Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Vores følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale kompetencer udvikles gennem vores relationer med andre, og fællesskabet er rammen omkring denne udvikling. Leg har en overordentlig stor betydning for denne udvikling og det er gennem leg, at mennesker i sidste ende udvikler evnen til at indgå i kreative og innovative arbejdsfællesskaber. Denne bog er skrevet til lærere, pædagoger, psykologer og andre, der arbejder med børn i børnehaver, børnehaveklasser og skoler, og som gerne vil etablere følelsesmæssigt modnende gruppefællesskaber med 4-12-årige børn. Bogens forfattere er alle fagpersoner, som har støttet børns udviklingsproces gennem kreative tilgange, så disse børn har fået mulighed for at udvikle sig til personer, der kan indgå i konstruktive fællesskaber med en høj mentaliseringskapacitet.
Fra interaktion til relation præsenterer Susan Hart og Rikke Schwartz fem tænkere, som på hver deres måde har bidraget til at udvikle tilknytningsteorien: Donald W. Winnicott, som foregreb væsentlige dele af tilknytningsteorien, idet han undersøgte, hvordan forældrenes omsorg bidrager til at skabe et rum, hvor barnet kan realisere sit potentiale og udvikle sig; John Bowlby, tilknytningsteoriens egentlige grundlægger, som viste, hvordan tilknytningsrelationer mellem børn og omsorgspersoner er af afgørende betydning for udviklingen af barnets personlighed; Daniel N. Stern, som har videreudviklet tilknytningsteorien, især gennem studier af den tidlige interaktion mellem spædbørn og mødre; Allan N. Schore, som har bygget bro mellem tilknytningsteori og neurovidenskab og vist, hvordan udviklingen af barnets hjernestrukturer afhænger af dets erfaringer med tilknytning; Peter Fonagy, som har forenet psykoanalyse, tilknytningsteori og neurobiologi i en teori om mentalisering – evnen til at forstå sammenhængen mellem adfærd og mentale tilstande, både hos en selv og andre.Bogen er en præsentation af fem teoribygninger, men samtidig en mere generel introduktion til tilknytningsteorien, som i dag spiller en afgørende rolle for forståelsen af børns udvikling og især betydningen af tidlige omsorgsrelationer.SUSAN HART er cand.psych. og har arbejdet som behandler, underviser og supervisor i en række sammenhænge. Hun har været en af de første i Danmark til at beskæftige sig med neuroaffektiv udviklingspsykologi. Tidligere har hun udgivet bøgerne Hjerne, samhørighed, personlighed og Betydningen af samhørighed på Hans Reitzels Forlag.RIKKE SCHWARTZ er cand.psych., supervisor og specialist i børnepsykologi. Hun har i en længere årrække arbejdet i psykiatrien og desuden fungeret som faglig konsulent i forbindelse med børnefjernelsessager. De seneste år har hun været privatpraktiserende psykolog.
Grundbog i psykiatri er det autoritative hovedværk inden for dansk psykiatri. Denne tredje udgave er væsentligt opdateret, og beskrivelser af både den nuværende diagnoseliste ICD-10 og den kommende ICD-11 er inkorporeret i alle kapitlerne. Bogens kapitler er grundigt revideret af både tidligere og nye forfattere, ligesom der er kommet nye kapitler til.Hvert kapitel indeholder casemateriale, oversigtsbokse, relevant litteraturliste og resumé, hvilket gør bogen til en oplagt grund- og opslagsbog for medicin- og psykologistuderende samt andre studerende inden for social- og sundhedsfagene. Kan også bruges af professionelle med interesse for psykiatri, fx praktiserende læger, kliniske psykologer, psykiatriske sygeplejersker og psykiatere samt personale på bosteder og i socialforvaltninger.Grundbog i psykiatri giver en opdateret beskrivelse af psykiatrien med mennesket i centrum og med en bred videnskabelig tilgang. Alle psykiske lidelser i WHO’s ICD-diagnoselister bliver gennemgået med fokus på årsagsforhold, forekomst, det klinisk billede, diagnostik og behandling. Fremstillingen af de enkelte lidelser og deres behandling er baseret på den nyeste forskning, og der lægges vægt på, at alle kliniske beslutningsprocesser og behandlinger er evidensbaserede.Erik Simonsen er professor emeritus ved Institut for Klinisk Medicin ved Københavns Universitet og speciallæge i psykiatri tilknyttet Forskningsenheden Psykiatrien Øst, Region Sjælland. Bo Møhl er professor emeritus i klinisk psykologi ved Aalborg Universitet, cand.mag. og cand.psych., specialpsykolog i psykiatri, specialist og supervisor i psykoterapi. Begge har mere end 35 års klinisk erfaring fra psykiatrien.
