Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
KRAP, der står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis, er en særlig tilgang, og dette er grundbogen, der klæder den professionelle på til at forstå menneskesynet og tankerne bag.KRAP er både et menneskesyn og en metodisk værktøjskasse, og omdrejningspunktet er udviklingen af tanker og adfærd i en anerkendende og ressourcefokuseret ramme. Netop derfor har KRAP så brede anvendelsesmuligheder inden for de pædagogiske, sociale, sundhedsfaglige, organisatoriske og psykologiske områder – kort sagt alle områder, hvor udvikling, læring og trivsel er i fokus.Med denne grundbog beskrives KRAP-tilgangen, som den ser ud efter mere end 10 års anvendelse i forskellige kontekster. Her introduceres til de helt grundlæggende tanker og elementer i KRAP, som gennem cases og eksempler sættes i relation til praksis. Bogen beskriver elementer som mestring, motivation, kompetenceudvikling og færdighedstræning, samtaler med KRAP som stillads, målsætning, dokumentation og beskrivearbejde samt implementering af KRAP.KRAP grundbogen er skrevet af Lene Metner og Peter Bilgrav, der begge er psykologer i KRAP-teamet PsykologCentret ApS i Viborg-Skive. De står desuden bag en række bøger om KRAP, herunder KRAP – metoder og redskaber, som indeholder 50 redskaber til afdækning, forståelse samt ændring og udvikling af menneskelige færdigheder, forståelser og strategier, og som derfor hænger sammen med og fungerer som supplement til nærværende grundbog om KRAP.Se mere på www.krap.com.
KRAP - metoder og redskaber tilbyder enkle og praksisnære værktøjer, der erfaringsmæssigt virker. Bogen er en praksisrelateret værktøjskasse, som knytter an til KRAP Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis. I denne reviderede 2. udgave af bogen er alle redskaber og skemaer fra den første udgave pudset af og opdateret, og der er kommet nye til, så bogen nu rummer 50 af de mest anvendelige og generelle KRAP-værktøjer og -metoder med beskrivelser af formål og anvendelse. Som noget nyt i denne udgave gives der forslag til, hvilke redskaber der supplerer hinanden, som derfor med fordel kan bruges sammen.Omdrejningspunktet i KRAP er de menneskelige processer og udviklingen af tanker og adfærd i en anerkendende og ressourcefokuseret ramme, og netop derfor har KRAP så brede anvendelsesmuligheder inden for de pædagogiske, sociale, sundhedsfaglige, organisatoriske og psykologiske områder – kort sagt alle områder, hvor udvikling, læring og trivsel er i fokus.KRAP-tilgangen har allerede slået an inden for skole og dagtilbud på både normal- og specialområdet, i behandlingsmiljøer, på bo- eller beskæftigelsesområdet samt inden for rådgivende funktioner og i forbindelse med organisationsudvikling og ledelse. Her må den professionelle i praksis arbejde ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret syn og desuden sætte fokus på egen og andres tænkning for at skabe forandring og udvikling. Med KRAP får den professionelle redskaber til at afdække muligheder, behov og forudsætninger for netop dette.Redskaberne i bogen retter sig både mod afdækning, forståelse samt ændring og udvikling af menneskelige færdigheder, forståelser og strategier. Redskaberne kan skærpe fokus på retningen og fastholde fagligheden samt sikre dokumentation i arbejdet.Alle bogens redskaber findes også på bogens hjemmeside www.dafolo.dk/krap.KRAP - metoder og redskaber er skrevet af Lene Metner og Peter Bilgrav, der begge er psykologer i KRAP-teamet PsykologCentret ApS i Viborg-Skive. De står desuden bag en række bøger om KRAP, herunder KRAP grundbogen, som beskriver de grundlæggende tanker og menneskesynet i KRAP, og som derfor hænger sammen med og fungerer som supplement til nærværende bog om metoder og redskaber i KRAP.Se mere på www.krap.com.
Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, forkortet KRAP, er et socialpædagogisk koncept, som indeholder det bedste af det, der virker... Den pædagogiske tilgang tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang til andre mennesker, ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer samt ved en udpræget vægtning af det positive, det som virker. Konceptet hviler desuden på en konstruktivistisk forståelse af mennesket i dets miljø.Bogen er skrevet for praktikere inden for de pædagogiske, behandlingsmæssige og undervisningsmæssige felter, bl.a. pædagoger, lærere, ergo- og fysioterapeuter, sygeplejersker, socialrådgivere, social- og sundhedsassistenter.Målgruppen omfatter desuden de studerende på de nævnte uddannelser samt på efter- og videreuddannelser inden for området.Når målgruppen er så bred, skyldes det, at KRAP er et koncept og ikke en specifik metode rettet mod en bestemt klientgruppe.
KRAP i skolen præsenterer KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik - som et naturligt pædagogisk grundlag for den inkluderende skole med metoder og redskaber, der kan tages frem, når værdier, ønsker og mål skal omsættes i konkret pædagogisk praksis. KRAP står for en skole, hvor børn kan vokse både menneskeligt og fagligt, hvor det er godt at lære, hvor det er godt at være lærer, og hvor fællesskabet står stærkt. Bogen tilbyder metoder og inspiration - både når det handler om trivsel i klassen, når fagligheden i AKT-arbejdet skal skærpes, og når der skal findes fælles forståelse og sættes fokus på den pædagogiske indsats. Der stilles også skarpt på SFO'en, hvor barnets sociale færdigheder er omdrejningspunktet, på det konstruktive skole-hjem-samarbejde og på anerkendende og ressourcefokuseret skoleledelse.Bogen veksler mellem beskrivelser af KRAP i en skolekontekst og fortællinger fra praksis. Praksiskapitlerne illustrerer, hvordan den omfattende pædagogiske værktøjskasse, som KRAP tilbyder, kan anvendes systematisk som grundlag for både det almen- og det specialpædagogiske arbejde i skolen. KRAP i skolen er skrevet og redigeret af Lene Metner og Peter Bilgrav, der begge arbejder ved PsykologCentret ApS i Viborg. De har i en årrække afholdt KRAP-kurser for professionelle inden for det pædagogiske, sociale og psykologiske arbejdsfelt.Se mere på www.PCaps.dk.
KRAP - metoder og redskaber tilbyder enkle og praksisnære værktøjer, der erfaringsmæssigt virker. Bogen er en praksisrelateret værktøjskasse, som knytter an til KRAP; - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis.I denne reviderede 2. udgave af bogen er alle redskaber og skemaer fra den første udgave pudset af og opdateret, og der er kommet nye til, så bogen nu rummer 50 af de mest anvendelige og generelle KRAP - værktøjer og -metoder med beskrivelser af formål og anvendelse. Som noget nyt i denne udgave gives der forslag til, hvilke redskaber der supplerer hinanden, som derfor med fordel kan bruges sammen.Omdrejningspunktet i KRAP er de menneskelige processer og udviklingen af tanker og adfærd i en anerkendende og ressourcefokuseret ramme, og netop derfor har KRAP så brede anvendelsesmuligheder inden for de pædagogiske, sociale, sundhedsfaglige, organisatoriske og psykologiske områder - kort sagt alle områder, hvor udvikling, læring og trivsel er i fokus.Med KRAP får den professionelle redskaber til at afdække muligheder, behov og forudsætninger for netop dette.Redskaberne i bogen retter sig både mod afdækning, forståelse og ændring og udvikling af menneskelige færdigheder, forståelser og strategier. Redskaberne kan skærpe fokus på retningen og fastholde fagligheden samt sikre dokumentation i arbejdet.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.