Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Op mod 70000 børn og unge har mistet en eller begge forældre, og mere end 86.000 lever i en hverdag, hvor mor og/eller far er alvorligt fysisk syg, og hvor angsten for død bliver en udslagsgivende faktor for, hvordan deres opvækst kommer til at se ud. Som alle andre børn og unge er de hver dag i kontakt med professionelle voksne: Pædagoger og lærere, men også socialrådgivere og hospitalspersonalet, der hvor forældrene behandles. Vi må klæde disse professionelle på til den opgave, de står med. Både teoretisk og praktisk er det nødvendigt, at de ved, hvordan de skal forstå de sorgreaktioner, der umiddelbart kan virke foruroligende, fremmede, overvældende og opmærksomhedskrævende. At de ved, hvordan de skal tale med den sørgende, med dennes familie, og hvad der kan hjælpe i skolegården, på studiet eller i hjemmet. Dette i den akutte tid både under og efter tab, men også på lang sigt.
Mødet med andre mennesker i sammenlignelige situationer er en væsentlig ressource i arbejdet med sociale, fysiske og psykiske problemer og udgør essensen i gruppemetode. Gruppemetode er i forskellige udformninger vidt udbredt i mange sektorer i velfærdssamfundet. Denne bog giver en alsidig introduktion til, hvordan man kan arbejde med gruppemetode. De indledende kapitler gennemgår grundlæggende spørgsmål omkring arbejdet med grupper: Hvornår er gruppearbejde en god idé? Hvordan planlægger man gruppeforløbet? Hvilke potentialer og faldgruber skal man være opmærksom på undervejs? Dernæst sættes der fokus på centrale metoder og tilgange. Der ses bl.a. på kognitiv metode, narrative tilgange, reminiscensmetoden, legende tilgange, brevskrivning og kreative præsentationsteknikker. Gennemgående er der fokus på praksis, så bogen kan anvendes direkte i arbejdet med grupper. Gruppemetode er redigeret af Pernille Brok, Lise Jordahn og Helle Kjems, som alle har bred erfaring med at arbejde med og undervise i gruppemetode. Metodekapitlerne er skrevet af centrale aktører inden for social- og sundhedssektoren, som her giver et indblik i specifikke metoder og erfaringer med gruppearbejde.
Kræftsygepleje – i et forløbsperspektiv er en lærebog om de sygeplejefaglige udfordringer, når et menneske får stillet en kræftdiagnose. Det gælder hele vejen fra forebyggelse, over behandling til forløbet afsluttes. I de seneste årtier har sundhedsvæsenet ændret sig markant, og flere behandlingsforløb afvikles nu ambulant. Inden for kræftområdet giver det nogle særlige udfordringer, som denne bog analyserer og diskuterer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.