Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Lene Skovbo Heckmann

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Metoder til undervisning og pædagogisk ledelse
    af Vibeke Boelt, Per Fibæk Laursen, Ole Goldbech, mfl.
    388,95 kr.

    Hvordan underviser man alsidigt, varieret og med den nyeste forskning i ryggen? Det spørgsmål besvarer Gyldendals metodehåndbog med 28 artikler om forskellige pædagogiske metoder. Her er anvisninger på: hvordan man rammesætter undervisningen hvilke læringsfremmende aktiviteter eleverne kan lave hvordan man opdeler eleverne og organiserer undervisningen hvordan man udøver pædagogisk ledelse. De enkelte artikler udreder metoderne, deres teoretiske ophav og deres praktiske gennemførsel.Cooperative Learning, Learning Styles, Multiple Intelligenser, LP-modellen, metoder der trækker på forskellige kompetencer og meget mere er samlet i denne ene bog. Bogen henvender sig særligt til lærerstuderende.

  • af Lotte Bøgh Andersen, Helle Bjerg, Lene Skovbo Heckmann, mfl.
    154,95 kr.

    I denne udgave af Ledelse i Morgen kan du læse om:• hvordan et ledelsesgrundlag kan bidrage til bedre ledelse• hvad skolevægring egentlig er for en størrelse, og hvilket ansvar man som skoleleder har i den sammenhæng• hvordan man konkret kan arbejde med at begrænse præstationskulturen på skoler og ungdomsuddannelser• hvad man som skoleleder skal være opmærksom på for at få arbejdet med co-teaching til at udfolde sig i skolens praksis• hvordan man som skoleledelse kan bruge data i ledelsespraksissen til at blive klogere på de udfordringer, skolen står i• hvordan man opnår velfungerende professionelle læringsfællesskaber med en høj grad af psykologisk tryghed.

  • af Mette Molbæk, Lene Skovbo Heckmann, Micki Sonne Kaa Sunesen, mfl.
    145,95 kr.

    I denne udgave er der fokus på trivsel og psykologisk tryghed fra et ledelsesperspektiv. Artiklerne i denne måneds tidsskrift kredser om alt fra, hvordan man skaber velfungerende professionelle læringsfællesskaber i en lærerstab, til hvordan man proaktivt undgår forskelsbehandling af minoritetsetniske elever gennem en kritisk farvebevidst ledelse. Overordnet er fokus i artiklerne, at psykologisk tryghed i en gruppe eller på en arbejdsplads både er centralt for den enkeltes trivsel og har en række positive effekter på fællesskabet som helhed – heriblandt i form af øget vidensdeling, arbejdsglæde og nytænkning.

  • af Lene Skovbo Heckmann & Thomas Nybo
    408,95 kr.

    Teamsamarbejdet i skolen har fået fornyet fokus med begrebet 'professionelle læringsfællesskaber', forkortet PLF. Denne bog omhandler det gode PLF, som ikke blot er en bestemt teamstruktur eller en metode, men nærmere en tænkning eller en kultur. I PLF er fokus på, at de professionelle lærer af og med hinanden og udvikler praksis sammen - med elevernes læring og trivsel som det endelige mål.Bogens første del præsenterer kort de primære fordele og grundlæggende kendetegn ved et godt PLF, hvorefter bogen kommer ind på, hvordan man kan arbejde med udviklingen af en god PLF-kultur på egen skole, herunder hvordan man bedst muligt etablerer en god PLF-mødekultur. Undervejs gives mange eksempler på redskaber, der kan understøtte arbejdet.Samlet set er bogen en håndsrækning til ledere, vejledere, teamkoordinatorer, lærere, pædagoger og andre med interesse for emnet, som søger viden om og konkrete værktøjer til, hvordan der kan arbejdes med det gode PLF i skolen.Bogens redskaber findes digitalt på www.dafolo.dk/dengode, hvorfra de kan downloades, redigeres og printes.Lene Skovbo Heckmann har arbejdet som lærer i flere år. I dag er hun indehaver af Kompetencehuset Heckmann, som hovedsagelig laver større procesforløb kommunalt eller lokalt, for eksempel på den enkelte skole, med fokus på læring og ledelse.Thomas Nybo er uddannet lærer og har arbejdet som lærer i flere år. I dag er han konsulent i Kompetencehuset Heckmann, hvor han afholder kurser og faciliterer udviklingsforløb på skoler over hele landet.

  • af Lene Skovbo Heckmann
    252,95 kr.

    Det gode tankesæt er en håndsrækning til ledere, lærere, pædagoger, studerende og andre med interesse for emnet, som søger viden om og konkrete redskaber til, hvordan der kan arbejdes med det gode tankesæt i skolen. Den introducerer, hvad det gode tankesæt er og giver tips til arbejdet med det i en form, hvor man som lærer eller pædagog kan lade sig inspirere og tilpasse til egen praksis efter behov. I bogen bliver Carol Dwecks begreber fikseret tankesæt (fixed mindset) og et dynamisk tankesæt (growth mindset) præsenteret, men med en særdeles konkret og praksisnær vinkel med gode redskaber til lærer og elever.

