Udvidet returret til d. 31. januar 2024
Bag om Vidensmønstre

Udgivelsen giver et nødvendigt og basalt videnskabsteoretisk begrebsapparat, der sætter eleverne i stand til selvstændig, tværfaglig refleksion over den viden, der opnås i de konkrete, tværfaglige samspil og den afsluttende SRP. Udgivelsen indledes af seks korte kapitler. De to første præsenterer bogen og giver en første, bred indkredsning af, hvad viden, fag og videnskab er. Dernæst følger et kapitel om de tre hovedområder: Humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab. De tre næste beskriver videnskabens fællestræk: Normer, begrundelsesformer og teorier. Disse kapitler behandler nogle af videnskabens og videnskabsteoriens mest elementære byggesten. I udgivelsens hoveddel præsenteres det tværfaglige begrebsapparat. Det udgøres grundlæggende af følgende modsætningspar: Teoretisk – praktisk, diakron – synkron, empirisk – formel, kvantitativ – kvalitativ, eksperimentel – observationel, kausal – intentionel, idiografisk – nomotetisk og faktuel – normativ. Vidensmønstre er rigt illustreret og pædagogisk gennemtænkt med henblik på at fremme den tværfaglige refleksion. Præsentationen af de tværfaglige begreber er ledsaget af små opgaver og rigelige eksempler, hvilket gør det muligt for eleven at tilegne sig en del af stoffet og repetere på egen hånd. Til hvert af de otte kapitler med modsætningspar er knyttet interaktive opgaver, så forståelsen kan testes. Denne bog henvender sig til elever på alle årgange. 3. udgave med nyt kapitel om Den Videnskabelige Basismodel skrevet af Caroline Schaffalitzky de Muckadell og Esben Nedenskov Petersen.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788761695925
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 159
  • Udgivet:
  • 10. april 2019
  • Udgave:
  • 3
  • Størrelse:
  • 174x242x10 mm.
  • Vægt:
  • 281 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-2 hverdage
Forventet levering: 7. november 2024

Beskrivelse af Vidensmønstre

Udgivelsen giver et nødvendigt og basalt videnskabsteoretisk begrebsapparat, der sætter eleverne i stand til selvstændig, tværfaglig refleksion over den viden, der opnås i de konkrete, tværfaglige samspil og den afsluttende SRP.
Udgivelsen indledes af seks korte kapitler. De to første præsenterer bogen og giver en første, bred indkredsning af, hvad viden, fag og videnskab er. Dernæst følger et kapitel om de tre hovedområder: Humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab. De tre næste beskriver videnskabens fællestræk: Normer, begrundelsesformer og teorier. Disse kapitler behandler nogle af videnskabens og videnskabsteoriens mest elementære byggesten.
I udgivelsens hoveddel præsenteres det tværfaglige begrebsapparat. Det udgøres grundlæggende af følgende modsætningspar: Teoretisk – praktisk, diakron – synkron, empirisk – formel, kvantitativ – kvalitativ, eksperimentel – observationel, kausal – intentionel, idiografisk – nomotetisk og faktuel – normativ.
Vidensmønstre er rigt illustreret og pædagogisk gennemtænkt med henblik på at fremme den tværfaglige refleksion. Præsentationen af de tværfaglige begreber er ledsaget af små opgaver og rigelige eksempler, hvilket gør det muligt for eleven at tilegne sig en del af stoffet og repetere på egen hånd. Til hvert af de otte kapitler med modsætningspar er knyttet interaktive opgaver, så forståelsen kan testes.
Denne bog henvender sig til elever på alle årgange.
3. udgave med nyt kapitel om Den Videnskabelige Basismodel skrevet af Caroline Schaffalitzky de Muckadell og Esben Nedenskov Petersen.

Brugerbedømmelser af Vidensmønstre



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.