Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I bogen Patientologi – at være patient, kommer patienterne selv til orde gennem de autentiske patientfortællinger, der indleder bogen. I det hele taget spiller fortællingen som begreb og som konkret virkelighed en central rolle. De forskellige aspekter af at være syg forankres teoretisk, og såvel rollen som kronisk syg, handikappet og alvorligt syg beskrives.Resultater af forskningen i patientologi danner grundlag for alle kapitlerne, og teoriudvikling om patientologi har sit eget kapitel. Det at være patient belyses også historisk, ligesom de pårørende har deres eget kapitel.I 2. udgave er alle kapitlerne opdaterede og der er et nyt kapitel om patienten med anden etnisk baggrund end dansk.
Patient er en grundbog i sygepleje. Bogen er en introduktion til det at være patient, men beskriver også samspillet mellem patient, sygeplejerske og de pårørende. Målet er, at sygeplejestuderende får et godt grundlag for at yde sygepleje med forståelse for patienten og dennes perspektiv. Bogen er målrettet til professionsbachelorniveau, især i forhold til emneudvalg, niveau, formelle krav og læringsudbytte på det første studieår. Men bogen kan passende bruges i hele grunduddannelsen, bl.a. som reference i opgaver og til opslag om specifikke emner. Patient er en del af serie på tre grundbøger, hvor der samlet er fokus på, at den studerende understøttes i en kritisk, analytisk tilgang til stoffet, og at den studerende får indsigt i de sammenhænge, hvor sygepleje læres og udøves. I bogen er trykt en individuel e-nøgle, der giver adgang til i-bogsversionen. I-bogen rummer videoer, quiz og andet ekstramateriale. Alle kapitler i bogen er fagfælledømt af eksperter med specialviden.
Sygeplejens superhelte handler om sygeplejeteori og hædrer en række af de teoretikere, der står bag fagets vigtigste tankegods. Bogen viser, hvordan sygeplejens egne teorier kan forbedre klinisk sygeplejepraksis og styrke sygeplejerskers fagidentitet.Bogen består af ti kapitler, som kaster lys over sygeplejeteoriens rødder og fortsatte relevans i klinisk sammenhæng. Bogens hoveddel består af syv kapitler, som med udgangspunkt i hver deres case demonstrerer, hvordan sygeplejeteori kan tænkes med, når sygepleje planlægges og udføres. De indledende og afsluttende kapitler diskuterer, hvad der kendetegner sygeplejeteori,hvordan viden udvikles til teori, og hvilket behov der vil være for sygeplejeteori i fremtidens sundhedsvæsen.Sygeplejens superhelte henvender sig til alle sygeplejestuderende i grunduddannelsen samt deres undervisere i den teoretiske undervisning og deres vejledere i klinisk praksis. Med sit forskningsbaserede afsæt er bogen også relevant for studerende på de sygeplejefaglige efter- og videreuddannelser samt i andre uddannelser, hvor sygeplejeteori er relevant.
Lange liv tager udgangspunkt i en forundring over, at alle gerne vil leve længere, men at ingen vil være gamle. Det ikke er en bog om ’hopla’-gamle, der oplever sig helt upåvirkede af deres alder. Det er en bog med personlige fortællinger om aldersbetingede forandringer og nødvendig tilpasning af hidtidige livsvaner, men også om alt det, der gør livet værd at leve.
Plejeområdet er i disse år under pres. Det skyldes ikke mindst de store forandringer, området undergår i takt med, at krav om rationalisering, kvalitetskontrol, centralisering, privatisering m.v. skal realiseres. Det kan derfor næppe betvivles, at en vis tvivlrådighed er fremherskende. Gør man det som plejer godt nok over for dem, man skal yde en plejeindsats? Mere grundlæggende: Hvad er i grunden god pleje?Ved at anlægge forskellige perspektiver på det at pleje andre mennesker søger denne bog at indkredse det værdifulde i plejegerningen - altså plejens værdigrundlag - og herigennem at kaste lys over selve det grundlæggende i enhver form for pleje. Spørgsmålene, der undersøges, er spørgsmål om selve det at pleje, spørgsmål om pleje af svage ældre, af somatisk lidende, af psykisk lidende, af somatisk og psykisk lidende, spørgsmål om rummets og madens betydning i og for plejen samt spørgsmål om plejens samfundsmæssige og ledelsesmæssige indplacering.Bogen består af originale bidrag, skrevet af en række fagfolk, som forsker i plejens karakter, praktiserer pleje, gør sig overvejelser over de filosofiske sider ved plejemæssig praksis, og som alle er stærkt optagne af spørgsmålet om, hvorledes vi opnår det, vi alle tilstræber, nemlig en så god plejeindsats som overhovedet muligt.Tematisk falder bogen i 5 dele: 1) Grundlæggende pleje, 2) Plejekulturen, magten og den enkelte, 3) Mad, magt og rum, 4) Demens, psykisk sygdom og pleje, 5) Ledelse, samfund og pleje.Bogen er redigeret af Torben E. Andreasen, som er adjunkt i medicinsk filosofi og videnskabsteori ved Aarhus Universitet
