Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Mentaliseringsguiden er en praksisorienteret, visuel og anvendelig guide, som retter sig mod pædagogisk og terapeutisk arbejde med omsorgssvigtede børn og unge og deres omsorgspersoner.Forfatteren gennemgår indledningsvist feltet for mentalisering, herunder STORM-modellen og dens anvendelse i pædagogik og terapi, og hun beskriver også her den nyeste udvikling inden for mentalisering.Bogen består herudover af modeller og er inddelt i fire dele:1. Grundmodeller, som kan skabe overblik over teorien og kan bruges i analyser af de børn og unge, man arbejder med som professionel.2. Psykoedukative modeller, som både kan bruges sammen med omsorgssvigtede og traumatiserede børn og deres forældre og af det personale, der arbejder med udsatte børn og unge.3. Redskaber til den professionelle, som er modeller, den professionelle kan bruge som støtte til at skabe ro, fastholde mentalisering og undgå udbrændthed i det ofte svære arbejde med udsatte børn og unge.4. Øvelser, der kan bruges i det mentaliserende arbejde med omsorgssvigtede og traumatiserede børn og unge og deres familier.Ved alle modeller får man en kort introduktion med en beskrivelse af, hvordan modellen kan anvendes, tips og tricks i forhold til modellen og et inspirerende eksempel fra praksis.”Det, der gør denne bog enestående, er, at den i højere grad end andre bøger om dette emne forsøger at mentalisere læseren. Den kommunikerer emnet på en måde, som er let at følge og tilgængelig for både ikke-professionelle og professionelle. Illustrationerne er med til at reducere det abstrakte indhold og den måske overdrevne intellektualisering, der kan præge bøger om dette emne, til noget der gennem den visuelle præsentation bliver umiddelbart indlysende og konkret for læseren.” Fra bogens forord af professor og direktør for Anna Freud Centeret i London, Peter FonagyVideo: Janne Østergaard Hagelquist om bogen "Mentaliseringsguiden"
Det psykologiske begreb mentalisering betyder at have opmærksomhed på mentale tilstande, følelser, behov og tanker hos sig selv og andre. I denne bog beskriver forfatteren, hvad det betyder for et barns evne til at mentalisere, når det i barndommen udsættes for omsorgssvigt og traumer.Bogen fremstiller på en lettilgængelig måde, hvordan barnet gennem sin udvikling, i samspil med sine forældre, lærer at mentalisere. Forfatteren viser desuden, hvordan man kan møde omsorgssvigtede og traumatiserede børn og unge, og hvordan man kan anvende den nyeste viden om mentalisering og traumer i behandlingen af disse børn. En lang række bevægende casehistorier leder læseren gennem det teoretiske stof.Mentalisering i mødet med udsatte børn henvender sig til socialrådgivere, psykologer, pædagoger, skolelærere, plejeforældre, familiebehandlere og politifolk.Janne Østergaard Hagelquist er privatpraktiserende psykolog og har stor erfaring i at vejlede og undervise professionelle, der arbejder med omsorgsvigtede og traumatiserede børn og unge.Video: Se et interview med bogens forfattereLæs en anmeldelse af bogen på folkeskolen.dk
Denne bog er en indføring i begrebet mentalisering med fokus rettet mod udsatte børn og unge. Bogen viser, hvordan mentalisering kan anvendes i både pædagogik og terapi, og den præsenterer fire temaer, hvor nogle af de klassiske problemstillinger, man oplever i mødet med udsatte børn og unge, bliver beskrevet. Temaerne er: Transgenerationelle traumer Vold Løgn Overgangen til voksenlivetI forhold til hvert tema beskriver forfatterne, hvordan man kan arbejde pædagogisk og terapeutisk ud fra en mentaliseringsbaseret tankegang i forhold til disse problemstillinger.Teorien bliver illustreret med en række casehistorier.Mentalisering i pædagogik og terapi henvender sig til socialrådgivere, psykologer, pædagoger og familiebehandlere.Janne Østergaard Hagelquist er autoriseret psykolog og godkendt som specialist i børnepsykologi og supervision. Hun arbejder med behandling af børn, unge og familier, hvor der har været omsorgssvigt, overgreb og/eller vold. Udgav i 2012 bogen Mentalisering i mødet med udsatte børn. Marianne Køhler Skover autoriseret psykolog og godkendt som specialist i klinisk psykologi. Hun arbejder med udsatte unge og voksne og har særlig erfaring med udredning og behandling af traumatiserede flygtninge. Er tilknyttet VISO (Socialministeriets specialenhed for udsatte voksne) som konsulent.