Kassette der indeholder Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3. Bøgerne kan også købes enkeltvis.Trilogien, Neuroaffektiv udviklingspsykologi, handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. Børn fødes med et enormt udviklingspotentiale, og for at kunne realisere dette potentiale har de brug for stimulation.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3 følger en progressiv beskrivelse af de samme fem menneskeskæbner, fra de bliver født, til de når ind i voksenalderen, men bøgerne kan også læses enkeltvis.På bøgernes hjemmeside ligger videoklip, der illustrerer centrale psykologiske begreber: Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1, Neuroaffektiv udviklingspsykologi 2 og Neuroaffektiv udviklingspsykologi 3.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1, Makro- og mikroregulering beskriver de små usynlige samspilsprocesser, hvor forældre og spædbarn sekund for sekund synkroniserer sig med hinanden. Forbindelsen mellem på den ene side barnets medfødte forudsætninger og temperament og på den anden side makro- og mikroreguleringsprocesserne danner allerede inden 1-årsalderen det tilknytningsmønster, der bliver bestemmende for dets senere udvikling.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 2, Fra tilknytning til mentalisering fokuserer på barnets dannelse af tilknytningsmønster, som er grundlagt gennem makro- og mikroreguleringsprocesserne. Barnet konstruerer indre billeder af sig selv gennem hverdagens interaktioner. Disse indre billeder eller repræsentationer har stor betydning for, hvordan det indgår i sociale relationer senere i livet og skaber fundamentet for senere at kunne udvikle mentaliseringsevne.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 3, De neuroaffektive kompasser beskriver et navigationsredskab til støtte for menneskets personlighedsmodning, uanset alder, og behandler de udfordringer, barnet stilles over for i løbet af hjernens modning - så det udvikler sig fra at være en sansende til en følende og til sidst til en mentaliserende person. Bogen har fokus på, hvordan unge kan drage fordel af støtte til udvikling af psykiske selvreguleringskompetencer, forudsat de mødes i deres nærmeste emotionelle udviklingszone. Kompasserne giver et overblik over, hvordan udviklingen ideelt set bør foregå, men illustrerer også, hvor let børn kan slås ud af kurs på deres udviklingsvej.Susan Hart er psykolog, specialist og supervisor i børnepsykologi og i psykoterapi. Med baggrund i familiebehandling og børnepsykiatri arbejder Susan som selvstændig psykolog. I sin omfattende kursus- og foredragsvirksomhed formidler og udvikler hun den neuroaffektive tænkning med afsæt i den nyere hjerneforskning.
I Fra interaktion til relation præsenterer Susan Hart og Rikke Schwartz fem tænkere, som på hver deres måde har bidraget til at udvikle tilknytningsteorien: Donald W. Winnicott, som foregreb væsentlige dele af tilknytningsteorien, idet han undersøgte, hvordan forældrenes omsorg bidrager til at skabe et rum, hvor barnet kan realisere sit potentiale og udvikle sig; John Bowlby, tilknytningsteoriens egentlige grundlægger, som viste, hvordan tilknytningsrelationer mellem børn og omsorgspersoner er af afgørende betydning for udviklingen af barnets personlighed; Daniel N. Stern, som har videreudviklet tilknytningsteorien, især gennem studier af den tidlige interaktion mellem spædbørn og mødre; Allan N. Schore, som har bygget bro mellem tilknytningsteori og neurovidenskab og vist, hvordan udviklingen af barnets hjernestrukturer afhænger af dets erfaringer med tilknytning; Peter Fonagy, som har forenet psykoanalyse, tilknytningsteori og neurobiologi i en teori om mentalisering – evnen til at forstå sammenhængen mellem adfærd og mentale tilstande, både hos en selv og andre. Bogen er en præsentation af fem teoribygninger, men samtidig en mere generel introduktion til tilknytningsteorien, som i dag spiller en afgørende rolle for forståelsen af børns udvikling og især betydningen af tidlige omsorgsrelationer. SUSAN HART er cand.psych. og har arbejdet som behandler, underviser og supervisor i en række sammenhænge. Hun har været en af de første i Danmark til at beskæftige sig med neuroaffektiv udviklingspsykologi. Tidligere har hun udgivet bøgerne Hjerne, samhørighed, personlighed og Betydningen af samhørighed på Hans Reitzels Forlag. RIKKE SCHWARTZ er cand.psych., supervisor og specialist i børnepsykologi. Hun har i en længere årrække arbejdet i psykiatrien og desuden fungeret som faglig konsulent i forbindelse med børnefjernelsessager. De seneste år har hun været privatpraktiserende psykolog.
