Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Nogle Fugle de sjunge for Smil, andre de sjunge for Graad, baade Dele jeg sjunger for: Jeg ved mig i Sang kun Raad". Sådan indledes "Fugleviser og andre vers" af den danske digter og forfatter Jenny Blicher-Clausen, og det er et ganske nøjagtigt anslag til visesamlingen. Stilistisk og tematisk trækker versene tråde til romantikkens skildringer af naturens besjæling og følelseslivet, der rummer både smil og gråd. Samlingen fik ved sin udgivelse i 1895 et stort publikum, idet visernes skildring af menneskets følelsesfuldhed vandt genklang hos mange læsere. Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
”Min Moder døde da hun gav mig Livet;saa har mit Liv haft større Værd end hendes;stort, som et ansvar, finder jeg det givet:Det maa ej endes, før en Sejer vindes. – –Tror Du man naar, hvad som helst man vil i Livet?”Hebriderne ligger i det frådende hav ved de skotske kyster, og allerede i 800-tallet ankom de norske vikinger dertil for at gøre landet til sit. Hakons mor døde i barselssengen, da han kom til verden, og i dag er det ham, der er høvding på Borggård i højlandene. Jenny Blicher-Clausens episke digt fortæller sagnet om Hakon og Exelcior og maler et skønt og stemningsfuldt billede af det skotske højland og de vikinger, der slog sig ned der.Bogen udkom første gang i 1891.Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen “Inga Heine” fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
”Dersom jeg skal leve,” sagde hun til sig selv, ”så må jeg bort fra døden og ind i livet igen – ud fra ligstuerne og dødslejerne til det liv, der pulserer varmt og ungt omkring mig. Jeg har ikke glemt nogen af mine døde – jeg vil aldrig glemme dem – men jeg må ryste deres åg af mine skuldre, ellers går jeg selv tilgrunde.”Sonja er kun 19 år gammel, og alligevel er hendes unge skuldre tynget af sorg og savn. Hun har mistet sine forældre, sin bror og til sidst sin gamle morbror, som hun havde viet al sin tid og kærlighed til at pleje. Én søster har hun tilbage i verden, og de to har aldrig været tætte. Alligevel er det hende, Sonja drager hen til, da hun endelig har besluttet sig for at skabe sig en tilværelse blandt de levende i stedet for at hengive sig til at sørge over de døde.”Sonja” udkom første gang i 1905 og er en smuk fortælling om en ung piges kamp for at finde en plads i livet.Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen “Inga Heine” fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
This is a reproduction of a book published before 1923. This book may have occasional imperfections such as missing or blurred pages, poor pictures, errant marks, etc. that were either part of the original artifact, or were introduced by the scanning process. We believe this work is culturally important, and despite the imperfections, have elected to bring it back into print as part of our continuing commitment to the preservation of printed works worldwide. We appreciate your understanding of the imperfections in the preservation process, and hope you enjoy this valuable book.
This is a reproduction of a book published before 1923. This book may have occasional imperfections such as missing or blurred pages, poor pictures, errant marks, etc. that were either part of the original artifact, or were introduced by the scanning process. We believe this work is culturally important, and despite the imperfections, have elected to bring it back into print as part of our continuing commitment to the preservation of printed works worldwide. We appreciate your understanding of the imperfections in the preservation process, and hope you enjoy this valuable book.
This is an EXACT reproduction of a book published before 1923. This IS NOT an OCR'd book with strange characters, introduced typographical errors, and jumbled words. This book may have occasional imperfections such as missing or blurred pages, poor pictures, errant marks, etc. that were either part of the original artifact, or were introduced by the scanning process. We believe this work is culturally important, and despite the imperfections, have elected to bring it back into print as part of our continuing commitment to the preservation of printed works worldwide. We appreciate your understanding of the imperfections in the preservation process, and hope you enjoy this valuable book.
