Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Jazzens historie er beskrevet flere gange på dansk men ikke ud fra det perspektiv Christian Braad Thomsen anlægger i sin nye bog. Drømmejazz tager udgangspunkt i de 117 mest uundværlige jazz-plader og cd’er og tegner via dem et billede af jazzens dramatiske udvikling fra New Orleans’ bordeller i 20’erne over Chicagos gangsterbuler i 1930’erne og New Yorks beatnik-caféer i 40’erne og 50’erne frem til alverdens kunsttempler fra 1960’erne. Der er intet kontroversielt i cd-udvalget fra jazzens første 45 år. Her beskrives de kanoniserede navne som Louis Armstrong Duke Ellington Count Basie Billie Holiday Charlie Parker Miles Davis Thelonious Monk og John Coltrane. Men der vil til gengæld i jazzkredse herske stor uenighed om hvad der er holdbart i de næste 45 år. Free jazz-kunstnere som Cecil Taylor og Albert Ayler er stærkt omstridte og både de og deres efterfølgere er stort set ukendte i Danmark.Med denne bog bliver jazzens avantgarde for første gang på dansk bragt i sammenhæng med jazzens øvrige historie. Når jazzen efter 1970 er blevet stadig mere uoverskuelig skyldes det blandt andet at den ikke længere har sit centrum i USA. Ligesom jazzen oprindelig udsprang af amerikansk blues gospel populærmusik begyndte jazzmusikere over hele verden nu at søge inspiration i deres eget lands folkelige traditioner i stedet for USAs. Jan Garbarek i Norge Gianluigi Trovesi i Italien Egberto Gismonti i Brasilien og Dino Saluzzi i Argentina fornyede jazzen ved at knytte an til musiktraditioner vi ikke kendte på forhånd men som alligevel virker fortrolige når vi hører dem i disse kunstneres fortolkning. Drømmejazz er skrevet for både jazzens feinschmeckere og dens nybegyndere. Den er på én gang musikhistorie og fyldt med gode jazzanekdoter – f.eks. at to af de største navne i det 20. århundredes danske kulturliv var vildt uenige om jazzen. Carl Nielsen havde kun foragt tilovers for jazz og sagde at hvis den kunne omsættes i handling ville den blive forbudt af sædelighedspolitiet. Karen Blixen var derimod begejstret og erklærede i et interview at jazzen udgør den eneste virkelige musikalske fornyelse i det 20. århundrede. Drømmejazz er utvetydigt på Karen Blixens side i denne diskussion.
100 film fra det 20. århundrede gennemgås grundigt. De 100 film er ordnet kronologisk. Den første film der bliver genmmegået er Josef von Sternbergs "Den blå engel" (1930) og bogen afsluttes med "Breaking the Waves" (1996) af Lars von Trier.idden /title /head body center h1 403 Forbidden /h1 /center /body /htmlDen danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
En fantastisk indføring i verdensmusikkens største personligheder og udgivelser.Bogen er opdelt efter verdensdele, som gør det let at danne sig et overblik over det farverige tæppe verdensmusikken udgør.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
I hvor høj grad var hendes fantastiske fortællinger baseret på hendes liv? Og i hvor høj grad digtede hun sit liv om til en fantastisk fortælling? Karen Blixen (1885-1962) fascinerer fortsat nye generationer af bogelskere. Gåderne i hendes liv og værk synes uudtømmelige. Karen Blixens elskede far Wilhelm Dinesen begik selvmord da hun var 9 år. Familien mente hans selvmord skyldtes syfilis. I denne bog viser Christian Braad Thomsen hvordan hun siden forsøgte at bearbejde tabet ved at gentage faderens liv i sit eget: Hun slog sig ned blandt indfødte i en fremmed verdensdel hun blev passioneret jæger og naturelsker hun skrev om sine oplevelser og i en eksistentiel krise forsøgte hun også at begå selvmord. I samtlige biografier om Karen Blixen regnes det for en selvfølge at hun havde syfilis. Braad Thomsen dokumenterer at det havde hun næppe. Der findes ingen holdbar dokumentation for at hun nogen sinde har været smittet med sygdommen men derimod mange eksempler på at hun gentog faderens liv i sit eget. Og han hængte sig på grund af syfilis.
