Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En kommentar til eksisterende ledelsesteorier og til den aktuelle debat om ledelse. Bliv klog på ledelse og læs hvordan forfatterne folder sig ud med humor og skarpe pointer i et frit og læsevenligt sprog, der samtidig tager dig med rundt om de faglige begreber, som danner klangbund for tidens drøftelser om ledelse.”Pissedårlig ledelse” er ikke et gængst ledelsesbegreb, men det er et aktuelt vigtigt begreb, som er med til at skærpe bevidstheden om, hvad der skal til for at opnå den gode ledelse. Det har velmenende idealer, teorier og gode råd om ledelse ikke kunne gøre.Læs Pissedårlig ledelse og bliv motiveret til at gøre ledelse bedre.
Den 1. august 2014 trådte den nye folkeskolelov i kraft. Gennemførelsen af folkeskolereformen er af den største forandringer, der er sket på skoleområdet i årtier – men hvilke resultater er det, man fra politikerside har forsøgt at opnå, og hvilke konsekvenser vil forandringerne på sigt få for folkeskolen, som vi har kendt den?I Folkeskolen – efter reformen søger forfatterne at belyse, hvilket politisk rationale der ligger bag forandringerne på de forskellige fagområder og i skolen som helhed. Bogens kapitler gennemgår den eksisterende videnskabelige viden inden for de forskellige områder, og peger på – og diskuterer – de implikationer, som lovgivningen og de mange nye tiltag, fx Fælles mål, styrket skoleledelse, øget inklusion og indførelse af understøttende undervisning, har for skolen og undervisningen.Bogens kapitler er skrevet af en række førende eksperter inden for uddannelsesforskningen.Jens Rasmussen er ph.d., professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.Claus Holm er ph.d., lektor og viceinstitutleder for forskning ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.Andreas Rasch-Christensen er forskningschef ved VIA University College.
Styring og ledelse af den offentlige sektor er en kompleks opgave. Af samme grund er det et emne, der konstant er til debat. De seneste år er man også begyndt at diskutere styring og ledelse af de professionelle. Man taler om, at man skal vise de professionelle mere tillid, og ledelsen skal have mere faglig substans. Styring og ledelse i den offentlige sektor skal gentænkes, og de professionelle skal slippes fri. Ikke flere regler, koncepter og kontrol, men mere faglighed og tillid.I denne bog tegnes der et billede af, hvor vigtigt det er, at den form for styring og ledelse, der praktiseres i den offentlige sektor, er forenelig med de professionelles værdier og normer. Dette gøres først ved at beskrive udvalgte teorier om, hvordan styring og ledelse i den offentlige sektor burde se ud. Dette overordnede billede suppleres med en beskrivelse af forskellige cases af, hvordan styring og ledelse rent faktisk foregår i forskellige organisatoriske sammenhænge. Casene skal illustrere, hvor komplekse styrings- og ledelsesopgaverne er i den offentlige sektor.Bogen henvender sig til studerende ved landets professionshøjskoler samt til studerende på diplomuddannelserne inden for det sociale, sundhedsfaglige og pædagogiske område.
Der er tryk på dilemmaerne i den offentlige sektor. En presset økonomi og store krav til fornyelse af ydelser og arbejdsformer er to væsentlige vilkår. Vi kan føle os klemt i dilemmaerne – eller vi kan se dem som afsæt for nytænkning. Hvad vej det går, afhænger i høj grad af kvaliteten i den dialog, vi har med hinanden – politikere, borgere, fagfolk og administratorer.Bogen giver tre bud på, hvordan vi udvikler styringsdialogen: Simpel styring fokuserer aktiviteter og ressourcer på givne mål og effekter. Reflekteret styring prøver at skabe balance mellem forskellige styringslogikker og forme vores forståelse af, hvad mål og effekter overhovedet er. Endelig sender transformativ styring os ud i en radikal åbenhed for det helt nye, som opstår i sammenstødet mellem de forskellige hensyn og logikker.
Denne bog henvender sig til alle, der arbejder professionelt med at udvikle miljøer for børn og unge, som giver dem bedre muligheder for at være med – med til at udvikle sig, lære noget, trives og danne sig som selvstændige personligheder og deltagere i samfundslivet.Strategisk pædagogisk ledelse indebærer en række opgaver:Ledelse udad: at opstille pejlemærker for den værdi, vi vil skabe for børn og unge gennem de mange indsatserLedelse opad: at udvikle og afklare de politiske mandater for arbejdet i dialog med de politiske opdragsgivere og andre interessenterLedelse nedad: at opbygge betingelser for, at medledere og medarbejdere kan udøve dømmekraft med høj kvalitet ved at sikre vidensgrundlag, organisering og kvalificerede beslutningsprocesserLedelse til siden: at bygge bro mellem fag, organisationer og sektorer med henblik på at muliggøre fælles handlingLedelse indad: at forvalte og udvikle sine egne ressourcer som leder med henblik på at kunne løse de ovennævnte opgaver.Bogen har et kapitel om hver af disse ledelsesopgaver, og hvert kapitel indeholder en udfoldet case, greb og hverdagsøvelser, der kan prøves af i egen ledelsespraksis.Bogen er for dem, der gerne vil tage et ansvar for at sætte en retning, skabe sammenhæng og koordinere dette arbejdet med henblik på, at det får størst mulig værdi for de børn og unge, det handler om.
