Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En roman om Simone Weil. Weil var fransk, blev født i 1909 og døde i eksil i 1943. Hun var ikke alene en af datidens mest omtalte filosoffer, hun var også politisk aktivist. Uddannet på et eliteuniversitet i Paris begyndte Simone som ung at arbejde på fabrik og som landarbejder. Hun blev aktiv i fagbevægelsen, var med i den internationale brigade under Den Spanske Borgerkrig og derefter i modstandskampen mod nazisterne. I hendes sidste år kom kristendommen i tiltagende grad til at få betydning for hende, og hun oplevede en åndelig vækkelse. Romanen tager sit udgangspunkt i foråret 1943. Den unge filosof sidder på et kontor i London. Hun arbejder på en rapport for den franske eksilregering. Sammen med sine forældre er hun året forinden flygtet til New York på grund af nazisternes jødeforfølgelser. Men der kunne hun umuligt blive. Hun vil fysisk ind i kampen mod nazismen og har anmodet om at få en farlig mission i Frankrig, helst som faldskærmsudspringer.TYNGDENS KRAFT er baseret på Simone Weils liv, som hun selv har beskrevet det i hendes bøger, dagbogsnotater og breve.
Dødstrompet er et portræt af en kvinde, der står ved afslutningen af livet. Efter sin mands død er Hanna flyttet fra storbyen ud i skoven, hvor hun har fred til at tænke over, hvor hun står, og hvor hun kommer fra. Gennem hendes tilbageblik tegnes fine, skarpe portrætter af hendes mor og datter, som hun begge har haft besværlige forhold til. Det nutidige fortællespor følger fortælleren over nogle uger, hvor hendes barnebarn bor hos hende, og hvor der – måske, måske ikke – sker sære ting i skoven.
Dødstrompet er et portræt af en kvinde, der står ved afslutningen af livet. Efter sin mands død er Hanna flyttet fra storbyen ud i skoven, hvor hun har fred til at tænke over, hvor hun står, og hvor hun kommer fra. Gennem hendes tilbageblik tegnes fine, skarpe portrætter af hendes mor og datter, som hun begge har haft besværlige forhold til. Det nutidige fortællespor følger fortælleren over nogle uger, hvor hendes barnebarn bor hos hende, og hvor der – måske, måske ikke – sker sære ting i skoven. Dødstrompet er en generationsfortælling om de roller, vi indtager i hinandens liv, om familieforhold og forholdet mellem menneske og natur. Nina Bolt (f.1946) har i sit lange forfatterskab udgivet en række romaner, senest Tyngdens kraft (2021), hvorom pressen blandt andet skrev: ”Et stærkt indlevet fuldskalaportræt […] skrevet med suverænt håndelag og finsans for den filosofiske fribytters komplicerede natur.” - Weekendavisen
Anna er 38 år, men som solofløjtenist i symfoniorkestret er hun allerede forhenværende. Nu er hun rejst nogle dage til Wien. Med sig i bagagen har hun en stor sorg samt sin computer. På den ligger hendes første optegnelser til den romanbiografi om den døve komponist Ludwig van Beethoven, som hun har sat sig for at skrive. I Wien skal hun samle stof til romanen.Hjemme i København venter Niels, hendes mand, Dagbladets magtfulde og frygtede musikanmelder, spændt på, hvad hendes Beethoven-research i Wien har givet hende.Tilbage i Danmark genoptager Anna kampen mod den følelse af afmagt, der udgør hendes hverdag. En kunstnerisk drøm, der har slået fejl, et kærlighedsliv, hun længe har oplevet som en pligt, en uvished med hensyn til fremtiden. Først da hun kontakter sin barndoms og ungdoms spillelærerinde tager tingene en ny drejning."Nina Bolts fine roman er en indgående skildring af en kvinde, der får sin identitet og sit livsgrundlag sat på prøve, da hun ikke længere kan yde sit ypperste inden for kunsten ... Nina Bolt har mange strenge at spille på. I andre af sine romaner skriver hun en gotisk uhygge frem. I denne spiller hun med sordin. Meget smukt." – Politiken"En stille og eftertænksom fortælling, skrevet i et godt og flydende sprog." – Bibliotekernes lektørudtalelseNina Bolt (f. 1946) er dansk forfatter og oversætter. Hun er født og opvokset i København og uddannet i dansk og teatervidenskab. Op gennem 70’erne og 80’erne var hun del af kvindebevægelsen og udgav i den forbindelse en række tekster. Efter i en årrække at have arbejdet som redaktør på skiftende forlag, sagde hun i begyndelsen af 1990’erne det faste job op for at få bedre tid til at skrive. I 1992 udkom fortællingerne "Ukendt herre i landskab" og siden er det blevet til en række romaner og bøger af kulturhistorisk tilsnit.
