Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Der er tale om problemvrede, når barnet alt for tit og alt for kraftigt får vredesudbrud eller raserianfald. Barnet har brug for hjælp til at styre sin vrede og til at forstå sig selv og andre bedre, hvilket denne bog til børn mellem 4 og 8 år kan være med til. Bogen er i to dele: I den første del hører vi om to børn og deres problemvrede. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen. Serien PSYKOLOGI FOR BØRN handler om psykologi i børnehøjde. Det kan være svært for et barn at forstå emner af psykologisk karakter. Bøgerne giver mulighed for, at barnet og den voksne kan tale sammen om vanskelige emner.
I denne bog præsenteres en teoretisk definition af eksekutive funktioner, der kan oversættes til problemløsning og selvorganisering. Eksekutive funktioner udvikles fra fødslen op til ca. 30 års alderen. Bogen beskriver dette lange udviklingsforløb hos almindelige børn og unge. Eksekutive funktioner består af fire trin: idé, planlægning, udførelse og vurdering med eventuel justering. Hertil kræves målrettethed, arbejdshukommelse, hæmmeevne og fleksibilitet. Disse begreber bliver i bogen beskrevet nærmere sammen med en gennemgang af en lang række nyere forskningsprojekter, der også belyser eksekutive funktioner i forhold til diagnoser som autisme, ADHD, Tourettes syndrom, angstlidelser, epilepsi, omsorgssvigt og erhvervede hjerneskader. Sidste del af bogen er praksisrettet og indeholder generelle retningslinjer for den pædagogiske indsats, der kan støtte mangelfulde eksekutive funktioner hos børn og unge, også med konkrete tiltag. Bogens målgruppe er lærere, psykologer, pædagoger og forældre og andre, der arbejder med børn og unge med særlige hjerner.
Der er tale om problemvrede, når barnet alt for tit og for kraftigt får vredesudbrud eller raserianfald. Barnet har brug for hjælp til at styre sin vrede og til at forstå sig selv og andre bedre, hvilket denne bog til børn mellem 9 og 13 år kan være med til.Bogen er i to dele: I den første del hører vi om to børn og deres problemvrede. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN handler om psykologi i børnehøjde. Det kan være svært for et barn at forstå emner af psykologisk karakter. Bøgerne giver mulighed for, at barnet og den voksne kan tale sammen om vanskelige emner.
Forestillingsevnen er central for vores kommunikation og møde med andre. Det er svært, når den er mangelfuld. Men der er hjælp at hente ... Børn og unge med autisme har to væsentlige fællestræk: For det første har de svært ved at indgå i sociale situationer. Og for det andet har de et begrænset udvalg af handlemuligheder, hvorfor de foretrækker forudsigelighed og faste strukturer. Begge træk indgår i autisme-diagnosen. Og disse primære fællestræk har begge baggrund i børnenes mangelfulde forestillingsevne. Den er mangelfuld, men ikke manglende. Det er vigtigt at være opmærksom på. Bogen giver let tilgængelig viden om denne gruppe børns neurologiske og neuropsykologiske anderledeshed, præsenterer en række teoretiske begreber og sætter fokus på, hvilke konsekvenser det har i praksis. Bogen retter sig mod de voksne, der i dagligdagen omgås børn og unge med autisme i alderen 4-17 år. Det er først og fremmest forældre og familie, pædagoger og lærere, men også fysio- og ergoterapeuter og andet sundhedspersonale. Formålet med bogen er at give de voksne, der er tæt på barnet i hverdagen en forståelse af, hvad forestillingsevne er. Og hvordan forestillingsevnen påvirker børn og unges opfattelse af omverdenen, af sig selv og af andre mennesker. Og endelig: Hvordan man kan arbejde med at udvikle forestillingsevnen i dagligdagen.Forestillingsevnen hos børn og unge med autisme handler primært om autisme og om nedsat evne til at danne forestillingsbilleder. De fleste kapitler i bogen vil imidlertid også være relevante for dem, der møder børn og unge med andre slags udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser end autisme. Ved de fleste udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser ses nemlig overlappende mønstre og fællestræk, herunder nedsat evne til at danne forestillingsbilleder, tænke fleksibelt og acceptere nye måder at gøre tingene på..Om forfatterne:Anne Vibeke Fleischer er cand.pæd.psych. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Har i mange år arbejdet med børn og unge med og uden diagnoser og udviklingsforstyrrelser. I sin private praksis beskæftiger hun sig med undersøgelse, rådgivning og supervision. Forfatter og medforfatter til adskillige bøger, bl.a. Jeg vil ikke i skole og Eksekutive funktioner hos børn og unge.Käte From er cand.psych., autoriseret psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi. Hun er privatpraktiserende psykolog og beskæftiger sig især med terapi og udredning af børn og unge med særlige udfordringer, udviklingsforstyrrelser og anderledeshed. Hun superviserer og underviser i mange forskellige sammenhænge, og har blandt andet været ekstern lektor i børneneuropsykologi på Københavns Universitet. Hun er også forfatter og medforfatter til flere bøger, bl.a. Den sårbare hjerne og Eksekutive funktioner hos børn og unge.