This is a reproduction of a book published before 1923. This book may have occasional imperfections such as missing or blurred pages, poor pictures, errant marks, etc. that were either part of the original artifact, or were introduced by the scanning process. We believe this work is culturally important, and despite the imperfections, have elected to bring it back into print as part of our continuing commitment to the preservation of printed works worldwide. We appreciate your understanding of the imperfections in the preservation process, and hope you enjoy this valuable book.
This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the original. Due to its age, it may contain imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed pages. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions that are true to the original work.
De italienske bjerge rummer skønhed, som er stærk nok til at kunne fordærve selv den frommeste.I de skønne bjerge omkring Firenze holder franciskanermunkene til. Her har de i århundreder levet deres stille og fromme liv, og frater Giovanni var førhen en af områdets mest elskede munke. Det hele ændrer sig, da en ung amerikansk kvinde flytter til området. Hun fordrejer hovedet på børnene med sin ødslende gavmildhed, og de voksne bliver betagede af hendes utrolige skønhed. Men ingen bliver så besnærede af den smukke kvinde som frater Giovanni. Den unge munk, der har brugt sit liv på selvfornægtelse og velgørenhed, lærer pludselig en ny side af sig selv at kende, og splittelsen i hans sjæl bare vokser og vokser."Frater Giovanni" er en smuk og stemningsmættet fortælling fra Italien omkring århundredeskiftet, som udkom første gang i 1905.Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
"Strækker et helt langt Liv ikke tilfor at bøde –!Saa er de ogsaa ubarmhjærtige Folk,disse Døde!Man kan jeg ikke vise den Kærlighed, man vil – kan man da vel?Nogle af Ens kræfter maa gaa med at pine og saare, slaa ihjel!"Gamle Fin Hauge ejer en ligkisteforretning, hvor hans og naboens børn ustandseligt render rundt og leger tagfat mellem kisterne. Her kommer de sørgende enker ind for at købe kister til deres mænd, og børnene hører med på deres samtaler med gamle Fin. Nogle af enkerne længes efter at følge deres mand i graven, mens andre nu står tilbage med en frihed, de aldrig før havde følt. Det svære er imidlertid at turde bruge denne frihed uden at føle skyld over for den afdøde mand."Den sidste Hauge" fra 1900 fortsætter, hvor Jenny Blicher-Clausens versroman "Violin" slap. Begge bøger handler om kvindens splittelse mellem rollen som en god kone og mor og ønsket om at leve et liv, hvor der er plads til at udfolde sig og udleve sine drømme.Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
"Hvorfor gør du det? Hvorfor kaster du dig hovedkulds ind i et halvheds liv? Hvorfor venter du ikke, til der bydes dig noget, som er helt? Der er ingen, der forstår dig som jeg. – Der er ingen, der kan elske dig højere!"Sådan har Frans lyst til at sige til sin unge niece, da hun har sagt farvel og er løbet ned ad gaden med skøjterne dinglende i hånden. Han ved, at han er hendes fortrolige, men han ved også, at hun ikke nærer samme følelser for ham. Frans er med sine 25 år en ombejlet herre, men selv har han kun øje for sine bøger og så for sin 19-årige niece. Han ved imidlertid godt, at hun har ladet sig besnære af en ung køn skuespiller, som han på ingen måde mener er god nok til hende. Spørgsmålet er, om han kan tillade sig at erklære hende sin kærlighed – og om han tør!"Farbror Frans" er en skøn lille kærlighedshistorie fra København omkring århundredeskiftet, som udkom første gang i 1901.Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