I foråret 1943 sidder den unge franske filosof Simone Weil på et kontor i London og arbejder på en rapport for De Gaulles franske eksilregering. Sammen med sine forældre er hun året forinden flygtet til New York på grund af nazisternes jødeforfølgelser, men der kunne hun umuligt blive. Hun er – mener hun selv – nødt til at tage del i al den lidelse som Anden Verdenskrig afstedkommer i Europa. Hun vil fysisk ind i kampen mod nazismen. Hun har anmodet om at få en farlig mission i Frankrig – helst som faldskærmsudspringer – men i stedet har lederen af den franske modstandsbevægelse givet hende til opgave at kommentere modstandskomiteernes program."Tyngdens kraft" rummer en række tilbageblik til Simone Weils barndom og første ungdom.Nina Bolt (f. 1946) er dansk forfatter og oversætter. Hun er født og opvokset i København og uddannet i dansk og teatervidenskab. Op gennem 70’erne og 80’erne var hun del af kvindebevægelsen og udgav i den forbindelse en række tekster. Efter i en årrække at have arbejdet som redaktør på skiftende forlag, sagde hun i begyndelsen af 1990’erne det faste job op for at få bedre tid til at skrive. I 1992 udkom fortællingerne "Ukendt herre i landskab" og siden er det blevet til en række romaner og bøger af kulturhistorisk tilsnit.
Hovedpersonen i Nina Bolts nye roman Anna er er 38 år. Men som solofløjtenist i symfoniorkestret er hun allerede forhenværende. Hendes ellers så lovende og lysende karriere er i hvert fald på stand-by. En karriere som er hele kernen i hendes liv er måske slut for altid. Det vil vise sig. Nu er hun rejst nogle dage til Wien. I bagagen har hun ud over en uvished med hensyn til sin fremtid som udøvende musiker også sin computer med. Hun arbejder nemlig på en romanbiografi om den døve komponist Ludwig van Beethoven. Hun skal til Wien for at for at samle stof om Beethoven til romanen. Hjemme i København venter Niels, hendes mand, Dagbladets magtfulde og frygtede musikanmelder, spændt på, hvad hendes research giver hende med hjem fra Wien. Han ved, hun har valgt at opsige sin stilling i symfoniorkesteret. Men den egentlige grund har hun ikke har fortalt nogen – heller ikke sin mand. Tilbage i Danmark genoptager Anna kampen mod den følelse af afmagt, der udgør hendes hverdag. En kunstnerisk drøm der har slået fejl, et kærlighedsliv hun længe har oplevet som en pligt, en uvished med hensyn til, hvad fremtiden kan tilbyde hende. Først da hun kontakter sin barndoms- og ungdomsspillelærerinde tager tingene en ny drejning. Nina Bolt har tidligere udgivet en lang række romaner på forlaget Tiderne Skifter. Senest udkom Oversvømmelsen (2015).
Godset Ensenburg nær Weimar i Tyskland åbnede i 1700-tallet sine døre for digtergeniet Goethe. I vor tid tager det imod en anden gæst – universitetslæreren Sophie Reinbek, der er i gang med at skrive en biografi om en ung kvinde, der boede på godset dengang. Hendes research tegner lidt efter lidt et billede af en rørende kvindeskæbne, men Sophie har ikke let ved at koncentrere sig på det gamle gods. Udenfor ligger parken indhyllet i efterårets tætte tåge og jagtsæsonens hundeglammen kan høres konstant. Indenfor bor den excentriske godsejer med sin kone og deres lille søn, som tilsyneladende ikke kan tale. Efterhånden får Sophie sværere og sværere ved at holde fortid og nutid adskilt."Man føler sig holdt i ånde undervejs. Forfatteren mikser behændigt den gotiske eventyrgyser med postmoderne julelege om forfattere, der skriver om forfatteres liv." – Ekstra Bladet"Man er i godt og intellektuelt selskab hos Nina Bolt, som kombinerer en betydelig idé- og kulturhistorisk indsigt med et godt gehør for kønnets foruroligende, familiære nærkampe ... Stenskoven er stimulerende læsning." – Politiken"Ikke alene skriver Nina Bolt et smukt dansk – hun forstår også at udnytte sprogets fine nuancer, således at hun kan kombinere en kølig, realistisk fortælleform med de mystiske oplevelser." – Nordjyske Stiftstidende"Nina Bolt har efterhånden udviklet et sikkert talent som romanforfatter – miljøet og menneskene på godset lever, deres indbyrdes relationer, forholdet ikke mindst til godsejerparrets retarderede halvvoksne søn, som også Sofie kommer til at tage sig af og delvis er med til at føre ind i en mere normal tilværelse." – Weekendavisenidden /title /head body center h1 403 Forbidden /h1 /center /body /htmlNina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. Hun har boet i København indtil 1997, hvor hun flyttede til Sydsjælland.