"Klassisk og moderne psykologisk teori" er en indføring i psykologiens centrale teorier, personer, temaer og begreber.Bogens første del er en kronologisk gennemgang af psykologiens udvikling fra 1879, hvor Wilhelm Wundt etablerede det første psykologiske laboratorium, til nutidens dominerende teorier og begreber. Bogens anden del er bygget op om centrale temaer i psykologien og her introduceres læseren til teorier om bl.a. tilknytning, bevidsthed og selvet."Klassisk og moderne psykologisk teori" præsenterer og gennemgår de enkelte teoriers baggrund og grundideer. Hvert kapitel indeholder endvidere korte biografiske oplysninger om teoriernes ophavsmænd samt en oversigt over nøglebegreber og definitioner.En fyldig litteraturliste, der medtager både originalværker, skandinaviske oversættelser og den vigtigste sekundær litteratur på området, suppleret af omfattende navne- og emneindeks gør bogen anvendelig som opslagsværk og som redskab til litteratursøgning.
Morgendagens krav til ledelse kræver, at lederen i højere grad bringer sine personlige kompetencer ind i samspillet med andre mennesker og formår at anvende og regulere sine følelser og emotioner optimalt. Inddragelse af emotionelle og mentale ressourcer gør den enkelte leder til en bedre chef, både for sig selv og for sine medarbejdere.Ledelse mellem hjerne og hjerteer en nyskabende bog, der kobler den seneste ledelsesteori, herunder neuroledelse, sammen med udviklingspsykologi og bygger bro mellem de krav og den hverdag, lederen møder.Bogen har samlet danske og udenlandske bidrag til, hvordan vi kan opnå bedre ledelse og velfungerende organisationer og virksomheder gennem bl.a. mentalisering, empati og neuroaffektivt lederskab. Bogen består af fem dele:1.Introduktion til neuroaffektivt lederskab, 2. Emotionel intelligens og empatisk ledelse,3. Arbejdspladsen som tryg base, 4.Prosocial ledelse i offentlige og omsorgsgivende organisationer,5. Introduktion til lederens udvikling af social kapacitet.Bogen henvender sig til ledere og konsulenter i private og offentlige virksomheder og organisationer, som identificerer sig med den moderne og selvudviklende leder, der ønsker at skabe bedre udvikling for sig selv, sine medarbejdere og i hele organisationen. Endvidere kan bogen indgå i videre- og efteruddannelsesforløb, hvor ledelsesudvikling er en del af studiet. Besøg ogsåhttp://susanhart.hansreitzel.dk
Barnet og dets relationelle miljø er en bog om den børnepsykologiske undersøgelse ud fra en tilknytningsbaseret, udviklingspsykopatologisk og neuroaffektiv model. Bogens forfattere viser, hvordan denne teoretiske forankring kan guide psykologens metodiske overvejelser i undersøgelsesprocessen, og hvordan undersøgelsens resultat kan beskrives i en caseformulering ud fra faktorer, der enten hæmmer eller befordrer barnets personlighedsudvikling. Bogen præsenterer en række tilknytningsbaserede vurderingsmetoder, som kan belyse barnets tilknytning, forældrenes indre repræsentationer og mentaliseringsevne samt kvaliteten af det relationelle miljø i samspillet mellem forældre og barn. Bogen tilbyder en række praktiske redskaber, fx et nyudviklet anamneseskema til brug ved interview af forældrene i undersøgelsen, skema til sammenfatning af den kliniske vurdering samt overvejelser over, hvordan beskrivelsen af undersøgelsens resultat kan udformes. Bogen er således en brugsbog for praktikere, der ønsker at bygge deres psykologiske undersøgelsesmetodik af børn på et tilknytningsbaseret og udviklingspsykologisk fundament.
