Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling.I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver.Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge.Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.
”Ingen spurgte mig!” Sådan kan virkeligheden se ud for børn og unge, som ikke oplever at blive inddraget tilstrækkeligt i deres egne sager på myndighedsområdet eller i den pædagogiske hverdagspraksis. Denne bog skaber et fælles fokus på børns rettigheder og deltagelse. Perspektivet er vendt mod at give barnet status som en ligeværdig beslutningstager. Som studerende eller professionel får du indsigt i arbejdet med at øge børn og unges deltagelsesmuligheder. Kapitlerne åbner hver især for en bredere og dybere forståelse af de mange vilkår, der vanskeliggør børns reelle deltagelse. Det sker i en vekselvirkning mellem empirisk forskning, teoretiske analyser og præsentation af praktiske refleksionsmodeller.Børn som deltagere i professionel praksis henvender sig til socialrådgiver-, pædagog- og lærerstuderende og adresserer praksisfeltet. Inddragelsen af forsknings- og refleksionsmetoder gør den anvendelig på både bachelor- og kandidatniveau.
Socialfagligt arbejde med anbringelser er en gedigen grundbog, der kommer rundt om alle de mange forhold, der skal håndteres for at sikre kvalitet i anbringelser. Den tilbyder praksisnær viden og belyser det lovgivningsmæssige grundlag, organisatoriske forhold, etiske udfordringer og præmisser for faglige skøn og vurderinger.Bogens kapitler følger alle aspekter ved et anbringelsesforløb og er inddelt i fem hoveddele:Baggrund og viden om anbringelserSocialfaglig sagsbehandlingSamarbejde og kommunikationBørnene og de ungeAnbringelsesformer og efterværnSocialfagligt arbejde med anbringelserBogen er skrevet af førende eksperter på anbringelsesområdet. Den er oplagt som grundbog til alle studerende ved socialrådgiveruddannelsen, socialrådgivere på børne- og ungeområdet, pædagoger på døgnområdet og til studerende på professionshøjskolernes tværprofessionelle modul (TPI).
Ved hjælp af viden om design, metoder og forskningsresultater forsøger Praksisnær forskning i socialt arbejde at bidrage og inspirere til udvikling af socialt arbejde, hvor forskning og praksis arbejder sammen. Bogen giver eksempler på potentialer i samarbejdsprocesser samt diskuterer dem, og derudover leverer den bud på, hvorledes samarbejdsudfordringer kan håndteres.Praksisnær forskning i socialt arbejde bidrager med viden om, hvordan samspillet mellem praksis og forskning kan gavne udviklingen og kvalificeringen af det sociale arbejdsfelt. Bogen leverer dermed grundig indsigt i, hvordan der i samarbejde mellem borgere og forskning kan skabes ny og anvendelig viden for socialarbejdere til gavn for borgerne.Bogen henvender sig til studerende på videregående uddannelser, både bachelor-, master- og kandidatniveau, men kan også anvendes af undervisere og forskere på professionshøjskoler og universiteter samt praktikere i det sociale arbejdsfelt.
Bogen her præsenterer en variation i tilgange og forståelser af forskellige former for praksisnær forskning i socialt arbejde i de nordiske lande. Den fremstiller og diskuterer tillige forskellige måder at inddrage, involvere og samarbejde på, f.eks. i form af indgåelse af partnerskaber, praksisforskning, aktionsforskning, interventionsforskning og etnografisk tilgang.Gennem viden om metoder, design og forskningsresultater bidrager og inspirerer bogen til udvikling af socialt arbejde, hvor praksis og forskning samarbejder. Den diskuterer og giver eksempler på potentialer i samarbejdsprocesser samt leverer bud på, hvorledes udfordringer i samarbejdet kan håndteres.Endvidere bidrager bogen med viden om, hvordan samspillet mellem praksis og forskning kan gavne udviklingen og kvalificeringen af det sociale arbejdsfelt. Dermed leverer bogen grundige indsigter i, hvorledes der i samarbejde mellem borgere og forskning kan skabes ny og anvendelig viden for socialarbejdere til gavn for borgerne.Bogen henvender sig til studerende på videregående uddannelser – på bachelor-, master- og kandidatniveau, men kan også anvendes af forskere og undervisere på universiteter og professionshøjskoler samt praktikere i det sociale arbejdsfelt.
Kapitel 2 i Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studierNy antologi retter sit fokus mod det metodiske felt visuelle tilgange og metoder. Feltet har været i fremmarch igennem en del år, både internationalt og herhjemme. Det er et omfattende og komplekst felt. Antologien foregiver dog ikke at give overblik over alle de måder, hvorpå man i dag kan arbejde med visuelle metoder. De enkelte kapitler tager derimod afsæt i konkrete forsknings- og udviklingsprojekter, hvor der har været arbejdet med at tegne, male, fotografere og filme. På den måde berettes der kritisk, konkret og om de erfaringer og refleksioner, der er gjort i projekterne.Antologien henvender sig til studerende og forskere indenfor social- og humanvidenskaberne især pædagogiske, antropologiske og uddannelsessociologiske felter. Bogen har også en sekundær målgruppe: Pædagoger, socialarbejdere, lærere, psykologer og beslægtede professioner, der arbejder med at hjælpe og støtte andre mennesker i at kommunikere, ytre og udtrykke sig om eget liv.
Samvær og marginalisering giver et billede - i børnehøjde - af det parallelliv, der foregår side om side med de faglige aktiviteter i skolen, nemlig det sociale liv, der leves blandt børnene.Som læser får man et kig ind i et hverdagsunivers fuld af magtkampe blandt børnene, som har utrolig stor betydning for deres trivsel og udvikling. Som de fleste forældre og lærere ved, spiller børnenes sociale position og status i klassen ofte en større rolle for dem, end det, lærerne forsøger at formidle til dem i undervisningen. Via en antropologisk tilgang giver forfatteren en usminket fremstilling af, hvad der rent faktisk udspiller sig blandt børnene, ofte i en ret så rå form, samtidig med at hun giver læseren et indblik i børns vækstbetingelser og beskyttelsesformer. Bogen viser, hvordan børn konstant søger muligheder for at begå sig i det sociale fællesskab, og hvordan de undertiden udstødes eller tvinges til at forblive i en marginal rolleposition.Bogen, der bygger på forfatterens egne feltstudier foretaget i to almindelige 4. klasser i den danske folkeskole, henvender sig til alle med interesse for børneliv, både forældre og fagpersoner som lærere og pædagoger samt pædagog- og lærerstuderende.Helle schellerup nielsen er tidligere socialpædagog, uddannet antropolog ved Københavns Universitet og er nu ansat på Teori og Metodecentret i Hillerød, hvor hun arbejder med forskning, evaluering og metodeudvikling i forhold til særligt udsatte børn, unge og deres familier.
Denne oversigt over international forskning på døgnanbringelsesområdet peger på, at en indsats over for anbragte børn og unge har stor sandsynlighed for at virke, når den er multifacetteret, kontekstuel og har et helhedsperspektiv. Den største udfordring er at skabe en overgang mellem institutionslivet og hverdagslivet uden for institutionen både under og efter anbringelsen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.