Denne bog beskæftiger sig med begrebet mentalisering i organisationer, der har fokus på socialt arbejde. Den er en indføring i, hvordan man kan integrere mentalisering i sociale organisationer og dermed skabe optimale rammer om kultur, struktur og ledelse. Forfatterne viser i bogen, hvordan mentalisering kan anvendes i grupper og team, i eget ledelsesarbejde og i designet af den mentaliserende organisation.Læseren føres igennem teorien med hjælp fra en række relevante cases, der er skrevet af fagfolk og praktikere, som har opnået gode resultater med at anvende mentalisering i sociale organisationer.Mentalisering i organisationen henvender sig til ledere, medarbejdere og konsulenter i døgninstitutioner, kommunale familieafdelinger og socialforvaltninger, NGO’er og skoletilbud for udsatte børn og unge. Heino Rasmussen arbejder med uddannelse, supervision og projekter om ledelse og mentalisering i sociale organisationer i uddannelsesvirksomheden Center for Mentalisering. Janne Østergaard Hagelquist er autoriseret psykolog og specialist i børnepsykologi og supervision og arbejder som leder af Center for Mentalisering med fokus på udbredelse af mentaliseringsbegrebet. Hun er også forfatter til Mentaliseringsguiden (2015), Mentalisering i pædagogik og terapi (2014) og Mentalisering i mødet med udsatte børn (2012).
Med denne bog ønsker forfatterne at støtte og give viden til ledere, der arbejder inden for det socialfaglige område. Bogen har fokus på mentaliseringsbegrebets udvikling og relevans i ledelse og samarbejde, og teorien gøres anvendelig gennem eksempler og cases fra den socialfaglige praksis. Ved hjælp af modeller fra mentaliseringsteorien viser forfatterne, hvordan vores erfaringer og biologi rammesætter vores adfærd og vores evne til mentalisering. Modellerne kan bruges til at udvikle og arbejde med sig selv i relations- og ledelsessammenhæng.Bogen viser, hvordan man med mentalisering kan opnå følgeskab og tillid fra medarbejdere og samarbejdspartnere. Centrale udfordringer i arbejdslivet som bl.a. konflikter, arbejdsmiljø og stress ses i et mentaliseringsperspektiv, og bogen giver konkrete ideer til, hvordan disse udfordringer kan håndteres.Mentalisering i ledelse og samarbejde henvender sig til beslutningstagere, ledere, koordinatorer, HR-partnere, konsulenter, udviklingspersoner og medarbejdere, der har lyst til at stifte nærmere bekendtskab med mentaliseringsteorien og herigennem få mulighed for bedre at forstå sig selv og andre i et organisationsperspektiv. Heino Rasmussen, EMBA, er medejer af uddannelsesvirksomheden Center for Mentalisering, hvor han arbejder med uddannelse, supervision og projekter omkring ledelse og mentalisering i socialfaglige organisationer. Han er medforfatter til Mentalisering i familien (2017) og Mentalisering i organisationen (2016).Janne Østergaard Hagelquist er autoriseret psykolog, specialist i børnepsykologi og supervision og medejer af Center for Mentalisering. Her arbejder hun med udbredelse af mentaliseringsbegrebet. Hun er forfatter til Mentalisering i familien (2017), Mentalisering i organisationen (2016), Mentaliseringsguiden (2015), Mentalisering i pædagogik og terapi (2014) og Mentalisering i mødet med udsatte børn (2012).
MENTALISERING I SKOLEN er en praksisbog, der kan anvendes til at bringe mentalisering ind i skolen. Formålet er at understøtte sikkerhed, positive læringsprocesser og inkluderende fællesskaber. Bogen er anvendelig i folkeskolen, men har også en lang række bud på, hvordan man kan arbejde med mentalisering hos elever i specialområdet.Bogen er inddelt i 4 dele: Del 1 vedrører grundlæggende mentaliseringsmodeller til skolen. Del 2 omhandler konkrete værktøjer til at arbejde med de enkelte elevers specifikke udfordringer. Del 3 omhandler klassedynamikker, grupper og mobning. Del 4 vedrører den fagprofessionelles egenomsorg, sikkerhed og mentaliseringsevne. Hver del består af en teoridel fulgt af en praksisdel, som understøttes af konkrete redskaber og modeller. Bogen er fyldt med konkrete eksempler, værktøjer, modeller og øvelser, der kan styrke elevens, klassens og den fagprofessionelles mentaliseringsevne. Bogen henvender sig især til lærere, skolepædagoger, sundhedsplejersker, psykologer, AKT-vejledere og PPR-medarbejdere
MENTALISERING I OMSORG OG PLEJE guider læseren til at bruge mentalisering i mødet med borgere, der har brug for omsorg og pleje. Og ved hjælp af cases og redskaber viser den, hvordan mentalisering kan udvikle relationen til borgeren, de pårørende og den professionelle selv.Bogen præsenterer mentaliseringsteorien i forhold til arbejde med omsorg og pleje, og derefter følger en række konkrete modeller og værktøjer til det praktiske arbejde. Del 1 indeholder grundmodeller og værktøjer til mentalisering i mødet med borgere, der har brug for omsorg og pleje. Del 2 består af modeller, man kan bruge direkte i mødet med borgere og pårørende i forhold til klassiske og specifikke udfordringer som fx:? at skabe sikkerhed for borgeren og i relationen? at håndtere tab, aldring, sorg, traumer, selvmordstanker og palliativt arbejde? at understøtte borgeren i at opbygge nye evner og kompensere for utilstrækkelige evner, som fx at regulere følelser? at fastholde mentalisering og ressourcefokus i forhold til borgere og pårørende.Del 3 tilbyder den professionelle redskaber til at passe på sig selv både fysisk og psykisk og til at understøtte mentalisering i en presset hverdag.Bogen henvender sig til SOSU-assistenter, SOSU-hjælpere, sygeplejersker, socialrådgivere, læger og alle andre, der er optaget af arbejdet med omsorg og pleje af borgere.JANNE ØSTERGAARD HAGELQUIST er grundlægger af Center for Mentalisering og står for den daglige drift, udvikling og ledelse. Hun er autoriseret psykolog og godkendt som specialist i børnepsykologi og supervision og forfatter til en række bøger om mentalisering. Hun har gennem mange år arbejdet med mentalisering på institutioner, i forhold til professionelle og i behandling, og har specialiseret sig i, hvordan man bruger mentaliseringsbegrebet i mødet med borgerne.
