Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Der behøver ikke at være en modsætning mellem elite og trivsel. Selv med en lang skoledag kan man godt træne 5 gange om ugen som 9-årig, hvis krav, læring og præstationer går hånd i hånd med lyst, trivsel og tryghed.’Elitebørn i sunde rammer’ viser med hjælp fra sociologien og psykologien, hvordan sportsklubber i samarbejde med forældre og skole kan skabe et læringsmiljø for børn og unge fra 9-15 år, der inddrager alle elementer i barnets dagligdag og udvikler mennesket bag udøveren.Anders Lange er sociolog og talentchef for U10-U13 i Kjøbenhavns Boldklub. Brian Jensen er Master i Positiv Psykologi (MoPP) og arbejder med U13 - U15 i F.C. København School of Excellence.
Da 19-årige Henrik tager på ferie til USA, regner hans familie med at få ham tilbage i nogenlunde samme stand, som han tog af sted i. De regner i hvert fald med at få ham tilbage. Men på turen er Henrik blevet draget af den nyreligiøse Tongilbevægelse, og når man først er blevet en del af den, er man så hjernevasket, at man ikke forsøger at slippe fri. Efter to et halvt år opgiver Henriks familie håbet om, at han vender tilbage af sig selv. I stedet lægger de en plan for at kidnappe ham og få ham ud af bevægelsen igen.Anders Lange er en dansk journalist og forfatter. Han har blandt andet skrevet ungdomsbøgerne "Åndespil" og "Den skinnende drage".
" – Er der en ånd i glasset?Nicoles stemme lød forsigtig. Prøvende. Søgende. – Er der en ånd i glasset? gentog hun i samme tonefald. Udenfor skreg bremserne på en bybus advarende. – Er der en ånd i glasset?Intet.Der gik næsten et kvarter, inden der sket noget."Nicole har ikke gået i klassen særlig længe, før hun introducerer kammeraterne for den uhyggelige leg Ånden i Glasset. Det, der normalt bare fører til et harmløst gys blandt venner, ender helt galt. På en eller anden måde bliver den lokale presse rodet ind i sagen, der udvikler sig helt uforudsigeligt.Anders Lange er en dansk journalist og forfatter. Han har blandt andet skrevet ungdomsbøgerne "Åndespil" og "Den skinnende drage".
Der behøver ikke at være en modsætning mellem elite og trivsel. Selv med en lang skoledag kan man godt træne 5 gange om ugen som 9-årig, hvis krav, læring og præstationer går hånd i hånd med lyst, trivsel og tryghed.’Elitebørn i sunde rammer’ viser med hjælp fra sociologien og psykologien, hvordan sportsklubber i samarbejde med forældre og skole kan skabe et læringsmiljø for børn og unge fra 9-15 år, der inddrager alle elementer i barnets dagligdag og udvikler mennesket bag udøveren.Anders Lange er sociolog og talentchef for U10-U13 i Kjøbenhavns Boldklub.Brian Jensen er Master i Positiv Psykologi (MoPP) og arbejder med U13 - U15 i F.C. København School of Excellence.- - -Indholdsfortegnelse:Forord – af William KvistIndledningDel I: Spillere og forældreIndividualiserede børn og forældre i det moderne samfundForventningen om feedbackMobilitet i samfundetInstant success – bagsiden af de hurtige medierFællesskab i foreningslivet uden online afbrydelserForældrenes selvrealiseringUdøveren som familiens kronjuvelIndividualiseringen – mulighedernes landTraditionen for ensartethedSportstræning i en verden af standardiserede mål.Den demokratiske forventning i et elitemiljøKnagefællesskabet søges i klubbenUdøveren: Selvisk og afhængig af fællesskabetDen demokratiske anerkendelse – På tre niveauerSans for skønhed – jagten på talent i elitesportsmiljøerSpændingsfeltet mellem markedsgørelse og tryghedBryd ud af den normative forventning i samfundetDel II: Træningsmiljø og læringBevidst træning og legDet rigtige tidspunkt for klubskifteLæring versus undervisningKendetegn og betingelser for kreativitetHvordan forhindres kreativitet?Hvad er flow og hvorfor er flow en ønskværdig tilstand?Betingelser for flow og nydelseFlourishing – frihed til at blomstre i et stabilt miljøPERMA – trivsel og vækstKreativitet i fodboldResultatmål eller præstationsmål?Aktiviteten skal være autoteliskLykke i nuet og fremtidenBalance mellem udfordringer og færdigheder.Den svære niveaudelingBalancen mellem instruktion og refleksionIndre motivationSelvreguleringFeltets indflydelse på udøverens succesFaktorer, der påvirker udøverens mulighed for at øve sigRelation mellem træner og udøverDel III: Sportsklubben – en moderne organisationDet meningsfulde liv i klubbenImplementering af ny strategi – E og O strategiDen systemiske tilgang. Betingelser og anerkendelseAppreciative Inquiry – fra fokus på fejl til fokus på ressourcerForandring af klubbens og trænerens identitetKonklusionBegreberNoterLitteraturliste
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.