Rainer Werner Fassbinder (1945-82) blev kendt som en af vor tids mest kontroversielle og produktive instruktører. På bare 14 år instruerede han 60 film for biografer og tv, 30 teaterforestillinger, samt medvirkede som skuespiller i en lang række af egne og andres film.Christian Braad Thomsen kendte Fassbinder gennem hele hans korte karriere og har skrevet et bevægende portræt af det unge geni og hans film.
Rosita er nervøs, hun skal starte i skole og det giver både sommerfugle og ondt i maven.I skolen møder hun Nharindarwid som bliver hendes veninde. Sammen er de to stærkere og sammen kan de klarer drengenes drillerier.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
Der findes mange definitioner på, hvad kærlighed har. En af de mest pessimistiske er formuleret af psykoanalytikeren Jacques Lacan: ”Kærlighed er at give, hvad man ikke har, til en, som ikke vil modtage det”. Men omvendt kan man også tro på de tomme hænders mirakel: I det øjeblik, man giver, hvad man ikke har, modtager man det. Kærlighedens aldre handler om, hvad kærlighed er for fortælleren – en ældre lyriker – set i hvert årti fra 1940 til 2010, og rummer samtidig skitser til et tidsbillede af disse år. Romanen beskriver kærligheden mellem mor og barn, mellem skolebørn samt den ødipale kærlighed mellem en kvinde, der er dobbelt så gammel som hendes elsker. Og den beskriver mange variationer af mand-kvinde-forholdet. Er kærligheden ordløs, eller gør den for alvor sproget meningsfyldt? Er også fysisk vold en længsel efter kærlig kropskontakt? Er kærligheden indgangen til en ukendt dimension? Udelukker kærlighed til hele menneskeheden, at der bliver kærlighed nok til det enkelte menneske? Spørgsmålene er nemme at stille, svarene vanskelige at finde. Romanen er et inciterende forsøg.
Pier Paulo Pasolini var en betydningsfuld skikkelse I 1970‘ernes politiske liv og I det italienske kunstmiljø.Christian Braad Thomsen tager psykoanalytisk livtag med Pasolinis film og essay. Biografien rummer også en samfundsanalyse og kaster lys over det modsætningsfulde forhold mellem Pasolinis karakter og værk.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
"En søndag eftermiddag, da Knud og jeg havde været i skoven og gik hjem over markerne, mødte vi Peter Dam, Tykke Peter, kaldte vi ham, en bulderbasse, som jeg holdt meget af, men aldrig havde snakket med, fordi børn jo normalt ikke snakkede med de voksne.Vi gik en halv snes meter bag ved ham, og så tænkte jeg, at hvis jeg kastede en sten i ryggen på ham, ville han vel få øje på mig og måske sige noget. Men samtidig måtte han ikke tro, jeg kastede sten efter ham, fordi jeg ikke kunne lide ham, det var tværtimod fordi jeg godt kunne lide ham, at jeg gjorde det.Jeg tænkte mig derfor om og besluttede, at jeg ikke ville smide en lille sten efter ham, for små sten flyver jo hurtigere gennem luften og slår vel derfor hårdere end store sten. Jeg fandt en ret stor sten, som jeg vidste ville sejle langsommere gennem luften og dermed formentlig ramme blidere. Først bagefter, da jeg tænkte det hele igennem igen, gik det op for mig, at jeg nok havde tænkt forkert, men da var katastrofen sket."Filminstruktør Christian Braad Thomsen deler ud af sine barndomserindringer. Bogen foregår i landsbyen Bjertrup ved Skanderborg, hvor han voksede op i 1940‘erne og 1950‘erne og kom ud for lidt af hvert.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
Hvem sætter dagsordenen i dansk filmpolitik? Det udgangspunktet i de 10 essays, hvor fokus er på den dominerende rolle Filminstituttet, Statens Filmcentral og Danmarks Radio spiller, når der tages beslutninger om film i dansk politik.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
Bob Dylan debuterede i 1962 med et album af overvejende gamle blues- og folkesange. Han blev forsanger i 1960'ernes ungdomsoprør med ´Blowin in the Wind´ og ´The Times They Are A Changin´ og han satte gang i den elektriske rock med ´Like a Rolling Stone´. Han indspillede psykedelisk musik under streng kunstnerisk kontrol med dobbeltalbummet ´Blonde on Blonde´ (1966) og i slutningen af årtiet gik han i den modsatte grøft og bragte den forkætrede countrymusik til ære og værdighed med ´Nashville Skyline´. Nogle af hans vigtigste plader udkom i 1970'erne ikke mindst mesterværket ´Blood on the Tracks´. I 1980'erne udsendte han en række kristne plader, og i 1990'erne viste han med ´Time Out of Mind´, at han tør være sin alder bekendt, og at rockmusik ikke blot er for ungdommen. På den officielle bootleg-udgivelse fra 2008 ´Tell Tale Signs´ var han igen aktuel i sin samtid.Christian Braad Thomsen og Asger Schnacks bog om Bob Dylan udgav oprindeligt bogen om Dylan i 1998. I denne anden, gennemreviderede udgave er der tilføjet 20 plader. Bogen vil derfor være uundværlig for både gamle og nye læsere.
