Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En dag kom børneværnet og fjernede dem alle sammen. Hvor de små kom hen, ved Magda ikke, men selv kommer hun til kvindeanstalten på Sprogø. Ursula lider i sin barndom voldsomt under sin fars sarkasme og følelseskulde. Hvad er det, der har gjort faren så tyrannisk? Og hvorfor er Sprogø sådan et følelsesladet ord i hendes barndomshjem. Måske findes svaret i de brune kasser, der står midt i stuen som en skulptur af pap."Romanen er velskrevet, letflydende og emmer af social indignation, men har stadig en dynamik, der gør, at man kun nødigt lægger den fra sig./Fyns Amts AvisSkygger fra Sprogø er en velskrevet historie om et af de sorte kapitler i Danmarks åndssvageforsorg, og samtidig en overbevisende beretning, om hvad der sker i en familie, hvor sandheden ikke må komme frem./Jydske Vestkysten"
Det er 1920. Knud har gjort en pige gravid, og han mærker verden styrte sammen om sig. Livet må have mere at byde på end ægteskab og slid og slæb, synes han. Knud flygter til Skotland, hvor arbejdskampene raser omkring ham, og hans indre kamp raser med. Et nyt liv tager form, og lykken er inden for rækkevidde. Men har man én gang svigtet, fortjener man den måske ikke? Vibeke Marx har med sin fine sans for mennesker og deres indbyrdes forhold skrevet en gribende, historisk roman om landflygtighed, kærlighed og svigt. "En dejlig, dejlig roman ... Vibeke Marx har lagt sig i et virkelig velafstemt litterært spor af fortælling og historie, så et rigt, menneskeligt register trækkes ud ... 'Jord og hjerte' er smukt præget af menneskelig sans og historisk bevidsthed. Den er ubetinget Vibeke Marx' bedste bog til dato." Jyllands-Posten, 5 af 6 stjerner "En vellykket roman." Bibliotekernes Lektørudtalelse "'Jord og hjerte' er en fantastisk fortælling ... Sprogligt skaber forfatteren en yderst levende og tidstro ramme om scenerne i Danmark og Skotland. Ligegyldigt om Knud hamrer søm i træ i Jylland eller om han klipper får på en farm i Skotland, er vi som læsere med hele vejen – også længe efter bogen er lukket." Bognørden.dk, 5 af 6 stjerner. ”Vibeke Marx har skrevet en nærmest Pontoppidansk udviklingsroman om forskolelærersønnen Knud der, ligesom Per, forsøger at undslippe sit liv, og som i sin søgen efter noget mere ender midt i Skotlands bjergede landskaber … Anbefales til alle, som elsker slægtsromaner, historisk fiktion og ikke mindst fortællinger om uperfekte mennesker, som tager de forkerte beslutninger. Litfix.dk (4 af 5 stjerner) ”’Jord og hjerte’ er en jordnær og rørende roman. Fortællingen om den unge tømrer Knud, der flygter til skotland og får navnet dane Carpenter … Personbeskrivelserne er fremragende og går lige til hjertet. Skuffelse, afmagt, glæde og kærlighed strømmer en i måde gennem hele bogen. Jeg kan varmt anbefale bogen til alle.” Ugeavisen Ringkøbing "... firnurlig, fantastisk og spot on ...", Romeoreviews.com
En roman om det umulige i at give kærlighed, når man aldrig selv har kendt den. Og om små drømme, der alligevel kan være for store. Anton rejser hjemmefra for at konfrontere den far, der har svigtet ham. Mødet bliver fatalt og definerende for hans fremtid. For har man slået et menneske ihjel, er der ikke meget, man har ret til at forvente af livet. Ikke desto mindre får Anton en tilværelse med ægteskab, arbejde og børn, men hvordan skræver man hen over afgrunden mellem dem, der har følt sig elsket, og dem, der ikke har? Kendetegnende for forfatterskabet er Vibeke Marx’ sociale indignation og skarpe blik for de skæbner, der ofte forsvinder i det store billede. ANTON er en selvstændig fortsættelse af romanen JORD OG HJERTE.
