Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det danske social- og sundhedsvæsen har længe været tynget af standardiseringer, procedurer, regler, målinger og kontrol. Helt modsat hensigten har dette i mange tilfælde betydet ringere udbytte for borgeren. For de professionelle, som skal løfte opgaverne, har dette bibragt manglende arbejdsglæde, frustrationer, stress og psykisk nedslidning. Udviklingen har været kritiseret længe, og meget tyder på at tiden er ved at rinde ud for denne måde at indrette velfærdssamfundet på.Denne bog istemmer kritikken, men går også skridtet videre og afsøger et nyt grundlag for mødet imellem den professionelle og borgeren. Som et alternativ til bureaukratisering og topstyring spejder bogen efter de kvaliteter, der udgør – eller bør udgøre – kernen i arbejdet med mennesker. Det er dels kvaliteter, der handler om, hvad den professionelle skal have fokus på: dygtighed, omsorg, empati, kontakt og barmhjertighed og det er dels kvaliteter, som er vigtige for borgeren: anerkendelse, mening, modstandskraft, værdighed, frihed og taknemmelighed. Disse kvaliteter bliver hver for sig dybtgående beskrevet, teoretisk analyseret og belyst med praksiseksempler i Menneskenære grundbegreber. Bogen er på den måde en praksisnær psykologisk, filosofisk og sociologisk indføring i centrale problemstillinger omkring det professionelle møde for både studerende og praktikere inden for omsorg, sundhedsarbejde, socialt arbejde og socialpædagogik.
Socialpsykologi – en grundbog til et fag omhandler en række klassiske som nyere socialpsykologiske teorier, temaer og undersøgelser. Bogen fremstiller socialpsykologien som et bredt favnende felt, der rummer en række indbyrdes ganske forskellige måder at beskæftiger sig med forholdet mellem individ og samfund på. Samlende for de forskellige tilgange er det fælles formål at beskrive, forstå og forklare samspillet mellem psykologiske aspekter ved mennesket og den sociale kontekst indenfor hvilken det lever og virker. Bogen præsenterer både sociologisk som psykologisk orienterede bidrag til socialpsykologien, og sammenligningen og vekselvirkningen mellem de to tilgange er en af dens gennemgående ledetråde. Bogen er opdelt i to hoveddele. I første del lægges der vægt på at introducere til socialpsykologiens traditioner, persongalleri og paradigmer. I bogens anden del er der udvalgt en række konkrete temaer, hvor specifikke teorier, begreber og empiriske resultater bliver præsenteret.Socialpsykologi – en grundbog til et fag er redigeret af Michael Hviid Jacobsen, professor i sociologi, Erik Laursen, professor i pædagogisk sociologi og læringsforskning samt Jan Brødslev Olsen, lektor i socialpsykologi, alle ved Aalborg Universitet. Bogens øvrige bidragydere har alle tilknytning til universitetsmiljøer i Danmark og andre nordiske lande og beskæftiger sig teoretisk, empirisk og praktisk med socialpsykologiske temaer.
"Vil man lære noget om pædagogik uden at få påduttet den helt rigtige metode, så er her bogen [...] Her rejses så mange spørgsmål, at man kan risikere at blive klogere." Jens Bydam, Sygeplejersken Klassisk og moderne pædagogisk teori er en indføring i pædagogikkens centrale teorier, personer, temaer og begreber. Den består af i alt 29 kapitler skrevet af førende danske pædagogiske teoretikere. Bogens kapitler er tematisk opdelt i følgende seks dele: Del 1: Pædagogik og teorier om opdragelse, undervisning og uddannelse Del 2: Nationalstat og globalisering Del 3: Fag, viden og undervisning Del 4: Kulturelle og sociale forskelle Del 5: Perspektiver og deres betydning Del 6: Socialt og pædagogisk samspil. Herudover rummer bogen en selvstændig opslagsdel, del 7, med introduktioner til en række centrale pædagogiske teoretikere og teoretiske hovedretninger. Personintroduktionerne er forsynet med fyldige bibliografier. Bogen er velegnet både som grundbog i pædagogik på universitets- og seminarieniveau og som opslagsværk. Peter Østergaard Andersen er ph.d. og lektor i pædagogik ved Institut for medier, erkendelse og formidling på Københavns Universitet. Tomas Ellegaard er ph. d., cand.mag. i pædagogik og lektor i pædagogisk psykologi ved Institut for psykologi og uddannelsesforskning på RUC. Lars Jakob Muschinsky er magister i kultursociologi og rektor for Zahles Seminarium i København.
