Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog har et dobbelt sigte: Den er dels en grundbog til pædagoguddannelsen, som kan benyttes gennem hele uddannelsesforløbet, dels en nyttig hånd- og opslagsbog. Bogen er opdelt i ti dele, der hver behandler et central perspektiv på faget og uddannelsen: pædagogisk filosofi, pædagogisk sociologi, didaktik i institutionen, pædagogisk psykologi, pædagogik og etik, pædagogen i historisk perspektiv, pædagogisk antropologi, pædagogik som fag, pædagoguddannelsens fag samt pædagogens arbejdsområder. Hver del består af en række kapitler skrevet af dels pædagogiske forskere, dels undervisere på professionshøjskolerne.
I alt fire praktikforløb skal den pædagogstuderende igennem i løbet af sin uddannelse. Forløbene udgør en væsentlig del af uddannelsen til pædagog, hvor næsten en tredjedel af uddannelsen foregår i praktik. I disse praktikforløb opnår den studerende ofte sine første praksiserfaringer med det pædagogiske felt. Som praktikvejleder har du derfor en vigtig opgave i at understøtte, at den studerende får sat ord på sine erfaringer og sin begyndende pædagogiske faglighed.Men hvordan griber du opgaven an? Hvad indebærer det egentlig at vejlede en studerende? Og hvordan kan du – og ikke mindst den praksis, du er en del af - bedst muligt anvende praktikken til at skabe udvikling og læring, både hos den studerende, men også hos jer selv?Denne bog tilbyder dig værktøjer og konkrete øvelser, du kan bringe med dig i hverdagens praksis som praktikvejleder. Du støttes og rådgives fra start til slut i praktikken - fra det første møde med den studerende til din rolle som eksaminator ved den mundtlige eksamen og den endelige afsked med den studerende. Til bogen hører også en hjemmeside, hvor du kan finde og printe redskaber til brug i vejledningen.Bogen er skrevet af fagfolk med hver deres kendskab til praktikforløbene, nemlig Heidi Lykke Nissen, lektor og praktikansvarlig underviser på Københavns Professionshøjskole, Louise Jeppesen, områdeleder på dagtilbudsområdet og Lene Torp, lektor og praktikkoordinator på Københavns Professionshøjskole.Bogen henvender sig især til praktikvejledere, som ønsker konkrete råd og redskaber til vejledningsarbejdet med den pædagogstuderende. Ligeledes vil du som pædagogisk leder eller pædagogisk konsulent finde væsentlige perspektiver på, hvordan praksis og praktik er i stand til at styrke hinanden gensidigt med faglig udvikling til følge.
Hvordan arbejder man hen imod de mål, man sætter sig, under de givne betingelser med en pædagogisk målgruppe? Det kræver faglig indsigt i centrale pædagogiske begreber, temaer og mål – og evne til at planlægge relevante pædagogiske aktiviteter. Bogen her tilbyder den faglige indsigt i teorier og metoder, som du kan bruge til at planlægge pædagogiske aktiviteter – initieret og motiveret af pædagogen og målgruppen i fællesskab.Temaer og aktivteter i social- og specialpædagogik gør dig i stand til at planlægge pædagogiske aktiviteter ved at omsætte pædagogikkens teorier og metoder til praksis.Bogen henvender sig til studerende ved pædagoguddannelsen, der læser specialiseringen social- og specialpædagogik, men også til andre med interesse for området.
På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/dengodepraktikvejleder finder du supplerende materialer.I alt fire praktikforløb skal den pædagogstuderende igennem i løbet af sin uddannelse. Forløbene udgør en væsentlig del af uddannelsen til pædagog, hvor næsten en tredjedel af uddannelsen foregår i praktik. I disse praktikforløb opnår den studerende ofte sine første praksiserfaringer med det pædagogiske felt. Som praktikvejleder har du derfor en vigtig opgave i at understøtte, at den studerende får sat ord på sine erfaringer og sin begyndende pædagogiske faglighed.Men hvordan griber du opgaven an? Hvad indebærer det egentlig at vejlede en studerende? Og hvordan kan du – og ikke mindst den praksis, du er en del af - bedst muligt anvende praktikken til at skabe udvikling og læring, både hos den studerende, men også hos jer selv?Denne bog tilbyder dig værktøjer og konkrete øvelser, du kan bringe med dig i hverdagens praksis som praktikvejleder. Du støttes og rådgives fra start til slut i praktikken - fra det første møde med den studerende til din rolle som eksaminator ved den mundtlige eksamen og den endelige afsked med den studerende. Til bogen hører også en hjemmeside, hvor du kan finde og printe redskaber til brug i vejledningen.Bogen er skrevet af fagfolk med hver deres kendskab til praktikforløbene, nemlig Heidi Lykke Nissen, lektor og praktikansvarlig underviser på Københavns Professionshøjskole, Louise Jeppesen, områdeleder på dagtilbudsområdet og Lene Torp, lektor og praktikkoordinator på Københavns Professionshøjskole.Bogen henvender sig især til praktikvejledere, som ønsker konkrete råd og redskaber til vejledningsarbejdet med den pædagogstuderende. Ligeledes vil du som pædagogisk leder eller pædagogisk konsulent finde væsentlige perspektiver på, hvordan praksis og praktik er i stand til at styrke hinanden gensidigt med faglig udvikling til følge.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.