Nia har aldrig vidst, at hun er adopteret, men det går op for hende, da hun finder et udkast til et brev i sin mors gemmer. Brevet er til Nias biologiske mor, der tilsyneladende sidder i fængsel for drabet på sit eget barn. Tilværelsen braser sammen om ørene på Nia, og hun rejser til Australien for at finde sandheden om sig selv og sit ophav. Vibeke Marx har skrevet en gribende og spændende roman om adoption, identitet og om forholdet mellem mødre og døtre. Og om løsningen på en kriminalgåde.Romanen er inspireret af en virkelig historie.
Dette er en flergangsbog til danskundervisningen på FVU.Om serienKrimi-let er en serie lette romaner med alle genrens ingredienser - til alle der elsker et godt gys og nervepirrende spænding.Snyd, bedrag, intriger og mord er bare nogle af temaerne i Krimi-let-serien. Helte, skurke og menigmænd optræder i bøgerne, der er skrevet i et letflydende sprog. Emnerne er nutidige og aktuelle eller hentet fra Danmarks historie.IndholdViggo er varm på Joanna - skolens populære pige.De bliver kærester, men lykken varer kort, for et mord bliver begået. Et lig bliver fundet i en bigballe, kvalt i den lufttætte indpakning.På underlig vis er både Joannas og Viggos fædre involveret i det mystiske drab. Med opklaringen af forbrydelsen kommer skjulte sandheder frem i lyset ?DownloadsLæs uddrag fra en Krimi-let-bogDe fem læseniveauer
NEJA er 12, hun bor i en skodlejlighed, hun går i tøj fra Kirkens Korshær og har ikke engang en telefon. Hendes liv er fyldt med spørgsmål: Hvad er der blevet af hendes storebror? Hvor er hendes far? Hvem tilhører den vrede stemme, som råber ad hende hele tiden? Hvad er det hendes mors klamme bofælle handler med? Og det allermest uhyggelige: Hvad foregår der i Frelserkirkens tårn, som hun gang på gang lister sig op i, selv om hun er dødsens bange? NEJA OG MANDEN I TÅRNET er en historie om fattigdom og fantasi, om at være lidt for ivrig og lidt for angst og om venskab og overlevelse.
”Jeg længes efter at kunne favne mine mennesker, ikke kun med åens pludren, vindens pust i pilen og fuglekongens svirp - at de hvide plastiksvaner skal fyldes af kærlighed til dunede unger og ikke skilsmissefædre, som ror formålsløst rundt med deres lånebørn.” Det er Odense, der fortæller om sine indbyggere. Hvad enten det gælder Knud den Hellige og biskop Beldenak eller den gamle mand med rollatoren og kvinden, der altid banker tæppet 12 gange, kender byen til deres længsler og forbudte tanker. ”Og de har alle sammen hver deres billede af den lille dreng med det viltre hår og et brunt og et blåt øje”
Tre spændende noveller i Krimi-let serien til unge og voksne. Vi er mange, der godt kan lide en god krimi med spændende plots, mysterier, snyd, bedrag, intriger og mord. Denne serie har det hele. Emnerne er nutidige og aktuelle eller hentet fra en tid der var engang i Danmark.ForpustetHjemme hos Lasse er pengene små, så han kører med aviser meget tidligt om morgenen for at tjene lidt lommepenge. Han vil jo gerne være lidt smart i tøjet og have råd til en biograftur eller en cola i ny og næ. Så er der jo også hans kæreste Alycia. Hun vil jo gerne have en gave engang imellem. Mike fortæller om en fidus – han skal snuppe tasker fra gamle damer! Lasse bliver fristet. En aften stiller han sig på lur. Han hører skridt, men det går slet ikke, som han havde regnet med.LivredderenZander holder sommerferie i farmoderens hus. Hver dag cykler han til stranden for at bade og snakke med de to piger, han er blevet ven med. Den eneste skygge er den meget selvglade og irriterende livredder. En dag sker det forfærdelige. Den ene af pigerne bliver fundet død. Zander bliver arresteret, fordi politiet forbinder hans dna-spor med liget. Det ser sort ud.KlitbanditLones mormor er blevet overfaldet på stranden. Hun ligger i koma. Alt peger på, at det er Lones onkel, der har gjort det – moren er overbevist og politiet anholder ham. Det vil Lone ikke tro på, så hun beslutter sig for at hjælpe politiet med at finde ud af, hvordan det hele hænger sammen.
