Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En bog om 1-6-årige børn og deres æstetiske erfaringer. Ifølge forfatteren er børns tilgang til og forståelse af verden æstetisk – og den er grundlæggende for al andet, de små lærer såsom sociale omgangsformer, sprogudvikling og isærdeleshed børnenes udvikling af et selv. I bogen viser Alice Kjær, hvordan pædagoger og andre kan indrette læringsmiljøet i daginstitutionen, så det øger børnenes indlæring og understøtter deres fordybelse og undren over verden.Begrebet æstetik bindes traditionelt til kunst og kunstneriske udtryksformer som sang, dans og tegning. Bogen betragter i stedet æstetisk praksis og æstetiske læringsprocesser som noget, der foregår overalt, når 1-6-årige børn i sansningen erfarer og bearbejder hverdagslige forhold. Det handler derfor om at indtænke et æstetiske læringsmiljø i dagtilbuddet, så børnene kan forstå og skabe mening i deres omverden. Bogen fortæller både om teorien bag æstetiske læringsprocesser med 1-6-årige børn og for, hvordan man i en pædagogisk praksis kan iagttage, støtte og tilrettelægge et æstetisk børnemiljø ved at udvide sanseerfaringernes muligheder. Teori og praksis er tæt forbundne bogen igennem, og den relaterer den æstetiske praksis til didaktik og dannelse i de seks reviderede læreplanstemaer i dagtilbud (2017) og ved hjælp af en lang række eksempler fra børns hverdagsliv.Bogen er en grundbog til pædagoguddannelsen og kan bruges på modulet Dagtilbudspædagogik, på fællesforløbet og i de studerendes praktikforløb som inspiration til æstetisk-sanselig praksis med børn. Den er også relevant for praktiserende pædagoger, hvor den kan give inspiration til det daglige arbejde med børn i børnehaver og vuggestuer, og selvfølgelig til efter- og videreuddannelse samt kurser og forløb om æstetik med småbørn. Alice Kjær er cand.pæd. i pædagogik, forfatter, pædagog, foredragsholder og ekstern censor på pædagoguddannelsen. Hun har tidligere udgivet bogen 'Projektarbejde i daginstitutionen – fra fascination til fordybelse' (2010) og skrevet en række fagartikler. Til daglig arbejder hun i børnehuset Tiziana i Aalborg.
Børn skal være medskabere af deres egen læring!I Liv og tid til læreplanen får pædagoger konkrete redskaber, så de kan arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan på en måde, hvor den kan leve og skab rammer, inspiration og engagement, mens børnene og deres læring stadig er i fokus.For at gøre det nemt for pædagogerne at arbejde aktivt og sammenhængende med den pædagogiske læreplans seks temaer, introducerer bogen temablomsten. Målet med den er at øge det pædagogiske personales opmærksomhed på læreplanstemaerne, og at de ikke skal ses som enkeltstående temaer, men derimod sammenhængende temaer, der skal arbejdes med i helhed.Liv og tid til læreplanen henvender sig til pædagoger, institutionsansatte og pædagogstuderende samt andre, der arbejder med de yngste børn.
Liv og tid til læreplanen er en praktisk lærebog til pædagogerne, der sætter fokus på den pædagogiske læreplan og arbejdet med den. Alle dagtilbud har gjort sig erfaringer med brugen af læreplanen – på godt og ondt. I bogen bliver måden, vi arbejder med og bruger læreplanen, taget op, evalueret og justeret.Bogen giver konkrete redskaber til det pædagogiske personale, så de kan arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan på en måde, hvor den kan leve og skabe rammer, inspiration og engagement – mens børnene og deres læring er i fokus. De skal nemlig være medskabere af deres egen læring ved bl.a. aktivt at lege og udforske.I bogen introduceres temablomsten, der skal gøre det nemt for pædagogerne at arbejde aktivt og sammenhængende med de seks læreplanstemaer. Den skal øge det pædagogiske personales opmærksomhed på, at læreplanstemaerne ikke skal ses som enkeltstående temaer, men derimod hører sammen og skal arbejdes med i en helhed. Til dette bruges der også et gennemgående eksempel med en fladmast coladåse, der skal illustrere et børne- og læringssyn på forskellige lege- og læringsmiljøer og give inspiration til aktiviteter og tiltag på tværs af læreplanstemaerne.Liv og tid til læreplanen henvender sig til pædagoger, institutionsansatte og pædagogstuderende samt andre, som arbejder med de yngste børn.
