Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Håndbog om matematik i grundskolen er tænkt som et redskab i det nødvendige arbejde med at udvikle og styrke undervisningen i faget matematik. Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med og er interesseret i læring og undervisning i matematik i grundskolen, dvs. studerende, pædagoger, matematiklærere, diplomstuderende og matematikvejledere. Et af bogens fokusområder er matematikvanskeligheder, og den vil derfor også være relevant for PPR-medarbejdere, psykologer og andre, der arbejder med elever i vanskeligheder i matematik.Håndbogen omfatter syv temaer, som hver især behandles fra flere forskellige vinkler i to eller flere kapitler.1. Matematik som fag - kapitel 1-42. Læring i matematik - kapitel 5-73. Undervisning i matematik - kapitel 8-154. Vejledning og rådgivning - kapitel 16-195. Elever med særlige behov - kapitel 20-246. Læremidler - kapitel 25-267. It og matematik - kapitel 27-29Kapitlerne er skrevet af en lang række forfattere med særlig interesse i og viden om netop deres område. Den nyeste forskning inddrages, og også relevant ny viden fra Sverige og Norge præsenteres, idet flere kapitler er skrevet af førende svenske og norske forskere.
Dette er en brugsbog for lærere i alle fag. Hensigten med bogen er at sætte fokus på det fælles sprog og den fælles tilgang til faglig læsning og skrivning på skolen og at give inspiration til, hvordan faglig læsning og skrivning kan være med til at styrke elevernes faglighed i de enkelte fag.Bogens første del indeholder generelle og teoretiske artikler om faglig læsning og skrivning.Bogens anden del består af faglige artikler, hvor den enkelte faglærer vil finde sit fag og sin faglighed koblet til teorier om faglig læsning og skrivning - men hele tiden med det konkrete anvendelsesperspektiv for øje.
Rummelighed i matematik tager fat i en række af de problemstillinger, der kan opstå i forbindelse med undervisningen i matematik. Serien består af 3 bøger, der henvender sig til lærere i den almindelige undervisning, men også til lærere, der arbejder inden for specialområdet.Bog B er en grundig vejledning i, hvordan man kan kortlægge relevante områder og derefter tolke på de opnåede resultater, ligesom der er forslag til de tiltag, man så kan sætte i værk. Ud fra en generel kortlægning af elevens forudsætninger kan man udvælge de kortlægninger (test), der er relevante for den enkelte elev. Alle kortlægningsark, oversigter og tjeklister findes på www.akademisk.dk
Rummelighed i matematik tager fat i en række af de problemstillinger, der kan opstå i forbindelse med undervisningen i matematik. Serien består af 3 bøger, der henvender sig til lærere i den almindelige undervisning, men også til lærere, der arbejder inden for specialområdet. Bog A beskriver teorier om elevers matematikvanskeligheder, der kan ligge til grund for det specialpædagogiske arbejde i faget. Hvad er det, og hvordan hænger disse vanskeligheder sammen med andre vanskeligheder, eleven måske har? Bogen handler og om, hvordan man kortlægger elevens vanskeligheder i faget, hvordan undervisningen organiseres, og hvilke undervisningsmæssige konsekvenser det får for Martin, der omtales som et konkret eksempel.
Rummelighed i matematik tager fat i en række af de problemstillinger, der kan opstå i forbindelse med undervisningen i matematik. Serien består af 3 bøger, der henvender sig til lærere i den almindelige undervisning, men også til lærere, der arbejder inden for specialområdet.Bog C kommer med helt konkrete bud på, hvordan man arbejder med elever med vanskeligheder i matematik. Hvordan man arbejder med elevens selvtillid, med læreforudsætningerne, med problemløsning og med den sproglige kompetence.