Drine er hittebarn og vokser op på børnehjemmet Vibeshøj, hvor der bliver holdt streng disciplin. De andre piger på hjemmet har erindringer om mødre og søskende, men Drine har ingenting – bortset fra skammen over at være hittebarn. Hendes faste holdepunkt bliver den lidt yngre pige Ena, og sammen opdigter de to en historie om, at de er søstre. Livet igennem holder de fast ved historien, og deres skæbner bindes sammen på en måde, som ingen af dem havde forestillet sig.AF INGENTING er fortællingen om Drines liv som børnehjemsbarn, som tjenestepige og som søster, mor og hustru, samt en fortælling om skammen, der ikke kan vaskes væk."Vibeke Marx har skrevet en stærk og hjertegribende historie. Man lever og ånder med Drine og kan slet ikke slippe hende, når man har vendt det sidste blad, og den anbefales på det allervarmeste."Familie Journal ★ ★ ★ ★ ★ ★"Barsk fortælling om et skamfuldt kvindeliv."Fyens Stiftstidende ★ ★ ★ ★ ★"Romanen er mangfoldig og klog i sin menneskebetragtning og skæbnesvangert vemodig i sin beskrivelse af det mylder af skikkelser, den omfatter."Nordjyske Stiftstidende ★ ★ ★ ★"Marx skriver, så det river i hjertet, og den ensomhed, fortabthed og accept, de to små piger gennemgår, er hjerteskærende."Femina ★ ★ ★ ★"Der er tale om et vaskeægte og hjerteskærende drama..."Weekendavisen"Det er en stor fortælling, som jeg slet ikke kan yde retfærdighed på så lille plads, men jeg vil sige, at Vibeke Marx' sprog i al sin koncise knaphed rummer stor poesi. Læseren kan godt glæde sig!"Helsingør Dagblad"Med "Af ingenting" har Vibeke Marx skrevet en stærk og rørende roman om hvordan mennesker kan komme til at betyde alt for hinanden, hvordan barndommen kan have konsekvenser langt ind i det voksne liv og om hvor højt man kan elske."Kvindeguiden.dk
Anna er som alle andre teenagere: Hun forguder sin storebror og tager afstand fra sin mor. Hun hader at bo i provinsen, hvor der absolut intet sker. Men så sker der pludselig noget, som omsider rykker ved Annas trivielle liv. Hun får en sjælden invitation til at være en del af brorens omgangskreds, som hænger ud i en garage lidt uden for byen, hvor de kører ræs.Snart bliver Anna også indviet og kommer ligesom sin bror til at elske farten. Hun vil mærke livet, ikke bare røre lige så forsigtigt ved det. Heller ikke de første dødsfald kan få Anna til at skifte mening, for hun er hooked.
Et disharmonisk værk for otte stemmer. Vi er i en koncertsal, og hver historie følger en af de tilstedeværende personer. Den midaldrende kvinde, der elsker en mand, som kun elsker sin cello. Manden, der længes efter en bestemt melodi. Socialisten, der ikke kan slippe kampsangene. Kvinden, der føler sig truet af rytmen i vandrørene. Og flere andre. Det er stærke, nærværende, til tider humoristiske, til tider hjerteskærende skæbnefortællinger, der i den helhed, de danner, samtidig er historien om inspiration, hvordan den opstår, og hvilke valg man som forfatter er nødt til at træffe. "Sproget er snirklet, fornøjet, indviklet, veloplagt ... Vibeke Marx's stædige engagement er mere end sympatisk, det er passioneret og smittende. Hun slår nogle skæverter. Men hun ved også, hvordan det lyder, når orkesteret begynder at spille og et hjerte giver efter."- Politiken"At opleve Vibeke Marx i aktion er som at se en sjusket Jan Sonnergaard forvandle sig til en kompositionsbevidst Virginia Woolf uden at miste sine sonnergaardske træk."- B.T."Vibeke Marx er en af de efterhånden få forfattere, der fortsat tør skrive positivt om socialismen ... Vibeke Marx er også en af de efterhånden få forfattere, der skriver ud fra en tydelig social indignation."- Fyens Stiftstidende"... spiller hun sprogligt på alle tangenter, ligesom hun lader læseren opleve sit værk snart tilbagelænet lykkelig, snart politisk agtpågivende, snart alt for sensibel og det næste øjeblik tonedøv."- Fyns Amtsavis
I en form for sorgterapi efter at have mistet sin familie bliver en kvindelig fuldmægtig fra Rigspolitiets Rejsehold sat på en kompliceret sag i Jylland, hvor 3 socialt udsatte drenge bliver myrdet inden for kort tid."BLODIGT REGNSKAB kan både læses som en krimi og et debatindlæg om unges vilkår. Marx er ingen Paretsky. Men Jylland er heller ikke USA."- IN"Underholdende, spændende og vedkommende med et særdeles kritisk indblik i plejebørns opvækst og en bidende anklage mod 90er-Danmark."- B.T.