Fortællinger spiller en afgørende rolle i alle sociale omgangsformer, ikke blot som en måde at formidle information på, men også som en måde at påvirke andre og forme virkeligheden, så den ser ud på en bestemt måde. I en lang række sammenhænge opleves det, at narrativer bruges strategisk til at fremme bestemte dagsordner. I en mere hverdagslig forstand kan fortællinger spille en vigtig rolle som det kit, der binder sociale relationer sammen og skaber en sammenhængende identitet for individer. Derfor er narrativ analyse en vigtig discipin i samfundsvidenskab og humaniora.Denne bog gennemgår den narrative analyses mange facetter. Den giver en indføring i, hvad narrativ analyse indebærer, og supplerer med en række eksempler på, hvordan analyserne laves i praksis. Bogen er skrevet som lærebog til studerende på universiteter og professionshøjskoler og som håndbog til forskere, der selv arbejder med narrative studier.
Humanistisk Palliation er en antologi og en introduktion til den del af det palliative felt, der er optaget af at forstå de sociale, kulturelle, socialpsykologiske, psykologiske og mere åndelige aspekter af omsorg for og pleje af syge og døende i vores samfund. Bogen ønsker således at tilbyde en bredt anlagt introduktion til det humanistisk palliative felt samt præsentere en lang række specifikke kapitler, der hver især indfanger særlige tematikker/perspektiver i relation til dette felt. Samtidig er det ikke bogens hensigt at introducere til de kliniske eller medicinske aspekter af det palliative virke.Bogens bidragydere repræsenterer en bredt sammensat gruppe og skriver ind de forskellige faglige perspektiver, de etiske udfordringer eller ind i et mere terapeutisk- filosofisk- trøstende perspektiv.Bogen henvender sig til professionelle og studerende inden for det sundhedsfaglige og sociale område og kan læses i sin helhed (fx på kurser eller moduler i palliation), men de enkelte kapitler kan også læses enkeltvis.
I løbet af et livsforløb kommer de fleste mennesker ud for kriser i forbindelse med fx alvorlig sygdom, ulykker eller tab af deres nærmeste. Ofte mødes disse mennesker af professionelle i sundhedsvæsnet, for hvem det bliver naturligt at ville vække håb. Skal det lykkes, må den professionelle have et nuanceret blik for håbets betydning og være opmærksom på, hvad der kan styrke det enkelte menneskes håb. Helt grundlæggende må man også vide, hvad håb egentlig er.Denne bog samler og diskuterer en række centrale teorier om håb fra filosofi, psykologi og samfundsvidenskab. Undervejs sættes teorierne i relation til praksis, og da håb også har væsentlig betydning for den sundhedsprofessionelle selv, bliver bogens tema også belyst ud fra en aktuel samfundsmæssig sammenhæng. Bogen er med dens systematiske teoretiske fremstilling den første af sin art på dansk og er et tiltrængt bidrag til at nuancere forståelsen af håb som andet og mere end hverdagens håb om, at dette eller hint vil ske i fremtiden.Bogen retter sig i kraft af dens eksempelmateriale primært mod sundhedsprofessionerne men er relevant for alle fagprofessionelle, som beskæftiger sig med mennesker i sårbare situationer. Endelig kan bogen læses af alle, som ønsker at få en større forståelse for håbets mange nuancer.
Hverdagslivet i familier, på arbejdspladser og i andre nære relationer er præget af strukturer og omgangsformer, der tilsammen danner et komplekst socialt system. Disse strukturer er ofte blevet studeret og analyseret inden for sociologi og humaniora under overskriften mikrosociologi, men der har i mange år været en tendens til at forbigå følelseslivet, som på mange måder udgør selve den lim, der binder hverdagens relationer sammen.Hverdagslivets følelser – kærlighed, lykke, angst, frygt, kedsomhed, vrede osv. – er emnet for denne bog, som giver en indføring i nogle af de mest centrale temaer og teorier i krydsfeltet mellem mikro- og emotionssociologi. Bogens kapitler er skrevet af førende fagfolk på området, som her tegner et fyldigt portræt af det følelsesliv, der præger vores relationer i hverdagen.Hverdaglivets følelser er redigeret af Inger Glavind Bo og Michael Hviid Jacobsen, hhv. lektor og professor ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet.
»Læringsrum« henvender sig til mennesker, der beskæftiger sig med læring i bred forstand. Det kan være undervisere, forskere, rådgivere, vejledere, pædagoger, psykologer, sygeplejersker, terapeuter, konsulenter eller studerende. Udgivelsen består af ni essays, som bæres af et humanistisk menneskesyn og søger at komme bag om positivt ladede ord som læring, udvikling, fleksibilitet og omstillingsparathed. Dette indebærer en etisk stillingtagen til spørgsmålene om den gode samtale, behandling, rådgivning, vejledning, undervisning og forandringsproces. Fem essays handler om læring i undervisning, projektarbejde, rådgivning og vejledning, praktik og fortællinger. Det fælles tema er balancen mellem refleksion og nærvær, og læring relateres til begreber som viden, erkendelse, eksistens, kreativitet, erfaring, problemløsning, indlæring, læringsstil og personlighed. Her udforskes de velkendte læringsrum, vi finder i vores uddannelsessystem, samt deltagerne og deres forudsætninger. De sidste fire essays stiller de mere basale spørgsmål om forandring og læring. Det fælles tema er forholdet mellem forandring og forankring. Her sættes læring sammen med begreber som identitet, personlighed og livsløb, livsmestring og modstandsdygtighed, selvrealisering, autenticitet og fleksibilitet. Her udforskes læring i relation til samfunds- og hverdagslivet. Bogens forfatter Jan Brødslev Olsen er cand.mag i samfundsfag & psykologi samt Ph.D i en afhandling om kreativ voksenindlæring. Han er ansat som lektor i socialpsykologi ved Aalborg Universitet.
