Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog viser, hvordan forretningskoncepter kan tilrettelægges, så de tilbyder kunderne mulighed for udviklende oplevelser. Dette sker ved hjælp af en række eksemplariske cases: fra Heineken Experience til indkøbscentre i New York og Wien, fra McDonald’s til Madeleines Madteater, fra Prada og Apple Store til Mercedes og Autostadt. Bogen tilbyder således begreber, teorier og analytiske værktøjer både til de læsere, der vil blive bedre til at forstå, hvad gode oplevelser er, og til de praktikere, som vil arbejde mere systematisk med tilvejebringelsen af udviklende oplevelser.
Stilladsbegrebet går tilbage til L.S. Vygotskys arbejder, men fremstår i dag som et selvstændigt begreb. I denne bog relateres stilladstænkningen til teori og forskning om så vidt forskellige områder som motiv- og sprogudvikling, selvet og tilværelseskompetence, kommunikation, læring af praktiske færdigheder samt undervisning i matematik og dansk.Inden for pædagogisk tænkning er man i stigende grad blevet opmærksom på, at læring er socialt baseret, og at det lærende menneske har brug for en passende form for støtte fra omgivelserne, hvis dets læring skal optimeres. Stilladsbegrebet ikke blot fastholder denne synsvinkel, men giver også mulighed for at sammentænke forskellige vinkler på læring og udvikling i en praksisnær helhedsforståelse. Stilladsbegrebet går tilbage til L.S. Vygotskys arbejder, men fremstår i dag som et selvstændigt begreb. I denne bog relateres stilladstænkningen til teori og forskning om så forskellige områder som motiv- og sprogudvikling, selvet og tilværelseskompetence, kommunikation, læring af praktiske færdigheder samt undervisning i matematik og dansk.Bogens artikler er forankret i nyere teoretisk og empirisk forskning og henvender sig til studerende ved pædagog- og lærerseminarier, universiteter, pædagog- og lærerhøjskoler samt alle med professionsinteresse for, hvorledes man pædagogisk kan støtte op om børn og unges læring og udvikling.
Bæredygtighed er ikke kun et miljømæssigt problem, som kan løses gennem lovgivning og teknologiske landvindinger. Bæredygtighed handler nemlig også om menneskers tænkning, handlinger, følelser og forestillinger. Det er med andre ord også et socialt og kulturelt – og dermed æstetisk – problem. Med Bæredygtighed og æstetik giver en række forskere deres bud på æstetikkens betydning for bæredygtighedsområdet. Bogen illustrerer feltets diversitet med otte kapitler, som undersøger æstetik og bæredygtighed fra vidt forskellige tematiske perspektiver: arkitektur, beklædning og mode, design, forbrugskultur, kunst, madvaner, medier og zoologiske haver. Det betyder også, at de enkelte kapitler arbejder med meget forskellige æstetikteoretiske tilgange, fra det kunstæstetiske og æstetikfilosofiske til design- og hverdagsæstetik. Det er et grundtema for Bæredygtighed og æstetik, at forholdet mellem disse to begreber langt fra er entydigt. Bogens kapitler viser, hvordan det æstetiske kan være en barriere for bæredygtig udvikling ved at bidrage til økonomisk eksklusivitet, uhensigtsmæssige præferencer og overfladisk forbrugerisme. Men de viser også hvordan æstetikken som kilde til bl.a. persuasive budskaber, sanselig stimulering og mindeværdige oplevelser potentielt kan skabe mere bæredygtige forestillinger og praksisser og dermed påvirke, måske endog ændre de kulturelle mønstre og socioøkonomiske rationaler, som ligger til grund for bæredygtighedskrisen. Bogen henvender sig til forskere, studerende og andre interesserede, der vil undersøge sammenhængen mellem æstetik og bæredygtighed.
Det hævdes i dag fra flere sider, at Danmark i en globaliseret verden skal udmærke sig ved kreativitet. Flere mener desuden, at vi som børn er kreative, men at uddannelsessystemet og vores socialisering gennem opvæksten betyder, at vi aflærer de kreative kvaliteter. Vi bliver dårlige til at associere, til at tænke på nye måder og få ideer, til at turde prøve nyt og meget mere. Det er alvorlige anklager, men vi har brug for at vide mere om, hvad kreativitet kan være, hvad såkaldt kreative mennesker gør for at være kreative, og om hvordan man kan lave kreativitetsfremmende læringsmiljøer i skolen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.