For nogle børn og unge bliver det for svært at gå i skole. De har skolevægring. Det betyder, at børnene vægrer sig mod skolen. De forsvarer sig og gør modstand mod noget ubehageligt. Altså mod noget, som barnet oplever som ubehageligt. Måske synes de voksne ikke, at det er slemt. Men man må nødvendigvis tage udgangspunkt i barnets virkelighed. Barnets virkelighed styrer barnets adfærd. Skolevægring kan beskrives som undgåelsesadfærd. Barnet undgår skolen, fordi det giver en øjeblikkelig lettelse. Men på lidt længere sigt er det skidt at møde svære situationer med undgåelsesadfærd. Det kommer til at gå ud over skolegang og uddannelse. Bogen handler om børn og unge i alderen 6-16 år. Man regner med, at omkring 5 % af alle børn rammes af skolevægring, så alle lærere og pædagoger har erfaring med børn, der ikke vil i skole. Det er et sammensat problem, der stiller krav til et tæt samarbejde mellem hjem og skole. JEG VIL IKKE I SKOLE henvender sig til forældre, lærere og pædagoger, der er tæt på barnet. Formålet er at give de voksne redskaber og strategier til at få barnet i skole igen. ANNE VIBEKE FLEISCHER er cand.pæd.psyk. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Hun har gennem mange år arbejdet med børn og unge, der har diagnoser og udviklingsforstyrrelser, og med børn og unge uden diagnoser, men med en adfærd, der gør tilværelsen besværlig for dem selv og deres omgivelser. Hun er også forfatter til adskillige bøger,bl.a. Eksekutive funktioner hos børn og unge, Indsigt og adfærd i børnehøjde, Set med børns øjne, Ung med autisme og mere end ti bøger i serien Psykologi for børn.
Specialpædagogik – en grundbog henvender sig primært til studerende på det nye linjefag specialpædagogik på læreruddannelsen, men den vil også være nyttig som håndbog for lærere og andre, der allerede arbejder inden for det specialpædagogiske område. Den giver en saglig og læsevenlig indføring i specialpædagogikkens mange aspekter, såvel de teoretiske som de praktiske. Bidragyderne er dels førende teoretikere og forskere på området, dels praktikere med mange års erfaringer inden for det specialpædagogiske arbejde.Jørgen Christiansen er pæd.psych., aut.psykolog, lektor ved University College Sjælland.Brian Degn Mårtensson er afdelingsleder, foredragsholder samt redaktør på tidsskriftet Specialpædagogik.Torben Pedersen er viceskoleleder på Nordgårsskolen i Nykøbing Sj.Bogens bidragydere:Frans Ørsted Andersen Kirsten Baltzer Carsten Bendixen. Karen Bønløkke Braad Alex Bräuner Jørgen Christiansen Inger Lokjær Faurdal Helga Borgbjerg Hansen Mette Hind Anne Vibeke Fleischer Bent Hougaard Torben Kjeldsen. Karen-Lis Kristensen René Kristensen Ole Løw Anne Morin Line Lerche Mørck Brian Degn Mårtensson Torben Pedersen Arne Poulsen Christian Quvang Charlotte Ringsmose Valter Tarp Jan Tønnesvang Peter Weng
De fleste børn udvikler "af sig selv" selvindsigt, empati og menneskeforståelse i omgangen med børn og voksne: hjemme, i børnehaven, i skolen og i fritiden. Nogle børn udvikler ikke denne indsigt og forståelse på grund af udviklingsforstyrrelser som ADHD, mental retardering, autisme og beslægtede tilstande, eller på grund af omsorgssvigt. Daglig træning i selvindsigt og menneskeforståelse kan hjælpe barnet til ikke at komme i situationer, hvor dets adfærd er uhensigtsmæssig, aggressiv eller destruktiv, fordi barnet ikke kan aflæse situationen eller andres følelser. Det er ikke nok kun at anvende terapi og skemalagt social træning. Uden forestillinger om egne og andres følelser kan man ikke