Bag om Eksekutive funktioner hos børn og unge
Med udgangspunkt i den nyeste forskning på området beskriver forfatterne begrebet eksekutive funktioner set i et udviklingsperspektiv. Derudover sættes der fokus på såvel observation som udredning, den pædagogiske praksis og intervention.
De eksekutive funktioner har deres udgangspunkt i hjernens pandelapper og er ansvarlige for den proces, der kæder en hensigt sammen med en handling. Det første trin er at få en ide. Så skal der planlægning til, og ideen skal udføres. Endelig skal der også en vurdering til: Man vurderer, om handlingen fører til målet på en acceptabel måde. Eksekutive funktioner kommer i spil, når barnet og den unge skal i gang med nye eller sammensatte handlinger. Det kan være praktisk problemløsning, leg, lektielæsning eller dating. Altså handlinger, der ligger ud over de almindelige rutiner.
Mangelfulde eksekutive funktioner ses eksempelvis ved generelle og specifikke udviklingsforstyrrelser som ADHD og autisme, men også ved psykiske tilstande som OCD og angstlidelser. Men mangelfulde eksekutive funktioner ses også hos børn og unge uden forstyrrelser, der har svært ved at tage initiativ, finde på lege eller skaffe sig venner og vedligeholde venskaber. De eksekutive funktioners udvikling kan støttes målrettet eller optrænes. Men det kræver viden hos de professionelle og forældrene, som er denne bogs målgruppe.
Vis mere