Mentalisering er en af de vigtigste evner, vi har i forhold til at indgå i relationer med andre mennesker, og er en essentiel del af børns følelsesmæssige og sociale udvikling. Men mentaliseringsevnen udvikles ikke af sig selv. At lære at mentalisere kræver, at man bliver mødt af voksne, der er mentaliserende.Mentalisering i dagtilbud giver med konkrete eksempler fra dagligdagen indsigt i, hvordan børn kan udvikle sig og lære at mentalisere i samspil med voksne omkring dem, og hvordan mentalisering kan anvendes i mødet med forældre, kollegaer og hos den professionelle selv.Bogen tilbyder mentaliseringsbaserede redskaber til at understøtte tryg tilknytning, udvikling og gode miljøer for børnene i dagtilbud. Den består af fire dele:Grundlæggende mentaliseringsteori og de mest relevante mentaliseringsmodeller i dagtilbud.STORM-modellen – en metode til at arbejde mentaliserende med børn i dagtilbud – samt konkrete redskaber til at understøtte det enkelte barns udvikling.Mentaliserende forældresamarbejde.En oversigt over børns udviklingsmæssige milepæle inden for domænerne selv, relationer, følelser, fysik, adfærd og kognition.Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogmedhjælpere, dagplejere, PPR-medarbejdere, psykologer og alle andre, der er optaget af arbejdet med børn i dagtilbud. Bogens teori og modeller kan både anvendes inden for almen- og specialområdet.
Den overordnede ambition med denne bog er at give lærer- og pædagogstuderende såvel som professionelle i det pædagogiske fag forskellige perspektiver på fænomenet læring og 'ikke-læring'. Bogens fokus, og som titlen skal indikere, er rettet mod spørgsmålene om, hvorfor og hvordan det til tider forekommer, at børns læring i visse situationer af den professionelle opfattes hindret eller som fordrejet, begrænset, hæmmet, udeblevet, upræcis eller utilstrækkelig på anden måde, hvilket er mindst lige så relevant at afdække som at søge at forstå, hvad der rent faktisk medfører læring. Dette må derfor ses som to sider af samme sag. Antologiens første ni artikler er skrevet af henholdsvis professorer fra universiteter, lektorer fra professionshøjskoler (UC'ere) og praktiserende psykologer. Desuden bidrager en norsk postdoc som medforfatter på en artikel. Den sidste og tiende artikel er et eksklusivt bidrag fra den anerkendte tyske biografiforsker og professor Peter Alheit.
Uanset diagnosticering, særlige behov eller boform er individet i et etisk perspektiv det samme. Pædagogikkens grundlæggende problemstillinger optræder med andre ord også i døgninstitutionen – forskellen findes i selve rammen og i det særlige fokus, en speciel livssituation afstedkommer.Pædagogik i døgninstitutionen forsøger at give et overblik over et komplekst område ved at samle bidrag fra personer med både praktiske og teoretiske perspektiver og tilgange.Bogen består af fire dele:PerspektiverInstitutionstyperPædagogik og metodikPædagogik og organisationEmner, der behandles, er blandt andet: behandlingspædagogik, miljøterapi, mentaliseringsbaseret pædagogik, selvpsykologi, positiv psykologi, undervisning i døgninstitution, tilsyn, magtanvendelse og kvalitetssikring samt praksis på socialpædagogiske opholdssteder, særligt specialiserede døgninstitutioner og sikrede institutioner.Bogen henvender sig til pædagoger, ledere, psykologer, sagsbehandlere, lærere og studerende med interesse for døgninstitutionsområdet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.