Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dansk og den mundtlige prøve handler om undervisning i det, der prøves i ved den mundtlige prøve i dansk: elevens kompetence til at undersøge tekster og deres kontekst og elevens kompetence til at formidle det, de har fundet frem til om en tekst, og indgå i dialog om teksten. Bogen beskriver, hvordan undervisning på samme tid kan sigte mod prøven og mod, at eleverne opnår kompetencer, som de ikke alene skal bruge til prøven, men også i livet uden for skolen som privatpersoner og borgere, i job og i fortsat uddannelse. Desuden giver bogen forslag til, hvordan læreren og eleverne bedst muligt kan forberede og gennemføre prøveform B. Til prøven i mundtlig dansk vælger skolen mellem to forskellige prøveformer: prøveform A og prøveform B. Denne bog sigter udelukkende mod prøveform B og har fokus på, hvordan læreren kan støtte eleverne i at udvikle deres kompetencer på de to hovedområder, der prøves i: kompetence til at vælge, undersøge, vurdere og perspektivere tekster og kompetence til at formulere sig om tekster i fremlæggelse, dialog og synopse. Dansk og den mundtlige prøve henvender sig til dansklærere i de ældste klasser, vejledere og studerende.
PRØVEKLAR. Guide til iPrøven klæder eleverne på til den nye prøve i dansk med adgang til internettet.Bogen guider eleverne igennem alle faser af skriveprocessen - fra idé og research til korrektur og layout.Materialet indeholder to typer forløb:- To kurser: Søgning på nettet og Den sproglige værktøjskasse- Fire skriveforløb: Reportage, Kommentar, Essay og ØjenvidneberetningI skriveforløbene er en indarbejdet tidsguide, der giver eleverne konkrete erfaringer med, hvor lang tid de bruger til hver del af skriveprocessen.Konkrete værktøjer til respons og vurdering frigiver tid fra lærerens rettearbejde.Alle skriveopgaver tager afsæt i eksemplariske tekster for genren, og kan derfor indgå i det tekstanalytiske arbejde frem mod den mundtlige prøve.Der findes arbejdsark til bogen.Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
Guide til prøveform BMed guiden bliver lærer og elever fortrolige med prøveform B. Hvordan tilrettelægges klassens fordybelsesområder? Hvordan finder jeg et prøveoplæg, der passer til mit fordybelsesområde – og til mig? Hvordan udnytter jeg bedst fordybelsesperioden? Hvordan forbereder jeg mig til den mundtlige prøve? Hvordan viser jeg indsigt, fordybelse og perspektivering ved prøven?Alt dette og meget mere giver guiden svar på og indeholder konkrete opgaver til alle faser i forløbet frem mod prøven.Guiden folder prøveform B ud, så prøveformen bliver en integreret del af den daglige undervisning og spiller sammen med de danskfaglige forløb, man arbejder med i løbet af et skoleår.Eleverne får overblik over, hvilke krav der stilles til den mundtlige prøve og arbejder helt konkret med, hvordan man fordyber sig, opnår indsigt og perspektiverer et prøveoplæg
Hop på. Kom med. Stig ombord. Skrivebussen kører, og du skal med!Få overblik, indsigt og inspiration til din praksis.Skriftlig fremstilling har undergået en kæmpe omvæltning og udvikling over de senere år. Ny læseplan, nye måder at kategorisere tekster, nye krav til prøven. En kompleks virkelighed i og uden for skolen, hvor skriftsproget spiller en helt central rolle. Alt dette er med til at definere, hvordan vi underviser i skriftlig fremstilling.Dette er en praktisk guide, skrevet i øjenhøjde med dig som dansklærer: En bog, der giver dig det klare overblik over den skriftlige dimension af danskfaget. En bog der giver dig den nødvendige faglige indsigt og viden om, hvordan skriftlighed i danskfaget har udviklet sig, og hvad du bør rette din opmærksomhed imod. En bog, der viser vej til praksis i form af konkrete ideer, som er lige til at anvende i din egen undervisning.Bogen kan læses i sin helhed, eller du kan tage et stop ad gangen. Læs den alene – eller endnu bedre; læs den sammen med dine nærmeste danskkollegaer. For det er i fællesskab og med afsæt i vores praksiserfaringer, at vi får skabt en tilgang til skriftlig fremstilling, der spiller sammen med omverdens krav og forventninger, giver mening for dig som dansklærer og ikke mindst, er motiverende for eleverne.Udviklet i praksisHop på Skrivebussen er skrevet af tidligere dansklærer og lærebogsforfatter, Charlotte Rytter. Bogen er udviklet og blevet til i tæt samarbejde med dansklærere, der på Charlottes kurser har indgået i uvurderlige faglige diskussioner, og som har afprøvet forberedelsesmodeller, evalueringsmetoder og undervisningsideer i deres egen praksis.Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.Få en flot videointroduktion til Hop på skriverbussen og hvordan den er tænkt at gå ombord i her.
