Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I denne boks er de første 10 udgivelser i Gladiators Sandalserie samlet i en limited edition håndlavet æske fra ELVO.Gladiators Sandalserie er klassikere på kanten. Dansk litteratur fra oldtiden til i dag. Principielt set. Det vil sige den litteratur, der udvider undersøgelserne af hjernens geografi. Som rapporterer om nye opdagelser, andre erfaringer. Og som i en vis forstand har gjort arbejdet før os, flyttet grænserne for det normale, så vi ikke behøver at kæntre."[...] forlaget Gladiators alternative klassikerserie, der genudgiver værker, som ikke har fået den plads i litteraturhistorien, som de fortjener. Det er på alle måder både æren - og læsningen - værd.” - Weekendavisen
Siden debuten i 1965 har Charlotte Strandgaard (f. 1943) skrevet digte om alt det, der er svært at tale om. Sex, menstruation, aborter, køn, spiseforstyrrelser, vold, stofmisbrug, sindslidelser og den store ukendte alderdom.Udvalgte digte 1965–2021 rummer Charlotte Strandgaards allerbedste, mest nødvendige, aktuelle, smukke digte. Udvalget viser alle sider af Charlotte Strandgaards poetiske praksis: den eksperimenterende digter, den bevægende, den (køns)politiske, den selvbiografiske, den religiøse og den socialt engagerede.Med digte om højaktuelle temaer som bl.a. moderskab og psykiatri viser Udvalgte digte 1965–2021, hvorfor Charlotte Strandgaard i dag er en af foregangskvinderne for nye generationer af danske forfattere.Signeret af Charlotte Strandgaard
Stræk din krop mod min er en brevveksling mellem Charlotte Strandgaard og Johanne Kirstine Fall. Brevene er en håndsrækning på tværs af halvtreds år, hvor forfatterne tager udgangspunkt i en fælles interesse for kroppen og deres egne komplicerede forhold til samme, men emnerne vokser sig større og flere. Tro, sygdom, sex, parforhold og fædre tages op til debat.Brevene blotlægger to forskellige generationer, erfaringsgrundlag og temperamenter, men forfatterne knytter netop gennem disse hudløst ærlige breve bånd og kommer hinanden i møde på trods af alt det, der adskiller dem.
Med udgangspunkt i kirkeårets evangelietekster, som søndag efter søndag læses op under gudstjenesten og som præsten prædiker over, har Charlotte Strandgaard med digtsamlingen Min tro givet sin personlige tolkning af troens spørgsmål.Københavns biskop, Peter Skov-Jakobsen, skriver i sin anbefaling:Charlotte Strandgaard har med denne Min tro begået en andagtsbog. Man læser en bibelsk tekst og følger kirkeåret og derefter rykker man 2000 år frem i historien og læser hendes overvejelser. Overvejelserne er sprogligt enkle, rammende, eftertænksomme og ganske ofte provokerende. Personerne er ikke ophøjede og fjerne, men meget tæt på. Nærmest ubehageligt tæt på, men derfor også læsværdig.Der er ikke plads til idealisering, hverken af den bibelske person eller læseren.Personligt finder jeg karakteristikken af kvinderne i Ny Testamente meget stærke og i de digte, hvor Charlotte Strandgaards eget liv tydeligt anvendes som baggrund, er teksterne gribende og bevæger læseren. Forfatteren er meget generøs med sine egne erfaringer og derfor er teksterne oprigtige og til at forholde sig til."Det kan ikke siges bedre.