Patientperspektivet stiller skarpt på patienten. Ambitionen er at vise, hvordan man kan indfange patientens perspektiv, og hvordan indsigt i dette område kan bidrage med værdifuld viden inden for klinisk sygepleje og i videnskabelige undersøgelser. Bogen er forskningsbaseret, og målgruppen er studerende, undervisere og vejledere inden for sygeplejerskeuddannelsen. Den vil være en god gennemgående reference, både på bachelor- og kandidatniveau, og studerende på sygeplejefaglige efter- og videreuddannelser kan også have gavn af den. Det samme gælder studerende på andre uddannelser, hvor man arbejder med patientbegrebet.Patientperspektivet er opdelt i en teoretisk og en empirisk del, hvilket afspejler sammenhængen mellem teori og praksis. Første del præsenterer det erkendelsesteoretiske grundlag, metode og patientperspektivets status i evidensbaseret praksis og inden for sygeplejeteori. Anden del viser, hvordan patientens perspektiv er et centralt tema i flere danske forskningsprojekter, som alle tager afsæt i de oplevelser, patienter beskriver i forbindelse med pleje og behandling.Som et fast element er kapitlerne forsynet med nøglebegreber og definitioner. Der er også studiespørgsmål, som ansporer til fordybelse og repetition. De kapitler, som præsenterer konkrete forskningsprojekter, er som noget nyt suppleret med cases og fortællinger til inspiration for øvelser, opgaver eller større projekter.
Dette er 2. udgave af Ernæring – Hånden på hjertet, som er en lærebog i ernæring målrettet til sygeplejestuderende. Bogen har i 2. udgave gennemgået en generel opdatering og er blevet skærpet både sprogligt og fagligt. Især brugen af fagsprog og definitioner er blevet mere konsekvent, og bogens strukturelle opbygning er desuden ændret markant – dels ved sammenlægninger af kapitler, dels ved ændring af rækkefølgen af kapitlerne og dels ved tilføjelse af nye kapitler. Den nye kapitelstruktur i 2. udgave er motiveret af dagligdagen på mange uddannelsessteder, hvor man typisk starter med basal viden om ernæring, hvorefter det er naturligt at bygge på med viden om mere praksisorienteret og klinisk ernæring. De sidste kapitler i bogen har fokus på ernæring i forhold til livsstil og sygdomme.Alle kapitler er rigt illustrerede, og layoutet er indbydende og pædagogisk opbygget, så teksten undervejs suppleres med tre typer af bokse, der uddyber faglige detaljer, kobler stoffet til den kliniske praksis og opsummerer væsentlige hovedpointer og definitioner.Ernæring – Hånden på hjertet er en lærebog til sygeplejestuderende, og den dækker de nødvendige basiskundskaber indenfor ernæring i hele uddannelsen. Men andre studerende til fx fysioterapeut, ergoterapeut, jordemoder samt studerende på ernæring og sundhed vil også have stor gavn af den.Hånden på hjertetDenne bog er en del af Hånden på hjertet, som er en lærebogsserie om Anatomi og fysiologi, Sygdomslære, Farmakologi, Mikrobiologi og Ernæring. På sigt udvides med Biokemi og genetik. Alle bøger i serien udgives både som fysiske bøger og som i-bøger, der kan tilgås fra tablet, smartphone eller pc. Her kan læseren tage egne noter, søge på nøgleord osv.
Flere sygeplejersker oplever i disse år at blive skudt i skoene, at de taler faget ned, når de ytrer sig kritisk om fx løn og arbejdsvilkår. Derfor ser vi i denne bog på, hvordan der rent faktisk tales om sygeplejefaget – både blandt sygeplejersker og i det omgivende samfund. Og vi diskuterer, hvad der ligger bag de kritiske røster, og hvordan disse påvirker sygeplejefaget. For er sygeplejerskers beklagelser og negative historier kommet til at fylde alt for meget i fortællingen om sygeplejefaget? Eller er kritik en drivkraft, som er helt central for at stimulere ny udvikling? Skader de kritiske røster sygeplejefagets omdømme, eller er det faktisk dem, dertaler faget op?Bogen kommer ikke kun med ét svar, men viser en flerstemmighed blandt sygeplejersker, der tør tale om sygepleje i offentligheden – også selv om det kan medføre knubs. HELT ÆRLIGT! Taler vi sygeplejefaget ned? er bog nummer to i en ny debatbogserie, hvor vi inviterer en række bidragydere med forskellige baggrunde, tilgange og holdninger til at sige deres ærlige mening om aktuelle problemstillinger og dilemmaer, som rører sig inden for sygeplejefaget.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.