I løbet af det seneste årti er der sket store fremskridt inden for hjerneforskningen. Vi er kommet tættere på en forståelse af, hvordan medfødte forudsætninger og miljømæssig stimulering påvirker hinanden i barnets udvikling. Med udgangspunkt i bl.a. Antonio Damasio, Allan Schore og Daniel Stern giver Hjerne, samhørighed, personlighed en introduktion til den gryende psykologiske disciplin, der kan kaldes neuroaffektiv udviklingspsykologi. Med udviklingen af den neuroaffektive viden kan vi opnå en mere nuanceret og dybtgående viden om personlighedens tilblivelse i et tæt samspil mellem medfødte dispositioner og miljø. En grundlæggende forståelse af sammenhængen mellem udviklingspsykologi og neurofysiologi er central for studerende inden for psykologi, pædagogik og sociale fag samt for ansatte på PPR-kontorer, børnepsykiatriske afdelinger, socialforvaltninger, børnerådgivninger osv. Susan Hart (f. 1956) har som psykolog erfaring fra socialforvaltning, børnepsykiatrien og som leder af et familiebehandlingscenter. I dag er hun privatpraktiserende og beskæftiger sig hovedsageligt med vurdering og behandling af børnefamilier. Susan Hart har tidligere skrevet flere artikler om neuroaffektiv udviklingspsykologi og afholder kurser i emnet.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi er en brobygning mellem den nyeste hjerneforskning, tilknytningsteori og udviklingspsykologi. Neuroaffektiv psykoterapi med voksne omsætter teorien til det psykoterapeutiske arbejde og præsenterer ideer til, hvordan man kan skabe personlighedsmæssige udviklingsprocesser i det udviklede nervesystem. Alle bogens bidrag bygger på den grundlæggende udviklingspsykologiske forståelse, at det er andres anerkendelse, som former selvet, og det er gennem andres anerkendelse, at man etablerer en bevidsthed om sig selv. Neuroaffektiv psykoterapi med voksne er ikke en ny behandlingsmetode, men et ”landkort”, der kan vise vej i forhold til mange forskellige hensigtsmæssige psykoterapeutiske metoder: Hvilken metode er anvendelig til hvem, til hvad og hvornår?Bogen samler udenlandske og danske forfatteres bidrag, der alle forholder sig til psykoterapi ud fra en kompleks forståelse af personlighedsudvikling som en gensidig proces mellem neurobiologi og relationel regulering. Bogen er inddelt i fem dele:1. Integration af neuroaffektiv viden i det psykoterapeutiske felt2. Neuroaffektiv udviklingspsykologi som grundlag for at forstå den psykoterapeutiske proces3. Afstemningsprocesser i psykoterapi4. Psykoterapeutisk intervention i forhold til alvorlige relationsforstyrrelser, traumer og dissociative lidelser5. Mentaliseringsprocesser og psykoterapi.Bogen henvender sig til psykologer, psykiatere, psykoterapeuter, pædagoger og andre fagpersoner, der indgår i psykoterapi og miljøbehandling med voksne, heriblandt også familiebehandling.Susan Hart er psykolog og har tidligere udgivet bøgerne Neuroaffektiv psykoterapi med børn (2011), Dissociationsfænomener (2011), Den følsomme hjerne (2009), Hjerne, samhørighed, personlighed (2006), Betydningen af samhørighed (2006) og sammen med Rikke Schwartz Fra interaktion til relation (2008). Susan Hart har derudover skrevet artikler om neuroaffektiv udviklingspsykologi og afholder kurser i emnet.