Et paradoks er på spil i moderne velfærdsledelse. På den ene side er mødet med borgeren en åben og skabende proces, som er værdifuld i kraft af dens eget liv og ustyrlighed. På den anden side er det også en genstand, der skal kunne styres fra ministeriet eller rådhuset.Denne bog følger fire offentlige topchefer og deres forsøg på at håndtere dette paradoks. På baggrund af chefernes praksisnære fortællinger gives en teoretisk beskrivelse af strategisk velfærdsledelse som en særlig metier. Deres praksis sættes både i forhold til den overordnede udvikling i statsformen og ledernes personlige udvikling. Hele denne proces søges bundet sammen i begrebet handlekraft.Bogen er skrevet med særligt henblik på studerende på diplom- og masteruddannelser, men kan læses af alle med interesse i offentlig ledelse og velfærdssamfundets udvikling.
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:Skolereformens forvaltningsparadoksAf Klaus MajgaardDenne artikel belyser to modstridende dimensioner ved folkeskolereformen, hierarkisk målstyring og netværksbaseret kapacitetsopbygning, og søger at få dem til at spille sammen gennem en procesorienteret tilgang til målstyring. Reformens succes afhænger ifølge forfatteren af, hvorvidt de mål, der fastsættes på forvaltningsniveau, formår at sætte en ramme om de konkrete processer i lokalmiljøerne uden at være direkte indholdsdefinerende.Forvaltningens rolle som støtte for PLF-processenAf Richard DuFour og Robert J. MarzanoDenne artikel sætter fokus på, hvordan ledere på forvaltningsniveau kan bidrage til at fremme elevernes læring på de enkelte skoler og i de enkelte klasseværelser. Med udgangspunkt i forskning og egne erfaringer med kompetenceudvikling i praksis understreger forfatterne, hvordan tydelig målsætning og etableringen af professionelle læringsfællesskaber (PLF) spiller en central rolle.Ledelse af læring. Strategisk udvikling og læringsledelse af skoleområdet i Gladsaxe KommuneAf Michael MariendalGladsaxe Kommune er i øjeblikket ved at forny organisationsstrukturen og -kulturen på skoleledelsesområdet. Med inspiration fra bl.a. skolebesøg i Canada, hvor synlig læring og læringsmål er i højsædet, beskrives det, hvilke tiltag kommunen har iværksat for at bringe ledelsesniveauet tættere på praksisog derved skabe de optimale betingelser for læringsvækst.København sætter ord på god skoleledelseAf Tobias Børner Stax og Anja Helmbæk HorstEn skoleleder og direktøren for Børne- og Ungdomsforvaltningen giver i denne artikel hver deres bud på, hvilke muligheder og udfordringer der ligger i vedtagelsen af den nye skoleledelsesprofil i Københavns Kommune – og hvilke behov den udspringer af. Vigtigt i denne diskussion er spørgsmålet om denrolle, forvaltningen har at spille i ledelsen af den enkelte skole og det enkelte klasseværelse.
Denne bog samler en række artikler og essays skrevet i perioden 2013-2022. Artiklerne afspejler både vores umiddelbare, aktuelle samtid og mere generelle og tidløse indsigter og beskriver udfordrende og konfliktfyldte aspekter af ledelse – det være sig ledelse under kriser, non-hierarkiske organisationsformer og sammenhængen mellem lederens selvforståelse og organisationsforståelse.Bogen er inddelt i fem dele, der ud fra hvert sit fokus beskriver det spændingsfelt, der udøves ledelse indenfor:Krydsfeltet mellem politik og praksis: At forhandle mandat og skabe en tilpas og meningsfuld sammenhæng mellem politik og faglig praksisAt bane vej for fælles handling: At løfte denne opgave i konfliktfyldte landskaberLedelse under kriser: At evne ledelsesmæssig selvindsigt og dømmekraft, når man presses ud af den normale praksisDansen mellem person og rolle: At investere personlighed i ledelsesrollen og samtidig huske skillelinjen mellem rolle og personAt udvikle bevidsthed: At udvikle sin evne til opmærksomhed udadtil og indadtil.Fælles for alle artiklerne er, at de giver bud på brugbare perspektiver og greb, som du kan afprøve i din praksis som leder. Bogens artikler kan bruges til individuel refleksion eller til samtaler i ledergrupper, i netværk og på lederuddannelser.
