Bag om KRAP
KRAP - metoder og redskaber tilbyder enkle og praksisnære værktøjer, der erfaringsmæssigt virker. Bogen er en praksisrelateret værktøjskasse, som knytter an til KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik. Her er samlet de 40 mest anvendelige og generelle KRAP-værktøjer og -metoder med beskrivelser af formål og anvendelse.
Omdrejningspunktet i KRAP er de menneskelige processer og udviklingen af tanker og adfærd i en anerkendende og ressourcefokuseret ramme, og netop derfor har KRAP så brede anvendelsesmuligheder inden for det pædagogiske, sociale og psykologiske arbejdsfelt.
KRAP-tilgangen har allerede slået an inden for skole og dagtilbud på både normal- og specialområdet, i behandlingsmiljøer, på bo- eller beskæftigelsesområdet og inden for rådgivende funktioner. Her må den professionelle i praksis arbejde ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret syn og desuden sætte fokus på egen og andres tænkning for at skabe forandring og udvikling. Med KRAP får den professionelle redskaber til at afdække muligheder, behov og forudsætninger for netop dette.
Redskaberne i bogen retter sig både mod afdækning, forståelse samt opbygning og ændringer i menneskelige færdigheder, forståelser og strategier. Redskaberne kan skærpe fokus på retningen og fastholde fagligheden samt sikre dokumentation i arbejdet.
KRAP - metoder og redskaber er skrevet af Lene Metner og Peter Bilgrav, der begge er psykologer i KRAP-teamet PsykologCentret ApS i Viborg-Skive. De har i en årrække afholdt KRAP-kurser for professionelle inden for det pædagogiske, sociale og psykologiske arbejdsfelt. Se mere på www.PCaps.dk.
Til bogen hører hjemmesiden www.dafolo.dk/krap, hvor du kan hente skemaer fra bogen.
Vis mere