Sara arver uventet et hus på Anholt efter sin onkel. Hun rejser til den lille ø i Kattegat med planer om at sælge, men ‘Dværgkrukken‘, som huset hedder, har sin helt egen historie, og Sara er fascineret af øens forblæste landskab, så hun beslutter sig for at blive. Det isolerede liv på øen får Sara til at reflektere – over kærligheden og over sit forhold til andre mennesker generelt. Og særligt mødet med en jævnaldrende kvinde, fyrmesterens kone, vækker noget nyt og sætter skub i hendes tanker.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. Hun har boet i København indtil 1997, hvor hun flyttede til Sydsjælland."Nina Bolt har skrevet en rislende og underholdende roman om at blive plantet om og folde sig ud i fuld pragt ... Nina Bolt boltrer sig i landskabets, sindets og fantasiens mange muligheder for at forføre og forvirre og får således gennemtærskede emner som moderopgør, frigørelse og kønsbevidsthed til at sprudle." – Jylands-Posten ****"Nina Bolts roman fanger som tidsbillede og frysende familielivs-skildring, men allermest som Anholt-roman. Man vil derover nu, uanset årstiden." – Berlingske Tidende"gedigen fortællekunst ... ufejlbarlig kompositionsteknik ... sikker personskildring." – Nordjyske Stiftstidende *****"I Dværgkrukken optræder provinsen som et blodløst stenansigt, og samtidig viser romanen spændingerne under overfladen og de eksistentielle forløsninger hos den enkelte på en ganske vellykket måde." – Kristeligt Dagblad"Velskrevet, stille og sansende." – Bibliotekernes lektørudtalelse"Mystikken breder sig mere og mere, og der er hele tiden urolige strømme under den blanke overflade og dramatisk drive i fortællingen." – Lolland-Falsters Folketidende"Dværgkrukken er en vellykket og spændende fortælling, hvor Nina Bolt overbeviser ved at jonglere flot mellem begivenhederne og det lettere mytiske univers." – Litteratursiden
En kvinde forsvinder sporløst i Cherbourg i 1903. Kvinden er fotografen Francis Lake Evans‘ hustru. Ni år senere omkommer den kvinde, han har planer om at gifte sig med, på et landsted i East Sussex under mystiske omstændigheder, og det viser sig, at de to kvinder engang har kendt hinanden.Francis helliger sig nu datteren Margaret, som han oplærer som fotograf. Margaret har et særligt talent for portrætter, og i slutningen af første verdenskrig rejser hun sammen med sin far ned gennem et krigshærget Europa for at opkøbe de sidste restlagre af platinpapir.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. Hun har boet i København indtil 1997, hvor hun flyttede til Sydsjælland."Nina Bolt er en overmåde dreven skribent, der affotograferer sit emne lige så skarpt, som et objektiv på et kamera stiller ind. Billederne, der kommer ud af det, er foruroligende – vi ved ikke altid, hvad de viser, men det finder vi ud af… En psykothriller om farlig faderbinding og livsfjern eksistens." – Politiken"Man kunne give et godt råd til alle dem, der skriver spændingsromaner med vilde sving, stærke mænd, dramatiske biljagter og sexede kvinder: Læs Nina Bolts roman Mørkets kamre. På overfladen sker der ikke så meget, men spændingen ligger i persontegningen og det psykologiske spil. Faktisk kommer man undertiden til at tænke på mesteren i denne genre, Henry James. " – Ekstra Bladet"Den virker så let og legende, den måde Nina Bolt skriver på. Og mystisk. Mørkets kamre er ikke blot spækket med hemmeligheder og overraskelser. Figurernes bevæggrunde er også vanskelige at gennemskue … Der er mange ubehagelige mørke kamre i menneskets sjæl sådan som Nina Bolt så blændende skarpt og alligevel drømmeagtigt fremkalder dem." – BT"Mørkets kamre er en utrolig fascinerende fortælling, der er svær at lægge fra sig, side for side kommer bogens hovedpersoner tættere på, og deres historie afdækkes lag for lag." – Bibliotekernes lektørudtalelse"Romanen er intelligent komponeret. Fotografi knyttes til dæmoni, og kameraet fremstår som det tredje øje. Som det hedder i romanen: "man er nødt til at lænke dæmoner", hvis de ikke skal fremkalde katastrofer." – Berlingske Tidende