Denne grundbog er til specialiseringen i dagtilbudspædagogik på den nye pædagoguddannelse. Bogen anlægger et etisk og videnskabeligt perspektiv på dagtilbudspædagogik og pædagogisk praksis med det afsæt at præsentere den seneste viden på området af både danske og internationale forfattere, der på forskellig vis er knyttet til undervisning, udvikling og forskning inden for dagtilbudsfeltet. Læseren præsenteres for historiske og aktuelle problemstillinger og tænkemåder, ikke mindst empirisk viden om disse, og der lægges i den forbindelse vægt på at understøtte den studerendes evne til at kunne træffe beslutninger, skønne og handle professionelt ud fra såvel forskningsviden, professionsviden som praksisviden.Bogen behandler bekendtgørelsens fire kompetenceområder for dagtilbudsspecialiseringen i fire dele:1) Barndom, kultur og læring2) Profession og organisation3) Relation og kommunikation4) Samarbejde og udviklingHver del består af en række kapitler, der på forskellig vis bidrager til at perspektivere dele af den aktuelle viden og forskning inden for kompetenceområdet. Hvert kapitel indeholder forslag til den studerendes selvaktivitet – både individuelt og i grupper.Forslag til selvaktivitet findes på bogens hjemmeside: www.dafolo.dk/profpædagog.
M-OBS. Matematisk observation i børnehaveklasse og indskoling (inkl. hjemmeside)International forskning viser, at det er vigtigt at sætte ind med en tidlig indsats over for de børn, der ikke umiddelbart er matematisk opmærksomme. Dette materiale kan hjælpe med at afdække disse børn og deres specifikke matematikvanskeligheder.M-OBS. Matematisk observation i børnehaveklasse og indskoling tilbyder en konkret og systematisk tilgang til arbejdet med at kortlægge og udvikle børns matematiske opmærksomhed. Materialet tager udgangspunkt i følgende temaer:ArbejdshukommelseFørfaglige udtrykTal i hverdagenTalGeometri.Gennem lege og målrettede aktiviteter hjælper materialet til at få øje på de børn, der på et senere tidspunkt kunne komme i vanskeligheder i matematik. Dette vil typisk være omkring 15-20 procent af alle børn. M-OBS. Matematisk observation i børnehaveklasse og indskoling henvender sig til børnehaveklasseledere og lærere i indskolingen og kan tjene til individuel eller fælles refleksion. Materialet giver således mulighed for at skabe en sammenhæng mellem børnehaveklassens arbejde og den videre matematikundervisning. Til materialet hører en række observations- og arbejdsark, som også kan hentes på bogens hjemmeside: www.dafolo.dk/mobs .
Matematik for mig er et materiale til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. TilgangMatematik for mig henvender sig til elever i 1.-6. klasse. Serien består af en række overskuelige engangshæfter og en lærervejledning, som gør det muligt at arbejde grundigt og systematisk med at udvikle elevernes matematiske kompetencer. Hvert hæfte er bygget op om et fagligt emne: talforståelse, en af de fire regningsarter, brøker, procent eller decimaltal. I Matematik for mig er tempoet roligt, opgaverne anskues fra flere forskellige vinkler, og materialet lægger op til at understøtte læringen med spil og konkrete materialer. LærervejledningLærervejledningen indeholder en grundig introduktion til teorierne bag Matematik for mig, herunder viden om hvad der kan forstås som vanskeligheder i matematik og hvordan disse vanskeligheder kommer til udtryk. I lærervejledningen gives der konkrete forslag til, hvordan specialundervisning i matematik kan opbygges og organiseres, og som lærer får man god støtte i den omfattende side-til-side vejledning, som findes til alle seriens elevhæfter.
Der skal billeder på matematikken! Matematiske billeder, sprog og læsning giver et indblik i, hvordan man kan arbejde med elevernes mentale billeddannelse i matematikundervisningen, og hvordan den sproglige dimension kan styrke og guide deres arbejde med problemløsningsopgaver. Bogen kommer desuden ind på nogle af de sprogelige problematikker, som knytter sig til matematikundervisning af elever, der har dansk som andetsprog. I matematiske billeder, sprog og læsning stilles der skarpt på sproget og kommunikationen som lærerens redskab i undervisningen. Der gives eksempler på, hvordan læreren kan arbejde målrettet og systematisk med dette for at kvalificere elevernes matematik-kompetencer. Der inddrages løbende en række øvelser, aktiviteter og opgaver og gives afslutningsvist et forslag til, hvordan man kan planlægge og gennemføre et undervisningsforløb i faglig læsning med fokus på matematik.
