Bag om FAQ om karakterer
Det at måle skoleelevers og studerendes præstationer med en karakter er en flere hundrede år gammel tradition, og karaktererne er i dag en så indgroet del af skole og uddannelse i vores kultur, at de opleves som en selvfølgelig del af hverdagen. Men er karaktergivning ikke efterhånden så gammel en praksis, at det er på tide at overveje dens rolle, formål og relevans set i lyset af den samfundsmæssige udvikling, forandringer i skole og uddannelse samt den viden, vi har i dag om læring og læreprocesser?
For hvad vil vi overhovedet med karaktererne i skole og uddannelse? Hvordan bruges de, og hvordan påvirker de elever og studerende? Hvad måler en karakter egentlig? Lærer man mere, hvis man får karakterer? Spiller ens sociale baggrund eller køn en rolle for ens karakterer? Og hvilke erfaringer har man med at bedrive en undervisning helt uden karakterer?
I FAQ om karakterer diskuterer og besvarer bogens forfatter disse og en række andre aktuelle og ofte stillede spørgsmål om karaktergivning i skolen.
FAQ om karakterer er bog nr. 6 i FAQ-serien om ofte stillede spørgsmål inden for det pædagogiske og psykologiske område. Som de øvrige bøger i serien er også denne bog peer reviewet.
Karen Egedal Andreasen er ph.d. og cand.phil. og lektor ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet. Hun er tilknyttet CFU – Center for Uddannelses- og Evalueringsforskning sammesteds og forfatter til en række publikationer om didaktik og evaluering.
Vis mere