Den italienske renæssance var en tid, hvor kunsten, arkitekturen og videnskaben blomstrede, men det var også tiden, hvor Inkvisitionens kætterbål flammede. I 1590‘ernes Venedig har kvinden Maria som noget ganske usædvanligt fået arbejde som skuespiller i en omrejsende teatertrup. Maria bærer på en stor sorg og en hemmelighed, som ingen kender til, men hun spiller sin rolle godt og er populær hos publikum, så teaterdirektøren er tilfreds. Bag scenen ændres forholdet mellem Maria og hendes mandlige medspiller, der spiller rollen som Harlekin. Det udvikler sig til en blanding af magtkamp og leg; men det er en leg som kan få store konsekvenser for dem begge.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. "Romanen er en betagende fortælling om en række skæbner i 1590‘ernes Italien … den kombinerer Ib Michaels mystik og glæde ved den gode historie med Perez Revertes dygtige jongleren i tid og rum med intrigens gruppe af personer … en rig og givende bog." – Bibliotekernes lektørudtalelse"Nina Bolt er en åndfuld guide i renæssancetidens tankeverden." – WeekendavisenRomanen er først og fremmest god, ikke mindst fordi man får lov til at blive forvirret og usikker på sin egen dømmekraft, som når man står i Venedig og bliver forvirret over alle spejlingerne. – Kristeligt Dagblad"Straks fra prologen anslår Nina Bolt en fin stemning. Replikkerne er mundrette, sproget lavmælt, fuld af himmellys og morgendug … Spejlmageren er en velgørende anderledes roman." – Berlingske Tidende
Alice og Linda var bedste veninder i gymnasiet i midten af 1980‘erne, men de har ikke set hinanden siden. Nu er Alice læge, enke og mor til datteren Rose, mens Linda er journalist og har levet en udpræget single- og freelancetilværelse. Linda er flyttet tilbage til København, og en dag dukker hun op i Alices lægekonsultation med søvnproblemer.‘Ulvetimen‘ er den tid sidst på natten, hvor man vågner, og tankerne begynder at køre i ring. Det kan også være et billede på en tid, hvor man står ved en korsvej og må træffe et valg. Det gælder for både Linda og Alice, og mens de to kvinder langsomt genoptager det gamle venskab, må de begge konfrontere fortiden og se deres fremtid i øjnene.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. "Nina Bolt forstår at konstruere en historie, samtidig med at hun får sagt en del om venskab og ægteskab, bånd og bindinger som både forbandelse og nødvendighed." – Politiken"Nina Bolt har lagt sit stof til rette på en overordentlig virkningsfuld måde, idet mange af situationerne først skildres med den ene parts øjne og derefter med den anden parts, og det stiller læseren over for de to sandhedssøgende kvinders dilemma. Og bag de to veninders øde og tomhed toner så frem varm kvindelighed og charme af kød og blod." – Nordjyske Stiftstidende"Nina Bolt har skrevet en særdeles god roman om to meget forskellige kvinder. Historien flyder, og såvel handling som persontegning er yderst troværdig. Man føler som læser, at man kommer til at kende de to kvinder – også deres mere skjulte sider … Nina Bolt skriver rigtigt godt med stor psykologisk indsigt og forståelse for menneskesindets kompleksitet." – Litteratursiden"Nina Bolt skriver ubesværet og underholdende … der er både suspense og kød på dialogerne." – Information
Under den franske revolution bliver en violin fremstillet af den berømte violinbygger Nicolas Lupot. I 1822 er den kommet til Bremen, hvor en fortvivlet datter af en velhavende klædehandler forsøger at kaste lys over sine uklare følelser via instrumentet. Da vi møder den igen i 1871, er den atter i Paris, hvor der er borgerkrig, og hvor ejeren, en politiker, spiller en vigtig rolle i nedkæmpelsen af Pariserkommunen. Endelig havner violinen på auktion i Hamburg i 1974, hvor den bliver solgt til en samler for næsen af en ung violinistinde, der vil gøre næsten hvad som helst for at komme til at eje den. For de skiftende ejere bliver violinen en slags alter ego, hvorigennem de kan udtrykke deres lidenskaber og undertrykte følelser.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. "Nina Bolt er en psykologisk detektor, der med stor veneration for musikkens betydning digter historier frem af smalle, uanseelige sprækker og blanke overflader. Hun lodder dybden på tilsyneladende uskyldige krusninger og ser overalt det store i det små." – Jyllands-Posten"Nina Bolt mikser elegant og ubesværet eksempler på genrer som fagbogs-, skæbne- og kunstnerroman ind i en historisk rammefortælling med meget sikker og rolig hånd. Resultatet er en velskrevet lille perle af en roman." – Bibliotekernes lektørudtalelse"Den er så graciøst velskrevet, Nina Bolts lille roman, og personerne er så rent tegnet op." – Weekendavisen