For mennesker, der ikke kan overvinde traumer, vil fortidens tyranni farve deres oplevelser, så nutiden synes glædesløs. Samtidig vil det forhindre dem i at være opmærksomme på både nye og velkendte situationer, der kan give ro og velbehag. Traumatisk dissociation er en sådan manglende evne til at kunne hele efter et psykisk traume. Posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD) blev i 1980’erne integreret i det etablerede diagnosesystem, og begrebet dissociation har siden vundet indpas i psykologiske og psykiatriske kredse, hvor man diskuterer de alvorlige traumers betydning for menneskets helbred såvel fysisk som psykisk. Forskningen i traumer og PTSD har medført en større forståelse for de skadevirkninger, traumatiske begivenheder kan få på alle niveauer i nervesystemet. Forskning i betydningen af voldelige overgreb mod børn har samtidig medført en større forståelse for, hvor tæt tilknytningstraumer kan være relateret til alvorlige tilknytningsforstyrrelser, og ligeledes en forståelse for de alvorlige konsekvenser, disse har for personlighedsudviklingen. Susan Hart har redigeret dette første samlede overblik over dissociationsfænomener på dansk. Samlingen af anerkendte traumeforskeres og forfatteres viden om dissociationsfænomener er et vigtigt bidrag til udviklingen af en samlet teoretisk forståelse af personlighedsudvikling, personlighedsforstyrrelser og traumatisk dissociation. Bogen henvender sig til psykologer, psykiatere og andre, der i deres arbejde møder traumatiserede mennesker. Bogens udenlandske bidrag er oversat fra engelsk af Bjørn Nake. Omslag: Ida Balslev-Olesen
Trilogien, Neuroaffektiv udviklingspsykologi, handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. Børn fødes med et enormt udviklingspotentiale, og for at kunne realisere dette potentiale har de brug for stimulation.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3 følger en progressiv beskrivelse af de samme fem menneskeskæbner, fra de bliver født, til de når ind i voksenalderen, men bøgerne kan også læses enkeltvis.På bøgernes hjemmeside ligger videoklip, der illustrerer centrale psykologiske begreber.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 2, Fra tilknytning til mentaliseringfokuserer på barnets dannelse af tilknytningsmønster, som er grundlagt gennem makro- og mikroreguleringsprocesserne. Barnet konstruerer indre billeder af sig selv gennem hverdagens interaktioner. Disse indre billeder eller repræsentationer har stor betydning for, hvordan det indgår i sociale relationer senere i livet og skaber fundamentet for senere at kunne udvikle mentaliseringsevne.
"Et fascinerende studie! [...] Hart har givet danske læsere en eminent introduktion til den neuroaffektive udviklingspsykologi"– Jørgen Lyhne, Psykolog NytDen nyeste hjerneforskning viser, at barnets tidlige livserfaringer har en meget stor betydning for nervesystemets organisering. Barnets psykiske struktur opbygges i et tæt samspil mellem nervesystemets medfødte forudsætninger og barnets nære omsorgsmiljø. Forudsætningen for en sund udvikling af nervesystemet er derfor, at barnet gennem opvæksten indgår i et samspil med kærlige omsorgspersoner. I sin forrige bog Hjerne, samhørighed, personlighed præsenterede Susan Hart det teoretiske fundament for den neuroaffektive udviklingspsykologi, som bygger bro mellem neurofysiologien og udviklingspsykologien. I Betydningen af samhørighed forstærkes denne brobygning. Susan Hart beskriver her, hvor væsentlige de neuroaffektive processer er for barnets sunde udvikling – og hvordan neurofysiologisk viden kan anvendes i den terapeutiske behandling af børn og voksne med psykiske forstyrrelser. Relationen mellem terapeut og klient kan støtte klientens nervesystem til udvikling og opløsning af traumer. Bogen henvender sig til universitetsstuderende i psykologi, ansatte på PPR-kontorer, børne- og voksenpsykiatriske afdelinger, socialforvaltninger, børnerådgivninger osv. Bogen vil også være central for studerende på de sociale højskoler, pædagog- og lærerseminarierne samt sygeplejeskolerne.
Trilogien, Neuroaffektiv udviklingspsykologi, handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. Børn fødes med et enormt udviklingspotentiale, og for at kunne realisere dette potentiale har de brug for stimulation.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3 følger en progressiv beskrivelse af de samme fem menneskeskæbner, fra de bliver født, til de når ind i voksenalderen, men bøgerne kan også læses enkeltvis.På bøgernes hjemmeside ligger videoklip, der illustrerer centrale psykologiske begreber.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1, Makro- og mikroregulering beskriver de små usynlige samspilsprocesser, hvor forældre og spædbarn sekund for sekund synkroniserer sig med hinanden. Forbindelsen mellem på den ene side barnets medfødte forudsætninger og temperament og på den anden side makro- og mikroreguleringsprocesserne danner allerede inden 1-årsalderen det tilknytningsmønster, der bliver bestemmende for dets senere udvikling.