"Jazzen i blodet" er en samling af den legendariske jazzanmelder Erik Wiedemanns mest markante anmeldelser. Det er en kronologisk rejse i jazzens historie fortalt af en jazzentusiast, der både har jazzen i blodet, men også kan hæve sig over sit personlige forhold til musikken og beskrive den for andre musikelskere. "Jazzen i blodet" giver således både en større indsigt i jazzmusikkens udvikling og dens største skikkelser og er samtidig en personlig kærlighedserklæring til den musik, der har spillet så stor en rolle i Erik Wiedemanns liv.Christian Braad Thomsen står bag "Jazzen i blodet", som er blevet til i samarbejde med Copenhagen Jazzhouse.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.Erik Wiedemann er magister i litteraturhistorie. Siden 1948 har han skrevet om jazz i flere tidsskrifter og været medarbejder ved Radioens Jazzklub. Han har desuden været jazzanmelder i Information og medredaktør på "Jazzens hvem hvad hvor".
I Fassbinders spejl er en analyse af Rainer Werner Fassbinders arbejde for film, teater, radio og TVDen danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
En levende beskrivelse af personen Sigmund Freud.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse."Det er en aldeles fremragende Freud-biografi, Christian Braad Thomsen har skrevet. Hovedindtrykket af bogen er, at her får vi en levende skildring af et levende menneske. Og en ting til er værd at nævne: bogen er skrevet i et medrivende, blomstrende, letlæst, spændstigt og dejligt dansk."– Finn Abrahamowitz, Information.
Om den franske nybølge og de instruktører, der skabte bølgen.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
En biografi om en af den franske nybølges helt store skikkelser Jean-Luc Godard.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse."Christian Braad Thomsens bog om den franske filminstruktør Jean-Luc Godard er en sjældenhed og en begivenhed."– Anders Bodelsen, Politiken.
Nedslag i film og filmbegivenheder, sidespring til musik, politik og psykoanalyse, set med filminstrukrøren Christian Braad Thomsens blik og intellekt.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
Store filminstruktørerne som Luis Buñuel, Pier Paolo Pasolini, Robert Bresson, Jean-Luc Godard, Jean-Marie Straub og Andrej Tarkovskij og deres film sættes under Christian Braad Thomsens lup.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
Provinsavisen Aarhus folkeblad er det punkt, der forbinder de forskellige forskellige menneskeskæbner, der i smukke brudstykker fortælles.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse."Christian Braad Thomsen [...] har præsteret et helstøbt kunstværk, en bog med et mylder af personer, der lever og trænger ind på livet af læseren, en bog skrevet i et enkelt, bevægeligt dansk med smukke, rammende metaforer, og endelig en bog klar i sin holdning, stringent i sin samtidsanalyse og med en sjælden fylde og fremdrift i vekselvirkningen mellem den store historie og de mange små." – Johs. H., Christensen, Kristeligt Dagblad.