Vores hår besidder, kulturhistorisk set, en mytisk kraft, som stadig fascinerer os. Det er i håret, at kræfterne og dæmonerne bor – tænk bare på historien om Samson og Dalila og på middelalderens hekse, der fik klippet håret af. En afstraffelsesmetode, der i øvrigt også blev brugt over for tyskerpigerne efter anden verdenskrig.Nina Bolt fortæller i bogen "Hår" om hårets historiske betydning i vores samfund og kommer både ind på drømme, myter og religion og på, hvad vores hårpragt betyder i dag.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. "Alt hvad der er værd at vide om hår, og lidt til, fortæller Nina Bolts bog. Den er det hidtil bedste bud på en julegave til en, man reder sig for. Læg den under træets englehår og nisseskæg." – Information"Den danske forfatters viden om emnet er enormt omfattende, og hun øser generøst og engageret af denne store viden med fantasifuld associeren, tidsmæssigt fra urtiden til vore dage, i alverdens kulturer og religioner. .. Den skal læses i eet stræk, hvilket den vittigt velfortalte, spændende beretning også sagtens kan." – Bibliotekernes lektørudtalelse"Hvis man interesserer sig for hår, er det en uendelig fascinerende bog, Nina Bolt har skrevet. Og det er det faktisk også, hvis man tror, at man aldrig har skænket hår en tanke. For Bolt påviser med en række underholdende eksempler den enorme betydning, hår er blevet tillagt i hele menneskets historie." – Lone Kühlmann, Samvirke
Vores krop er fuld af væsker. Og når væskerne bryder frem og bliver synlige, er det ofte forbundet med skam. Vi skammer os over vores blod, over vores sved og over vores tårer. Men hvorfor? Og hvorfor er det, som om skammen aldrig har været større, end den er i dag?"Blod, sved og tårer" tager os med på en kulturhistorisk rejse, hvor vi både ser nærmere på kropsvæskerne og på de følelser, der ofte hører til.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. "Et åndfuldt essay om den ubrydelige forbindelse mellem det, vi kalder åndeligt og det, vi kalder kropsligt … en førsteklasses coffee table book for intellektuelle." – Politiken"Teksten, som generelt er velskrevet, lægger sig stilistisk tæt op ad det lærde essay, fuld af citater, men uden akademikerens evindelige sidehenvisninger, og derfor er den både læseværdig og i almenmenneskelig forstand inspirerende… En bog der som underholdning og tankevækker langt hen ad vejen virkelig vasker sig." – Berlingske Tidende
"Ukendt herre i landskab" er en samling fortællinger der undersøger lidenskaben og de mange måder, den kan komme til udtryk på. Fortællingerne foregår på forskellige tider og forskellige steder, men har det til fælles, at de, gennem beskrivelsen af de mandlige og midaldrende hovedpersoner, går i kødet på mødet med det ukendte.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. "Nina Bolt er en habil ordkunstner, der formår at beskrive såvel det golde og kolde, som det frodigt surreelt drømmeagtige. – Bibliotekernes lektørudtalelse"De fortællinger, Nina Bolt her serverer for os i smuk sproglig form og med behersket udenomsfyld, er så forrygende og bizarre, at hun trods det hverdagslige præg, der er over dem, må have hentet en vis del af ingredienserne til anretningen i sfærer, vi ikke alle har adgang til … Hvad enten det nu er mænd eller kvinder, Nina Bolt spidder, gør hun det meget, meget morsomt. Med Pokeransigt. – Jyllands-Posten"Man kommer vidt omkring på jordkloden og møder mange former for besættelse og lidenskab. Gad vide af hvilket ting Nina Bolt er besat. At fortælle gode historier må være én af dem." – BT
Godset Ensenburg nær Weimar i Tyskland åbnede i 1700-tallet sine døre for digtergeniet Goethe. I vor tid tager det imod en anden gæst – universitetslæreren Sophie Reinbek, der er i gang med at skrive en biografi om en ung kvinde, der boede på godset dengang. Hendes research tegner lidt efter lidt et billede af en rørende kvindeskæbne, men Sophie har ikke let ved at koncentrere sig på det gamle gods. Udenfor ligger parken indhyllet i efterårets tætte tåge og jagtsæsonens hundeglammen kan høres konstant. Indenfor bor den excentriske godsejer med sin kone og deres lille søn, som tilsyneladende ikke kan tale. Efterhånden får Sophie sværere og sværere ved at holde fortid og nutid adskilt.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. "Man føler sig holdt i ånde undervejs. Forfatteren mikser behændigt den gotiske eventyrgyser med postmoderne julelege om forfattere, der skriver om forfatteres liv." – Ekstra Bladet"Man er i godt og intellektuelt selskab hos Nina Bolt, som kombinerer en betydelig idé- og kulturhistorisk indsigt med et godt gehør for kønnets foruroligende, familiære nærkampe … Stenskoven er stimulerende læsning." – Politiken"Ikke alene skriver Nina Bolt et smukt dansk – hun forstår også at udnytte sprogets fine nuancer, således at hun kan kombinere en kølig, realistisk fortælleform med de mystiske oplevelser." – Nordjyske Stiftstidende"Nina Bolt har efterhånden udviklet et sikkert talent som romanforfatter – miljøet og menneskene på godset lever, deres indbyrdes relationer, forholdet ikke mindst til godsejerparrets retarderede halvvoksne søn, som også Sofie kommer til at tage sig af og delvis er med til at føre ind i en mere normal tilværelse." – Weekendavisen