  • af Lene Skovbo Heckmann
    252,95 kr.

    Denne bog præsenterer en række konkrete ideer, værktøjer og anvisninger til, hvordan læreren i praksis kan strukturere den gode time. Værktøjerne og metoderne er funderet i den nyeste forskning og kan anvendes i alle fag og på alle klassetrin. Det er ikke tanken, at bogens ideer og værktøjer skal bruges slavisk, men læreren tilbydes inspiration og konkrete redskaber som udgangspunkt til at udvikle egen praksis.Hvad er en god time? En god time har den ønskede effekt i forhold til elevernes læringsudbytte. Her er der forskningsmæssigt belæg for, at måden, læreren strukturerer og organiserer timen på, har afgørende betydning. Der er i bogen fokus på læreren og de redskaber til planlægning, målsætning og vurdering for læring, han eller hun kan anvende for at opnå en god struktur og organisering og derved øge kvaliteten i undervisningen.Til bogen hører hjemmesiden www.dafolo.dk/dengode. Her kan man hente en række digitale redskaber, der kan bruges, som de er, eller tilpasses til den enkeltes undervisning.Bogen kan læses i sin helhed fra start til slut, eller den kan bruges som en opslagsbog. Den er et bidrag til lærere og lærerstuderende, som søger viden om og konkrete værktøjer til, hvordan den gode time kan organiseres og struktureres.

  • af Lene Skovbo Heckmann
    252,95 kr.

    En god vurderingspraksis har stor effekt i forhold til elevernes læringsudbytte. De faktorer inden for evaluering og vurdering, som ifølge den nyeste lærings- og uddannelsesforskning virker mest læringsfremmende, kobles i bogen til praksis og eksemplificeres med en række konkrete ideer, metoder, værktøjer og anvisninger til, hvordan man kan gøre i praksis.Denne bog konkretiserer, hvordan man kan arbejde med blandt andet tydelige og differentierede mål, selvvurdering, kammeratvurdering, måltaksonomier og feedback med fokus på udvikling og læring for den enkelte elev. Metoden indebærer at træne eleven i at tænke over egen læring og involvere sig aktivt i mål og retning for sin egen læreproces. Derudover er der fokus på at afhjælpe fejl og forbedre undervisningen for både lærer og elever.Til bogen hører hjemmesiden www.dafolo.dk/dengode. Her kan man hente en række redskaber, der kan bruges, som de er, eller tilpasses til den enkeltes undervisning.Bogen kan læses i sin helhed fra start til slut, eller den kan bruges som en opslagsbog. Det er ikke tanken, at bogens ideer og værktøjer skal bruges slavisk, men læreren tilbydes inspiration og konkrete redskaber som udgangspunkt til at udvikle egen vurderingspraksis i alle fag og på alle klassetrin.Den gode vurderingspraksis er et bidrag til lærere og lærerstuderende, som søger viden om og konkrete værktøjer til, hvordan vurdering kan bruges som et læringsfremmende redskab i undervisningen.

  • af Lene Skovbo Heckmann
    252,95 kr.

    Mål er et styrende element for skolen. Som lærer i skolen bør man altid vide, hvad målet med undervisningen er – hvad man ønsker, eleverne opnår og får ud af undervisningen. I denne bog rettes fokus på de gode læringsmål. Med læringsmål menes de mål, som reelt beskriver, hvad det er, eleverne skal lære. At læringsmål er gode betyder, at de har stor effekt i forhold til elevernes læringsudbytte. Læringsmål skærper skolens opmærksomhed på undervisningsdifferentiering og den enkelte elevs læringsprogression. De gode læringsmål er overordnet i denne bog afgrænset til mål, der kan støtte eleverne i deres læring. De er karakteriseret som:•tydelige mål, som eleven forstår og har medejerskab til.•tydelige mål, som kan udgøre et grundlag for vurdering og feedback.Bogen kan læses i sin helhed fra start til slut eller bruges som en opslagsbog af lærere i alle fag og på alle klassetrin. Læreren kan dermed udvælge netop de redskaber og den inspiration, der giver bedst mening i egen kontekst.Digitale redskaber til praksisTil bogen hører hjemmesiden www.dafolo.dk/dengode. Her kan man hente en række digitale redskaber, der kan bruges, som de er, eller tilpasses til den enkeltes undervisning.

  • af Bodil Nielsen, Annette Hildebrand Jensen, Lene Skovbo Heckmann, mfl.
    608,95 kr.

