Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Samvær og marginalisering

- Socialt samspil i skolelivet

Bag om Samvær og marginalisering

Samvær og marginalisering giver et billede - i børnehøjde - af det parallelliv, der foregår side om side med de faglige aktiviteter i skolen, nemlig det sociale liv, der leves blandt børnene.Som læser får man et kig ind i et hverdagsunivers fuld af magtkampe blandt børnene, som har utrolig stor betydning for deres trivsel og udvikling. Som de fleste forældre og lærere ved, spiller børnenes sociale position og status i klassen ofte en større rolle for dem, end det, lærerne forsøger at formidle til dem i undervisningen. Via en antropologisk tilgang giver forfatteren en usminket fremstilling af, hvad der rent faktisk udspiller sig blandt børnene, ofte i en ret så rå form, samtidig med at hun giver læseren et indblik i børns vækstbetingelser og beskyttelsesformer. Bogen viser, hvordan børn konstant søger muligheder for at begå sig i det sociale fællesskab, og hvordan de undertiden udstødes eller tvinges til at forblive i en marginal rolleposition.Bogen, der bygger på forfatterens egne feltstudier foretaget i to almindelige 4. klasser i den danske folkeskole, henvender sig til alle med interesse for børneliv, både forældre og fagpersoner som lærere og pædagoger samt pædagog- og lærerstuderende.Helle schellerup nielsen er tidligere socialpædagog, uddannet antropolog ved Københavns Universitet og er nu ansat på Teori og Metodecentret i Hillerød, hvor hun arbejder med forskning, evaluering og metodeudvikling i forhold til særligt udsatte børn, unge og deres familier.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741251028
  • Udgivet:
  • 1. januar 2007
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Samvær og marginalisering

Samvær og marginalisering giver et billede - i børnehøjde - af det parallelliv, der foregår side om side med de faglige aktiviteter i skolen, nemlig det sociale liv, der leves blandt børnene.Som læser får man et kig ind i et hverdagsunivers fuld af magtkampe blandt børnene, som har utrolig stor betydning for deres trivsel og udvikling. Som de fleste forældre og lærere ved, spiller børnenes sociale position og status i klassen ofte en større rolle for dem, end det, lærerne forsøger at formidle til dem i undervisningen. Via en antropologisk tilgang giver forfatteren en usminket fremstilling af, hvad der rent faktisk udspiller sig blandt børnene, ofte i en ret så rå form, samtidig med at hun giver læseren et indblik i børns vækstbetingelser og beskyttelsesformer. Bogen viser, hvordan børn konstant søger muligheder for at begå sig i det sociale fællesskab, og hvordan de undertiden udstødes eller tvinges til at forblive i en marginal rolleposition.Bogen, der bygger på forfatterens egne feltstudier foretaget i to almindelige 4. klasser i den danske folkeskole, henvender sig til alle med interesse for børneliv, både forældre og fagpersoner som lærere og pædagoger samt pædagog- og lærerstuderende.Helle schellerup nielsen er tidligere socialpædagog, uddannet antropolog ved Københavns Universitet og er nu ansat på Teori og Metodecentret i Hillerød, hvor hun arbejder med forskning, evaluering og metodeudvikling i forhold til særligt udsatte børn, unge og deres familier.

Brugerbedømmelser af Samvær og marginalisering



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.