Charlotte Strandgaard fejrer sit 50 års forfatterjubilæum med digtsamlingen Ingenmandsland, som er umiskendelig Charlotte Strandgaard. I stemmeføringen og med hensyn til emnets presserende aktualitet. Stemmen er som altid lige sikker – Charlotte Strandgaard gør det aldrig vanskeligere, end det er, og det er svært, det er i sig selv en kunst – og emnet syg- og alderdom har, vil man erfare, smasket hende én lige i ansigtet:Lige før forløsningen falder han på gulvet. Med megen møje får vi hevet ham op. / Jeg får selv krampe i venstre ben igen lige før orgasmen. Vi flytter rundt på /mit ben. Og så lykkes det /endelig. Han mumler, at alderdommen ikke vinder ved nærmere /bekendtskab.Humoren er en god partner, den forløser som oftest de mest tåkrummende situationer, men det kan også blive så pinagtigt, spørgmålene til eksistensen så delikate, at kun poesiens billedsprog kan hamle op med det. Således i Oldingens visdom:Hvordan ser oldingens visdom ud /Jeg prøver forgæves at se den for mig /Jeg prøver forgæves at tegne den /Jeg prøver forgæves at filme den // Sandet i hænderne drysser fra mig / Sandet er ikke til at holde fast /Sandet er oldingens visdoms enæggede tvillingMen der er også plads til, at Charlotte Strandgaard reflekterer over sin egen historie og egne bedrifter som forfatter i frontlinjen. Og ikke uden triumf konstaterer hun, at ligesom hun var den første, der skrev poesi om menstruationsblod og nedbrød tabuer der, sådan nedbryder hun nu tabuer om kroppens nedbrydning og fordærv og blod i afføringen.
Hans er forfatteren Charlotte Strandgaards skildring af sin søn Hans Strandgaards lidelseshistorie. En moderne helgenbiografi. Hans Strandgaard blev født 1963 og døde 2012. Han bar fra sit 18ende år på en svær skizofren lidelse, og det er denne syge unge og med tiden modne mands liv, vi som læsere får indblik i. Ikke isoleret, som en historie for sig, men hele tiden i set relation til Charlotte Strandgaard som mor. Hvor usikkert det har været med den konstante angst for, hvad morgendagen bringer, hvor hospitalet tackler situationen, herunder Hans’ sidemisbrug af heroin, og hvornår han igen bliver sendt på gaden eller lagt i spændetrøje. Men også – og det er et scoop - i retrospektiv, hvor meget hun lærte af Hans’ store hjerte og klippefaste tro på Gud. Så bogen er, udover at være en moderne helgenfri, også både en øm og medrivende skildring af dette helt særlige mor-søn-forhold og en sønderlemmende kritik af behandlingssystemet. Charlotte Strandgaard kaldte oprindelig bogen for På det modsatte fortov. For at pege på ham, der går derovre og luder sådan lidt foroverbøjet. For at stille spørgsmål ved vores opfattelse af, hvad der er normalt og hvad der er sygt. Ligger det f.eks. indenfor det normales rammer at se syner, at tale med engle, eller er det noget, som vi som moderne mennesker ikke bryder os om. Som vi forkaster, fordi det er pinligt, eller bare løgn og latin. Den hellige Frans af Assisi er ét af Hans’ forbilleder, og for moren efterhånden at betragte som Hans’ lidelsesfælde. - I Sundby kirke, i mødet med kristne fra Egypten og Armenien møder Hans trosfælder, for hvem åbenbaringer ikke nødvendigvis hører en fjern fortid til, her finder han ro og efter Ærkeenglen har åbenbaret sig for ham slipper han ud af sit misbrug, fra den ene dag til den anden, hvorved hans liv med sikkerhed forlænges med adskillelige år. Bogen er vanskelig at genrebetegne. Som ofte før spiller Charlotte Strandgaard lyrikken ud mod hårdere genrer, som her f.eks. lægejournaler. Dertil endelig nogle håndfulde af den syge mands fremragende ikke-syge digte.
