Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen er en antologi, der indeholder en række artikler, der har noget væsentligt at sige om ungdomsårene og relationerne mellem det moderne samfund, uddannelse, læreprocesser og lærer-elevroller.To af artiklerne er ikke skrevet af danske forfattere, det er nordmanden Ivar Bjørgens efterhånden klassiske artikel "Det amputerte og det fullstendige læringsbegrep" og Thomas Ziehes artikel "God anderledeshed", der begge har vakt genklang i den pædagogiske diskussion i det danske uddannelsessystem. De øvrige artikler er skrevet med reference til det danske uddannelsessystem.
Stilladsbegrebet går tilbage til L.S. Vygotskys arbejder, men fremstår i dag som et selvstændigt begreb. I denne bog relateres stilladstænkningen til teori og forskning om så vidt forskellige områder som motiv- og sprogudvikling, selvet og tilværelseskompetence, kommunikation, læring af praktiske færdigheder samt undervisning i matematik og dansk.Inden for pædagogisk tænkning er man i stigende grad blevet opmærksom på, at læring er socialt baseret, og at det lærende menneske har brug for en passende form for støtte fra omgivelserne, hvis dets læring skal optimeres. Stilladsbegrebet ikke blot fastholder denne synsvinkel, men giver også mulighed for at sammentænke forskellige vinkler på læring og udvikling i en praksisnær helhedsforståelse. Stilladsbegrebet går tilbage til L.S. Vygotskys arbejder, men fremstår i dag som et selvstændigt begreb. I denne bog relateres stilladstænkningen til teori og forskning om så forskellige områder som motiv- og sprogudvikling, selvet og tilværelseskompetence, kommunikation, læring af praktiske færdigheder samt undervisning i matematik og dansk.Bogens artikler er forankret i nyere teoretisk og empirisk forskning og henvender sig til studerende ved pædagog- og lærerseminarier, universiteter, pædagog- og lærerhøjskoler samt alle med professionsinteresse for, hvorledes man pædagogisk kan støtte op om børn og unges læring og udvikling.
Denne bog giver et bud på, hvilke specifikke grundformer af intentionalitet (eller rettethed) der kendetegner menneskets tilværelsesstræben, og belyser, hvorledes disse organiseres i en konkret personlig motivstruktur som følge af menneskets samspillende forbundethed med andet og andre.Begrebet for den fremstillede motivstruktur er et begreb om selvet, der er udviklet med afsæt i Heinz Kohuts selvpsykologi, og som sammenfatterde retninger, i hvilke den menneskelige intentionalitet kan tænkes at rette sig.Der argumenteres for, at der findes fire sådanne retninger som udtryk for hhv.:(1) en særlig menneskelig rettethed mod at hævde og manifestere sig selv,(2) en særlig menneskelig rettethed mod dét, som er større end én selv,(3) en særlig menneskelig rettethed mod samvær med andre, der er ligesom én selv, og(4) en særlig menneskelig rettethed mod at udvikle og omsætte sineevner, talenter og færdigheder i et optimalt afstemt forhold til sine ambitioner, idealer og fællesmenneskelighed.Som led i det teoretiske udviklingsarbejde vises det, hvorledes Kohuts og den fremstillede selvpsykologi kan anskues som en psykologisk implementering af den art af tænkning om menneskelivets fænomenologi, forbundethed og tilværelsesrealisering, som man med variation finder hos K. E. Løgstrup, M. Pahuus, M. Buber og M. Merleau-Ponty.Som evidens for de udviklede betragtninger identificeres der forbindelsermellem selvets rettetheder og hhv. eksistentielle grundvilkår, fundamentale menneskelige behovsdomæner og tværkulturelle personlighedstræk (The Big Five).Indhold:Om det firekonstitutionelle selv som begreb om den dynamiske organisering af grundformer i den særligt menneskelige intentionalitet (Den socialitetsfilosofiske forståelse af den særligt menneskelige livsudfoldelseKohuts narcissismeteoriSelvbegrebet: overordnede betragtningerSelvobjektbegrebet: overordnede betragtningerVed livets startSelvets dannelseCentrale udviklingsfaktorer : optimal frustration & omdannede internaliseringSelvet som selvorganiserende systemModenhedsniveauer i selvobjektbegrebetOvervejelser over moral, samvittighed & superegoOm evidensen af selvets rettetheder i nyere faktoranalyse & humanistisk psykologi (Om forholdet mellem BF/FFM og selvets rettethederomæner og selvets rettethederSelvets universalitet & kulturelle variabil, Maslows behovsdomæner og selvets rettethederSelvets universalitet & kulturelle variabilitetSelvpsykologiens kliniske praksis
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.