En teenagepige forsvinder en nat sporløst fra sine forældres hjem i Odense. Hendes forkullede lig bliver senere fundet efter en brand i forbindelse med nogle BZ-uroligheder i København. Eller gør det? Moren er i hvert fald overbevist om, at datteren ikke er død og indleder på trods af myndighedernes forsikringer en desperat jagt på den forsvundne pige, som hun føler sig i telepatisk kontakt med. Men hvilke personer eller samfundsmæssige kræfter står bag datterens forsvinden - og hvorfor.Ingen fortrydelsesret er en elementært spændende historie med en højst usædvanlig slutning. Den er samtidig et gribende portræt af forholdet mellem mor og datter - og en thriller med vidtrækkende politiske perspektiver."I INGEN FORTRYDELSESRET tegner Vibeke Marx et indfølt og selvironisk kvindeportræt og kæder portrættet ind i en socialsatirisk spændingshistorie. Resultatet er lige så vellykket som hendes roman JEG ER KARIN, der tidligere på året fik en enig anmelderskare til at hoppe begejstret i sofaerne."- Midtjyllands Avis"Og som udgangspunkt for en diskussion af begreber som moderskab og kvindelighed er INGEN FORTRYDELSESRET bestemt et spændende oplæg."- Politiken
Alice har i årevis følt sig presset fra alle sider, som husmor på gården, som mor for sit eget barn, for sine mands børn af tidligere ægteskab og mor for en række plejebørn. Senest den egensindige Agneta som udfordrer grænserne så vidt, at facaden krakelerer. Wonderland er en roman om det at stå mellem sine biologiske børn og sine plejebørn, om den rolle man må spille, og følelserne som ofte ser ganske anderledes ud. Om selvforagten når man hader gøgeungen, og lykken når man registrerer ømheden for dette væsen som ad kringlede veje er endt på skødet af en. Vibeke Marx har selv i mange år haft plejebørn, og selv om romanen ikke er tænkt som et debatoplæg, kan den ikke undgå at sætte spørgsmålstegn ved selve begrebet "professionel familiepleje"."Indimellem bruger man betegnelsen socialrealisme som et skældsord. Det er der ingen grund til her. Vibeke Marx minder os med sin bog om, at genren stadig kan opdyrkes, at den kan udnyttes med stor litterær kraft, og at den kan lære os noget om livet."- Berlingske Tidende"Vibeke Marx formår på romanens små 130 sider at give Alices dilemmaer som plejemor, mor og hjemmearbejdende hustru dybde og perspektiv."- Kristeligt Dagblad"Det er som nævnt et vældig dynamisk og troværdigt kaos, der udfolder sig både uden for og inden i Alice, samtlige personer tegnes skarpt og levende op i farten. Romanen er et godt kvindeportræt, men den er måske et endnu bedre familieportræt, et kulørt og nærgående snapshot af en af postmodernitetens mange sammenbragte familier."- Weekendavisen
Bevægende bog om en lykkelig familie, som kastes i alle retninger, da den højt elskede lillesøster dør. Far, mor og to døtre. En kunstnerfamilie uden samtalekøkken og materielle goder, men til gengæld med en unik samhørighed – tilsyneladende er der ingenting i vejen. Før Isabella dør. Når hun ikke er der mere, kastes familien hjælpeløse i hver sin retning af en højtryksrenser, som puster med en kraft som ti orkaner og overdøver alle ord. Storesøster Astrid forsøger at holde fast i sin lillesøster så længe som muligt, og finder det gamle dukkehus frem, deres fælles kopi af Lykkebo. Gennem Astrids leg med dukkehuset kortlægges familiens historie, og undervejs lærer hun ikke at benægte fakta.