Charlotte Strandgaards digtroman rammer nye højder. Den har den lange besværlige titel Tror spillelederne virkelig at jeg er sådan en pæn moden dame, hvilket beror på det kvindelige jegs oplevelse af at være en marionetdukke.Og når vi har med marionetter at gøre, havner vi umiddelbart i det fantasmatiske. Jf. f.eks. det fantastiske hos Karen Blixen.Charlotte Strandgaards digte hører sædvanligvis til i realismen, med et jeg der har fuldstændig styr på tingene, et central-lyrisk jeg. Men her, i Tror spillelederne virkelig at jeg er sådan en pæn moden dame udvider rummet sig på en måde, så jeg’et har svært ved at stå på benene.Allerede i en slags forord får læseren at vide, at: ”Spillelederen har bestemt at jeget ikke selv kan bestemme hvor i drømmehuset hun befinder sig, ej heller hvordan og hvornår hun kommer ud. Hun kan heller ikke lyve.” Det er præmissen.Jeg’et kæmper for at overvinde spillereglerne, men tumler rundt i erindringen (fortid), et smertehelvede p.g.a. fejloperation i ryggen (nutid) og flugten væk fra smerterne i en slags ud-afkroppen oplevelse, hvor bl.a. sexualitet og troen på Jesus Kristus gør både jeg’et og læseren svimmel (det fantastiske).Charlotte Strandgaard er ikke for fastholdere. Man ved aldrig, hvad den næste bog indeholder... Men at hun denne gang styrer ind og ud mellem hverdagen og det næsten hallucinerede kommer bag på os.
I "Gråhårede børn" møder vi 21 personlige fortællinger om det at være midaldrende barn til gamle, svage forældre. Om at midt i livet opleve, at den velkendte rollefordeling mellem forælder og barn, gammel og ung, vendes på hovedet, og den yngre får et nyt ansvar - for en gammel, måske syg eller hjælpeløs far eller mor. Bogen beskriver, hvordan relationerne kan tynges af uløste konflikter og gammelt nag, men også bæres oppe af kærlighed og omsorg for den, der nu er den svage. Er det muligt at ældes trygt og værdigt i vores samfund? Det er et at de centrale spørgsmål i bogen.Lis Vibeke Kristensen (f. 1943) er forfatter og dramaturg. Efter 25 år i teaterbranchen både i Danmark og Sverige samt som kulturjournalist, anmelder og underviser, helligede hun sig forfatterskabet. Hun har udgivet mere end 25 titler, der er oversat til flere sprog. Charlotte Strandgaard (f. 1943) er forfatter og uddannet bibliotekar. Efter en opvækst i et litterært akademisk hjem, blev Charlotte Strandgaard selv forfatter og har udover en lang række skønlitterære værker også skrevet interviewbøger og faglitteratur, særligt om børn og skoleliv.
"Marias maske" er et skuespil om klassens leder, den altid alt for søde Maria. Men en dag får Maria nok af at være så god og pjækker fra skolen. Efter en god tænkepause går det dog op for hende, at det vigtigste er at turde være sig selv.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
En digtsamling i et enkelt og konkret hverdagssprog med fokus på kvinders liv – ofte i nærbilleder og meget kunstnerisk bevidst. Digtene er små nedslag i den kvindehverdag, der var så typisk for mange af datidens kvinder med graviditet, børnepasning, og husholdning. Alt sammen defineret af den tids kønsrollemønster. En seriel tilværelse, hvor den samme opgave udføres igen og igen ... meningsbærende eller tomhedsskabende?Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"En fugl foruden vinger" er en varm og medfølende skildring af det kaos af følelser, der hersker for alle involverede, da en ung kvinde stiller sig til rådighed som rugemor for et barnløst ægtepar.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