afprøve og vælge handlemuligheder på "den indre scene" – og så er man i sine følelsers vold. Det går ofte galt, når følelsen er vrede eller frygt. Bogens mange tegninger illustrerer de situationer, hvor tingene kan gå skævt på grund af barnets manglende indlevelsesevne, og bliver dermed en støtte og et redskab i dialogen mellem voksen og barn i den daglige træning. Med udgangspunkt i udviklingspsykologisk teori præsenterer forfatteren metoder for og praktiske anvisninger til, hvordan de voksne i barnets dagligdag - pædagoger, forældre og lærere - kan træne selvindsigt og menneskeforståelse i hverdagen med barnet med det formål at udvikle barnets indsigt i følelsesmæssige sammenhænge - hos sig selv og andre. Altså at skabe de forestillinger i barnets hoved, der ikke kom af sig selv: deres indre billeder af sig selv, af andre mennesker og af verden.
De fleste små børn har et naturligt behov for gentagelser og vaner. Vi kalder det et normalt tvangspræg, fordi det er et led i barnets udvikling. På den anden side har vi tvangspræg, som forstyrrer barnets videre udvikling, og som er forbundet med angst. I den første del hører vi om to børn og deres tvangstanker og tvangshandlinger gennem illustrerede historier. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen og beskriver forskellige aspekter ved tvangspræg, -tanker og -handlinger som fx: hvordan det kommer til udtryk, årsager hertil, planlægning af indsats og forskellige handlemuligheder. Bogen kan bruges af forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger eller andre voksne i barnets hverdag. Eller i børnehavegrupper eller skoleklasser, der ønsker at øge fokus på rummelighed og børnenes forståelse for hinandens forskelligheder. Illustreret af Claes Movin.
Denne bog handler om ressourceorientering som udgangspunkt for pædagogisk praksis. I bogen møder læseren en række metoder og konkrete tilgange, der på forskellig vis tager udgangspunkt i et ressourcesyn som princip og afsæt for praksis. Ud fra forskellige teoretiske tilgange giver bogen en række bud på, hvordan man som pædagog kan arbejde med ressourcer i daginstitutioner.Ressourceorientering handler om, at man under udvikling og gennemførelse af pædagogiske tiltag aktivt leder efter, bygger på og forsøger at udvikle individuelle styrker og styrker i individets omgivelser.Bogen samler og formidler viden og erfaringer fra udvalgte teoriretninger og tilgange på området, og gør denne viden tilgængelig i en overskuelig form.Det er formålet med bogen, at den skal bidrage til praksisudvikling og til konkret problemløsning i hverdagen. Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende, daginstitutionsledere, studerende i efter- og videreuddannelsesforløb og andre, der interesserer sig for pædagogik og konkret pædagogisk praksis.Forfattere: Trine Ankerstjerne, Anne Vibeke Fleischer, Christian Horst, Carina Brøndum Leed, Alex Madsen, Lene Metner, Margit Mikkelsen, Anne Maj Nielsen, Kaj Struve, Jytte Birk Sørensen, Üzeyir Tireli og Tom Ritchie,.
Denne bog handler om Nora og Andreas. De er begge to bange for at lave fejl. De er generte og tilbageholdende. De kan heller ikke så godt lide at prøve noget nyt.Historierne handler om, hvad der er svært for Nora og Andreas. Nogle gange bliver de forskrækkede og kede af det. Men de øver sig også i at gøre noget nyt eller i at turde lave fejl. Også bliver de dygtigere. Sidst i bogen er der et efterord til de voksne, der vil prøve at forstå og hjælpe børn, der holder sig tilbage fra noget nyt og udfordrende.
