Bag om Klassisk og moderne pædagogisk teori
Klassisk og moderne pædagogisk teori giver en indføring i pædagogikkens centrale problemstillinger, teorier, personer og begreber. Bogen indeholder 31 kapitler samt en leksikal del, skrevet af førende danske forskere og ordnet tematisk under følgende overskrifter:
Del 1: Pædagogik og teorier om opdragelse, undervisning og uddannelse
Del 2: Nationalstat og globalisering
Del 3: Fag, viden og undervisning
Del 4: Kulturelle og sociale forskelle
Del 5: Perspektiver og deres betydning
Del 6: Pædagogikkens institutioner
Del 7: Socialt og pædagogisk samspil
Del 8: Person- og teoriintroduktioner
Der er foretaget en del ændringer i denne 3. udgave. Alle kapitler er blevet revideret, sprogligt gennemarbejdet og opdateret. Enkelte kapitler er udgået, og der er tilføjet en ny del om de pædagogiske institutioner. Endelig er introduktionerne til centrale pædagogiske teorier i Del 8 skrevet af nye forfattere med særligt omfattende viden om deres emne.
Bogen er desuden blevet underkastet peer review og indgår nu i serien ”Pædagogik og samfund”.
Klassisk og moderne pædagogisk teori er redigeret af Peter Østergaard Andersen, lektor i pædagogik ved Institut for medier, erkendelse og formidling, Københavns Universitet, og Tomas Ellegaard, lektor i pædagogisk psykologi ved Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet.
Vis mere