Trilogien, Neuroaffektiv udviklingspsykologi, handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. Børn fødes med et enormt udviklingspotentiale, og for at kunne realisere dette potentiale har de brug for stimulation.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1,2 og 3 følger en progressiv beskrivelse af de samme fem menneskeskæbner, fra de bliver født, til de når ind i voksenalderen, men bøgerne kan også læses enkeltvis.På bøgernes hjemmeside ligger videoklip, der illustrerer centrale psykologiske begreber.Neuroaffektiv udviklingspsykologi 3, De neuroaffektive kompasser beskriver et navigationsredskab til støtte for menneskets personlighedsmodning, uanset alder, og behandler de udfordringer, barnet stilles over for i løbet af hjernens modning - så det udvikler sig fra at være en sansende til en følende og til sidst til en mentaliserende person. Bogen har fokus på, hvordan unge kan drage fordel af støtte til udvikling af psykiske selvreguleringskompetencer, forudsat de mødes i deres nærmeste emotionelle udviklingszone. Kompasserne giver et overblik over, hvordan udviklingen ideelt set bør foregå, men illustrerer også, hvor let børn kan slås ud af kurs på deres udviklingsvej.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi er en brobygning mellem den nyeste hjerneforskning, tilknytningsteori og udviklingspsykologi. Neuroaffektiv psykoterapi med børn omsætter teorien til det psykoterapeutiske arbejde med spædbørn, børn og familier og præsenterer en variation af metoder, som alle har betydning for udvikling på forskellige niveauer i barnets nervesystem. Bogens røde tråd er at beskrive forskellige systematiserede metoder til børne- og familiebehandling ud fra den grundlæggende udviklingspsykologiske forståelse, at det er andres anerkendelse, som former selvet, og det er gennem andres anerkendelse, at man etablerer en bevidsthed om sig selv. Forskellige psykologiske behandlingsmetoder kan føre til psykisk udvikling hos barnet. Barnets udvikling skal stimuleres netop dér, hvor den nærmeste udviklingszone er, og det er vigtigt at vide, om barnets primære omsorgspersoner er i stand til at støtte udviklingen derfra. Udvikling af en moden personlighedsstruktur skabes i første omgang gennem samspillet med de nære tilknytningspersoner. Bogen samler udenlandske og danske forfatteres bidrag, der alle forholder sig til psykoterapi med børn og familier ud fra en kompleks forståelse af personlighedsudvikling som en gensidig proces mellem neurobiologi og relationel regulering. Bogen er inddelt i fire dele, Generelle principper for neuroaffektiv psykoterapi, Spædbarnsterapi, Børneterapi og Familiebehandling, og henvender sig til psykologer, psykiatere, psykoterapeuter, pædagoger og andre fagpersoner, der indgår i familiebehandling og relations- og miljøbehandling med børn. Susan Hart er psykolog og har tidligere udgivet bøgerne Dissociationsfænomener (2011), Den følsomme hjerne (2009), Hjerne, samhørighed, personlighed (2006), Betydningen af samhørighed (2006) og sammen med Rikke Schwartz Fra interaktion til relation (2008). Susan Hart har derudover skrevet artikler om neuroaffektiv udviklingspsykologi og afholder kurser i emnet. Bogens udenlandske bidrag er oversat fra engelsk og norsk af Dorte Herholdt Silver.
Neuroaffektive kompaskort præsenterer essensen i neuroaffektiv udviklingspsykologi. Det første kort giver et forenklet overblik over modellen omkring de neuroffektive kompasser.På de følgende tre kort gengives de neuroaffektive kompasser, nemlig det autonome, det limbiske og det præfrontale.Det sidste kort giver et overblik over udviklingen af de mentale organiseringsniveauer fra fødslen til ca. 23-årsalderen.På bagsiden af kortene er der en kort tekstforklaring til kompasserne og tips til interventioner. Neuroaffektive kompaskort giver overblik over personlig, emotionel og social udvikling fra fødslen til midt i 20’erne og kan med fordel bruges af alle, der har stiftet bekendtskab med neuroaffektiv udviklingspsykologi og gerne vil bruge teorien i praksis med børn, unge og voksne.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. I bogen er der tre gennemgående fortællinger om børn og deres livsforløb, som illustrerer teorien i praksis samt øvelser, der er rettet mod elevdeltagelse. Derudover gennemgås relevante eksperimenter og hjernestrukturer.Bogen beskæftiger sig med 6 overordnede områder:Sammenhængen mellem arv og miljø for følelsesmæssig udviklingDen treenige hjerneDet autonome niveauDet limbiske niveauDet præfrontale niveauDen livslange udviklingIndholdet er tilpasset målgruppen og læreplanen til psykologi i gymnasiet.
