Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Skolen i Morgen. Nr. 8. Maj 2015. 18. årgang. Tema: Ledelse af skolen

Bag om Skolen i Morgen. Nr. 8. Maj 2015. 18. årgang. Tema: Ledelse af skolen

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler: Skolereformens forvaltningsparadoks Af Klaus Majgaard Denne artikel belyser to modstridende dimensioner ved folkeskolereformen, hierarkisk målstyring og netværksbaseret kapacitetsopbygning, og søger at få dem til at spille sammen gennem en procesorienteret tilgang til målstyring. Reformens succes afhænger ifølge forfatteren af, hvorvidt de mål, der fastsættes på forvaltningsniveau, formår at sætte en ramme om de konkrete processer i lokalmiljøerne uden at være direkte indholdsdefinerende. Forvaltningens rolle som støtte for PLF-processen Af Richard DuFour og Robert J. Marzano Denne artikel sætter fokus på, hvordan ledere på forvaltningsniveau kan bidrage til at fremme elevernes læring på de enkelte skoler og i de enkelte klasseværelser. Med udgangspunkt i forskning og egne erfaringer med kompetenceudvikling i praksis understreger forfatterne, hvordan tydelig målsætning og etableringen af professionelle læringsfællesskaber (PLF) spiller en central rolle. Ledelse af læring. Strategisk udvikling og læringsledelse af skoleområdet i Gladsaxe Kommune Af Michael Mariendal Gladsaxe Kommune er i øjeblikket ved at forny organisationsstrukturen og -kulturen på skoleledelsesområdet. Med inspiration fra bl.a. skolebesøg i Canada, hvor synlig læring og læringsmål er i højsædet, beskrives det, hvilke tiltag kommunen har iværksat for at bringe ledelsesniveauet tættere på praksis og derved skabe de optimale betingelser for læringsvækst. København sætter ord på god skoleledelse Af Tobias Børner Stax og Anja Helmbæk Horst En skoleleder og direktøren for Børne- og Ungdomsforvaltningen giver i denne artikel hver deres bud på, hvilke muligheder og udfordringer der ligger i vedtagelsen af den nye skoleledelsesprofil i Københavns Kommune – og hvilke behov den udspringer af. Vigtigt i denne diskussion er spørgsmålet om den rolle, forvaltningen har at spille i ledelsen af den enkelte skole og det enkelte klasseværelse.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771603149
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 28. maj 2015
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Skolen i Morgen. Nr. 8. Maj 2015. 18. årgang. Tema: Ledelse af skolen

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Skolereformens forvaltningsparadoks
Af Klaus Majgaard
Denne artikel belyser to modstridende dimensioner ved folkeskolereformen, hierarkisk målstyring og netværksbaseret kapacitetsopbygning, og søger at få dem til at spille sammen gennem en procesorienteret tilgang til målstyring. Reformens succes afhænger ifølge forfatteren af, hvorvidt de mål, der fastsættes på forvaltningsniveau, formår at sætte en ramme om de konkrete processer i lokalmiljøerne uden at være direkte indholdsdefinerende.
Forvaltningens rolle som støtte for PLF-processen
Af Richard DuFour og Robert J. Marzano
Denne artikel sætter fokus på, hvordan ledere på forvaltningsniveau kan bidrage til at fremme elevernes læring på de enkelte skoler og i de enkelte klasseværelser. Med udgangspunkt i forskning og egne erfaringer med kompetenceudvikling i praksis understreger forfatterne, hvordan tydelig målsætning og etableringen af professionelle læringsfællesskaber (PLF) spiller en central rolle.
Ledelse af læring. Strategisk udvikling og læringsledelse af skoleområdet i Gladsaxe Kommune
Af Michael Mariendal
Gladsaxe Kommune er i øjeblikket ved at forny organisationsstrukturen og -kulturen på skoleledelsesområdet. Med inspiration fra bl.a. skolebesøg i Canada, hvor synlig læring og læringsmål er i højsædet, beskrives det, hvilke tiltag kommunen har iværksat for at bringe ledelsesniveauet tættere på praksis
og derved skabe de optimale betingelser for læringsvækst.
København sætter ord på god skoleledelse
Af Tobias Børner Stax og Anja Helmbæk Horst
En skoleleder og direktøren for Børne- og Ungdomsforvaltningen giver i denne artikel hver deres bud på, hvilke muligheder og udfordringer der ligger i vedtagelsen af den nye skoleledelsesprofil i Københavns Kommune – og hvilke behov den udspringer af. Vigtigt i denne diskussion er spørgsmålet om den
rolle, forvaltningen har at spille i ledelsen af den enkelte skole og det enkelte klasseværelse.

Brugerbedømmelser af Skolen i Morgen. Nr. 8. Maj 2015. 18. årgang. Tema: Ledelse af skolen



Find lignende bøger
Bogen Skolen i Morgen. Nr. 8. Maj 2015. 18. årgang. Tema: Ledelse af skolen findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.