra kvantitative stikprøveundersøgelser. Resultaternes gyldighed og troværdighed er i centrum med fokus på undersøgelser af mediernes brug og effekt. Øvelser og supplerende materiale er taget ud af dagens praksis.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788776755270
  • Udgivet:
  • 1. januar 2007
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af En undersøgelse viser...

Kvaliteten i brugen af repræsentative stikprøveundersøgelser er faldende. Mængden af løsagtige »sandheder«, (u)virkeligheder og forkerte tolkninger stiger. Det gælder i offentlig administration, i det politiske liv, i journalistikken og i resten af den kommunikations- og mediebranche, som denne bog »En undersøgelse viser... Om at klare sig i en kvantitativ verden og ikke snyde sig selv eller andre« tager udgangspunkt i. Undersøgelsesresultater bliver misbrugt for bundlinjens skyld. Mange af de nyuddannede, der strømmer ud i kommunikations- og mediebranchen træffer »sjove« beslutninger ud fra »sjove« undersøgelser. Der er jævnligt uvederhæftige og ukritiske indslag i medierne af typen »en undersøgelse viser«. Alt for mange kommer i berøring med kvantitative metoder uden kendskab til eller respekt for de grundlæggende spilleregler. Bogen er en praktisk orienteret introduktion til netop de grundlæggende spilleregler. Den er tænkt som en hjælp til ikke at snyde sig selv eller andre med resultater fra kvantitative stikprøveundersøgelser. Resultaternes gyldighed og troværdighed er i centrum med fokus på undersøgelser af mediernes brug og effekt. Øvelser og supplerende materiale er taget ud af dagens praksis.

Brugerbedømmelser af En undersøgelse viser...



Find lignende bøger
Bogen En undersøgelse viser... findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.