Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad gør man, når man møder elever med læringsvanskeligheder i matematik? Seks cases fra virkelighedens matematiktimer fortæller, hvordan du som lærer kan motivere og hjælpe de elever, der har vanskeligt ved faget.Bogen giver et dybtgående indblik i de læringsvanskeligheder, forskellige elever kæmper med. For at vise bredden af problemfeltet rækker bogens kapitler fra cases, hvor læringsvanskelighederne på trods af en omfattende indsats gav flere udfordringer end forudset, til cases, som må betragtes som solstrålehistorier.Det er en vigtig problemstilling at tage hånd om, fordi læringsvanskeligheder i matematikfaget kan afstedkomme personlige nederlag og barrierer for videre uddannelse og fremtidige jobmuligheder for den enkelte elev.Læringsvanskeligheder i matematik er andet bind af to med cases og erfaringer fra Efteruddannelsen til matematikvejleder (RUC) samt fra vejledernes efterfølgende praksis ude på landets ungdomsuddannelser. Første bind, Fra snublesten til byggesten, udkom i 2016.Med de to bøger får matematiklærere landet over nu konkrete redskaber til at hjælpe de elever, der ønsker at gøre en indsats i faget, men som har svært ved at få fod på matematikken.Mogens Niss er cand.scient., professor og dr.h.c. ved Roskilde Universitet. Han er leder på matematikvejlederprogrammet ved RUC. Uffe Thomas Jankvist er cand.scient og professor MSO ved DPU, Aarhus Universitet. Han er leder på matematikvejlederprogrammet ved RUC.
Bogen giver en række bud på, hvordan du som lærer kan hjælpe dine elever til en bedre forståelse for matematik, så de undgår personlige nederlag og at støde på barrierer i forhold til senere uddannelsesvalg og jobmuligheder.Nogle elever knokler løs i matematiktimerne, læser lektier, laver deres opgaver og opnår alligevel ikke et basalt greb om faget. De har læringsvanskeligheder i matematik.Bogen formidler erfaringerne fra landets første videreuddannelse til matematikvejleder og fortæller i en række cases, hvordan man kan arbejde med elever, der har svært ved faget matematik.Her er både erfaringer om elever, hvis læringsvanskeligheder ikke kunne overvindes trods ihærdig indsats fra alle sider, og solstrålehistorier om elever, der kom et eller flere skridt videre. Med udgangspunkt i den matematikdidaktiske forskning på området indleder bogen med et kapitel om det teoretiske og praktiske grundlag.Mogens Niss er cand.scient., professor og dr.h.c. ved Roskilde Universitet. Han er leder på matematikvejlederprogrammet ved RUC.Uffe Thomas Jankvist er cand.scient. og ekstern lektor ved Roskilde Universitet. Han er leder på matematikvejlederprogrammet ved RUC.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.