"Evaluering og test i matematik" henvender sig til matematikundervisere i folkeskolen og til lærerstuderende med matematik som linjefag. Bogen fokuserer på intern evaluering i matematik og indeholder fem artikler, der på hver deres måde viser, hvorledes evaluering i matematik kan medvirke til, at undervisningen ikke kommer til at dreje sig alene om tilegnelsen af færdigheder. Indhold omhandler grundlæggende overvejelser om intern evaluering i matematik, fx logbogens muligheder for at styrke elevernes bevidsthed om læring. Bogen belyser også begrebskort som evalueringsmetode i matematik, og hvordan elevplaner kan spille sammen med fx portfolio. Der gives også et bud på, hvorledes elevernes forståelse af matematik kvalificeres af tydelige retningslinjer, og der redegøres for erfaringer i de nordiske lande med diagnostiske test i matematik. Forfatterne har alle et hverdagsliv med undervisning og formidling af matematik og er folkeskolelærere eller undervisere på videregående uddannelser: Bettina Dahl Søndergaard, Annette Lilholt, Anders Olesen ,Anette Skipper-Jørgensen og Michael Wahl Andersen.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. TilgangMatematik for mig henvender sig til elever i 1.-6. klasse. Serien består af en række overskuelige engangshæfter og en lærervejledning, som gør det muligt at arbejde grundigt og systematisk med at udvikle elevernes matematiske kompetencer. Hvert hæfte er bygget op om et fagligt emne: talforståelse, en af de fire regningsarter, brøker, procent eller decimaltal. I Matematik for mig er tempoet roligt, opgaverne anskues fra flere forskellige vinkler, og materialet lægger op til at understøtte læringen med spil og konkrete materialer. IndholdUdgangspunktet for arbejdet med dette hæfte er talforståelse, og der arbejdes med afsæt i hverdagssituationer. Anbefalet konkrete materialer: Centicubes Blandede mønter Pengesedler Terninger
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. TilgangMatematik for mig henvender sig til elever i 1.-6. klasse. Serien består af en række overskuelige engangshæfter og en lærervejledning, som gør det muligt at arbejde grundigt og systematisk med at udvikle elevernes matematiske kompetencer. Hvert hæfte er bygget op om et fagligt emne: talforståelse, en af de fire regningsarter, brøker, procent eller decimaltal. I Matematik for mig er tempoet roligt, opgaverne anskues fra flere forskellige vinkler, og materialet lægger op til at understøtte læringen med spil og konkrete materialer. Anbefalede konkrete materialer: Centicubes Cuisenaire regneklodser Geobrikker Kugleramme.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. TilgangMatematik for mig henvender sig til elever i 1.-6. klasse. Serien består af en række overskuelige engangshæfter og en lærervejledning, som gør det muligt at arbejde grundigt og systematisk med at udvikle elevernes matematiske kompetencer. Hvert hæfte er bygget op om et fagligt emne: talforståelse, en af de fire regningsarter, brøker, procent eller decimaltal. I Matematik for mig er tempoet roligt, opgaverne anskues fra flere forskellige vinkler, og materialet lægger op til at understøtte læringen med spil og konkrete materialer. Anbefalede konkrete materialer: Centicubes Cuisenaire regneklodser Geobrikker
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. TilgangMatematik for mig henvender sig til elever i 1.-6. klasse. Serien består af en række overskuelige engangshæfter og en lærervejledning, som gør det muligt at arbejde grundigt og systematisk med at udvikle elevernes matematiske kompetencer. Hvert hæfte er bygget op om et fagligt emne: talforståelse, en af de fire regningsarter, brøker, procent eller decimaltal. I Matematik for mig er tempoet roligt, opgaverne anskues fra flere forskellige vinkler, og materialet lægger op til at understøtte læringen med spil og konkrete materialer. Anbefalede konkrete materialer: Centicubes Pengesedler Blandede mønter Tallinje.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. TilgangMatematik for mig henvender sig til elever i 1.-6. klasse. Serien består af en række overskuelige engangshæfter og en lærervejledning, som gør det muligt at arbejde grundigt og systematisk med at udvikle elevernes matematiske kompetencer. Hvert hæfte er bygget op om et fagligt emne: talforståelse, en af de fire regningsarter, brøker, procent eller decimaltal. I Matematik for mig er tempoet roligt, opgaverne anskues fra flere forskellige vinkler, og materialet lægger op til at understøtte læringen med spil og konkrete materialer. Anbefalede konkrete materialer: Centicubes Cuisenaire-regneklodser Geobrikker Kugleamme.