De fleste små børn har et naturligt behov for gentagelser og vaner. Vi kalder det et normalt tvangspræg, fordi det er et led i barnets udvikling. På den anden side har vi tvangspræg, som forstyrrer barnets videre udvikling, og som er forbundet med angst. I den første del hører vi om to børn og deres tvangstanker og tvangshandlinger gennem illustrerede historier. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Bogen kan bruges af forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger eller andre voksne i barnets hverdag. Eller i skoleklasser, der ønsker at øge fokus på rummelighed og børnenes forståelse for hinandens forskelligheder. Illustreret af Claes Movin
Alle kan blive bedre til at forstå andre og se verden fra deres synsvinkel – også børn og unge med autisme.Empati hjælper os til at forstå andres følelser, tanker og handlinger. Det har mange børn og unge med autisme svært ved, men det betyder ikke, at de er ligeglade med andre og helt mangler empati og medfølelse.Empati kan trænes, og bogen giver gode strategier og værktøjer til at udvikle empati. Det er en svær opgave, men det er sjældent umuligt. Udviklingen af empati sker gradvis og hænger bl.a. sammen med barnets selvopfattelse og denkognitive udvikling.Når man træner empati med børn, styrker man også sin egen empati og ser verden fra barnets perspektiv. Man taler om det dobbelte empatiproblem, fordi voksne også har problemer med at forstå barnet med autisme.Empati hos børn og unge med autisme giver et nuanceret blik på empati og undersøger begrebet i forhold til hukommelse, tænkning, fleksibilitet, generalisering og abstraktion.Vanskeligheder med empati ses også ved mange andre udviklingsforstyrrelser. Bogens temaer og principper kan derfor bruges i mange sammenhænge, uanset barnets eller den unges diagnose, forstyrrelse eller kognitive modenhed.Bogen er til voksne, der er tæt på børn og unge med autisme i dagligdagen. Det er først og fremmest forældre og familie, pædagoger og lærere, men også psykologer og andet sundhedspersonale.
Denne bog er skrevet til børn, der ligesom Emma og Rasmus oplever vold i hjemmet. Den er også til børnenes kammerater, der gerne vil vide, hvordan det er at leve med vold.Familievold er, når de voksne slår hinanden. Og når de slår børnene. Men også når de voksne tillader, at stærke børn slår svagere søskende. Volden kan være lussinger, slag mod kroppen, hårde skub, rusk og spark. Barnet har brug for at vide, at det ikke er i orden at voksne slår, og at det har handlemuligheder. Det er også vigtigt, at barnet sætter ord på de grimme oplevelser og deler dem med andre.Historierne i bogens første del giver et billede af, hvordan børn oplever vold, hvad de tænker, og hvad de føler. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til, hvad børnene kan gøre for at få hjælp. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Der er tale om problemvrede, når barnet alt for tit og alt for kraftigt får vredesudbrud eller raserianfald. Barnet har brug for at lære at styre sin vrede og til at forstå sig selv og andre bedre, hvilket denne bog til børn mellem 4 og 8 år kan være med til.Bogen er i to dele: I den første del hører vi om to børn og deres problemvrede. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Illustreret af Claes Movin.Solgt til udgivelse på norsk. Se mere på Gyldendal Norsk Forlags hjemmeside.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Sorg er at være meget ked af det i meget lang tid. Måske bliver man ved med at sørge lidt altid. I disse bøger møder du Clara og Oskar, der sørger. Du hører om, hvordan de har det. Og du kan være med til at finde ud af, hvad der kan hjælpe dem.Næsten alle børn oplever sorg på et tidspunkt i deres liv. Sorg er den følelse, der kommer efter et tab. Tabet betyder, at man har mistet noget, som man holdt meget af. Ens hund kan blive kørt over. Mormor kan dø. Eller mor og far skal skilles, så man ikke længere har dem begge to hver dag.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil forstå og hjælpe børn, der føler stor sorg.
