Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Velkommen ombord på fragtskibet, der bringer dig Jorden rundt med mange oplevelser forude. Du oplever det hårde liv ombord og arbejdet i et maskinrum, hvor fremdrivningsmotoren er på størrelse med et treetagers hus. Du er med, når havet smider rundt med skibet, der er 150 meter langt og 19 meter bredt. Vi anløber havne på USA’s østkyst, Panama og San Francisco. I tresserne var der tid til oplevelser i de havnebyer, vi anløb, og de nærtliggende områder. Du er med, når vi går i land i Japan, Hongkong, Filippinerne, Bangkok og flere steder i Indonesien. Singapore, øen Penang, Sri Lanka og Indien. Du er med, når vi stakkels søfolk bliver plyndret af korrupte myndighedspersoner. Du er også med, når vi færdes uden for det officielle turistområde, hvor vi kommer tæt på mennesker, der lever på samfundets bund, som benytter alle muligheder for at overleve. Gud bevare Danmark! Uddrag af bogen Telefonen kimede. 2. mester kravlede over og tog den. Han kom ud fra telefonboksen og fortalte i korte vendinger, at lasten havde forskubbet sig. Jeg kunne nu se, at krængningsviseren bevægede sig mellem 15 og 45 graders slagside. Der var ikke flere løse genstande, der flyttede sig. Det var ualmindeligt heldigt, at vi ikke opholdt os der, hvor de løse dørkplader kom drønende. De kunne have klippet benene over på os. Nu kom maskinchefen, 1. og 3. mester også kravlende ned på manøvredørken med møje og besvær. Der var ingen af dem, der viste nogen form for panik eller angst, de var derimod koncentrerede og fattede. Maskinchefen aftalte med 1. mester, hvad der kunne gøres for at få hovedmotoren i gang så hurtigt som muligt. Skibet driver mod land. Om forfatteren Frode Oldenburg Jørgensen er født 1942 i Undløse Overdrev. Han er uddannet smed og maskinmester og har sejlet som sådan. Han har siden arbejdet som værkfører, maskinmester og driftsleder. Det var ikke lederrollen, der behagede ham, men derimod de kreative muligheder for tekniske forbedringer, stillingen kunne tilbyde, der optog ham. Han har tidligere udgivet erindringsbogen Den ulige kamp – en familiekrønike gennem 150 år.
Manualen beskriver, hvilke tiltag der kan gennemføres for at opnå en hurtig reduktion af drivhusgasserne med 1.350 tons CO2 om året.Nytænkning for børnenes første seks-syv leveår samt forslag til pasning, skolegang og videreuddannelse. En omstrukturering, der også reducerer drivhusgasserne. Forslag til kontrolleret reduktion af vores overforbrug af beklædningsgenstande og luksusvarer.Krav til fremtidige bygninger og forbedringer af nuværende boligmasse, med vægt på sanitetsvand, drikkevand og solenergi. Manualen beskriver en hurtig og kontant tilbageføring af lavbundsjord til naturen samt beskyttelse af drikkevandet i undergrunden. Indføring af økologisk landbrug samt svineproduktion på kommerciel basis med forslag til bortskaffelse af den afgassede gylle. Effektivt batteriladeløsning til el-lastvognene. En beskrivelse af skibsfartens tiltag, for at blive CO2-neutral. Elforsyning med kæmpevindmøller.Flygtningeproblemet har forfatteren også hæftet en løsning på. Selv Israel-Palæstina-problematikken kan løses utraditionelt.Manualen viser vejen. Følg den, og vi løser problemerne, hvis vi vil det.
Efter tre år som maskinmester i Mærsk gik jeg i land. Først blev det et værkførerjob på Motorfabrikken Dan. Her er I med på fabrikkens indre linjer og fiskerihavnens hektiske arbejdsliv og miljø. Hyre på fabriksskibet Lumino blev det næste. Et arbejde med udfordringer i en speciel verden. Da efteråret nærmede sig, fortsatte jeg ved Claus Sørensen som afløsermester på slæbebådene og andre nødvendige gøremål. Herunder m/s Bungsborg og tortursejlads langt fra Esbjerg. Havets kræfter sendte mig ind på smult vande. Jeg fik hyre som maskinchef på Rømø-Sylt Færgeriet, hvor ansvar og service blev krydret med oplevelser, hvor Asger Lindinger sad for bordenden. Tilbage i Esbjerg blev jeg ansat som maskinmester på Luminofabrikken, hvor specielt arbejdet med fabriksskibet fik mig tilbage. Under ansættelsesforholdet var jeg på forretningsrejse med Tage Sørensen og arbejdsrejse til Island og depot på Næstved Havn. Ombygning af kutter Lumino til produkttanker på Struer Værft, med mange oplevelser.
