Bag om Flere læsetaklinger
Et struktureret læseforløb
Flere læsetaklinger er til elever sidst på mellemtrinnet, som har brug for at arbejde med læseforståelse i et struktureret og tidsbegrænset forløb. Bogen består af 18 korte kapitler. I hvert kapitel arbejder eleverne med forskellige taklinger, der kan hjælpe dem med
at fokusere læsningen og gøre den aktiv
at få overblik over handlingselementernes rækkefølge
at slutte sig til personernes væremåde
at blive bevidste om deres egne tanker om teksten
at reflektere over sammenhæng mellem handling, personer og fortolkning
at drage meningsfulde konklusioner på baggrund af deres refleksioner
Læseforståelse
I Flere læsetaklinger lærer eleverne forskellige strategier at kende ved at afprøve dem på korte skønlitterære tekster. Eleverne oplever, at brugen af en strategi giver en bedre læseforståelse. Hensigten med undervisningsforløbet er, at eleverne efterfølgende kan bruge de forskellige taklinger på andre lignende tekster.
Et overskueligt materiale
Flere læsetaklinger er bygget systematisk og overskueligt op – både for lærer og elever. Taklingerne begrundes på lærersiderne, hvor der også er forslag til undervisningens organisering og gennemførelse.
Læsetaklinger
Flere læsetaklinger er et selvstændigt materiale til elever sidst på mellemtrinnet. I Flere læsetaklinger introduceres flere og nye taklinger i forhold til Læsetaklinger, og de skønlitterære tekster er mere komplekse. Flere læsetaklinger fungerer således fint i forlængelse af Læsetaklinger, men materialerne kan også bruges helt uafhængigt af hinanden.
Vis mere