Bag om MÆRKER - Mærkelige dage
Indtryk – udtryk – aftryk
Litteraturen er mærker sat af en forfatter, og teksterne kan afsætte mærker i den læser, der tager livtag med dem. Det kræver en danskundervisning, hvor eleverne inviteres til at være på mærkerne. Undervisningen skal sikre, at eleverne bider mærke i litteraturen – at de tager stilling til sprog, værdier og holdninger, som det kommer til udtryk i digte, eventyr, noveller, billedfortællinger og hele værker. De skal også diskutere, udvikle deres kritiske sans og lære at stille spørgsmål til teksterne og deres egen virkelighedsopfattelse. Kort sagt skal eleverne lære selv at sætte mærker.
I Mærkelige dage af Mette B. Westergaard er der fokus på tekster og billeder af: Jakob Martin Strid, Rebecca Bach-Lauritsen, Bo Odgård Iversen, Elin Winther, Dina Gellert, Dy Plambeck og Charlotte Pardi. Med temaet om de mærkelige dage sættes der spot på et menneskelivs vekslen mellem hverdagens rutiner og vaner – og det øjeblik, hvor der sker et brud på det kendte, noget mærkeligt.
Kommunikationskritiske kompetencer i dansk
MÆRKER-serien er tematisk strukturerede litteraturbøger til 3.-4. klasse og 5.-6. klasse. Arbejdsark til eleverne, yderligere inspiration til læreren og omtale af forfatterne er gratis tilgængeligt på maerker.gyldendal.dk.
I MÆRKER bliver eleverne ansporet til at bringe deres egne værdier og holdninger i spil som en del af fællessamtalerne og makkeropgaverne omkring de læste tekster. Forløb rundes af med elevpræsentationer/-udstillinger/-produkter, der har andre modtagere end klassen selv.
Materialet lægger op til en vekselvirkning mellem at læse, tænke, tale, skrive og være kreativ omkring temaet, fx med inddragelse af web 2.0-værktøjer.
Mette Bechmann Westergaard
Lærer, skolebibliotekar og Master i Børnelitteratur. Har undervist på mellemtrinnet og i udskolingen siden 1998. Forfatter til Ned i Novellen og undervisningshæfter til fiktionsserien Os fra Blomsterkvarteret, samt undervisningsforløb på dansk3-6.gyldendal.dk.
Vis mere