    Flere af bogens redskaber findes i digital form til download og direkte brug i egen praksis på www.dafolo.dk/taksonomier. Her kan du også finde videoer, uddrag af bogen m.m.I de nye forenklede Fælles Mål er der lagt vægt på, at eleverne ved, hvad de skal lære, og ikke kun, hvad de skal lave. At kunne svare på dette spørgsmål forudsætter gode, konkrete læringsmål. Læringsmål og taksonomiske redskaber omhandler målopfyldelse gennem taksonomier til udarbejdelse af gode læringsmål og succeskriterier på flere forskellige niveauer. Ved at bryde et overordnet mål ned i mindre bidder bliver det overskueligt for eleverne at se vejen mod målet, ligesom progressionen i læringen bliver tydelig. Når læringsmål er differentierede, er der ydermere større chance for, at alle elever bliver udfordret i deres nærmeste udviklingszone, og at de derved bliver så dygtige, som de kan, jf. et af folkeskolereformens formål.Med hver sit selvstændige kapitel præsenteres Benjamin Blooms kognitive taksonomi, John Biggs og Kevin Collis’ SOLO-taksonomi, Robert J. Marzanos taksonomi for læringsmål, Elisabeth Simpsons taksonomi for psykomotorisk læring samt David R. Krathwohls affektive taksonomi i teori og praksis som redskaber til synliggørelse af læring. Ifølge den newzealanske uddannelsesforsker John Hattie er netop synliggørelse en væsentlig faktor i forhold til at forbedre elevernes læringsresultater, så de bliver i stand til at svare på de tre kernespørgsmål:Hvor er jeg på vej hen? Hvordan klarer jeg mig? og Hvor skal jeg hen herfra?Læringsmål og taksonomiske redskaber er inddelt i tre dele. I del 1 forklares baggrunden for målstyret undervisning og taksonomier, i del 2 præsenteres de fem forskellige taksonomier for læring, og i del 3 findes konkret inspiration og redskaber til direkte anvendelse i praksis. Bogens målgruppe er lærere, lærerstuderende, ledere, konsulenter og pædagoger uanset skoleform, men eksemplerne er skrevet med afsæt i grundskolen.

  • - (inkl. hjemmeside)
    af Lene Skovbo Heckmann
    408,95 kr.

    Den gode vurderingspraksis (inkl. hjemmeside)En god vurderingspraksis har stor effekt i forhold til elevernes læringsudbytte. De faktorer inden for evaluering og vurdering, som ifølge den nyeste lærings- og uddannelsesforskning virker mest læringsfremmende, kobles i bogen til praksis og eksemplificeres med en række konkrete ideer, metoder, værktøjer og anvisninger til, hvordan man kan gøre i praksis.Denne bog konkretiserer, hvordan man kan arbejde med blandt andet tydelige og differentierede mål, selvvurdering, kammeratvurdering, måltaksonomier og feedback med fokus på udvikling og læring for den enkelte elev. Metoden indebærer at træne eleven i at tænke over egen læring og involvere sig aktivt i mål og retning for sin egen læreproces. Derudover er der fokus på at afhjælpe fejl og forbedre undervisningen for både lærer og elever.Til bogen hører hjemmesiden www.dafolo.dk/dengodevurderingspraksis (ikke aktiv endnu). Her kan man hente en række redskaber, der kan bruges, som de er, eller tilpasses til den enkeltes undervisning.Bogen kan læses i sin helhed fra start til slut, eller den kan bruges som en opslagsbog. Det er ikke tanken, at bogens ideer og værktøjer skal bruges slavisk, men læreren tilbydes inspiration og konkrete redskaber som udgangspunkt til at udvikle egen vurderingspraksis i alle fag og på alle klassetrin.Den gode vurderingspraksis er et bidrag til lærere og lærerstuderende, som søger viden om og konkrete værktøjer til, hvordan vurdering kan bruges som et læringsfremmende redskab i undervisningen.

  • af Lene Skovbo Heckmann
    408,95 kr.

    Den gode time inkl. hjemmeside - Denne bog præsenterer en række konkrete ideer, værktøjer og anvisninger til, hvordan læreren i praksis kan strukturere den gode time. Værktøjerne og metoderne er funderet i den nyeste forskning og kan anvendes i alle fag og på alle klassetrin. Det er ikke tanken, at bogens ideer og værktøjer skal bruges slavisk, men læreren tilbydes inspiration og konkrete redskaber som udgangspunkt til at udvikle egen praksis.Hvad er en god time? En god time har den ønskede effekt i forhold til elevernes læringsudbytte. Her er der forskningsmæssigt belæg for, at måden, læreren strukturerer og organiserer timen på, har afgørende betydning. Der er i bogen fokus på læreren og de redskaber til planlægning, målsætning og vurdering for læring, han eller hun kan anvende for at opnå en god struktur og organisering og derved øge kvaliteten i undervisningen.Til bogen hører hjemmeside. Her kan man hente en række digitale redskaber, der kan bruges, som de er, eller tilpasses til den enkeltes undervisning.Bogen kan læses i sin helhed fra start til slut, eller den kan bruges som en opslagsbog. Den er et bidrag til lærere og lærerstuderende, som søger viden om og konkrete værktøjer til, hvordan den gode time kan organiseres og struktureres.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.