I bogen Følelser – din oversete superkraft trækker klinisk psykolog, Ph.d. og forsker Susan Hart følelserne ud af skyggen og giver dem en hædersplads i kampen mod den alt for udbredte mistrivsel blandt både børn og voksne.Samfundets krav om perfektion og præstation beskyldes ofte for at være årsag til vores stigende mistrivsel. Derfor forsøger vi at neddrosle kravene til hinanden og omforme rammerne. Men hvad nu hvis vi overser noget i vores kamp mod stress og angst, der er endnu vigtigere, nemlig vores følelser?Evolutionen har givet mennesket en medfødt gave, som ingen andre dyr på planeten har. Udover at tænke og bruge kroppen har vi evnen til at udvikle vores følelser og knytte os til hinanden.Desværre er der i vores samfund mere prestige i at være klog og stærk end følsom. Men hvis vi ikke lærer at håndtere vores egne og andres følelser, kan vi ikke møde hinanden med empati og medfølelse. Og hvis vi ikke føler os mødt, hørt og anerkendt, bliver vi urolige, vrede, triste eller psykisk ustabile. Det fører til dårlig trivsel.Susan Hart guider læseren til at vende denne udvikling og til aktivt at fremme egen trivsel ved at lære at forstå og håndtere sine følelser.
Leg for sjov og alvor – kort fortalt er en kuffert med 46 kort med kendte og mindre kendte lege. De inspirerer til, hvordan du kan stimulere 1-6-åriges følelsesmæssige og sociale udvikling. Legekortene er farvekoordinerede, så det er muligt at udvælge og strukturere lege, der passer til den aktuelle børnegruppes udviklingsniveauer. På hvert kort er der et perspektiv, der retter sig mod pædagogens selvagens. Her vil du kunne læse om, hvad man skal være særlig opmærksom på, når man igangsætter lege med henblik på det gældende udviklingsniveau.Kortsættet er et supplement til bogen Leg for sjov og alvor.
Gå på opdagelse i voksenlivets udviklingsfaser med Den Neuroaffektive Billedbog 3. Bogen tager i tekst og billeder læseren med på en spændende og lærerig rejse gennem voksenlivets forskellige stadier og beskriver, hvordan vores personlighed og kompetencer udvikler sig og tilpasser sig vores unikke liv og kultur. De fantasifulde billeder i bogen hjælper med at bringe teksten til live og giver læseren en dybere forståelse for processerne, der beskrives.Forskning i hjernens udvikling viser, at alle vores vigtige personlighedsmæssige kompetencer fortsætter med at udvikle sig igennem hele livet på baggrund af erfaring. Bogen beskriver, hvordan disse processer udfolder sig, uanset om vi lever alene, med partner og børn eller i andre familiære og sociale sammenhænge.Den Neuroaffektive Billedbog 3 er skrevet til alle, der ønsker at forstå voksenlivets modningsprocesser ud fra hjernens udvikling og livet i vores egen kulturelle sammenhæng. Bogen giver en enkel og kropsfunderet forklaring på voksenlivets modningsniveauer og viser, hvordan mønstre, der først udvikles, når vi er børn og unge, kan blive til enten ressourcer, opgivelse eller fastlåsninger i voksenalderen.Den Neuroaffektive Billedbog 3 er en selvstændig fortsættelse af Den Neuroaffektive Billedbog og Den Neuroaffektive Billedbog 2. Den er velegnet til behandlere, psykologer, psykoterapeuter og pædagoger, såvel som til alle, der ønsker at forstå mere af deres eget og andre voksnes liv.
Introduktion til neuroaffektiv udviklingspsykologi kaster lys over, hvordan vores livsrejse formes af komplekse samspil mellem arv, miljø og følelsesmæssig udvikling.Gennem tre cases sætter Susan Hart hele livsforløb ind i en forståelsesramme, som kombinerer udviklings- og tilknytningsteori med traumeforståelse, evolutionspsykologi og affektiv hjerneforskning. Hun viser, hvordan følelsesmæssig udvikling indtræffer i specifikke perioder, og hvordan den enkeltes personlige potentiale kan udfoldes, hvis den mødes med en relationsbaseret stimulation.Introduktion til neuroaffektiv udviklingspsykologi er den første af en række bøger i en serie, der i kort form beskriver emner inden for neuroaffektiv udviklingspsykologi og -psykoterapi. Serien er redigeret af Susan Hart.