Praksisfortællinger er fortællinger om praksis, fortalt af praktikere. "Pædagogiske praksisfortællinger" handler om pædagogisk praksis. Praksisfortællinger, som fortælles for at forstå, udvikle, formidle eller dokumentere praksis, er også pædagogiske, fordi de indeholder et stort udviklings- og læringspotentiale. Deres overordnede sigte er kvalitet i arbejdet med brugeren eller barnet. "Pædagogiske praksisfortællinger" integrerer følelsesmæssige og faglige perspektiver og skaber rum for personlig og faglig udvikling for den enkelte studerende eller medarbejder, for personalegruppen og for professionen. Fortælleformen afspejler den kompleksitet, kontekstforståelse og bevægelse, som findes i alt arbejde med mennesker. Samtidig er fortællingen en anerkendt videnskabelig metode."Pædagogiske praksisfortællinger" rummer en lang række eksempler på arbejde med praksisfortællinger og med så forskellige perspektiver som f.eks.: problemløsning, dokumentation; pejlemærker; personalesamarbejde; ledelse; arbejde med vold og trusler; kvalitetsudvikling, undervisning og praksisforankring. Bogen går også tæt på teorien bag metoderne og henter fortællinger fra pædagogisk praksis med forskellige brugergrupper. Bogen er skrevet af personer, der beskæftiger sig med undervisning og udvikling af pædagogisk arbejde, og som har praksisfortællingen som særligt interesseområde. Den henvender sig til studerende, medarbejdere og ledere i praksis samt undervisere, konsulenter og forskere inden for de fag og professioner, der uddanner til arbejde med mennesker.Se supplerende materiale på bogens hjemmeside her
Bogen giver en kort, men klar introduktion til hvordan problemorienteret projektarbejde organiseres. Hvordan man laver en problemformulering og organiserer projektarbejdet. Den gennemgår også de problemer, der let opstår i gruppearbejdet.
Religion diskuteres som aldrig før i virksomheder, på arbejdspladser og i det offentlige såvel som i det private rum. Ledere, managementkonsulenter og organisationsudviklere taler mere og mere om emotionel kapital og vigtigheden af ikke-rationelle tilgange til ledelse, organisationsudvikling og personlig udvikling.Bogen forsøger at give et svar på, hvilket formål og hvilke konsekvenser denne sensibilisering og religiøsificering af lederes og medarbejderes indre emotionelle kapital har i forhold til organisationskultur, arbejdsliv, stress, arbejdsmiljø, udbrændthed, individet, frihed, fællesskab, medarbejdernes og ledernes hverdag samt dansk erhvervslivs image udadtil og indadtil?
»Selvets verden« handler om forholdet mellem at være sig selv og at være en del af det sociale fællesskab. Alle mennesker har deres særlige egenart og unikke eksistens med hver deres måde at være til i verden på og med hver deres retning i tilværelsen. Bogen beskriver eksistensen i et livsløbsperspektiv og er derfor lige såvel en bog om børns som om voksnes psykiske udvikling. Bogens centrale tese er, at vi som mennesker bliver bygget op ved, at vores særegenhed bliver set og forstået i verden omkring os. Derfor er bogen skrevet til "menneskeprofessionerne" og uddannelser, der retter sig mod disse fag: Pædagoger, psykologer, lærere, behandlere, rådgivere og vejledere samt forskere inden for de sociale, pædagogiske og psykologiske fag, som alle i kraft af deres profession holder andre menneskers skæbne i deres hænder. Men bogen kan også anvendes af voksne i almindelighed, der har behov for at overveje deres eget forhold til selvet og omverdenen. I en udadvendt kultur som vores, er bogen et forsvar for den indvendige side af mennesket og et forsvar for det liv, der prøver at tilgodese denne side.
En indlærings-psykologisk og videnskabsteoretisk analyse og nyvurdering af problemorienteret projektarbejde på Åbent Universitet. Projektarbejdsformen tages op til kritisk vurdering i lyset af såvel indlærings- som videnskabsteoretiske synsvinkler. Følgende temaer behandles: indlæring, kreativitet og intuition i relation til projektarbejdsformen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.