Vulkaner har sendt en askesky ind over Europa og det meste af Asien. Den påvirker klimaet så voldsomt, at sommer bliver til vinter og dag til nat. Mennesker og dyr sulter og lider i den årelange vinter, og menneskets overlevelsesevne kommer på voldsomme prøver. Hvor langt vil man gå for at få noget at spise. Samfundet bryder sammen, for til sidst at gå i opløsning. Op mod halvanden milliard mennesker skønnes at dø under den langstrakte katastrofe - af sult eller af askeskyens farlige partikler og luftarter.En familie på Midtsjælland kæmper deres daglige kamp for at skaffe foder til deres dyr og mad til dem selv. Håbet om, at dræberskyen snart forsvinder, får dem til at blive så længe, at det får tragiske følger. Afkræftede og magre forlader de deres slægtsgård. Sammen med ligestillede flygter de til USA, som ikke er berørt af askeskyen.Efter otte år i USA vender de hjem til et Danmark, hvor alt er forandret. Menneskeheden oplevede det i årene 536 og 340 e. Kr. - og det kan ske igen.
Napoleonskrigenes indflydelse på danmarkshistorien. Kampen om hertugdømmerne. Enevældens slutning. Demokratiets spæde begyndelse. Alt dette kan du læse om eller få genopfrisket på en levende måde. En af hovedpersonerne er født år 1812 i Ditmarsken. Når han lidt henne i bogen kommer til verden, bliver hans identitet holdt skjult. Vi følger hans opvækst på proprietærgården Marsklund Ladegård. Tyve år gammel bliver det afsløret, at han er født som prins. Han får arbejde på ”Borgen” i Rendsburg og Carlshytte Jernstøberi. Vi oplever hans kærlighed og sorg. Kiel og damperne Frederik 6. og Løven. Teknologiens spæde start og dens hurtige udvikling. Han ender i Østergade, København. Hovedstadens forurening og koleraepidemien. Med sin nye kærlighed og hustru får han en søn. Kort sagt en roman, der beskriver en periode i danmarkshistorien, som er skelsættende for Danmark og hertugdømmerne. Romanen gør den beskrevne periode fra 1795 til 1870 til en levende måde at opleve danmarkshistorien på.Uddrag af bogenSkibsrederen kom ombord på h/s Løven for at fortælle, at rygtet talte sandt. Henvendt til skipper: De skal være beredt til afgang, hvis det utænkelige skulle ske. Og han fortsatte, henvendt til de forsamlede officerer: Som I sikkert ikke ved, så har hertugen af Augustenborg været i Berlin. Der har han med glæde fået tilsagn om hjælp fra den preussiske konge. Hjælpen er på vej, gestikulerede rederen begejstret. Der kommer hærenheder både fra Preussen og Det Tyske Statsforbund. Så skal de krigsgale danskere nok få at føle, og rederen trampede i dækket for at understrege sine ord. Han var ved at forlade skibet, da han vendte sig om og råbte: Sejren er på vej! Den tysksindede del af officererne svarede som et ekko: Sejren er på vej! Om forfatteren Frode Oldenburg Jørgensen er født 1942 i Undløse. Han er uddannet maskinmester og har sejlet som sådan. Han har siden arbejdet som værkfører, maskinmester og driftsleder. Det var ikke lederrollen, der behagede ham, men derimod de tekniske udfordringer, stillingen kunne tilbyde. Han har tidligere udgivet erindringsbogen Den ulige kamp – en familiekrønike gennem 150 år og Jorden rundt med Mærsk.
Denne bog beskriver en families storhed og fald igennem ca. 150 år. En familie, der i den sidste del af 1800-tallet var en del af det bedre borgerskab i Fredericia. Vi følger slægten, hvis liv og levned er påvirket af tre krige. Hvad disse førte med sig af fordele og ulemper for Danmark og familien. Vi følger familiemedlemmer, der går konkurs. Der er enkelte, der i perioder klarer sig overordentlig godt. Den ene af dem skal vi følge. Han bestrider ledende stillinger både i Danmark og i Fjernøsten. Vi hører om hans eventyrlige oplevelser begge steder. Vi følger ham på hans rutsjetur tilbage til middelalderen. Vi følger en mands imponerende indsats for igen at opnå et bedre liv. Vi oplever også familiens trængsler, når man ikke vil acceptere jantelovens regler. I mange år oplever vi deres trængsler med sygdom, der også til sidst afgør familiens skæbne. Uddrag af bogenDet var en frygtelig situation, familien på Birkemosegården var havnet i. Næsten alt, hvad der siden 39 var blevet skabt af værdier, var nu væk. Indtægterne var nu begrænset til den løn, far kunne tjene ved at arbejde for andre. Der blev fortsat sået korn og høstet. Men i virkeligheden var det Brugsen, der satsede. Far hentede den nødvendige såsæd og kunstgødning i Brugsen og skulle så underskrive en kontrakt, hvor han bekræftede, at det høstede korn tilhørte Brugsen og skulle leveres til Undløse Brugs Foderstofafdeling. Brugsen håbede på den måde, at de kunne få noget af deres tilgodehavende hjem. For at sige det kort og brutalt: Vi blev siddende på gården, så længe Brugsen accepterede gælden, vi havde til dem. Om forfatterenFrode Oldenburg Jørgensen er født 1942 i Undløse Overdrev. Han er uddannet smed og maskinmester og har sejlet som sådan. Han har siden arbejdet som værkfører, maskinmester og driftsleder. Det var ikke lederrollen, der behagede ham, men derimod de kreative muligheder for tekniske forbedringer, stillingen kunne tilbyde, der optog ham.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.