Lucie har englevinger. Det kaldes det, når skulderbladene vokser skævt. Der er også stemmer i hendes hoved, der fortæller hende, at hun skal myrde de kunder, hun syr for.Vi befinder os i København i begyndelsen af 1800-tallet. Lucie Siebrandt er overbevist om, at englevingerne er skyld i hendes psykiske ustabilitet, så hun opsøger den mand, professor Bernhard Amadæus, på det Kongelige Kirurgiske Akademi i Bredgade, som hun tidligere har været i behandling hos. Amadæus har sin egen fortrængte fascination af det fantastiske, og snart opstår der et ganske særligt forhold mellem læge og patient.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. Hun har boet i København indtil 1997, hvor hun flyttede til Sydsjælland."Nina Bolt har en særlig forkærlighed for at udforske det dæmoniske aspekt, ikke bare i det enkelte menneske, men i en hel periodes forestillinger. Denne gang er det synet på den deforme krop i begyndelsen af 1800-tallet." – Politiken"Selv om handlingen udspiller sig omkring år 1800, rammer romanen med sit portræt af et på samme tid ambitiøst og tvivlende forskersind ned i en relevant, aktuel diskussion om forholdet mellem forsker og forskningsobjekt. Det er ikke kun Lucie, der udvikler vinger. Nina Bolt sørger for, at også romanen får vinger ved indkredsningen af forskerens længe fortrængte fascination af det fantastiske." – Berlingske Tidende"Romanen giver et levende tidsbillede af København i tiden op til det engelske bombardement og leverer en skræmmende beskrivelse af et samfund, hvor enhver har at holde sig inden for stand og normalitet uanset evner og drømme. Men først og sidst er det en tung fortælling om at være anderledes i en verden, som nok vil observere, men ikke elske det anderledes." – Jyllands-Posten
Hanna flytter sammen med sin 12-årige datter, Simone, til Nordsjælland, hvor Hanna skal foretage nogle miljøbiologiske undersøgelser.De lejer et hus i nærheden af en sø, men efter et voldsomt uvejr går søen over sine bredder, mange huse bliver oversvømmet, og en del af områdets beboere bliver hjemløse.Hanna tilbyder et ældre søskendepar, at de kan flytte ind hos hende. De to virker stilfærdige og meget tilforladelige, men gradvist begynder små magtforskydninger at ændre forholdene i huset.Nina Bolt er uddannet som cand. mag. i dansk og teatervidenskab. Var derefter ansat en årrække på forskellige forlag som fagbogsredaktør. Fra 1993 til nu har hun arbejdet som forfatter og oversætter både af fiktion og nonfiktion. Hun har boet i København indtil 1997, hvor hun flyttede til Sydsjælland."Nina Bolt er garant for en gotisk uhyggestemning. Også i romanen `Oversvømmelsen‘." – Politiken"Nina Bolt fanger den accelererende magtkamp mellem værter og gæster med psykologisk tæft for fordommenes blinde vinkler og uvidenhedens tavse ræsonnementer. Uhyggen siver som ildelugtende mosevand ind gennem væggene." – Jyllands-Posten"Nina Bolt har begået en psykologisk roman, hvor naturens uforudsigelighed og personernes indbyrdes dynamikker synes at gå hånd i hånd ... `Oversvømmelsen‘ byder på en medrivende læseoplevelse med elementer af gotisk uhygge og med naturen som spændende kulisse for det psykologiske drama ... En rigtig efterårsroman!" – Litteratursiden
Hanna og hendes tolvårige datter Simone er flyttet op i et hus i Nordsjælland hvor Hanna skal foretage nogle miljøbiologiske undersøgelser af dyre- og plantelivet i vådområderne. Vejret opfører sig ikke normalt. Voldsomme storme og skybrud præger billedet temperaturerne er høje året rundt. Storme. Oversvømmelser. Naturen er under konstant forandring. Men er det her naturligt? Er det normalt? Det hus de har lejet ligger i nærheden af en stor sø og en nat efter et voldsomt uvejr går søen over sine bredder. Huse står under vand og mange er blevet hjemløse. Hanna melder sig til en hjælpeaktion og tilbyder husly til et par af de nødstedte. Et ældre søskendepar Cora og Carl flytter ind. Tilsyneladende nogle meget stilfærdige mennesker der helst vil holde sig for sig selv. Men inden længe viser det sig at de ikke er helt så tilforladelige som de ser ud til. Mere eller mindre umærkelige magtforskydninger begynder at indfinde sig mellem husets fire beboere. Oversvømmelsen er en klimaroman og en psykologisk roman i ét. En fortælling om de kræfter både ydre og indre der griber ind i de planer man har lagt for livet. Om hvordan selv det der er enkelt og ligetil hurtigt kan blive kompliceret.