Tines familie har mange hemmeligheder. De taler ikke om dengang, Tine var syg. De taler ikke om, at Tines bror manipulerer med dem alle sammen. Der er også den hemmelighed, som ikke engang Tine kender, der ligger som en bombe under familien. Tine trives bedst i skyggen. Kun sammen med datteren Mejse og de gamle på plejehjemmet, hvor hun arbejder, lyser hun op. Hun er en fremmed fugl, både i vennekredsen, hvor hun som den eneste ikke er akademiker, og på plejehjemmet, hvor hendes baggrund er meget anderledes end kollegaernes. Da hendes bror begår en alvorlig forbrydelse, trækker han hele familien med frem i rampelyset, og der – med projektøren i øjnene – må hun famle sig frem til, hvilken retning hendes liv skal tage.NEDERSTE SKUFFE er en roman om at gøre sig fri, om tabuets pris og om den altoverskyggende kærlighed til sit barn."Ved nærlæsning formelig ulmer Nederste skuffe af dramatik, af komplicerede følelser og tragiske familiehemmeligheder. Det er faktisk direkte uhyggeligt. Og hele vejen bæres romanen oppe af Vibeke Marx' smukt balancerede sprog og fine sans for prægnante ordbilleder.WeekendavisenVibeke Marx har en god evne til at tegne dramaer og fortælle dem i en realistisk og konkret tone.Fyens StiftstidendeJeg har før fremhævet Vibe Marx' psykologiske skarphed og hendes fine næse for menneskesindets uudgrundelige sider...Dagbladenes Bureau
Per er forfatter med en række bøger bag sig, men gennembruddet glimrer ved sit fravær. Det gør livet sådan set også; Per er meget bedre til at observere livet end til at deltage i det. Indtil det en efterårsmorgen trænger sig på.Søster ønsker sig tilbage til “Det blå døgn”, til tiden lige efter Helenes ulykke, da hun for første og eneste gang i sit liv oplevede et virkeligt fællesskab. Med fandenivoldsk energi og beslutsomhed sætter hun sin plan i scene med en intetanende Per i hovedrollen.Romanen har et aldeles glimrende drive, som virker fint balanceret. Vibeke Marx komponerer elegant og skriver særdeles troværdigt om skriveblokering, selv-lede og mindreværd, og så skriver hun fascinerende om, hvor meget man kan længes efter et tilhørsforhold ... Velfungerende lavmælt psykodrama af virkelig god skuffe.Jyllands-PostenVibeke Marx’ roman er både en gribende længselshistorie og en spændende thrillerFyns Amts AvisMed stor indsigt i den menneskelige psykes kringelkroge lykkes det Vibeke Marx at gøre samtlige romanens personer interessante.Dagbladenes BureauVibeke Marx behersker den fint afstemte mosaikkunst i denne halvkriminalistiske, spændende roman.NordjyskeEfterskrift er dyster og velskrevet. Der lurer noget uskrevet under hvert ord, og man pirres til at læse for at finde ud af, hvad dette noget er.PsykologiTræfsikre nedslag i en forfatterpersonligheds sårbarhed. Gedigen psykologisk realisme.Kristeligt DagbladEn smuk, fængslende og original bog.Vejle Amts Folkeblad
Leander tilbringer de første fem år af sit liv på Lammefjorden – hos Bine Ukrudt, der har sit udkomme ved at udføre illegale aborter. Han har intet navn, intet sprog og ingen kontakt med omverdenen. Men en dag bliver han hentet af plejemor, og livet i Den gule by, som er lokalbefolkningens navn til Statshospitalet, Nykøbing Sjælland, begynder.Den gule by udgør et trygt samfund, hvor alle kender alle, men også et samfund med uskrevne regler. Patienter må gerne virke som tyende i funktionærernes hjem, men aldrig mere end det. Bryder man reglerne, betyder det udstødelse, som patient måske noget endnu værre.KLAPSEJLER handler om kærlighed mellem to mennesker, som befinder sig på hver side af skillelinjen og de årelange konsekvenser, den får for de involverede – især Leander.
