Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Karen Egedal Andreasen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Palle Rasmussen, Ole Ravn, Annette Rasmussen, mfl.
    305,95 kr.

    Viden om læring og læreprocesser spiller i dag en central rolle i mange forskellige sammenhænge og danner baggrund for vurderinger og afgørelser med vidtrækkende betydning. Dette gælder ikke mindst inden for pædagogik og didaktik, udvikling af læringsressourcer, organisationsudvikling, arkitektur og design af uddannelsesinstitutioner, samt lovgivning og reformarbejde inden for uddannelse, undervisning og pædagogik.AT UNDERSØGE LÆRING fokuserer med afsæt i empiriske undersøgelser på, hvordan man kan udforske læring og læreprocesser, og hvilke krav man bør stille til forskningsprocessen. Dermed behandler bogen også det fundamentale spørgsmål om, hvad man kan forstå ved viden om læring og læreprocesser. Bogens temaer og spørgsmål udgør tilsammen de dele i vidensproduktionens maskinrum , som skal spille sammen for at tilvejebringe videnskabelig viden.Forfatterne inddrager eksempler fra aktuel uddannelsesforskning samt fra forskning knyttet til udviklingen af teorier om læring generelt.

  • af Peter Dahler-Larsen, Lars Qvortrup, Per Fibæk Laursen, mfl.
    350,95 kr.

    Pædagogisk sociologi er en mangesidet disciplin, der spænder fra den direkte interaktion mellem lærer og elev over klasserummets dynamik til skolen som organisation og det bredere samfundsmæssige niveau.I denne bog præsenterer en række forskere og eksperter den pædagogiske sociologi fra mikro- til makroniveau. Bogen har et empirisk sigte, og fokus er på, hvordan den pædagogiske verden rent faktisk ser ud, når den betragtes med sociologiske briller.

  • af Bjarne Wahlgren, Birthe Lund, Karin Hartje Jakobsen, mfl.
    233,95 kr.

    En studiebog til erhvervsskolelærere, som skal til at tage eller er i gang med en pæ­dagogisk diplomuddannelse, fx Diplomuddannelse i Erhvervspæda­gogik.Denne antologi er en studiebog, som har til formål at gøre det lette­re og mere spændende at være studerende som voksen. Bogen kan gøre studiet lettere ved at give nogle helt håndgribelige værktøjer til, hvordan man fx tager noter og går til eksamen. Antologien temati­serer også, hvad det kan tilføre et uddannelsesforløb, at man som voksen har erfaringer og er ansat på en arbejdsplads. Desuden præ­senterer antologien flere vinkler på, hvordan man fagligt og person­ligt kan udvikle sig gennem en uddannelse og anvende uddannelsen på en arbejdsplads, fx en erhvervsskole.Antologien er for studerende og ledere, som gerne vil vide mere om, hvordan man kan kvalificere sit eget eller ansattes studieforløb, så en diplomuddannelse bidrager til udvikling af professionalisme både for den studerende og for arbejdspladsen.

  • af Karen Egedal Andreasen
    163,95 kr.

    Det at måle skoleelevers og studerendes præstationer med en karakter er en flere hundrede år gammel tradition, og karaktererne er i dag en så indgroet del af skole og uddannelse i vores kultur, at de opleves som en selvfølgelig del af hverdagen. Men er karaktergivning ikke efterhånden så gammel en praksis, at det er på tide at overveje dens rolle, formål og relevans set i lyset af den samfundsmæssige udvikling, forandringer i skole og uddannelse samt den viden, vi har i dag om læring og læreprocesser?For hvad vil vi overhovedet med karaktererne i skole og uddannelse? Hvordan bruges de, og hvordan påvirker de elever og studerende? Hvad måler en karakter egentlig? Lærer man mere, hvis man får karakterer? Spiller ens sociale baggrund eller køn en rolle for ens karakterer? Og hvilke erfaringer har man med at bedrive en undervisning helt uden karakterer?I FAQ om karakterer diskuterer og besvarer bogens forfatter disse og en række andre aktuelle og ofte stillede spørgsmål om karaktergivning i skolen.FAQ om karakterer er bog nr. 6 i FAQ-serien om ofte stillede spørgsmål inden for det pædagogiske og psykologiske område. Som de øvrige bøger i serien er også denne bog peer reviewet.Karen Egedal Andreasen er ph.d. og cand.phil. og lektor ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet. Hun er tilknyttet CFU – Center for Uddannelses- og Evalueringsforskning sammesteds og forfatter til en række publikationer om didaktik og evaluering.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.