Lena er født og opvokset i Polen og uddannet som tolk. I 1956 får hun arbejde på en stor virksomhed i København. Her møder hun Leo, der er eksportchef i virksomheden. Et halvt år efter gifter de sig. De får to børn, en dreng og en pige. Tretten år efter – i 1969 – får Lena meddelelse om, at hendes far i Polen er forsvundet efter at være blevet hentet af det hemmelige politi. En tidlig morgen vækker hun sine to børn og fortæller dem, at de sammen skal rejse ned til deres mormor i Polen. Hun er alvorligt syg, fortæller hun dem. Hun efterlader et brev til sin mand, hvor hun skriver, at hun er taget i sommerhus. Hun må tænke over deres ægteskab, meddeler hun. Men den egentlige årsag til hende beslutning – grunden til at hun rejser tilbage til Polen – kender hverken han eller de to børn. Den ene måned går efter den anden, og med regelmæssige mellemrum tager Lena ind til Kraków for at tale med en advokat og om muligt opspore hendes af uvisse årsager fængslede far. Imens går hendes mand hjemme i København og venter på, at hans familie skal vende tilbage. To verdener er en historie om et ægteskab – eller måske to ægteskaber – og om hvordan politisk arvegods kan gøre mennesker fremmede over for hinanden. Det er også en fortælling om at emigrere til et andet land. Om tab og om bindinger.ANMELDERNE SKREV"Nina Bolts To verdener føjer sig til mange af tidens andre romaner om transnationale identiteter. Den tidsmæssige placering tilføjer et relevant lag af samtidshistorie og giver os mulighed for at se også ægteskabet som en kold krig. Det helt afgørende og interessante er imidlertid skildringen af Lena, der på den ene side kalder på al vores solidaritet, når hun søger efter sandheden om sin far, og på den anden side selv optræder med samme magtarrogance som den uigennemskuelige stat, når hun gør sine børn fortræd ved at fjerne dem uden forklaring. Et meget spændende, flerdimensionelt kvindeportræt.""...hun kan skrive en roman, så man føler, at man lavmælt kommer ind under huden på personerne; man får en fin fornemmelse af deres grundstemninger, deres tvivlende overvejelser: Nina Bolt har psykologisk finfølelse."
Passion betyder lidenskab - og lidelse. Og denne violin kan ikke alene fremkalde en stærk lidenskab, men kommer også til at gribe ind i disse menneskers skæbne på en måde, der bringer død og smerte med sig.Ligesom i Nina Bolts seneste roman Mørkets kamre har Passionsspil et kriminalistisk plot og kunst som sit motiv. Den skildrer således en række måder at forholde sig til musik på. Som en flugt fra nuet. Et tilflugtssted hvor man kan være sig selv. Som frihed. Som en måde at nærme sig døden på. Som erotik.Pressen skrev:"Nina Bolt er en psykologisk detektor, der - med stor veneration for musikkens betydning digter historier frem af smalle, uanseelige sprækker og blanke overflader. Hun lodder dybden på tilsyneladende uskyldige krusninger og ser overalt det store i det små. Nok er der tale om en roman med en gennemgående figur, violinen, men de enkelte afsnit fremstår alligevel som små selvstændige noveller, der kaster hver deres lys på passionens nødvendige og frigørende kræfter." - Jyllands-Posten "Den er så graciøst velskrevet, Nina Bolts lille roman, og personerne er så rent tegnet op..." - Weekendavisen"Nina Bolt skifter vellykket mellem flere synsvinkler og tegner gennem forskellige stemmer små portrætter, for eksempel af blomsterhandlersken, der bliver morder for en sag. Den røde tråd i romanen er den passion, forskellige tiders mennesker nærer for henholdsvis deres håndværk og deres spil." - Politiken"...er en velmoduleret nydelse... Nina Bolt mikser elegant og ubesværet eksempler på genrer som dagbogs-, skæbne- og kunstnerroman ind i en historisk rammefortælling med meget sikker og rolig hånd. Resultatet er en velskrevet lille perle af en roman, der ved aktiv formidling vil tiltale et bredt publikum." - Bibliotekernes lektørudtalelse
Ildfødt En guldalderroman En tiårs pige står i et auditorium i Bredgade København og bliver fremvist som studieobjekt for de tyske kirurger på Det kongelige kirurgiske Akademi. Vi befinder os omkring år 1800 hvor der inden for kirurgien er stor interesse for vanskabte børn og professor Bernhard Amadæus har ligefrem planer om at skrive en afhandling om børn med knoglesygdomme. Men den begavede og tilsyneladende enfoldige Lucie Siebrandt datter af en syerske lider ikke kun af en meget sjælden sygdom der inden for lægevidenskaben kaldes Englevinger hun kommer også snart til at spille en stor rolle i professorens liv. Hvad er hun for et menneske og er hun overhovedet et menneske?