"Violin. Et nutidsdigt med et forspil og intermezzoer" fra 1900 er et af Jenny Blicher-Clausens hovedværker. Værket er en versroman og fortæller historien om en kvinde, der føler, at hendes ægteskab forhindrer hende i at udfolde sig kunstnerisk og musikalsk. Typisk for Blicher-Clausen er bogens temaer præget af det moderne gennembruds tanker om frigørelse og individualisme, mens værket rent stilistisk er rundet af romantikkens lidelsesfilosofi og sentimentale skildringer af følelseslivet.I "Violin" såvel som i efterfølgeren "Den sidste Hauge" bevæger Jenny Blicher-Clausen sig følelsesmæssigt registrerende hen over typiske kvindeemner: ægteskabelig kærlighed, moderkærlighed og drømmen om selvstændighed og udtryksfrihed. Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
Det lyriske drama "En bryllupsrejse" fra 1894 fortæller historien om det nygifte par Tom Heller og Erna, der er på bryllupsrejse i Italien i begyndelsen af 1870’erne. Dramaet udfolder en af samtidens store diskussioner, nemlig den om forholdet mellem videnskaben og dens indflydelse på det biologiske liv. I dramaet er denne konflikt personificeret gennem Tom Heller, der er docent i fysiologi, og Erna, der repræsenterer det moderlige og biologien. Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
"Efterhøst" er en digtsamling af den danske digter Jenny Blicher-Clausen. Typisk for Clausens værker er digtene i denne samling præget af romantikkens stilistik og tematik og kredser om de store følelser: længsel, kærlighed, lidelse og naturens besjæling. Digtsamlingen fik ved sin udgivelse i 1907 et stort publikum, og trods tidens moderne gennembrud vandt digtenes sentimentalitet væsentlig genklang hos læserne.Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
"Gyldenregn" er en digtsamling af den danske digter og forfatter Jenny Blicher-Clausen, som oprindeligt blev udgivet i 1901. Bogen er opdelt i fire dele. Første del består af en række lyriske digte, der tematisk kredser om naturen og naturens besjæling. Anden del rummer små viser om og til små børn. Tredje del er et langdigt, der fortæller historien om den danske dronning Caroline Mathilde, mens fjerde og sidste del består af fem fortællende digte om hverdagslivet.Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
"Ha! vent paa den Sejr!Her oppe i Nordener hjemsted for Loke,for Odin, for Vidur,for Vile og Ve;ej Norden skal seden korsfæstede Konge!"I slutningen af 900-tallet rasede stridighederne mellem kristne og hedninge i Europa. I Norge måtte asatroen vige pladsen for kristendommen, da Olaf Trygvason indtog tronen i 995 og krævede, at folk konverterede til den nye religion. Jenny Blicher-Clausens episke digt om Olaf Trygvason fortæller historien om den legendariske konge og den stemning, der herskede blandt folket, som i de fleste tilfælde kun opgav deres gamle religion under truslen om vold.Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
Romanen "Inga Heine" udkom oprindeligt i 1898 og er historien om Inga, der forelsker sig stormfuldt i en gift mand. Men det er ikke blot en roman om forelskelse og umulig kærlighed, men et værk, der beskriver kvindelivet og især arbejdets rolle i kvindelivet omkring 1900-tallets begyndelse. Bogen blev ved sin udgivelse en stor læsersucces, som fortsatte mange år frem. I 1922, femten år efter Jenny Blicher-Clausens død, udkom bogen i 11. oplag.Jenny Blicher-Clausen (1865-1907) var dansk digter og forfatter. Hun begyndte at skrive allerede fra barnsben, og selvom hendes værker stilistisk tilhørte romantikkens litterære tendenser, var hun dybt optaget af det moderne gennembruds ideer om frigørelse og nytænkning. Blicher-Clausen udgav en lang række digtsamlinger og fik især med romanen "Inga Heine" fra 1898 en stor læserskare. Bogens tema er arbejdets rolle i kvindelivet, men fortællingen om hovedpersonens kærlighed til en gift mand står centralt. Blicher-Clausen bidrog desuden aktivt til datidens forskellige magasiner og tidsskrifter, og sammen med forfatterkollegaerne Laura Kieler og Johanne Schjørring redigerede hun et festskrift, der udkom i 1895 i anledning af Kvindernes Udstilling samme år.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.