Syv essays der belyser incest, tabuer om incest og hvad ødipuskompleks gør og er.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
Forfatterens og filmmandens 100 yndlingsfilm - valgt ud fra kriteriet om holdbarhed ved gensyn fremfor deres filmhistoriske betydning.Bogen er en personlig og kronologisk ordnet vejviser til de film, der ikke må mangle i en videosamling.
Interviews, tv-udsendelser og avisartikler bærer det indgående portræt af idrætskvinden Anja Andersen.Det er indblik fra den tidlige barndom, hvor håndboldspillet allerede havde bidt sig fast til triumfen ved OL i Atlanta 1996.Den danske filminstruktør og filmproducent Christian Braad Thomsen (f. 1940) debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
100 film fra det 20. århundrede gennemgås grundigt. De 100 film er ordnet kronologisk og den første film der bliver genmmegået er Josef von Sternbergs "Den blå engel" (1930). Bogen afsluttes med "Breaking the Waves" (1996) af Lars von Trier.Christian Braad Thomsen (f. 1940) er filminstruktør, filmproducent og debuterede som forfatter i 1971. Han er uddannet fra Den Danske Filmskole, har været direktør for Odense Film Festival og medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. I 1991 kom han på Kulturministeriets livsvarige ydelse.
In Fassbinder, Christian Thomsen, a close friend of the director, illuminates Fassbinder's body of work while revealing his insider views of a man who, despite a furious temper, manic working habits, and rampant drug addiction, supported an extended family- including his mother, a string of male lovers, lovelorn women, and even a pair.
I årene omkring 1960 skete der noget skelsættende i filmens historie. Unge instruktører revolterede mod den traditionelle opfattelse af filmen som en industri henvendt til et massepublikum. De forsøgte i stedet at udvikle filmen som en kunstart under slagordet Kameraet som pen. De ville bryde med massekulturens anonyme og standardiserede filmsprog og bruge kameraet lige så personligt, som forfatteren sin pen og maleren sin pensel.»Den nye bølge« i fransk film blev oprørets fortrop, og det legendariske tidsskrift Cahiers du Cinéma blev dets talerør. En gruppe af bølgens vigtigste instruktører; François Truffaut, Jean-Luc Godard, Claude Chabrol, Eric Rohmer og Jacques Rivette startede som kritikere ved dette tidsskrift. De havde som kritikere dyrket Hollywood-traditionen med stor entusiasme, men som instruktører kom de ofte i konflikt med deres eget grundlag. De bedste af deres film er i dag klassikere inden for den tradition, de både bekræfter, udfordrer og fornyr.
Forfatteren analyserer filminstruktøren Alfred Hitchcocks (1899-1980) 53 spillefilm.
Filminstruktøren og forfatteren Christian Braad Thomsen er én af Danmarks mest kontroversielle, kamplystne og velskrivende kulturpersonligheder. Han har i fem årtier været en utrættelig og nådesløs forkæmper for kompromisløs filmkunst og kritiker af intolerance og - ikke mindst - amerikansk imperialisme. Men han er også én af Danmarks få filmskribenter i international klasse, en passioneret kender af Sigmund Freud og psykoanalysen, samt selv en rost instruktør af en række spille- og dokumentarfilm.I sin erindringsbog Vreden, Gudinde, Besyng! fortæller Christian Braad Thomsen hele sin historie, fra barndommen i og opbruddet fra den fattigste ende af 1940´ernes landbrugsland, til mødet med storbyen i Århus i 1950´erne, kulturlivet og skolesystemet, musikken, ungdomsoprøret og hippietiden i 1960´erne - og frem for alt filmkunsten. Her er veloplagt rasende opgør med den danske film- og tv-verden før og nu, og med det politiske og kulturelle establishment i øvrigt, men under vreden løber samtidig et dybt engagement i og kendskab til mange af filmens og musikkens største, heriblandt Braad Thomsens nære venskab med den tyske instruktørlegende Rainer Werner Fassbinder.Christian Braad Thomsens erindringer er historien om en livslang passion for at turde. For at give sin passion i vold, både for kunsten og tilværelsen, og investere sig selv uden forbehold eller skelen til omkostningerne, med vreden og kærligheden som to sider af samme livssag.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.