Denne bog samler en række artikler og essays skrevet i perioden 2013-2022. Artiklerne afspejler både vores umiddelbare, aktuelle samtid og mere generelle og tidløse indsigter og beskriver udfordrende og konfliktfyldte aspekter af ledelse – det være sig ledelse under kriser, non-hierarkiske organisationsformer og sammenhængen mellem lederens selvforståelse og organisationsforståelse.Bogen er inddelt i fem dele, der ud fra hvert sit fokus beskriver det spændingsfelt, der udøves ledelse indenfor:Krydsfeltet mellem politik og praksis: At forhandle mandat og skabe en tilpas og meningsfuld sammenhæng mellem politik og faglig praksisAt bane vej for fælles handling: At løfte denne opgave i konfliktfyldte landskaberLedelse under kriser: At evne ledelsesmæssig selvindsigt og dømmekraft, når man presses ud af den normale praksisDansen mellem person og rolle: At investere personlighed i ledelsesrollen og samtidig huske skillelinjen mellem rolle og personAt udvikle bevidsthed: At udvikle sin evne til opmærksomhed udadtil og indadtil.Fælles for alle artiklerne er, at de giver bud på brugbare perspektiver og greb, som du kan afprøve i din praksis som leder. Bogens artikler kan bruges til individuel refleksion eller til samtaler i ledergrupper, i netværk og på lederuddannelser.
Dette nummeret af Ledelse i morgen, sætter fokus på trivsel og det gode arbejdsmiljø.Du finder artikler om:• det krydspres af modstridende krav og forventninger, som præger lederes psykiske arbejdsmiljø, og hvad der skal til for at løfte det• hvordan man kan styrke arbejdsmiljøet gennem psykologisk tryghed og kollektiv mestring og med en ledelse, der er både lydhør og målrettet• det gode samarbejde blandt ledere på samme skole som en forudsætning for både kerneopgaven og ledernes arbejdsmiljø• social kapital som en ressource i arbejdet med ledelse og arbejdsmiljø.
Ledelse i Morgen - tidsskrift for pædagogisk ledelse bidrager med viden og metoder til brug for den pædagogiske ledelses daglige drift og udviklingsarbejde. Det gør vi gennem et netværk af nationale og internationale bidragydere med stor viden om og erfaring med de centrale opgaver inden for det pædagogiske uddannelsesfelt.
April-nummeret af Ledelse i Morgen, har fokus på FGU-uddannelserne og tilbyder redskaber til, hvordan man kan arbejde med de opgaver og udfordringer, der ligger i uddannelsesformen. Du kan bl.a. læse en ærlig beskrivelse af de erfaringer, direktøren for FGU Midt-Vest har gjort sig i løbet af de første år på posten, hvordan man holder fokus på kerneopgaven – elevernes læring og trivsel – og arbejder konkret ud fra denne, og om hvordan man som leder kan håndtere og navigere i de mange paradokser, der karakteriserer uddannelsen.
Denne bog henvender sig til alle, der arbejder professionelt med at udvikle miljøer for børn og unge, som giver dem bedre muligheder for at være med - med til at udvikle sig, lære noget, trives og danne sig som selvstændige personligheder og deltagere i samfundslivet.Strategisk pædagogisk ledelse indebærer en række opgaver:* Ledelse udad: at opstille pejlemærker for den værdi, vi vil skabe for børn og unge gennem de mange indsatser* Ledelse opad: at udvikle og afklare de politiske mandater for arbejdet i dialog med de politiske opdragsgivere og andre interessenter* Ledelse nedad: at opbygge betingelser for, at medledere og medarbejdere kan udøve dømmekraft med høj kvalitet ved at sikre vidensgrundlag, organisering og kvalificerede beslutningsprocesser* Ledelse til siden: at bygge bro mellem fag, organisationer og sektorer med henblik på at muliggøre fælles handling* Ledelse indad: at forvalte og udvikle sine egne ressourcer som leder med henblik på at kunne løse de ovennævnte opgaver.Bogen har et kapitel om hver af disse ledelsesopgaver, og hvert kapitel indeholder en udfoldet case, greb og hverdagsøvelser, der kan prøves af i egen ledelsespraksis.Bogen er for dem, der gerne vil tage et ansvar for at sætte en retning, skabe sammenhæng og koordinere dette arbejdet med henblik på, at det får størst mulig værdi for de børn og unge, det handler om.