Lige meget hvad Bastian lærer, har hans storesøster lært det først.Og hver gang han skal lige til at snakke med sin mor, kalder hans storesøster på hende.Du har jo morfar, siger hans mor. Og det er jo rigtigt nok. Altså, hvis bare morfar vil lade være med at dø!
Bastian vil gerne være sej. Og for at være sej, må han være ven med Viktor.Gustav er ikke sej, slet ikke. Derfor er Bastian kun sammen med ham om lørdagen, så de andre i klassen ikke ser det.Men en dag er Viktor ond ved Gustav, og så bliver det svært.
En roman om kærlighed, den beskyttende til moren, den modsætningsfyldte til mændene, den uselviske til barnet og den euforiske til barnebarnet.Allerede som barn længes Lissen efter at blive set. Af sine forældre, af drengene, af verden. Hun tumler ud i livet, bliver gravid, når hun ikke vil, bliver ikke gravid, når hun vil. Omkring hende ændrer verden sig i høj fart, og Lissen følger med. I andres øjne er hun alt for meget, i sine egne for lidt. Under alt hvad hun foretager sig, strømmer længslen efter det ægte, efter at finde frem.LUGTEN AF LÆNGSEL er tredje, selvstændige del af en trilogi, der begyndte med JORD OG HJERTE og fortsatte med ANTON. Med de tre bøger har Vibeke Marx skrevet et gribende, råt og enestående værk om familieliv, længsler og nedarvede svigt fra 1920’erne til i dag.
Mynte har masser af bamser, men hun kan så godt lide den, Birte sover med i vuggestuen, og en dag kommer hun til at tage den med hjem.Da Mynte fylder 3 år, synes mor og far, at hun skal sende sine sutter til julemanden, men det er ikke spor nemt.Myntes mormor siger ellers aldrig nej til noget, men en dag bliver hun alligevel sur, og så får Mynte travlt.3 små historier at lytte til og snakke om ved sengetid.
Kan man slå sin irriterende underbo ihjel? Kan man i flok overfuse en mand, der bare vil smide en madras ud på genbrugspladsen? Kan man virkelig nærme sig en depression, fordi man er isoleret med sin familie uden at kunne få gær?Få svar i bogen her, der er skrevet “live” af ni forfattere under coronakrisen i 2020, da en ny virkelighed med håndsprit, social distance, hjemmearbejde og bakterieangst ramte verden.
Neja og hendes mor kan ikke længere bo i Hennys lejlighed. I stedet må Neja bo sammen med Hennys barnebarn, som hun slet ikke kan leve op til. Hun føler det, som om der ikke er plads til hende i verden, men så bliver hun forelsket! Heller ikke det er dog uden problemer. Hvordan skal hun for eksempel få sagt til sin kæreste, at hun ikke har råd til at tage med ham til en camp i Sverige? Hvordan skulle han kunne forstå, at en togbillet er et problem, når hans egne forældre bare sætter penge ind på rejsekortet? Kun når Neja maler, er hun fuldkommen lykkelig, men bagefter er virkeligheden endnu sværere at sluge – hvis det altså ikke var for Rina, der deler ud af både sin frækhed og sin evne til at overleve.
Marinus er syv år. Han bor på et børnehjem, og i skolen føler han sig tit anderledes end de andre børn. Marinus kan i det hele taget ikke ret godt lide at gå i skole. Han vil meget hellere være sammen med sin ven Løve, der er en trebenet hund, og som indimellem har brug for Marinus‘ hjælp. En dag får Marinus at vide, at han skal flytte hjem til en plejefamilie. Hvordan kommer det mon til at gå?Vibeke Marx (f.1948) er en helt central stemme i den danske samtidslitteratur, når det kommer til at skildre de mennesker, der lever på samfundets bund. Hun brød for alvor igennem som skønlitterær forfatter i 1990 med ungdomsromanen "Held og lykke Robinson", der vandt en nordisk ungdomsbogskonkurrence. Hun bevæger sig inden for flere forskellige genrer, og hendes forfatterskab tæller romaner og noveller til både børn, unge og voksne. Fælles for alle hendes bøger er et stort socialt engagement, der gør hende til en af den moderne, danske litteraturs stærkeste samtidskritiske stemmer.