Denne bog i serien Psykologi for børn 9-13 år handler om børn med overvægt. Man kan definere overvægt ud fra vægtens betydning for barnet. Hvis overvægten er af en sådan størrelse, at den begrænser barnets muligheder for udfoldelse, så er en indsats påkrævet.Formålet med bogen er ikke at give gode råd om vægttab. Der præsenteres ingen slankekure, og man kan mange andre steder finde oplysninger om sund mad og kalo rielette opskrifter. Målet er at give en beskrivelse af overvægtens indvirkning på barnets liv. Og videre, at foreslå en række tiltag, som de voksne kan igangsætte for at afbøde overvægtens skadevirkning. Det er tiltag som er rettet mod både de fysiske og psykiske skadevirkninger, og som de voksne nemt kan iværksætte i dagligdagen.Historierne i bogens første del giver et billede af, hvordan børn oplever det at være overvægtig, hvad de tænker, og hvad de føler. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til, hvad børnene kan gøre for at få hjælp. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.
Rejsen fra barndom til voksenliv giver bump på vejen for de fleste. Det er her, vores identitet former sig, her vi for alvor skal udvikle sociale relationer, og her krop og kæresteliv begynder at folde sig ud. Har man samtidig autisme, kan denne overgang være ekstra svær. Ung med autisme – fra barndom til voksenliv belyser nogle af de tanker og udfordringer, som unge med autisme kan opleve i denne livsovergang. Bogen er bygget op omkring 12 samtaler med unge med autisme i alderen 13-19 år. Samtalerne tager udgangspunkt i fire temaer: - Selvopfattelse - Venskab og samspil- Kærester og kroppen- Håb og drømme De unge giver vidt forskellige perspektiver og gør sig alle umage med at forklare ærligt og grundigt, hvordan de oplever teenagealderen. Derved giver bogen et unikt indblik i udviklingen fra barn til voksen for unge med autisme. Efter hver samtale gives faglig inspiration til, hvordan voksne tæt på de unge kan støtte dem og gøre processen lettere. De fire temaer afsluttes med et afsnit skrevet direkte til de unge selv. Bogen henvender sig både til de unge selv og de voksne – familie og fagpersoner – omkring dem.
Sorg er at være meget ked af det i meget lang tid. Måske bliver man ved med at sørge lidt altid. I denne bog møder du Clara og Oskar, der sørger. Du hører om, hvordan de har det. Og du kan være med til at finde ud af, hvad der kan hjælpe dem.Næsten alle børn oplever sorg på et tidspunkt i deres liv. Sorg er den følelse, der kommer efter et tab. Tabet betyder, at man har mistet noget, som man holdt meget af. Ens hund kan blive kørt over. Mormor kan dø. Eller mor og far skal skilles, så man ikke længere har dem begge to hver dag.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil forstå og hjælpe børn, der føler stor sorg.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
De fleste små børn har et naturligt behov for gentagelser og vaner. Vi kalder det et normalt tvangspræg, fordi det er et led i barnets udvikling. På den anden side har vi tvangspræg, som forstyrrer barnets videre udvikling, og som er forbundet med angst.I den første del hører vi om to børn og deres tvangstanker og tvangshandlinger gennem illustrerede historier. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet.Bogen kan bruges af forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger eller andre voksne i barnets hverdag. Eller i skoleklasser, der ønsker at øge fokus på rummelighed og børnenes forståelse for hinandens forskelligheder.Illustreret af Claes Movin.Læs mere i artiklen Tvangstanker kan overtage dit liv, Politiken den 10. marts 2012.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Denne bog i serien Psykologi for børn 4-8 år handler om børn med overvægt. Man kan definere overvægt ud fra vægtens betydning for barnet. Hvis overvægten er af en sådan størrelse, at den begrænser barnets muligheder for udfoldelse, så er en indsats påkrævet. Formålet med bogen er ikke at give gode råd om vægttab. Der præsenteres ingen slankekure, og man kan mange andre steder finde oplysninger om sund mad og kalo rielette opskrifter. Målet er at give en beskrivelse af overvægtens indvirkning på barnets liv. Og videre, at foreslå en række tiltag, som de voksne kan igangsætte for at afbøde overvægtens skadevirkning. Det er tiltag som er rettet mod både de fysiske og psykiske skadevirkninger, og som de voksne nemt kan iværksætte i dagligdagen.Historierne i bogens første del giver et billede af, hvordan børn oplever det at være overvægtig, hvad de tænker, og hvad de føler. