Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Socialt arbejde handler om forebyggelse og afhjælpning af sociale problemer hos individer, familier, grupper og lokalsamfund. Men opfattelsen af, hvordan sociale problemer skal mødes, og dermed hvilke metoder der skal kan bringes i anvendelse, er under stadig forandring. Socialrådgiverens arbejde påvirkes dels af samfundets institutioner og de politiske og organisatoriske rammer for arbejdet, dels af, at socialrådgiverne med afsæt i fagets værdi- og vidensgrundlag forholder sig til omgivelsernes krav og forventninger. Der er tale om et komplekst videnslandskab, hvor han/hun møder mange forskellige typer viden, fx professionsviden, commonsense-viden og videnskabelig viden, og forskellige interessenter, der tilsammen påvirker fagets udformning og praksis.Kvalificering og udvikling af socialt arbejde kræver desuden udvikling af praksisteori eller praksisviden, der tager afsæt i den kontekst, det sociale arbejde udføres i. Derfor må socialrådgiveren selvstændigt producere viden om sin praksis. Denne bog giver en indføring i en række forskellige konkrete metoder, man som socialrådgiver kan benytte i sine undersøgelser af socialrådgiverpraksis.Lars Aagerup er ph.d. og lektor i pædagogik ved UC Absalon, hvor han arbejder med pædagogisk forskning og uddannelse af pædagoger.Tine Nielsen er lektor og underviser på socialrådgiveruddannelsen på UC Absalon.
Der er mange metoder i pædagogens verden – pædagogfaglige metoder, studiemetoder og undersøgelsesmetoder. Denne bog indfører læseren i de undersøgelsesmetoder, som pædagogen kan benytte i undersøgelser af pædagogisk praksis. Det er metoder til indsamling af data, empiri eller informationer om pædagogisk arbejde. Metoderne dækker over: Observation Interview Spørgeskemaundersøgelse Indsamling af allerede eksisterende dataAt pædagogen skal interessere sig for undersøgelsesmetoder, hænger bl.a. sammen med moderniseringen af den offentlige sektor, som stiller krav om evidens, dokumentation, evaluering og kvalitetssikring. Pædagogen skal kunne håndtere disse krav ud fra en faglig viden om, hvordan man kan indsamle viden om pædagogisk praksis.2. udgave er udvidet med kapitler om: Videnskabsteori Litteratursøgning Analyse af empiriLars Aagerup er ph.d., lærebogsforfatter og har arbejdet med forskning i pædagogik og uddannelse af pædagoger. Han er uddannet socialpædagog i 1977 og har arbejdet med udsatte børn og unge, til han blev underviser i 1996.
Lærerens undersøgelsesmetoder beskriver en række konkrete undersøgelsesmetoder, som læreren og denlærerstuderende kan have gavn af i sit arbejde eller sine studier: observation, interview, spørgeskemaundersøgelse,indsamling af allerede eksisterende data, præsentation af data samt udviklingsarbejde i skolen.2. udgave er udvidet med kapitler om: Videnskabsteori Littertursøgning Analyse af empiri.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.