Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad kan data gøre for professionelle i skolen i Danmark, når formålet er at styrke kerneopgaven og den fælles professionelle praksis? Det kan denne bog hjælpe alle, der arbejder med ledelse af skolen, med at svare på.Bogen bidrager med aktuel forskningsviden om brugen af data i det professionelle arbejde og er bygget op omkring 10 helt centrale værktøjer, som kan fremme ledelsesarbejdet med data i skolen.Bogen henvender sig til alle, der udøver ledelse i skolen. Kernemålgruppen er ledere i skolen, men den vil også kunne læses og anvendes af såvel forvaltningsledelse og -konsulenter som af skolens ressourcepersoner og vejledere, som arbejder med udvikling af skolens vidensgrundlag. Bogen kan anvendes som en del af både skræddersyede udviklingsforløb, der i disse år mange steder i landet initieres og styres fra både forvaltninger og skoler, og i efter-/videreuddannelsesforløb. Sekundære målgrupper tæller udviklingskonsulenter og lærere.
Hvad kan data gøre for professionelle i skolen i Danmark, når formålet er at styrke kerneopgaven og den fælles professionelle praksis? Det kan denne bog hjælpe alle, der arbejder med ledelse af skolen, med at svare på.Bogen bidrager med aktuel forskningsviden om brugen af data i det professionelle arbejde og er bygget op omkring 10 helt centrale værktøjer, som kan fremme ledelsesarbejdet med data i skolen.Centrale spørgsmål i bogen er:- Hvordan vælges de data, der skal informere vejen mod de strategiske mål?- Hvordan skaber man overblik over de mange tilgængelige data?- Hvordan kan data i særlig grad blive værdifulde og få liv, når de indgår i skolens professionelle læringsfællesskaber?- Hvilke kompetencer og grundlæggende tilgange skal de professionelle have for at kunne bruge data og få arbejdet med data omsat til læring og trivsel for eleverne?Bogen henvender sig til alle, der udøver ledelse i skolen. Kernemålgruppen er ledere i skolen, men den vil også kunne læses og anvendes af såvel forvaltningsledelse og -konsulenter som af skolens ressourcepersoner og vejledere, som arbejder med udvikling af skolens vidensgrundlag. Bogen kan anvendes som en del af både skræddersyede udviklingsforløb, der i disse år mange steder i landet initieres og styres fra både forvaltninger og skoler, og i efter-/videreuddannelsesforløb. Sekundære målgrupper tæller udviklingskonsulenter og lærere.Forfatterne er alle tilknyttet program for Ledelse og Organisatorisk Læring i forskningsafdelingen på Københavns Professionshøjskole. De har mange års erfaring med udvikling af og forskning i skoleledelse.Omtale af bogen'Som skoleleder rammer bogen lige ned i det behov, vi har for at kunne kvalificere arbejdet med data yderligere. Selvom der er masser af litteratur, der beskæftiger sig med brug af data i skolen, er det første gang, at jeg læser en bog, der inddrager international forskning, de politiske perspektiver, dansk skoledebat og helt lavpraktiske måder at bruge data til at løfte skolernes praksis, tilpasset en nutidig, dansk kontekst. Netop det er bogens allerstørste styrke.' - Lasse Reichstein, skoleleder, Hellerup Skole
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:Ledelse tæt på praksisAf Marianne Buhl Hornskov og Maria Holkenfeldt BehrendtMed udgangspunkt i en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)stiller denne artikel skarpt på, hvordan god skoleledelse tæt på undervisning og læring tager sig ud helt konkret.Når skoleledere observerer undervisningAf Malene RingvadDenne artikel giver et bud på, hvorfor undervisningsobservation er en god ide,hvordan det kan gribes an i praksis, og hvordan en eventuel observationsguide til lederen kan udformes.Lærende le-del-se eller ledet læring?Af Ingelin BurkelandDenne artikel fokuserer på, hvordan skolelederen skaber et godt og læringsfremmende miljø på skolen. Der argumenteres bl.a. for, at lederen skal turde vise noget af ”sig selv” og selv bane vejen for den gode læringsfremmende kultur.Viden – en fælles udfordring for ledelse og medarbejdereAf Søren Buhl HornskovMed afsæt i den internationale forsknings bud på, hvordan skoler succesfuldt kan udvikle og bruge viden, data og evidens i en undersøgende praksis, beskriver denne artikel de udfordringer der ligger i at skabe et godt vidensgrundlag for udvikling af skolen.Klumme: Skal vi ikke bare kalde ”læringsmålstyret undervisning” for undervisning?Af Peter Andersen
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.