Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Fra showdance til Allah." "Muslimer bliver kristne." "Hver fjerde dansker tror på reinkarnation." Aviser og andre medier har i de senere år fokuseret meget på danskere, der skifter tro. Mange oplever ofte omvendelserne ikke blot som eksotiske, men også problematiske og farlige. Hvordan skal man reagere, når et familiemedlem, en ven eller arbejdskollega bliver muslim eller buddhist? Hvad sker der i en muslimsk familie, når en ung mand vælger at blive kristen? Formålet med bogen er at bidrage til en større forståelse af den udvikling, der sker på det religiøse område i dag. I de sidste 30-40 år har Danmark udviklet sig fra et næsten mono-religiøst samfund i retning af et multi-religiøst samfund, og i denne proces oplever vi i disse år et stigende antal omvendelser mellem religionerne.
Missionen til, i og fra Danmark analyseres i syv perioder: Danernes første møder med kristendommen fandt allerede sted i de første århundreder e.Kr. gennem krig, handel og migration. I perioden 500-1000 blev Danmark kristnet, bl.a. som følge af udsendelse af missionærer som fx Ansgar. I de følgende århundreder blev Danmark som kristenhedssamfund en del af det kristne Europa, hvorfra der bl.a. blev sendt munke og nonner til Danmark. Reformatorerne opfattede reformationen som en genkristning af samfundet, men dette syn førte ikke til nogen mission uden for landets grænser. Da pietismen omkring år 1700 slog igennem, førte vækkelsen i Danmark også en mission med sig i de kolonier, som Danmark havde etableret. Perioden 1800-1960 var præget af vækkelsesbevægelser som grundtvigianismen og Indre Mission og en omfattende dansk deltagelse i den moderne missionsbevægelse, der gjorde kristendommen til en global religion. I tiden efter 1960 satte afkolonialiseringen sig igennem, og de kirker, som danske missionsselskaber havde været med til at grundlægge, blev selvstændige. Samtidig blev det danske samfund mere og mere sekulariseret og efterhånden også mere multireligiøst som følge af indvandringen, og mission i Danmark fik dermed en ny betydning.I bogen reflekteres der over, hvordan mission er blevet forstået og praktiseret i en dansk sammenhæng i disse forskellige perioder ud fra nogle grundspørgsmål. Hvem tog initiativ til missionen? Hvor og hvordan blev missionen organiseret? Hvilke praksis- og kommunikationsformer blev anvendt i missionen? Hvilket missionssyn lå bag missionsarbejdet? Hvilke missionsmodeller kan der identificeres på tværs af de historiske perioder?
”Folkekirkens mission er at forkynde hele verdens frelser … alt må dybest set tjene denne opgave.” Sådan formuleres det i Kirkeministeriets betænkning, men hvordan har folkekirken det egentlig med begrebet mission i dag? Hvilke billeder og følelser kalder ordet mis¬sion frem hos gammel- og nydanskere i dag? Minder det om noget helt centralt i enhver kirkes liv, som vi møder det i dåbs- og missionsbefalingen ved hver dåb? Er det billedet af korstog og kulturimperialisme? Er det følelsen af at møde bedrevidenhed og følelsen af at blive fordømt? Det er slet ikke sikkert, at ordet mis¬sion er gangbart i alle sammenhænge i dag, men det, som mission står for, kan naturligvis også udtrykkes i helt andre billeder eller metaforer, der er mere meningsfulde i dansk folkekirkelig sammenhæng i dag. Mogens S. Mogensen bringer her gennem 9 metaforer sit bud på, hvordan der i kirke og hjem kan tales om mission på en moderne og fordomsfri måde.Mission er1. at se (på andre mennesker med kærlighedens blik)2. at bede (til Gud, som er missionens herre)3. at gæste (dvs. at møde mennesker som deres gæster)4. at lytte (til mennesker og deres historier)5. at dele (alt det, som vi har fået givet til deling) 6. at fortælle historier (vor egen livs- og troshistorie og den store historie)7. at hele (dvs. at være med til at hele alt det, der er brudt)8. at invitere (at byde op til dans)9. at synge (lovsange til Gud for alle hans gode gerninger mod os)
Mogens S. Mogensen fremlægger en omfattende undersøgelse af fænomenet religionsskifte. Resultaterne bygger på en spørgeskemaundersøgelse foretaget hos mere end 2000 præster i folkekirken og flere hundrede præster i den katolske kirke, i frikirkerne og i de etniske menigheder. Samtidig tegnes et billede af den proces, der får mennesker til at skifte tro. Hvordan og hvorfor kommer disse mennesker i kontakt med kristendom og kirke? Og hvilke konsekvenser kan et religionsskifte indebære? Sidst i bogen rejses en række pastoralteologiske, sjælesørgeriske og praktiske spørgsmål, som præster og menigheder i de kommende år i højere grad er nødt til at forholde sig til.
En introduktion til folkekirken foreligger nu på engelsk. Gennem bogens syv artikler introduceres den ikke-dansktalende læser til: The History (Martin Schwarz Lausten), The Tradition of Freedom (Birgitte Stoklund Larsen – med særligt fokus på Grundtvigs betydning for folkekirken), The Music (Erik Norman Svendsen), The Danes (dvs. danskernes brug af folkekirken, af Marie Vejrup Nielsen), The Activities (Mogens S. Mogensen), The Pastor (Kirsten Donskov Felter) og The Church Interrelated (dvs. folkekirken i forhold til resten af verden, Peter Lodberg).Bogen henvender sig til alle ikke-dansktalende, der gerne vil have en overskuelig introduktion til folkekirken, dens historie, dens struktur og dens betydning i det danske samfund i dag. Udgivet i samarbejde med Folkekirkens mellemkirkelige Råd.An introduction to the Evangelical Lutheran Church in Denmark in English, written as an easy introduction by some of the best minds within their respective fields of Danish Christianity.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.