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til, hvad børnene kan gøre for at få hjælp. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Sorg er at være meget ked af det i meget lang tid. Måske bliver man ved med at sørge lidt altid. I denne bog møder du William og Anna, der sørger. Du hører om, hvordan de har det. Og du kan være med til at finde ud af, hvad der kan hjælpe dem.Næsten alle børn oplever sorg på et tidspunkt i deres liv. Sorg er den følelse, der kommer efter et tab. Tabet betyder, at man har mistet noget, som man holdt meget af. Ens hund kan blive kørt over. Mormor kan dø. Eller mor og far skal skilles, så man ikke længere har dem begge to hver dag.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil forstå og hjælpe børn, der føler stor sorg.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Denne bog i serien Psykologi for børn 9-13 år handler om børn med overvægt. Man kan definere overvægt ud fra vægtens betydning for barnet. Hvis overvægten er af en sådan størrelse, at den begrænser barnets muligheder for udfoldelse, så er en indsats påkrævet.Formålet med bogen er ikke at give gode råd om vægttab. Der præsenteres ingen slankekure, og man kan mange andre steder finde oplysninger om sund mad og kalo rielette opskrifter. Målet er at give en beskrivelse af overvægtens indvirkning på barnets liv. Og videre, at foreslå en række tiltag, som de voksne kan igangsætte for at afbøde overvægtens skadevirkning. Det er tiltag som er rettet mod både de fysiske og psykiske skadevirkninger, og som de voksne nemt kan iværksætte i dagligdagen.Historierne i bogens første del giver et billede af, hvordan børn oplever det at være overvægtig, hvad de tænker, og hvad de føler. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til, hvad børnene kan gøre for at få hjælp. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Denne bog er skrevet til børn, der ligesom Lucas og Maja oplever vold i hjemmet. Den er også til børnenes kammerater, der gerne vil vide, hvordan det er at leve med vold.Familievold er, når de voksne slår hinanden. Og når de slår børnene. Men også når de voksne tillader, at stærke børn slår svagere søskende. Volden kan være lussinger, slag mod kroppen, hårde skub, rusk og spark.Historierne i bogen giver et billede af, hvordan børnene oplever vold, hvad de tænker, og hvad de føler. Der er også forslag til, hvad børnene kan gøre for at få hjælp, og hvad de voksne kan gøre for at hjælpe børnene.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Denne bog handler om Nora og Andreas. De er begge to bange for at lave fejl. De er generte og tilbageholdende. De kan heller ikke så godt lide at prøve noget nyt.Historierne handler om, hvad der er svært for Nora og Andreas. Nogle gange bliver de forskrækkede og kede af det. Men de øver sig også i at gøre noget nyt eller i at turde lave fejl. Også bliver de dygtigere.Sidst i bogen er der et efterord til de voksne, der vil prøve at forstå og hjælpe børn, der holder sig tilbage fra noget nyt og udfordrende.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år
De fleste små børn har et naturligt behov for gentagelser og vaner. Vi kalder det et normalt tvangspræg, fordi det er et led i barnets udvikling. På den anden side har vi tvangspræg, som forstyrrer barnets videre udvikling, og som er forbundet med angst.I den første del hører vi om to børn og deres tvangstanker og tvangshandlinger gennem illustrerede historier. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet.Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen og beskriver forskellige aspekter ved tvangspræg, -tanker og -handlinger som fx: hvordan det kommer til udtryk, årsager hertil, planlægning af indsats og forskellige handlemuligheder.Bogen kan bruges af forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger eller andre voksne i barnets hverdag. Eller i børnehavegrupper eller skoleklasser, der ønsker at øge fokus på rummelighed og børnenes forståelse for hinandens forskelligheder.Illustreret af Claes Movin.Solgt til udgivelse på norsk. Se mere på Gyldendal Norsk Forlags hjemmeside.