Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Udgivelsen giver et nødvendigt og basalt videnskabsteoretisk begrebsapparat, der sætter eleverne i stand til selvstændig, tværfaglig refleksion over den viden, der opnås i de konkrete, flerfaglige samspil og den afsluttende SRP. Udgivelsen indledes af to korte kapitler. Det første præsenterer bogen og giver en første, bred indkredsning af, hvad viden, fag og videnskab er. Dernæst følger et kapitel om de tre hovedområder: Humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab. I udgivelsens hoveddel præsenteres det tværfaglige begrebsapparat. Det udgøres grundlæggende af følgende modsætningspar: Teoretisk – praktisk, diakron – synkron, empirisk – formel, kvantitativ – kvalitativ, eksperimentel – observationel, kausal – intentionel – funktionel, idiografisk – nomotetisk og faktuel – normativ. Bogen indeholder også kapitler om, hvordan eleven konkret griber metodisk og videnskabsteoretisk refleksion an, innovation i flerfaglige projekter samt endelig kapitler, der beskriver videnskabens fællestræk: Normer, begrundelsesformer og teorier. Disse kapitler behandler nogle af videnskabens og videnskabsteoriens mest elementære byggesten. Vidensmønstre er rigt illustreret og pædagogisk gennemtænkt med henblik på at fremme den tværfaglige refleksion. Præsentationen af de tværfaglige begreber er ledsaget af små opgaver og rigelige eksempler, hvilket gør det muligt for eleven at tilegne sig en del af stoffet og repetere på egen hånd. Denne bog henvender sig til elever på alle årgange.
Globaliseringen har åbnet mange muligheder; også inden for uddannelsessystemet og i det almene gymnasium. Hvordandisse muligheder udnyttes optimalt, er ikke nødvendigvis ligetil. Ikke desto mindre er det vigtigt i en tid, hvor studenternes videre uddannelse og arbejdsliv i stigende grad foregår i internationale miljøer.I knap fire år har seks almene gymnasier i Region Midtjylland arbejdet med internationalisering i undervisningen. Og dermed på hjemmebane. Denne antologi samler praksiserfaringer i form af læreres undervisningsforløb samt forskeres mere teoretiske betragtninger. Hermed håber vi, at kunne inspirere lærere og ledere på landets gymnasier til det fortsatte arbejde med at give eleverne de bedste muligheder for videre uddannelse.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.