Der er menneskeknogler i haven, kys under gadelamper, oversvømmelse, gadefest, flirt og hævn i novellesamlingen Egne veje.Novellerne foregår på otte danske veje, hvor forfatterne selv bor. Forfatterne leger med tanken: Hvad sker der bag facaderne? Hvilke dramaer og hemmeligheder gemmer der sig? Egne veje er en ‘roadbog’, der kommer vidt omkring og er befolket af bl.a. en spirituel enkefrue, en falleret cykelrytter, en grænseoverskridende hundeejer, en forelsket gymnasiepige og mange flere. Måske kan du genkende dig selv – eller din nabo?
Neja tror, at livet vil køre på skinner fra nu af, fordi hun og moren er flyttet ind i en rigtig lejlighed. Men hvem sender hende ondskabsfulde sms’er? Hvorfor kommer hun til at ødelægge sine malerier med uhyggelige monstre, og hvorfra kommer den dreng med flossede hænder, hun konstant møderi bageriets kælder? Neja, hvis navn består af nej og ja, kæmper for at finde sin plads i livet, og somme tider er hun tæt på at give op. Men så har hun heldigvis Rina, som er både klog og skør og en rigtig ven. "Neja og børnefængslet" er en selvstændig opfølger til "Neja og manden i tårnet".
Tre skorstene foregår på landet i et mindre lokalsamfund. Der er smukke indfølende skildringer af guldbrudeparret, af nogle åndssvage på vej til arbejde på det beskyttede værksted; der er slagterens kone, der handler ind i Bilka, og der er den mærkelige Børge, der får diplom som damefrisør. En sær nutid, støvet og med en moderne patina - af saga.I alle Vibeke Marx' fortællinger indgår personerne i en sammenhæng med hinanden og med steder, hvor de har deres rødder. Mennesker forbliver, hvad de er, traditioner bevares, folkeligheden synes at være både det nederste og det inderste lag.
Robert er kun 12 år, da hele hans verden falder sammen. Hans mor er dødeligt syg med kræft, og han er ikke sikker på, om han kan blive boende hos stedfaderen eller nu skal på børnehjem. Han har dog ikke tænkt sig at vente på at andre bestemmer for ham og tager ud i verden for at finde sin ukendte biologiske far. På rejsen møder han mange mennesker, der langsomt hjælper ham med at forstå sig selv og hvor han hører til. Vibeke Marx (f.1948) er en helt central stemme i den danske samtidslitteratur, når det kommer til at skildre de mennesker, der lever på samfundets bund. Hun brød for alvor igennem som skønlitterær forfatter i 1990 med ungdomsromanen Held og lykke Robinson, der vandt en nordisk ungdomsbogskonkurrence. Hun bevæger sig inden for flere forskellige genre, og hendes forfatterskab tæller romaner og noveller til både børn, unge og voksne. Fælles for alle hendes bøger er hendes store sociale engagement, der gør hende til én af den moderne, danske litteraturs stærkeste samtidskritiske stemmer. "...velfortalt, alvorlig og vedkommende. Den afdækker nogle af samfundets skyggesider, men er grundlæggende optimistisk i sin skildring af menneskelig hjælpsomhed, varme og solidaritet." - Ove Kreisberg, Politiken. "Det er en fin og nænsom bog om, hvad der sker, når et barn opdager, at verden ikke er uforanderlig: at centrum i hele hans verden, moderen, pludselig skal rives væk fra ham." - Bo Tao Michaëlis, Berlingske Tidende.
Karen og Rasmus er endelig blevet kærester, men Rasmus har svært ved at vise sine følelser og lever og ånder for elitegymnastikken og kammeraterne, og da problemerne virkelig indhenter ham, går det galt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.