Hvilken kvalitet af opmærksomhed investerer du i dagligdagens samtaler? af Klaus MajgaardTeamudviklingssamtalen – et pædagogisk ledelsesværktøj af Lisbet Hauge JensenLæringssamtaler i Aalborg Kommune af Jakob Ryttersgaard og Lene ThorhaugeSkab balanceret faglig ledelse med læringsåbne samtaler af Malene Ringvad og Lene Zacharias
I en del år har New Public Management været mål for kritik. Men hvor er alternativerne? I denne antologi giver 17 praktikere og forskere deres bud på nybrud i debatten om offentlig styring og ledelse. Bagtæppet er 00’ernes styringsdebat. Strukturreformen udmøntede nye forestillinger om at skabe mere bæredygtige enheder i den offentlige sektor. Kvalitetsreformen satte kerneydelse, værdikæder og frontmedarbejdere på dagsordenen. Og finanskrisen skærpede blikket for knaphed og økonomisering. Men hvad var det for en styring og ledelse, som voksede op i kølvandet på disse forandringer? Og hvilke muligheder åbner sig i dag?Antologiens bidrag samler sig i fire hovedpunkter: Den opstiller diagnoser, som stiller skarpt på udfordringerne og barriererne i den aktuelle udvikling af offentlig ledelse og styring. Den udformer kategoriseringer af forskellige tilgange og strømninger. Den analyserer kvaliteter i styringsdialogen mellem de forskellige niveauer af den offentlige sektor. Og endelig anviser den eksperimentelle strategier for, hvordan vi kan udvikle styring og ledelse fremover.De enkelte bidrag er blevet til som en diskussion og perspektivering af forskningsprogrammet SLIP (Strategic Leadership Research in the Public Sector), som blev sat i gang i 2010 og fik hjemsted på CBS.Antologien giver ingen enkle løsninger eller designmæssige fix. Derimod giver den læseren en række redskaber til at læse mulighederne og åbningerne i det styringsmæssige landskab. Antologien henvender sig både til den reflekterende praktiker og den engagerede forsker.IndholdsoversigtForordIndledning – af Programledelsen for SLIPKapitel 1. Ledelse efter struktur- og kvalitetsreformen – af Mogens HegnsvadKapitel 2. Når statens styringsrationaler møder professionernes behov for faglig autonomi. Alternative strategier for mobilisering og udvikling af nye mulighedsrum i spændingsfeltet mellem statens forvaltning og professionernes behov for kreativ udfoldelse – af Preben MelanderKapitel 3. Ledelsesdiskursens flerstemmighed og paradoks siden 2000 – af Poula HelthKapitel 4. Forvaltning er forvaltning - og forvaltningsforskning er forskning – and never the twain shall meet! – af Christian S. NissenKapitel 5. Polyfont lederskab – fra monofoniens kontrol til polyfoniens coping – af Betina Wolfgang RennisonKapitel 6. Organisationsdesign. En praksisteoretisk reorientering – af Leon LerborgKapitel 7. På vej mod et nyt sprog for offentlig værdiskabelse – af Klaus MajgaardKapitel 8. På vej fra refleksiv selvledelse til responsiv medledelse? – af Eva PallesenKapitel 9. Der er da ingen, der implementerer strategier. Om oversættelsen af strategier – af Søren Obed MadsenKapitel 10. Motivation, præstationsbelønning og kontrolsystemer: Et spørgsmål om ledelse? – af Lotte Bøgh Andersen & Christian Bøtcher JacobsenKapitel 11. Børnehaveledelsens brudte broer. Dilemmaer og muligheder i den offentlige styringsdialog fra et anerkendelsesteoretisk standpunkt – af Simon Laumann JørgensenKapitel 12. Brugerinddragelse i Styringsinnovation: Om Styringslaboratorier og Udfordringsretten – af Rasmus Koss HartmannKapitel 13. Hverdagens innovationer: Den praksisnære ledelse og velfærdsinnovation – af Henrik W. BendixKapitel 14. (Styrings-)laboratorier – af Peter Wiborg Astrup & Henrik W. BendixKapitel 15. Striden om problemet i innovation – af Karen IngerslevKapitel 16. En emergerende lederuddannelse: Eksperimenter med det mikroskopiske og det vage og en serie af selv-genererende og formskiftende begivenheder – af Christa Breum AmhøjKapitel 17. Lederskabelse og praksisnær kompetenceudvikling – af Poula HelthKapitel 18. Eksperimentarier og laboratorier som åbne, grænseoverskridende og refleksive rum til lederskabelse - af Preben MelanderOm forfatterne
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.