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. TilgangMatematik for mig henvender sig til elever i 1.-6. klasse. Serien består af en række overskuelige engangshæfter og en lærervejledning, som gør det muligt at arbejde grundigt og systematisk med at udvikle elevernes matematiske kompetencer. Hvert hæfte er bygget op om et fagligt emne: talforståelse, en af de fire regningsarter, brøker, procent eller decimaltal. I Matematik for mig er tempoet roligt, opgaverne anskues fra flere forskellige vinkler, og materialet lægger op til at understøtte læringen med spil og konkrete materialer. IndholdI dette hæfte er det målet, at eleven tilegner sig forståelse af subtraktion. Der sættes fokus på forskellige måder at tænke subtraktion på. Der lægges vægt på, at eleven får mulighed for at oversætte fra konkrete situationer til matematisk symbolsprog og omvendt - fra symbolsprog til konkrete hændelser i hverdagen. Anbefalede konkrete materialer: Blandede mønter Pengesedler Kasseapperat Centicubes Terninger.
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. TilgangMatematik for mig henvender sig til elever i 1.-6. klasse. Serien består af en række overskuelige engangshæfter og en lærervejledning, som gør det muligt at arbejde grundigt og systematisk med at udvikle elevernes matematiske kompetencer. Hvert hæfte er bygget op om et fagligt emne: talforståelse, en af de fire regningsarter, brøker, procent eller decimaltal. I Matematik for mig er tempoet roligt, opgaverne anskues fra flere forskellige vinkler, og materialet lægger op til at understøtte læringen med spil og konkrete materialer. IndholdUdgangspunktet for dette hæfte er addition af etcifrede tal. Hæftet åbner for flere tankeområder og strategier relateret til regningsarten addition. Anbefalede konkrete materialer: Centicubes Blandede mønter Pengesedler Kasseapparat.
Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisningen i børnehaveklasse, 1. og 2. klasse. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås, praktiseres og kobles med læringsmål. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og meningsskabende i deres læring. Se indholdsfortegnelse og indledning til bogen 'Samlet set giver Literacy og læringsmål i indskolingen et inspirerende dynamisk billede af, hvordan man kan forstå literacy i indskolingen i disse år på en måde, der gør en klogere på de fleste fag i skolen, samtidig med at der bliver knyttet an til de spændinger, der er i den nuværende målforståelse.' - Søren Eefsen, lektor i dansk ved professionshøjskolen UCC 'Literacy og læringsmål i indskolingen er en fantastisk bog (...) Dette er en bog, der inspirerer på hver eneste side med teori og ikke mindst konkrete og let håndgribelige praksiseksempler.' - Nina R. Kledal, læsekonsulent 'Spændende og inspirerende bog. Vigtig pointering af at literacybegrebet hører til i alle fag, så eleverne bliver dygtige til sprog i alle afskygninger. God blanding af teori og praksiseksempler.' - lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter'Bogens 11 kapitler indkredser de to centrale begreber literacy og læringsmål, og det er en indsigtsfuld bog for alle' - Folkeskolen- Læs resten af anmeldelsen her'Det er fra ende til anden en meget inspirerende bog set ud fra såvel den teoretiske som den praktiske synsvinkel.' – Børnehaveklasselederforeningen - Læs resten af anmeldelsen her
Dette er ti engangsskemaer til pædagogisk personales kortlægning af børns matematiske udvikling.TilgangBørn i alderen 2-5 år omgives af, udforsker og bruger matematik i mange af deres aktiviteter. MIO er et observationsmateriale, som hjælper pædagogen med at kortlægge det enkelte barns matematiske opmærksomhed og synliggøre, hvilke tiltag der kan være gavnlige for at støtte barnets matematiske udvikling.I materialet beskæftiger børnene sig ikke med skolematematik, men med førfaglige begreber, som de får erfaringer med gennem hverdagsaktiviteter og lege.MIO består af observationsark og en vejledning.IndholdI observationsarket er der fokus på tre hovedområder - problemløsning, geometri og tal - som er bearbejdet, så de kan anvendes til observation af barnets aktiviteter med særlig opmærksomhed på matematik.