Sara en ung keramiker har et brudt forhold bag sig da hun i begyndelsen af 1960 erne arver et hus på Anholt efter sin afdøde onkel og tager over til øen hvor hun aldrig før har været. Hendes plan er at sælge huset men hun vælger i stedet at slå sig ned på den lille ø i Kattegat.Huset hedder Dværgkrukken og viser sig at have sin helt egen historie som Sara snart kommer på sporet af. Og det mærkelige landskab med de uendelige klitrækker de indelukkede øboere med deres særheder og hemmeligheder sætter en forvandlingsproces i gang i hende. Også mødet med øens skolelærer en jævnaldrende kvinde der er gift med fyrmesteren kommer til at betyde stadig mere for hende. Selv om hun kæmper imod bliver det et møde med skæbnemagt. Dværgkrukken er en roman om fremmedhed og angst for kærlighed komponeret af lige dele foruroligende tvetydighed og gådefulde hændelser. Dværgkrukken er Nina Bolts ottende roman. Senest udkom Ulvetimen (2008) og Ildfødt (2009). Bolt har ud over sine romaner skrevet flere kulturhistoriske bøger bl.a. Hår (Sex Samfund Symbol) udgivet 1996.
I 1903 forsvinder en kvinde sporløst i Cherbourg. Ni år senere omkommer en anden kvinde under mystiske omstændigheder på et landsted i East Sussex. Begge har en relation til fotografen Francis Lake Evans - den første var hans hustru og den næste havde han planer om at gifte sig med da hun døde. Det viser sig at de to kvinder har kendt hinanden.Fotografen helliger sig nu helt sin datter Margaret og uddanner hende som fotograf. Romanen skildrer deres tætte forhold til hinanden fra hun er en lille pige til hun som tyveårig rejser med ham ned gennem det krigshærgede Europa for at opkøbe fabrikkernes sidste restlagre af platinpapir.En fortælling om forførelse og angst for tab.
Lena er født og opvokset i Polen og uddannet som tolk. I 1956 får hun arbejde på en stor virksomhed i København. Her møder hun Leo der er eksportchef i virksomheden. Et halvt år efter gifter de sig. De får to børn en dreng og en pige. Tretten år efter i 1969 får Lena meddelelse om at hendes far i Polen er forsvundet efter at være blevet hentet af det hemmelige politi. En tidlig morgen vækker hun sine to børn og fortæller dem at de sammen skal rejse ned til deres mormor i Polen. Hun er alvorligt syg fortæller hun dem. Hun efterlader et brev til sin mand hvor hun skriver at hun er taget i sommerhus. Hun må tænke over deres ægteskab meddeler hun. Men den egentlige årsag til hende beslutning grunden til at hun rejser tilbage til Polen kender hverken han eller de to børn. Den ene måned går efter den anden og med regelmæssige mellemrum tager Lena ind til Kraków for at tale med en advokat og om muligt opspore hendes af uvisse årsager fængslede far. Imens går hendes mand hjemme i København og venter på at hans familie skal vende tilbage. To verdener er en historie om et ægteskab eller måske to ægteskaber og om hvordan politisk arvegods kan gøre mennesker fremmede over for hinanden. Det er også en fortælling om at emigrere til et andet land. Om tab og om bindinger.
Linda og Alice har ikke set hinanden siden gymnasiet. En dag – tyve år efter – indfinder Linda sig i Alices lægekonsultation. Hun er netop flyttet tilbage til København, hvor hun har fået arbejde som reporter på et stort dagblad. Hun har søvnproblemer og vil have en recept på sovemedicin. Men er der også noget andet hun vil? Og hvorfor har de ikke set hinanden i al den mellemliggende tid?De var de bedste veninder engang. I tilbageblik skildres deres forhold til hinanden i gymnasiet i midten af 1980’erne og det liv de siden har ført. Alice giftede sig tidligt med studiekammeraten Filip, som hun har den elleveårige datter Rose med. Mens Linda har levet en udpræget single- og freelancetilværelse med skiftende kærester og skiftende job. To meget forskellige valg – den ene har haft et trygt, men uhyggeligt stillestående liv – nærmest et torneroseliv – mens den anden har flakket omkring som om hun havde fanden i hælene. Det har hun måske også. Men begge befinder de sig nu ved en korsvej.Nina Bolt har ud over en række kulturhistoriske bøger, bl.a. Dyremennesker (1995), Hår – Sex, samfund, symbol (1996) og Blod, sved og tårer (1998) skrevet flere romaner. Senest er udkommet romanerne Mørkets kamre (2003) og Passionsspil (2005).
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.