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Der er tale om problemvrede, når barnet alt for tit og alt for kraftigt får vredesudbrud eller raserianfald. Barnet har brug for hjælp til at lære at styre sin vrede og til at forstå sig selv og andre bedre, hvilket denne bog til børn mellem 9 og 13 år kan være med til.Bogen er i to dele: I den første del hører vi om to børn og deres problemvrede. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Illustreret af Claes Movin.Solgt til udgivelse på norsk. Se mere på Gyldendal Norsk Forlags hjemmeside.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Børne- og Ungdomspsykiatri giver en grundig indføring i psykiske lidelser og udviklingsmæssige forstyrrelser fra tiden før fødslen frem til ungdomsårene. Bogen spænder vidt og behandler bl.a. spædbarnspsykiatri, hvor nye metoder til undersøgelse og behandling er under udvikling, den beskriver de psykisk syge unge, der for en kortere periode må beskyttes i et lukket afsnit, og den ser på de psykiske lidelser hos voksne, der kan have betydning for familien og samspillet med børn og unge. Der er lagt vægt på at beskrive både kontinuitet og manglende kontinuitet for psykiske lidelser fra barndom og ungdomsår til voksenalder baseret på såvel klinisk erfaring som teoretisk indsigt. Det gennemgående tema i bogen er udvikling: Hvilke ligheder og forskelle ser man mellem normal og patologisk udvikling? Børne- og ungdomspsykiatri afspejler den intense videnskabelige dialog mellem de to områder. Terminologien tager udgangspunkt i WHO ICD-10: Klassifikation og diagnostiske kriterier suppleret med spædbarns- og ungdomspsykiatriske begreber, hvor det er relevant. Redaktionen, der er sammensat af anerkendte specialister inden for deres fag, har stået i spidsen for 18 engagerede kolleger og medforfattere.
Denne bog er skrevet til børn, der oplever vold i deres hverdag. Det kan være mor og far, der slår hinanden, eller barnet der selv oplever at blive slået. Det kan også være, at de voksne tillader, at stærke børn slår svagere søskende. Volden kan være lussinger og slag mod kroppen, men også hårde skub, rusk og spark.I den første del hører vi om to børn, der oplever vold i hverdagen. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Anden del er til de voksne, der omgiver barnet i dagligdagen.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN handler om psykologi i børnehøjde. Det kan være svært for et barn at forstå emner af psykologisk karakter. Bøgerne giver mulighed for, at barnet og den voksne kan tale sammen om vanskelige emner.
Denne bog er skrevet til børn, der oplever vold i deres hverdag. Det kan være mor og far, der slår hinanden, eller barnet der selv oplever at blive slået. Det kan også være, at de voksne tillader, at stærke børn slår svagere søskende. Volden kan være lussinger og slag mod kroppen, men også hårde skub, rusk og spark.Barnet har brug for at vide, at det ikke er i orden at voksne slår, og at det har handlemuligheder. Det er også vigtigt, at barnet sætter ord på de grimme oplevelser og deler dem med andre, hvilket denne bog kan hjælpe med til. Serien PSYKOLOGI FOR BØRN handler om psykologi i børnehøjde. Det kan være svært for et barn at forstå emner af psykologisk karakter. Bøgerne giver mulighed for, at barnet og den voksne kan tale sammen om vanskelige emner.
Denne bog i serien Psykologi for børn 4-8 år handler om børn med overvægt. Man kan definere overvægt ud fra vægtens betydning for barnet. Hvis overvægten er af en sådan størrelse, at den begrænser barnets muligheder for udfoldelse, så er en indsats påkrævet.Formålet med bogen er ikke at give gode råd om vægttab. Der præsenteres ingen slankekure, og man kan mange andre steder finde oplysninger om sund mad og kalo rielette opskrifter. Målet er at give en beskrivelse af overvægtens indvirkning på barnets liv. Og videre, at foreslå en række tiltag, som de voksne kan igangsætte for at afbøde overvægtens skadevirkning. Det er tiltag som er rettet mod både de fysiske og psykiske skadevirkninger, og som de voksne nemt kan iværksætte i dagligdagen.Historierne i bogens første del giver et billede af, hvordan børn oplever det at være overvægtig, hvad de tænker, og hvad de føler. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til, hvad børnene kan gøre for at få hjælp. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.