SkriveKlar 8 henvender sig til 8. klasse og bygger videre på skriveteknikkerne fra de øvrige titler i SkriveKlar-serien. Eleverne skal gennem sjove og autentiske skriveøvelser og opgaver blandt andet arbejde med at runde tekster godt af, at bruge gode eksempler i en tekst og at inddrage citater for at skabe troværdighed.De tre skriveforløb i SkriveKlar 8: I forløb 1 arbejder eleverne med at skrive underholdende. I opgaven Teksten til talen skal eleverne skrive en personlig tale til en af deres nærmeste. I forløb 2 skal eleverne skrive overbevisende, når de skal udarbejde en målrettet ansøgning til et praktiksted i opgaven Praktikanten. I forløb 3 skriver eleverne oplysende tekster. I opgaven De falske nyheder skal teksten fremstå troværdig og faktuel – men indholdet skal være falsk!SkriveKlar er praktisk skriveundervisning med udgangspunkt i autentiske skrivesituationer og forskellige skriveteknikker, som træner dine elever i at fremstille gode tekster både i og udenfor skolen. Gennem korte, fokuserede skriveøvelser og større, veltilrettelagte skriveopgaver arbejder eleverne varieret og bevidst med forskellige måder at skrive på.Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
SkriveKlar 9 bygger videre på skriveøvelserne fra de tidligere udgivelser i SkriveKlar-serien og klæder eleverne bedst muligt på til prøven i skriftlig fremstilling. Eleverne får fire konkrete skriveredskaber, der hjælper til at få overblik over skriveprocessen og at skrive på en overvejelse fremfor en indskydelse. I bogens øvelser og opgaver vil eleverne komme til at skrive tekster med afsæt i tre grundlæggende skriveformål, som de også kan møde til prøven. Kravene til bogens tre skriveopgaver er lavet med afsæt i vurderingskriterierne fra 2021, hvor teksten skal vurderes på Funktion, Indhold og Form. De tre skriveforløb i SkriveKlar 9: I forløb 1 arbejder eleverne med at skrive underholdende. I opgaven Lyt til mig! skal eleverne skrive manuskriptet til en podcast for unge og efterfølgende indtale det. I forløb 2 gælder det om at være overbevisende, når eleverne i opgaven Debattøren skal skrive en tekst, der med eksempler, appelformer og et fængende pitch påvirker læseren omkring en sag. I forløb 3 skriver eleverne oplysende tekster med korrekt brug af kilder, når de i fællesskab skal udarbejde Den klamme kropsbog til elever i 5.-7. klasse. SkriveKlar er praktisk skriveundervisning med udgangspunkt i autentiske skrivesituationer og forskellige skriveteknikker, som træner dine elever i at fremstille gode tekster både i og udenfor skolen. Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
Søg, vurder, brugGuiden understøtter informationssøgningens tre faser, og hjælper eleverne til at optimere deres søgeproces, forholde sig kildekritisk, og sortere og udvælge relevant materiale.Undervejs er der små oplæg til praktiske opgaver, og der samles op på de vigtigste pointer, så det bliver nemt for eleven at bruge bogen på egen hånd i arbejdet med informationssøgning.
