Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Lyrikspor er en samling af danske digte til udskolingen fordelt på 6 fordybelsesområder.Digtene er nøje udvalgt, så de passer til målgruppen og er velegnede som en del af tekstopgivelserne til prøven i mundtlig dansk. Digtene kan oplagt indgå i en meningsfuld litteraturundervisning med plads til fordybelse.Udvalget består af både helt nye og ældre digte af høj kvalitet og har en bred repræsentation af lyriske udtryksmåder.Til hvert digt hører et lyrikspor. Eleven kan følge dette spor og dermed finde en vej gennem digtet. Eleven har også mulighed for at vælge sit eget spor i den medfølgende didaktiske ramme Lyriksporets faser, som består af en række faser med et udvalg af aktiviteter. Lyriksporets faser kan bruges på al lyrik og kan blive elevens redskab til prøvenTil hvert fordybelsesområde er der forslag til andre prøveegnede tekster, som kan findes på dansk.gyldendal.dk.
SPOR AF TID er en samling af ældre og nyere tekster til udskolingen fordelt på fem temaer: - Et møde går skævt - Når følelser bliver til spøgelser - Samfundskritik og oprørsstemmer - Det frister og lokker - Tiderne skifterTeksterne er nøje udvalgt, så de passer til målgruppen. En del af de ældre tekster er skrevet af forfattere, vi kender fra kanonlisten. Men der er også bud på stemmer fra fortiden, som vi ikke traditionelt har arbejdet med i udskolingen, såsom Marie Bregendahl og Amalie Skram. Dette valg er truffet for at skabe en bedre balance mellem mande- og kvindestemmer fra litteraturhistorien.Det er et vigtigt didaktisk princip i antologien, at ældre tekster sættes sammen med nyere noveller, artikler, dramaer, malerier og digte, der kredser om samme tema. I mødet med teksterne vil eleverne opleve, at der findes fællesmenneskelige glæder, sorger,problemer og refleksioner på tværs af tid. At vi mennesker også minder om hinanden – selvom der er århundreder imellem os.Til hver tekst hører et tidsspor. Eleven kan følge sporet og finde en vej gennem teksten. Eleven kan også vælge sit eget spor i den medfølgende didaktiske ramme Tidssporets faser, som består af fem faser med et udvalg af aktiviteter.Til hvert tema er der forslag til andre prøveegnede tekster.Tekster af Tove Ditlevsen, Anders Legarth Schmidt, Karen Blixen, B.S. Ingemann, Kristian Leth, Martin Andersen Nexø, Amalie Skram, Christian Krohg, H.C. Andersen, Marie Bregendahl, Dan Turéll, Michala Elk, Anna Ancher, Halfdan Rasmussen, Edvard Munch og Haidar Ansari.
NYE UNGDOMSROMANER er et genrehæfte til folkeskolens ældste klasser og indgår i serien Dansk i dybden.Her præsenteres den danske ungdomsroman – lige nu. I forlængelse heraf indføres eleverne i 10 værktøjer, som de kan bruge, når de skal analysere og fortolke en roman sammen, parvis eller hver for sig. Her er en veloplagt ramme for arbejdet om et fælles værk. Her vil eleverne lære om, hvad der kendetegner genren. De vil få demonstreret og afprøvet konkrete analyseredskaber, så de er klædt på til senere at udvælge og anvende relevante værktøjer i forbindelse med deres læsning, fortolkning og fremlæggelse af selvvalgte ungdomsromaner.NYE UNGDOMSROMANER rummer et tydeligt stillads til en fælles gennemgang (med indlagte læse-, skrive- refleksionsopgaver) af Jesper Wung-Sungs Skolen (2013), og hvor eleverne får mulighed for over længere tid at fordybe sig sammen i et værk. Medtaget er også citater og eksempler fra væsentlige danske ungdomsromaner af Sanne Munk Jensen, Glenn Ringtved, Kim Fupz Aakeson, Anita Krumbach, Merete Pryds Helle m.fl.Forfatterne bagMaterialet er skrevet af Mette B. Westergaard og Loa Bille, som begge er dansklærere på Gåsetårnsskolen i Vordingborg.Mette B. Westergaard er forfatter til det prisbelønnede materiale Ned i novellen, undervisningsforløb på dansk3-6.gyldendal.dk og litteraturmaterialet Mærkelige dage i serien MÆRKER.
Indtryk – udtryk – aftryk Litteraturen er mærker sat af en forfatter, og teksterne kan afsætte mærker i den læser, der tager livtag med dem. Det kræver en danskundervisning, hvor eleverne inviteres til at være på mærkerne. Undervisningen skal sikre, at eleverne bider mærke i litteraturen – at de tager stilling til sprog, værdier og holdninger, som det kommer til udtryk i digte, eventyr, noveller, billedfortællinger og hele værker. De skal også diskutere, udvikle deres kritiske sans og lære at stille spørgsmål til teksterne og deres egen virkelighedsopfattelse. Kort sagt skal eleverne lære selv at sætte mærker.I Mærkelige dage af Mette B. Westergaard er der fokus på tekster og billeder af: Jakob Martin Strid, Rebecca Bach-Lauritsen, Bo Odgård Iversen, Elin Winther, Dina Gellert, Dy Plambeck og Charlotte Pardi. Med temaet om de mærkelige dage sættes der spot på et menneskelivs vekslen mellem hverdagens rutiner og vaner – og det øjeblik, hvor der sker et brud på det kendte, noget mærkeligt.Kommunikationskritiske kompetencer i dansk MÆRKER-serien er tematisk strukturerede litteraturbøger til 3.-4. klasse og 5.-6. klasse. Arbejdsark til eleverne, yderligere inspiration til læreren og omtale af forfatterne er gratis tilgængeligt på maerker.gyldendal.dk.I MÆRKER bliver eleverne ansporet til at bringe deres egne værdier og holdninger i spil som en del af fællessamtalerne og makkeropgaverne omkring de læste tekster. Forløb rundes af med elevpræsentationer/-udstillinger/-produkter, der har andre modtagere end klassen selv.Materialet lægger op til en vekselvirkning mellem at læse, tænke, tale, skrive og være kreativ omkring temaet, fx med inddragelse af web 2.0-værktøjer.Mette Bechmann WestergaardLærer, skolebibliotekar og Master i Børnelitteratur. Har undervist på mellemtrinnet og i udskolingen siden 1998. Forfatter til Ned i Novellen og undervisningshæfter til fiktionsserien Os fra Blomsterkvarteret, samt undervisningsforløb på dansk3-6.gyldendal.dk.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.