I "Midt iblandt os er Guds rige" fortæller sytten personer om de kristne åbenbaringer, der i en eller anden form har ændret deres liv.Bogen indeholder følgende tekster:Angsten er over mig ; De sidste tyve år har de haft mange navne ; Den almægtige Gud ; Det er lige meget ; Et mishandlet menneskebarn møder Jesus ; Flyet til Polen i de fjerne tressere ; Fra rigdom til ufaglært arbejde ; I dag ; I depressionens golde månelandskab ; Jeg elsker dig, siger vi til hinanden ; Jeg er frelst siger nogle ; Jeg har løjet ; Midt i smørhullet ; Min døde storebrors smørebræt ; Skylden er en klam sengefælle ; Vandet er uden for vinduet ; Vi sidder i den mørke vinteraften.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Den forsvundne prinsesse" er et moderne eventyr om en prinsesse med leverpostejfarvet strithår, der keder sig på sit smukke slot. Da hun en dag finder en fortryllet sivkuffert, åbner der sig en hel ny verden af oplevelser. Den virkelige verden!Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Næsten kun om kærlighed" er en række af Charlotte Strandgaards fine digte om især det kvindelige univers. Som noget helt nyt, og også provokerende, i sin litterære samtid inddrog Charlotte Strandgaard termer fra det kvindelige univers og indkorporerede dem i poesiens vokabular, fx "menstruation". Dette giver en unik, konkret og ikke mindst vedkommende poesi.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Elleve dage i november" er historien om Lene, hendes veninde og venindens søn, Thomas. Tungsind, problemer og mørke omgiver både Lene og Thomas, og da Lene indlægges med et livstruende pillemisbrug, finder de to veninder skjulte ressourcer i deres venskab.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
Romanen tegner et portræt af to kvinder i 40'erne. Anne, der står midt i en vanskelig graviditet, tynget af stor skyldfølelse over sin voksne søns selvmord. Og så Bodil. Stor og varm og fuld af omsorg. "Når vi alle bliver mødre" er en roman om kvinders evne til at hjælpe hinanden, når det ser allerværst ud. Og om at turde række ud.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
I "Vedrørende Heidi" møder vi den seksårige, omsorgssvigtede Heidi, datter af en narkoluder. Efter massive svigt i hjemmet anbringes hun hos et lærerægtepar på landet, men dette bringer en god portion kaos ind i den tilsyneladende velfungerende plejefamilie.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Lille menneske" er Charlotte Strandgaards mest kendte roman. Med stor indlevelse, præcision og nøgternhed skildrer hun pubertetspigen Maria og hendes nervøse spisevægring i protest mod at blive kvinde. Også forældrene må se sig selv efter i sømmene og tage deres liv og roller op til revision i kampen for Marias liv.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
Charlotte Strandgaards poesi er ofte reduceret til det virkeligt normale – både i sprog og indhold, men i denne samling spirer en vild lidenskab frem bag den konkrete, knappe facade, og kvinden i digtet træder i karakter som subjekt snarere end objekt - omend på vanlig kølig Strandgaardsk vis. Tematisk centrerer samlingen sig om mord, selvmord, aborter, narkomaner og politik.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi, og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andres skæbner og miljøer.
"Giv mig solen" er Charlotte Strandgaards delvist selvbiografiske roman om at vokse op som mobbeoffer. Den skildrer den konflikt, pigen Inger står i, når hun på den ene side bliver mobbet i skolen og på den anden side er forældrenes søde og glade barn.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Den store gule fod" er et skuespil om pigen Lene. Lene er klassens fornuftige pige, men hun lider af genkommende mareridt: I glimt oplever hun tiden lige efter, at hun var med til at "straffe" klassens underlige dreng, der nu er kommet på hospitalet. Dramaet indeholder det antal roller, der svarer til en skoleklasse.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
En lyrisk samling om en række overlappende, cykliske forløb; et om forretninger og handlende, et andet om spastiske og psykotiske børn og et tredje om samvær og ægteskab. Lyrikken er kendetegnet ved prosaisk-nøgterne konstateringer af kendsgerninger, alt holdt i et normalsprog, der understreger teksternes pointe.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om, og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andres skæbner og miljøer.