Denne bog handler om undervisning i at skrive brugstekster i dansk. Vi skærer ind til benet og viser, hvordan man kan skabe struktur, sammenhæng og progression i skriftlig fremstilling gennem hele skoleforløbet fra 1.-9. klasse.De vigtigste faglige begreber bliver forklaret og knyttet sammen med eksempler på undervisning i praksis.I bogen præsenterer vi: Et overblik og et eksempel på årsplanlægning, hvor eleverne skriver i forskellige kommunikationssituationer i løbet af året En model, der gør det overskueligt at tilrettelægge undervisningsforløb med forskellige fokusområder En skabelon til opgaveformulering En gennemgang af skriveprocessens dele Skemaer med kriterier for den gode tekst, som læreren kan bruge til vejledning og vurdering Progression der giver sammenhæng i undervisningen fra de yngste til de ældste.Bogen henvender sig til dansklærere på tværs af årgange og er velegnet til brug i samarbejdet i fagteam. Den kan være et redskab for vejledere og en støtte for lærerstuderende i praktik. Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
Fat om fremstillingsformerne er en bog fuld af inspiration til, hvordan du kan arbejde med fremstillingsformerne på alle klassetrin. I al sin enkelhed handler det om at lære eleverne, hvor de skriftligt, mundtligt og multimodalt kan bruge sproget til at udtrykke sig, når de skal formidle fantasi, oplevelser, viden, forklaringer, holdninger, tanker og følelser.Med bogen kan du sammen med eleverne gå på opdagelse i sproget og udforske dets muligheder ved at lade dem afprøve, lege og eksperimentere i danskundervisningen.Fat om fremstillingsformerne gennemgår 24 enkle og konkrete ideer til arbejdet med fremstillingsformer som fx Fortælle-klodser, Pimp teksten op, Krop på sproget, Sæt ord på grafikken, Bydeform med et kærligt puf, Etapeskrivning og mange flere.Bogen er en del af serien LÆRERGNISTER. Læs mere om serien, og find supplerende materiale på lærergnister.gyldendal.dkSe flere materialer til skriftlig fremstilling her.
For at blive en skarp informationssøger skal man lære at bruge internettet på den smarte måde. Klar parat søg er et arbejdshæfte til elever i indskolingen og på det tidlige mellemtrin. Klar parat søg er første skridt på vejen til, at eleverne udvikler sig til kompetente og kritiske internetsøgere.Gennem aktiverende og undersøgende opgaver – både i arbejdshæftet, mellem eleverne og på internettet – tager eleverne de første skridt til at søge kvalificeret, navigere selvsikkert rundt på hjemmesider, vurdere om noget kan bruges og ikke mindst anvende nye informationer i samspil med egen viden.
SkriveKlar 7 henvender sig til 7. klasse og bygger videre på skriveteknikkerne fra SkriveKlar 6. Eleverne kommer gennem sjove og autentiske skriveøvelser og opgaver blandt andet til at arbejde med teksters sproglige rytme, at skrive konklusioner og at lave faktabokse til læseren.De tre skriveforløb i SkriveKlar 7: I forløb 1 arbejder eleverne med at skrive underholdende. I opgaven Mit skæve talent skriver eleverne en underholdende fagtekst med udgangspunkt i egne erfaringer. I forløb 2 sættes diskussionerne i gang, når eleverne skal overbevise læserne på debatbloggen Bokseringen, en arena hvor synspunkter kæmper, og det bedste argument vinder. I forløb 3 skriver eleverne tekster, der oplyser om og byder nye elever Velkommen til! på deres skole.SkriveKlar er praktisk skriveundervisning med udgangspunkt i autentiske skrivesituationer og forskellige skriveteknikker, som træner dine elever i at fremstille gode tekster både i og udenfor skolen. Gennem korte, fokuserede skriveøvelser og større, veltilrettelagte skriveopgaver arbejder eleverne varieret og bevidst med forskellige måder at skrive på.Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
SkriveKlar 6 henvender sig til 6. klasse og introducerer gennem autentiske og originale skriveøvelser og opgaver blandt andet eleverne til at arbejde med anslag, at tilpasse sproget i en tekst til læseren og at bruge varieret sprog til at udtrykke deres mening.De tre skriveforløb i SkriveKlar 6: I forløb 1 arbejder eleverne med at skrive underholdende. I opgaven Godnat og sov godt skal de skrive godnathistorier med pointer, der giver noget at tale om. I forløb 2 skal eleverne have styr på deres teksters hensigt, når de både skal anmode om tilladelse hos skolebestyrelsen, informere forældre og invitere elever i opgaven Den store klassefest. I forløb 3 skriver eleverne informerende og vurderende tekster, der gør læseren klogere, til websitet YouTube for begyndere. SkriveKlar er praktisk skriveundervisning med udgangspunkt i autentiske skrivesituationer og forskellige skriveteknikker, som træner dine elever i at fremstille gode tekster både i og udenfor skolen. Gennem korte, fokuserede skriveøvelser og større, veltilrettelagte skriveopgaver arbejder eleverne varieret og bevidst med forskellige måder at skrive på.Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.