Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
MATEMATIKVANSKELIGHEDER PÅ DE ÆLDSTE KLASSETRIN– KORTLÆGNING OG UNDERVISNING er et redskab til matematiklærere i arbejdet med at støtte elever i matematikvanskeligheder på de ældste klassetrin.Når en elev er gået i stå i sin udvikling af matematiske begreber og deres anvendelse, kan læreren bruge detteredskab til at finde svar på følgende spørgsmål:• Hvilke faglige områder er vigtige i elevens matematiske udvikling?• Hvilke informationer om elevens matematiske udvikling skal lærere søge at få kendskab til, og hvordan kan man skaffe sig disse informationer?• Hvilke undervisningstiltag kan og bør iværksættes på denne baggrund?Svage præstationer i matematik kan få alvorlige personlige og sociale konsekvenser. Alle elever har derfor krav på at blive mødt med lærings- og undervisningsbetingelser, som forebygger og afhjælper matematikvanskeligheder. Materialets tilgang bygger på forfatternes begreb ’regnehuller’,der bl.a. indebærer, at matematikvanskeligheder kan imødegås med mange forskellige strategier, og at den bedste strategi ikke altid er at starte med ’at fylde hullet op’.Om forfatterne:Lena Lindenskov er lektor på Danmarks institut for Pædagogikog Uddannelse (DPU), Campus Emdrup, AarhusUniversitet.Pia Beck Tonnesen er lektor på Institut for Skole ogLæring, Professionshøjskolen Metropol. Peter Weng er lektor på Institut for Skole og Læring,Professionshøjskolen Metropol.
Mod på mat hjælper dine ikke så sprogstærke elever med de grundlæggende ord og begreber i matematik. Lærervejledningen til Mod på mat giver læreren en grund faglig introduktion, og en solid støtte i gennemførslen af undervisningen, gennem en omfattende side til side vejledning. Vejledningen rummer desuden kopiressourcer, som kan bringes i anvendelse i undervisningen. Med Mod på mat bliver matematikken en naturlig anledning til at arbejde systematisk med at udvikle og styrke de sproglige kompetencer hos eleverne. Der etableres med materialet en ramme, som det er nemt for læreren at træde ind i, og hvor eleverne støttes i at udbygge bade deres fagsprog og deres førfaglige sprog. Materialet støtter altså eleverne i bade at forstå og anvende de ord og begreber, som er helt grundlæggende for matematikken. Og som de øvrige læremidler maske tager for givet, at alle elever forstår. Mod på mat har fokus på: at eleverne skal kunne forstå og anvende grundlæggende ord og begreber i matematik at støtte op om elever med svage sproglige kompetencer at få alle med, når du som lærer introducerer nye faglige temaer, ord og begreber at styrke arbejdet med matematikkens mundtlige dimension. Mod på mat er udviklet som et supplerende materiale, der nemt kan integreres i almenundervisningen eller benyttes i særligt tilrettelagte forløb for mindre elevgrupper.
Mod på mat hjælper dine ikke så sprogstærke elever med de grundlæggende ord og begreber i matematik. Mod på mat 2 henvender sig til elever på mellemtrinet og giver med afsæt i følgende tre temaer eleverne mulighed for at udvikle deres sproglige kompetence: Areal Brøker Statistik. Med Mod på mat bliver matematikken en naturlig anledning til at arbejde systematisk med at udvikle og styrke de sproglige kompetencer hos eleverne. Der etableres med materialet en ramme, som det er nemt for læreren at træde ind i, og hvor eleverne støttes i at udbygge både deres fagsprog og deres førfaglige sprog. Materialet støtter altså eleverne i både at forstå og anvende de ord og begreber, som er helt grundlæggende for matematikken. Og som de øvrige læremidler måske tager for givet, at alle elever forstår. Mod på mat har fokus på: at eleverne skal kunne forstå og anvende grundlæggende ord og begreber i matematik at støtte op om elever med svage sproglige kompetencer at få alle med, når du som lærer introducerer nye faglige temaer, ord og begreber at styrke arbejdet med matematikkens mundtlige dimension. Mod på mat er udviklet som et supplerende materiale, der nemt kan integreres i almenundervisningen eller benyttes i særligt tilrettelagte forløb for mindre elevgrupper. Materialet bygger på resultaterne af et fireårigt forsknings- og udviklingsprojekt fra Professionshøjskolen Metropol med støtte fra Egmont Fonden.
Mod på mat hjælper dine ikke så sprogstærke elever med de grundlæggende ord og begreber i matematik. Mod på mat 3 henvender sig til elever i udskolingen og giver med afsæt i følgende tre temaer eleverne mulighed for at udvikle deres sproglige kompetence: Tal Geometri Sandsynlighed. Med Mod på mat bliver matematikken en naturlig anledning til at arbejde systematisk med at udvikle og styrke de sproglige kompetencer hos eleverne. Der etableres med materialet en ramme, som det er nemt for læreren at træde ind i, og hvor eleverne støttes i at udbygge både deres fagsprog og deres førfaglige sprog. Materialet støtter altså eleverne i både at forstå og anvende de ord og begreber, som er helt grundlæggende for matematikken. Og som de øvrige læremidler måske tager for givet, at alle elever forstår. Mod på mat har fokus på: at eleverne skal kunne forstå og anvende grundlæggende ord og begreber i matematik at støtte op om elever med svage sproglige kompetencer at få alle med, når du som lærer introducerer nye faglige temaer, ord og begreber at styrke arbejdet med matematikkens mundtlige dimension. Mod på mat er udviklet som et supplerende materiale, der nemt kan integreres i almenundervisningen eller benyttes i særligt tilrettelagte forløb for mindre elevgrupper.
Mod på mat hjælper dine ikke så sprogstærke elever med de grundlæggende ord og begreber i matematik. Mod på mat 1 henvender sig til elever i indskolingen og giver med afsæt i følgende tre temaer eleverne mulighed for at udvikle deres sproglige kompetence: Tal Måling Statistik. Med Mod på mat bliver matematikken en naturlig anledning til at arbejde systematisk med at udvikle og styrke de sproglige kompetencer hos eleverne. Der etableres med materialet en ramme, som det er nemt for læreren at træde ind i, og hvor eleverne støttes i at udbygge både deres fagsprog og deres førfaglige sprog. Materialet støtter altså eleverne i både at forstå og anvende de ord og begreber, som er helt grundlæggende for matematikken. Og som de øvrige læremidler maåke tager for givet, at alle elever forstår. Mod på mat har fokus på: at eleverne skal kunne forstå og anvende grundlæggende ord og begreber i matematik at støtte op om elever med svage sproglige kompetencer at få alle med, når du som lærer introducerer nye faglige temaer, ord og begreber at styrke arbejdet med matematikkens mundtlige dimension. Mod på mat er udviklet som et supplerende materiale, der nemt kan integreres i almenundervisningen eller benyttes i særligt tilrettelagte forløb for mindre elevgrupper.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.