15-årige Carsten har en gammel drøm om et lyst og smukt liv sammen med sin veninde Ellen. Han regnes af alle for en stille og god dreng, men da drømmen om Ellen brister, ramler alting sammen – og "de fremmede" bliver ofrene. Snart lægger han planer om at kaste brandbomber mod indvandrerne ...Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Hun skal leve" er fortællingen om det allermest tragiske her i livet; at miste et barn. Om den altoverskyggende sorg, der rammer familien, og om man nogensinde kan lære at leve med tabet. Men det er også en roman om fællesskab og om den kraft, der kan ligge i det.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Brændte børn" sætter på lyrisk vis socialt svære kår på dagsordenen. I hverdagslig knækprosa-stil tages der hul på, hvad det vil sige at få en urimelig hård start på livet. I centrum står børnene som små, alvorstunge voksne, mens de voksne på deres side fremstår som sårede børn. Den sociale realisme trækkes videre op på politisk niveau og bliver for den politisk engagerede forfatter også en kvindekamp, en arbejderkamp og en kritisk af den vestlige imperialisme.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
Dette værk består overvejende af udskrifter af enetaler, fremført af ukendte alkoholiserede kvinder. Disse anonyme stemmer bliver suppleret med digte, konstruerede ordsprog samt et par afsluttende prosastykker. En bestemt kvindeskæbne, tilsyneladende på tværs af klasseskel, bliver dokumenteret og profileret med bogens på én gang meddigtende og konstaterende tekster.Indhold: Indledning (Seks ordsprog om hvordan man skal leve med hinanden); Tilbudene; Ægteskabet; Livsangsten; Kvarteret; Overflødighed; Vennerne; Ensomheden; Omgivelserne; Utilstrækkelighed; Ordsprog.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Den hvide port" skildrer den konflikt, en gravid står i, når hun får at vide, at hendes ufødte barn fejler noget alvorligt. I denne fortælling kastes den gravide ud i en dyb krise, da det viser sig, at der er risiko for, at det barn, hun venter, vil få sukkersyge. Hun får syv dage til at overveje en abort.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Katalog" er Charlotte Strandgaards debut fra 1965. I denne, og i hendes poesi i øvrigt, er projektet at se åbent og ubundet på tingene bag om myter, normer og vaneforestillinger om kærlighed, ægteskab og moderskab. Hun skildrer tingene nøgternt, usentimentalt og ofte skånselsløst i et sprog, der er blottet for poetisk pynt og metaforer. I stedet står det direkte og det alment forståelige skarpt frem i hendes knappe og direkte poesi.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om, og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andres skæbner og miljøer.
25 år gammel bor Tobias stadig hos bedsteforældrene. Faren døde, moren forsvandt, og Tobias leder efter en forklaring. Gennem samtaler på en chat-kanal får han samlet mod til at lede efter fortiden.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
"Herinde" er en delvis dokumentarisk skildring, hvor forfatter Charlotte Strandgaard giver stemme til en af samfundets mest marginaliserede grupper; unge narkomaner. Som brobygger mellem system og individ forsøger den politisk engagerede forfatter at give en indsigt i de problematikker og udfordringer, som unge narkomaner dagligt står over for.Charlotte Strandgaard, født 1943, prisbelønnet dansk forfatter. Forfatterskabet tæller både digte, prosa, debatbøger, skuespil, film og radio. I det tematiske centrum for forfatterskabet står det, der er svært at tale om og kampen for kvinders ret til egen krop, ligestilling mellem kønnene og bekæmpelsen af ulighed. Genstand for fortællingerne er de liv, der leves i samfundets periferi og de stemmer, der ikke bliver hørt. Charlotte Strandgaard arbejder på at skabe forståelse mellem samfundets udstødte og samfundets støtter – også politisk og aktivistisk – og er således både privat og professionelt båret frem af et socialt engagement og en vilje til indlevelse i andre skæbner og miljøer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.