Helt små børn bliver ofte defineret ud fra det, de ikke kan: De kan hverken gå eller tale, kaste eller balancere, de ved ikke noget endnu. Men hvad hvis vi i stedet for fokuserede på alt det, som børn rent faktisk kan og har mulighed for med deres ressourcer?Sanselige legeprojekter med 0-2-årige tager udgangspunkt i netop dette. Børn tager hele kroppen i brug, når de lærer – de mærker og sanser med hænder, fødder og munden, de rør, de råber, de ytrer deres følelser med deres stemme med udbrud, lyde og ord. Og ved at skabe legeprojekter, der tilpasser sig netop dette, er det muligt at skabe et miljø, der fremmer nærvær, læring, tryghed, trivsel og fællesskab mellem alle, der er involverede. Det styrker forholdet mellem de voksne og børnene, men også indbyrdes blandt børnene. Sanselige legeprojekter er en metode og arbejdsform, der passer særligt godt til de yngste børn mellem 0 og 2 år.
Gennem eksempler fra forskellige institutioner viser Sanselige legeprojekter med 0-2-årige, hvordan de yngste børn med krop og sanser undersøger og udforsker materialer, som er tilrettelagt for dem.Bogens overordnede formål er at støtte børn i at indgå i relationer og fællesskab samt styrke det enkelte barns tro på sig selv og egne evner.Forfatteren viser, hvordan legeprojekter gør det muligt at skabe et lege- og læringsmiljø, som indeholder nærvær og tryghed mellem børn og voksne, fællesskab, relationer og venskab mellem børn samt trivsel, fordybelse og læring om sig selv og andre.Sanselige legeprojekter med 0-2-årige henvender sig til pædagoger og pædagogstuderende, til kunst- og kulturformidlere i dagtilbud og andre, som arbejder med de yngste børn.Alice Kjær er cand.pæd. i pædagogik, pædagog, foredragsholder og censor på pædagoguddannelsen. Hun har skrevet flere bøger om børns kropslige og æstetisk-sanselige måder at forstå og være i verden på.Sissel Janette Aastvedt Halland, som har bidraget med et kapitel om norske erfaringer, er lektor ved Høgskulen på Vestlandet, Norge, og underviser på børnehavelæreruddannelsen.
Børns æstetiske erfaringer er grundlæggende for al anden læring såsom sprog, sociale omgangsformer og ikke mindst forståelsen af dem selv. Æstetisk praksisk med børn viser, hvordan man kan indrette læringsmiljøet, så det øger børnenes indlæring og undersøtter deres fordybelse og undren over verden. Der sættes fokus på sanser, væren og æstetik i daginstitutionen, når Alice Kjær gennem teori og praksis fortæller om de 1-6-åriges fællesskab og relationer, at være og at blive sig selv, fordybelse alene og i fællesskab samt om at opleve nærvær, tryghed, sorg, glæde og frygt.Lærebogen henvender sig til pædagogstuderende, pædagoger i efter-/videreuddannelse samt insitutioner, der ønsker at sætte fokus på æstetisk praksis blandt børn og voksne, men også forældre og alle andre, der er interesserede i pædagogisk praksis med børn.Alice Kjær er cand.pæd., forfatter, pædagog, foredragsholder og ekstern censor på pædagoguddannelsen.
Denne bog omhandler læreplanstemaet 'alsidig personlig udvikling' og tilbyder dig alt, du behøver at vide for at kunne arbejde endnu mere kvalificeret med dette vigtige tema i dit dagtilbud.Overordnet handler alsidig personlig udvikling om at give børn alsidige erfaringer med deres omgivelser, sig selv og hinanden, og dette læreplanstema har fokus på at støtte udviklingen af deres engagement, deltagelseskompetence, gåpåmod og livsduelighed.Gennem praksiseksempler giver denne bog inspiration til, hvordan man kan tilrettelægge læringsmiljøer for 0-2-årige og 3-6-årige børn, som støtter deres alsidige personlige udvikling og evne til at deltage og engagere sig i hverdagen. Endvidere gives der eksempler på, hvordan man kan evaluere dette arbejde, så det bliver synligt både for det pædagogiske personale, børn og forældre.Bogen vil give dig svar på spørgsmål som:- Hvad er alsidig personlig udvikling?- Hvordan kan man arbejde med børns alsidige personlige udvikling?- Hvad skal læringsmiljøet rundt om barnet understøtte i forhold til alsidig personlig udvikling?- Hvordan kan man evaluere arbejdet med alsidig personlig udvikling?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.