Mødeøjeblikke i psykoterapi med børn undersøger de forandringsskabende øjeblikke i børneterapi. Bogen er vokset ud af mødet mellem bogens forfattere og fire terapeuter: Peter Levine fra USA, Jukka Mäkelä fra Finland, Haldor Øvreeide fra Norge og Eia Asen fra England, der alle præsenterer deres terapeutiske perspektiv. På baggrund af transkriptioner af børneterapierne samler Susan Hart og Marianne Bentzen beskrivelser og refleksioner fra de fire terapeuter. De formidler gennem den neuroaffektive teori deres bud på, hvordan mødeøjeblikke i det fællesmenneskelige potentiale kan identificeres på tværs af forskellige terapeutiske retninger. Bogen er revideret i sin gennemgang af den neuroaffektive udviklingspsykologi og drøftelser om forandringsskabende møder i psykoterapi og indeholder også nye versioner af de neuroaffektive kompasser. Mødeøjeblikke i psykoterapi med børn kan med stor fordel også læses af psykologer og psykoterapeuter som arbejder med voksenterapi.Bogen er en revideret udgave af ’Jagten på de nonspecifikke faktorer i psykoterapi med børn’. ”Denne bog er en meget værdifuld praktisk implementering af min årtierlange forskning i den psykobiologiske forvandling af mening fra kropslige processer i barndommen til kortikale processer i teenagealderen. Hart og Bentzen viser, hvordan terapeuten hvert eneste øjeblik opererer på flere niveauer af psykobiologiske meningsskabelse, der kan overføres til børns polymorfe meningsskabelse og dermed bidrage til samskabelsen af nye meninger og transformationer.”Ed TronickProfessor ved University of Massachusetts, Boston, og forskningsassistent ved Harvard Medical School. ”Denne fængslende og originale bog markerer den første udforskning af det paradigme om “mødeøjeblikke”, som afdøde Daniel Stern ville have været begejstret for, og som alle vi andre kan tage ved lære af. Forfatterne har integreret den neuroaffektive udviklingspsykologi for at kaste nye lys over psykoterapi med børn. Bogen er bestemt værd at læse - mere end én gang.”Peter FonagyProfessor, ph.d, FBA, OBE, Freud Memorial Professor of Psychoanalysis og leder af fakultetet for forskning i klinisk pædagogik og sundhedspsykologi ved University of London samt direktør for The Anna Freud Centre i London.
Hvordan former hjernen, neurokemi og miljø vores liv? I Fra neuron til person udforsker Susan Hart de biologiske, psykologiske og sociale mekanismer, der påvirker vores personlighed og evne til empati – og tilbyder dermed læseren en dybere forståelse af, hvordan arv og miljø interagerer. Med udgangspunkt i tre livshistorier får man indblik i, hvordan hjernen spiller en vigtig rolle i menneskets personlige, sociale og følelsesmæssige udvikling.Fra neuron til person indgår i en serie af bøger, der i kort form beskriver emner inden for neuroaffektiv udviklingspsykologi og -psykoterapi.
Segovia's Chumash Woman, is a fictional novel full of intrigue, murder and sex. It covers The Segovia family who came from Spain, and how they helped build El Presidio in Santa Barbara, California. Settling on land purchased from the Chumash by his father, a young Spanish army officer takes a wife through an arranged marriage, but his true love is a Chumash woman.
The Scavengers - After a calamity wiped out most of earth's population a hundred years before, the remaining million or so souls has divided up into two basic groups: Men in lodges whose life consists of scavenging for the remains of civilization along the coast, and groups of females who use men as draft animals and for impregnation. Everything was moving along fairly smoothly until the Martians landed. Mountain Of The Ancients - In a post apocalyptic future, earth has reverted to a low-tech system of kingdoms and female leadership, held together by an empress. One couple emerges, Darnel and his fierce wife Betty, who are called upon by the empress to escort her to the Mountain Of The Ancients to coronate a new empress who will take over the reins of power.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.