Dette er en flergangsbog om børns matematiske udvikling til pædagogisk personale.TilgangBørn i alderen 2-5 år omgives af, udforsker og bruger matematik i mange af deres aktiviteter. MIO er et observationsmateriale, som hjælper pædagogen med at kortlægge det enkelte barns matematiske opmærksomhed og synliggøre, hvilke tiltag der kan være gavnlige for at støtte barnets matematiske udvikling.I materialet beskæftiger børnene sig ikke med skolematematik, men med førfaglige begreber, som de får erfaringer med gennem hverdagsaktiviteter og lege.MIO består af observationsark og en vejledning.IndholdDenne vejledning giver en række anbefalinger til en tidlig indsats omkring matematisk opmærksomhed og uddybende forklaringer til punkterne i observationsarket.
Vejledning i matematik er en håndsrækning til vejledere i, hvordan man kan støtte kollegaer i at udvikle og kvalificere deres undervisning i matematik. Bogen er en teoretisk tilgang til selve vejledningen og et opslagsværk for vejleder og den vejledte i den daglige praksis. Bogen er således tænkt som en støtte til både vejlederen og den vejledte kollega.
International forskning viser, at det er vigtigt at sætte ind med en tidlig indsats over for de børn, der ikke umiddelbart er matematisk opmærksomme. Dette materiale kan hjælpe med at afdække disse børn og deres specifikke matematikvanskeligheder.M-OBS. Matematisk observation i børnehaveklasse og indskoling tilbyder en konkret og systematisk tilgang til arbejdet med at kortlægge og udvikle børns matematiske opmærksomhed. Materialet tager udgangspunkt i følgende temaer:- Arbejdshukommelse- Førfaglige udtryk- Tal i hverdagen- Tal- Geometri.Gennem lege og målrettede aktiviteter hjælper materialet til at få øje på de børn, der på et senere tidspunkt kunne komme i vanskeligheder i matematik. Dette vil typisk være omkring 15-20 procent af alle børn. M-OBS. Matematisk observation i børnehaveklasse og indskoling henvender sig til børnehaveklasseledere og lærere i indskolingen og kan tjene til individuel eller fælles refleksion. Materialet giver således mulighed for at skabe en sammenhæng mellem børnehaveklassens arbejde og den videre matematikundervisning. Til materialet hører en række observations- og arbejdsark, som også kan hentes på bogens hjemmeside: www.dafolo.dk/mobs.
Skrivelyst ikke er forbeholdt danskfaget, men ses som en ressource og kompetence til læring i og om alle fag og fagfelter. Denne bog præciserer pædagogiske principper til udvikling af skriftsproglige kompetencer på tværs af fagene, for hvordan tilrettelægges en skriveundervisning, så skribenten både støttes i sin lærings- og skriveproces og samtidig bevarer ejerskabet til sin tekst og interagerer i en faglig og social kontekst. Stilladserede skrive - og læreprocesser er derfor et centralt element i bogen, og der gives eksempler på og forskningsbaserede argumenter for, hvorfor det fx ikke er snyd – men et pædagogisk must – at undervise i alle skriveprocessens faser ved at bruge fx modeltekster. Der gives eksempler til pædagogisk praksis inden for de fleste fag i grundskolen og til forskellige klassetrin, da hvert fag – eller faggruppe – har sine specifikke karakteristika, som også må medtænkes i lærings- og skriveprocesserne.Antologiens målgruppe er lærerstuderende, lærere, læsevejledere, læsekonsulenter og alle andre, der professionelt beskæftiger sig med skriftsprog. Bogen er relevant såvel i tilrettelæggelsen og evalueringen af almenundervisningen som i specialpædagogiske tilbud. Antologien kan ses i forlængelse af antologierne Skrivelyst og læring (2011), Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv (2012) og Skrivelyst i børnehaven (2012), Dansk Psykologisk Forlag.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.