Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Elitebørn i sunde rammer

- med forord af William Kvist

Bag om Elitebørn i sunde rammer

Der behøver ikke at være en modsætning mellem elite og trivsel. Selv med en lang skoledag kan man godt træne 5 gange om ugen som 9-årig, hvis krav, læring og præstationer går hånd i hånd med lyst, trivsel og tryghed. ’Elitebørn i sunde rammer’ viser med hjælp fra sociologien og psykologien, hvordan sportsklubber i samarbejde med forældre og skole kan skabe et læringsmiljø for børn og unge fra 9-15 år, der inddrager alle elementer i barnets dagligdag og udvikler mennesket bag udøveren. Anders Lange er sociolog og talentchef for U10-U13 i Kjøbenhavns Boldklub. Brian Jensen er Master i Positiv Psykologi (MoPP) og arbejder med U13 - U15 i F.C. København School of Excellence. - - - Indholdsfortegnelse: Forord – af William Kvist Indledning Del I: Spillere og forældre Individualiserede børn og forældre i det moderne samfund Forventningen om feedback Mobilitet i samfundet Instant success – bagsiden af de hurtige medier Fællesskab i foreningslivet uden online afbrydelser Forældrenes selvrealisering Udøveren som familiens kronjuvel Individualiseringen – mulighedernes land Traditionen for ensartethed Sportstræning i en verden af standardiserede mål. Den demokratiske forventning i et elitemiljø Knagefællesskabet søges i klubben Udøveren: Selvisk og afhængig af fællesskabet Den demokratiske anerkendelse – På tre niveauer Sans for skønhed – jagten på talent i elitesportsmiljøer Spændingsfeltet mellem markedsgørelse og tryghed Bryd ud af den normative forventning i samfundet Del II: Træningsmiljø og læring Bevidst træning og leg Det rigtige tidspunkt for klubskifte Læring versus undervisning Kendetegn og betingelser for kreativitet Hvordan forhindres kreativitet? Hvad er flow og hvorfor er flow en ønskværdig tilstand? Betingelser for flow og nydelse Flourishing – frihed til at blomstre i et stabilt miljø PERMA – trivsel og vækst Kreativitet i fodbold Resultatmål eller præstationsmål? Aktiviteten skal være autotelisk Lykke i nuet og fremtiden Balance mellem udfordringer og færdigheder. Den svære niveaudeling Balancen mellem instruktion og refleksion Indre motivation Selvregulering Feltets indflydelse på udøverens succes Faktorer, der påvirker udøverens mulighed for at øve sig Relation mellem træner og udøver Del III: Sportsklubben – en moderne organisation Det meningsfulde liv i klubben Implementering af ny strategi – E og O strategi Den systemiske tilgang. Betingelser og anerkendelse Appreciative Inquiry – fra fokus på fejl til fokus på ressourcer Forandring af klubbens og trænerens identitet Konklusion Begreber Noter Litteraturliste

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788792660503
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 26. februar 2016
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Elitebørn i sunde rammer

Der behøver ikke at være en modsætning mellem elite og trivsel. Selv med en lang skoledag kan man godt træne 5 gange om ugen som 9-årig, hvis krav, læring og præstationer går hånd i hånd med lyst, trivsel og tryghed.
’Elitebørn i sunde rammer’ viser med hjælp fra sociologien og psykologien, hvordan sportsklubber i samarbejde med forældre og skole kan skabe et læringsmiljø for børn og unge fra 9-15 år, der inddrager alle elementer i barnets dagligdag og udvikler mennesket bag udøveren.
Anders Lange er sociolog og talentchef for U10-U13 i Kjøbenhavns Boldklub.
Brian Jensen er Master i Positiv Psykologi (MoPP) og arbejder med U13 - U15 i F.C. København School of Excellence.
- - -
Indholdsfortegnelse:
Forord – af William Kvist
Indledning
Del I: Spillere og forældre
Individualiserede børn og forældre i det moderne samfund
Forventningen om feedback
Mobilitet i samfundet
Instant success – bagsiden af de hurtige medier
Fællesskab i foreningslivet uden online afbrydelser
Forældrenes selvrealisering
Udøveren som familiens kronjuvel
Individualiseringen – mulighedernes land
Traditionen for ensartethed
Sportstræning i en verden af standardiserede mål.
Den demokratiske forventning i et elitemiljø
Knagefællesskabet søges i klubben
Udøveren: Selvisk og afhængig af fællesskabet
Den demokratiske anerkendelse – På tre niveauer
Sans for skønhed – jagten på talent i elitesportsmiljøer
Spændingsfeltet mellem markedsgørelse og tryghed
Bryd ud af den normative forventning i samfundet
Del II: Træningsmiljø og læring
Bevidst træning og leg
Det rigtige tidspunkt for klubskifte
Læring versus undervisning
Kendetegn og betingelser for kreativitet
Hvordan forhindres kreativitet?
Hvad er flow og hvorfor er flow en ønskværdig tilstand?
Betingelser for flow og nydelse
Flourishing – frihed til at blomstre i et stabilt miljø
PERMA – trivsel og vækst
Kreativitet i fodbold
Resultatmål eller præstationsmål?
Aktiviteten skal være autotelisk
Lykke i nuet og fremtiden
Balance mellem udfordringer og færdigheder.
Den svære niveaudeling
Balancen mellem instruktion og refleksion
Indre motivation
Selvregulering
Feltets indflydelse på udøverens succes
Faktorer, der påvirker udøverens mulighed for at øve sig
Relation mellem træner og udøver
Del III: Sportsklubben – en moderne organisation
Det meningsfulde liv i klubben
Implementering af ny strategi – E og O strategi
Den systemiske tilgang. Betingelser og anerkendelse
Appreciative Inquiry – fra fokus på fejl til fokus på ressourcer
Forandring af klubbens og trænerens identitet
Konklusion
Begreber
Noter
Litteraturliste

Brugerbedømmelser af Elitebørn i sunde rammer



Find lignende bøger
Bogen Elitebørn i sunde rammer findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.